HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magnepan MG1.6///Placering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:02:32  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena,

Var i LUleå och Lyssnade på ett par Magnepan (storleken under 1.6) och gosse vad jag blev kär. Dock för att få lite större ljudbild kommer jag att köpa dom större 1.6.

Fråga: Är dom knepiga att placera. Läste tester om att dom var svåra. Och jag tror inte kan avvara ett rum enbart för lyssning.

Om man har otur passar dom inte alls rummmet och det skulle vara tråkigt.

Cheers
Jonas

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:23:30  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag äger två par Magnepan MG-1:or och jag kan bara säga att det är inga som helst problem med placering eller att de inte fungerar i vissa rum. I manualen finns rekommenderade uppställningar och de fungerar utmärkt i 99,5 % av fallen. Däremot skall du vara väldigt kräsen vad det gäller slutsteg. Jag rekommenderar endast Krell av kapacitetsskäl. Reciever eller integrerat är inte att rekommendera. Själv driver jag för tillfället mina frontar med två st Krell KMA-200 och det låter himmel helt enkelt.

Pierre

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:23:48  Show Profile Send Danne a Private Message
Hej

Det beror vad man menar med knepigt. Egentligen så är de lättare att placera än vanliga lådhögtalare eftersom de är dipoler och brukar då inte få samma resonansproblem i basen. Färre moder exciteras pga dipolen har ett mer "riktat" ljud.

Det som är intressant är hur stort rum du har och hur långt ut från väggen kan du tänka dig att flytta ut högtalarna?

Sen är det som med alla andra högtalare, desto mer möbler, oftast desto bättre.

/Danne
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:50:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Du behöver inte en Krell men lite extra effekt av bra kvalitet rekomenderas, åtminstånde om du vill kunna ösa på lite.

Tycker inte att dom är svårare än andra högtalare att placera frånsett att dom inte skall stå för nära bakväggen. Jag har mina ca:80cm ut från densamma och det fungerar bäst så (ingen kompromiss från min sida alltså).

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:57:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har lyssnat på 1,6 or i två miljöer och som föregående talare så skulle jag oxå rekomendera dig att sätta dom ganska långt ut från bakvägg för att få en bra ljudbild. Sen kan jag hålla med om att effekt är bra för dom, sen behöver det inte vara så hikeligt stora mängder, men dom ska vara av bra kvalitet. Jag har kört dom på en SimAudio I-5 integrerad (2X70 Watt i 8 ohm) och det gick riktigt bra. Även om det blev klart bättre med ett större slutsteg på 120 watt istället..
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:59:06  Show Profile Send Monster a Private Message
Tror mitt slusteg ( Adcom GFA 5800 2x250w) ska klara biffen. Dock är jag idag lite trångbod 27Kvm.

Men det skadar aldrig att införskaffa dom nu för att sedan uppleva ljudet i en större miljö.

Tack för infon
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:00:16  Show Profile Send Monster a Private Message
PS.

Är det någon som testat och köra en sub till dessa?

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:00:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ojdå..Kan vara lite väl trångt, men visst har man planer för att flytta så..
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/07/01 :  15:31:17  Show Profile Send Danne a Private Message
Har lyssnat på REL Strata 3 till dessa och det lät i mina öron som om Stratan var snabb nog. Kolla även om tips på Magnepan användarnas diskussionsforum, där har detta tagits upp hundratals gånger.
Hellre en mindre och snabb sub än stor och mullrig till hembio.

