HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 meridian 551
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:06:21  Show Profile Send Texianen a Private Message
hur låter en 551:a och vad kostar den beg. nån som vet? jag vill ha en integrerad förstärkare och letar förbrilt, såg att någon nämnde att audioresearch hade en integrerad?? ge en texian några tips!









kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:18:21  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
551 är en bra förstärkare helt enkelt.
Jag hade den hemma för utvärdering samtidigt som jag köpte min Accuphase E-305. Den klarade av att driva min notoriskt trögdrivna Mirage M5-si och spelade med glädje och dynamik och den är inte överanalytisk. Har även hört den i butik och jag tycker Meridian är toppen helt enkelt.

Inte alls olik Accuphasen i ljudkaraktär - en budget-Accu med andra ord Mycket trevlig burk det där.

Jag valde Accun för att det märktes att den extra kraften, ganska mycket faktiskt, gjorde gott på mina högtalare.

Begagnatpris har jag ingen aning om men jag vill hävda att den är prisvärd redan som ny.

/Jonas
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:48:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Meridian brukar framhäva den musikaliska helheten, kanske på bekostnad av detaljanalysen. En test finns, se länk http://www.tnt-audio.com/ampli/meridian551_e.html
Min erfarenhet är att Meridian spelar musikaliskt, så den är väl värd att lyssna på.

Bravo
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/30 :  01:54:51  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag har lyssnat på 551:an & tyckte att det var en hysteriskt tråkig & intetsägande produkt, jag skulle aldrig köpa den själv.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  02:13:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Jakob_S

Meridian 551 beskrivs som en polerad engelsk gentelman, i full kontroll men utan utsvävningar. Det beror som sagt på vad för spelstil man gillar och vad man spelar för typ av musik.

Bravo
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/30 :  18:23:16  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
bravo! oerhört bra beskrivning det där, för exakt så lät den. den lät inte dåligt på något vis... men jag vet inte om det var den begränsade effekten eller vad det var... anläggningen förmådde aldrig sjunga ut med 551:an inkopplad... då var det i sådana fall roligare med arcam a85 som gav en något köttigare/mustigare återgivning... även om jag inte skulle köpa den heller.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/30 :  22:18:18  Show Profile Send Texianen a Private Message
ohhåjajah, texianen frågar vidare, hur är det ställt på integrerat fronten finns det någon bra rackare för en rimlig prizlapp 8-12.000:- ungefär??
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/30 :  22:22:29  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Cyrus 8? Densen Beat? Naim Nait 5? Någon av dem kanske? Hurdan musik lyssnar du på & hur vill du att det ska låta?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/30 :  22:54:26  Show Profile Send Texianen a Private Message
mycket akustisk pop/rock, en del tillbakalutad jazz och will oldham
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/30 :  23:55:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Då skulle en Nait 5 fungera utmärkt...!!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/01 :  00:26:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Audio Analouge Puccini kanske.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  00:42:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har vid dom gånger jag lyssnat på Meridians förstärkare alltid tyckt som de ovan, ok ljud men ganska livlöst och stelt, grått och med lite värme... Inget direkta stora fel men inget roligt att lyssna på helt enkelt...

Meridian är hur bra som helst på digitala produkter, men har inte haft lika bra framgång när det gäller förstärkare...

/M
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/01 :  02:43:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det kan vara sant att Meridians stora kompetens ligger tidigare i hifikedjan med CD och försteg/processorer, dessa är riktigt, riktigt bra.
Sedan har de ju aktiva högtalare förstås, stora och dyra.
De låter i ofs. OK men är oerhört kostsamma, för samma pengar kan man få betydligt mer välljudande produkter enligt min åsikt.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000