HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sommar-städning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/06/30 :  17:31:07  Show Profile Send Tomas a Private Message
Nu är det sommar och semester och man har tid att ta itu med allt man halkat efter. Öppnade för första gången mina slutsteg för att rengöra, de är 18 månader gamla. Och herre vad dammigt det hade hunnit bli. Jag vet att många är väldigt noga med sin hifi-hygien men en förmaning till alla som har en tendensa att bli slappa: Öppna upp eran elektronik och rengör redan idag. Och sedan regelbundet en eller två gånger per år. Folk har länge försökt racka ner på Perreux genom att påstå att det är samma komponenter som (G)rotel eller t.o.m att det är en Rotel med nytt skal. Det finns inte en likhet med Rotel överhuvud taget. De flesta (eller alla) komponenter var tillverkade i Perreux egna fabrik. Det var ganska kul att få veta även om jag inte kände mej direkt hotad innan.



Ha en riktigt glad sommar.

MvH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  17:34:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja alla elapparater drar åt sig damm som den värsta damsugare

Bravo
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/06/30 :  18:43:27  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Ja alla elapparater drar åt sig damm som den värsta damsugare

Så om man ställer en massa gamla stärkare m.m i rummet så slipper man damsuga lika ofta?
Tror jag ska prova
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:26:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bara en nackdel, en dammsugare är oftast lättare än, låt oss säga, 25-50 kg. tunga slutsteg.

Bravo
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/07/01 :  08:53:07  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Tomas, jag antar att det inte bara var damm i dina slutsteg. Ett och annat djurhår lär väl ha letat sig dit också

Det är bara att sätta dammsugarmunstycket mot kretskorten och dra upp skiten

/Jonas
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/01 :  09:43:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Man kan ju fråga sig varifrån dammet kommer som hamnar i maskinen. Jag tippar utifrån. Om man dammsuger rummet minskar ju tillgången.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/01 :  09:51:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Tomas,
Var det vår avtorkningssession i Lördags som har föranlett detta????

Du bör vara lite försiktig med hur du rengör den. Det är inte att bara sätta dammsugaren i den eftersom det genereras ganska mycket statiskelektricitet när dammet virvlar in i röret. Om jag använder dammsugare över huvudtaget så brukar jag jorda den yttersta biten av aluminiumröret. Jag brukar oftast använda en något fuktad borste(typ mindre målarpensel) och "lossa" dammet med den för att sedan blåsa bort det.

Fukten i penseln är till för att penselhåren inte skall bli statisk-elektriska. Det finns kolfiberpenslar med jorduttag, men en lätt fuktad målarpensel och ett stadigt grepp i elementet med andra handen funkar fint det med.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:07:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
HÅlla i elementet lär inte spela någon som helst roll om du håller i en pensel? Vanligtvis har dom skaft av elak plast eller trä. Så, borsttoppen lär kunna ladda utav bara helvete ändå. Vad är borsten gjorda av? Hmm, knappast något ESD optimerat material.

Kan det vara bättre med att blåsa ur dammet ur stärkaren och sen dammsuga runtomkring?

Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:17:52  Show Profile Send Sentinel a Private Message
MMM, är man inne och rotar i apparaterna särskilt nyare apparater bör man nog inte dammsuga. Blås som sagt istället bort dammet om ni inte har ett spec ESD munstycke. Finns att köpa för den som har lust.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:36:57  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Går inte garantin väck om man skruvar av "karossen" på förstärkaren?


Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet.

Edited by - hifirocker on 2003/07/01 21:38:39
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:49:21  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
PAC,

funkar det med svabben då? Den är ju "lätt fuktig" när man använder den

/Jonas
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:56:30  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Går inte garantin väck om man skruvar av "karossen" på förstärkaren?


Garanti är för söndagslyssnare! Hoppas riktigt många blir upprörda nu

Ärligt tarlat så är det riktigt bra med lite råd o rön om detta ämne som lätt sopas under mattan!


Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/02 :  16:59:28  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tomas:

Jag är definitivt ingen "söndagslyssnare" om du tror det!!
Min anläggning går varm varje dag och jag har svårt för att INTE sitta och lyssna på bra musik!
Men däremot så har jag aldrig öppnat upp en förstärkare eller cdspelare eftersom jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap och erfarenhet.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:28:26  Show Profile Send Larsen a Private Message
Köp en liten flaska med luft (under tryck såklart) på Biltema odl och blås ut dammet. Statisk elektricitet kan vara förödande, så gör som dom sagt: skippa damsugaren och penseln.
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/36/Large/36-520_l.jpg

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/07/02 18:45:45
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:29:05  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Visst har man spanat under locket, man måste ju kolla på de inre organen och dess uppbyggnad!

Och när garantien har gått ut, då får man försöka lösa det på bästa möjliga sett!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/02 :  20:03:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Larsen:

Tack så mycket för informationen. Flaskan kostar 90 kr och det kan man ju leva med!


Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/03 :  03:19:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra information "Larsen", tryckluft är absolut att föredra!

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000