/Danne

Edited by - Danne on 2003/07/01 15:31:38
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/01 :  17:44:42  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag har hört att Magnepan mår bra utav att stå 40% utav rummets längd från bakvägg. När jag lyssnade på 1.6 orna så stod dem så. Har dock inte gämfört med något annat.
Men om man placerar dem enligt mitt förslag så är det inte mkt kvar av rummet

Dock kan man ju ha möbler bakom med, eller man ska ha

/Sudden
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/07/01 :  19:15:06  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har lyssnat en hel del på magnpan 1.6 i luleå också för den delen.
var var du och lyssnade på modellen under ?

har magnepans minstingar och har dem ungefär 1 meter från bakvägg och det fungerar mycket bra, har jag dom längre ut så blir det midre bas än vad det redan är...

dom är ju inte så farligt tungdrivna 1.6 orna... med mitt slutsteg (2*50w krell)så var då iaf jag väldigt nöjd...

Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/02 :  09:46:03  Show Profile Send Monster a Private Message
Jag var på Bossanova Audio.

Hade att par under 1.6 Dom lät mycket bra dock med förbehåll att ljudbilden var mycket begränsad (enl mig)

Kan varmt rekomendera att när ni är i Luleå besöka affären. Grymt trevlig kille som hjälpte och justerade.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/02 :  13:10:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo en nackdel med MG 1.6 är att dom inte har så bra ljudbild i sidled, särskilt om man sitter nära dom och inte har ett rum som sträcker sig uppåt 40 kvm...
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/07/02 :  13:46:35  Show Profile Send Danne a Private Message
MartinH
Jag vet inte vad du menar med
"dom inte har så bra ljudbild i sidled, särskilt om man sitter nära dom och inte har ett rum som sträcker sig uppåt 40 kvm..."

De har ett mer riktat ljud än med dynamiska element men det är ju inte detsamma som att de inte har en bra ljudbild i sidled.
Däremot betyder det att man får mindre "sweet spot" vid höga frekvenser.
Vet inte vad menar du med att du inte får bra ljudbild i sidled om man sitter nära?
Tycker nog tvärtom, sitter du långt från så får man iofs en ljudbild som kommer av en massa reflektioner, men sitter man närmare så låter det bättre, då har jag en bra ljudbild iallafall.

En massa reflektioner kan ge mer luft och bredd åt ljud så man kan luras att tro att det ska låta så.

/Danne

Edited by - Danne on 2003/07/02 13:47:51
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/02 :  13:59:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om man sitter på ett par meters avstånd från dom så blir det stora förändringar om man rör sig i sidled, och ja det brukar man kalla att högtalaren har en smal "sweetspot" ja..men man får en mer "live"lik ljudbild om man sitter på längre avstånd från högtalaren, och reflektioner från rummet är inte nånting som är fel, du får rekfelktioner från alla högtalare och alla rum, även om du lyssnar på ett liveinstrument i en konserlokal så får du reflektioner från väggar och tak. Och så är det väll tänkt att ett instrument ska låta.

Så när jag säger att dom har en dålig ljudbild i sidled när man siter nära så menar jag precis det, inte att dom låter dåligt, för dom låter riktigt bra..men det gäller bara en person i princip..och det kan anses sämmre än om man tittar på andra högtalares möjligheter..
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:22:08  Show Profile Send Danne a Private Message
MartinH

Då förstår jag vad du menar, att det var liten sweet-spot det gällde.
Fast jag håller inte riktigt med om det där med reflektioner, visst ska det finnas, men i vanliga svenska hem så skulle det enligt min smak vara för mycket reflektioner i minst 99% av dem.
I en konsertlokal (som oftast är större än ens rum) så kommer reflektionerna senare (i tid) än i vardagsrummet och gör inte lika mycket skada.
Men alla tycker ju som sagt inte lika, detta är min uppfattning.

Visst finns det (låd) högtalare med större sweetspot, men de högtalarna har ofta inte ett lika bra ljud mitt i dess sweetspot, utan det blir mer en diffus variant som liknar det du hör om du flyttar dig ur maggisarnas sweetspot med någon decimeter.
Undantag finns, och detta är mina upplevelser.

/Danne
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:17:01  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
Monster: maggiesarna som finns på bossa är den minsta modellen...

Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:34:49  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena.

Om jag inte helt är borta så var det MMG, dvs minstingen.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000