HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Clou nätkabel med Wattgatekontakt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:11:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Har någon testat att bytta nätbrunnskontakten på en av clous nätkablar till den nya från Wattgate? Blev det någon stor skillnad ljudmässigt?

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:43:38  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Under en demokväll hos Balance så användes både sorter. Jag hörde ingen som helst skilnad (som vanligt) men Clou Lasse och Hasse från Audioactive tyckte att det var en grymm förbättring. De sa nått i stil med att musikerna började spela ordentligt men jag tyckte de spelade på aldeles utmärkt med den gamla kontakten.
Du får väl ta å testa helt enkelt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:04:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja faktiskt.
Här ifrågasätter folk om man kan höra skillnad på nätkablar, och jag lyckades faktiskt höra skillnad på nätkontakter.
Får jag en guldstjärna nu?
Den största skillnaden upplevde jag när vi spelade Audioslave.
Det lät grötigt, skramligt och öronpinande med orginalkontakterna.
Med Wattgate blev det plötsligt uthärdligt, och Cornells röst separerades ut och fick en tydlig kropp.
På klassisk musik blev ljudbilden djupare och det hela lät naturligare överlag.
Vi var sex stycken som satt och lyssnade, och vi var alla eniga.
Ajajaj, det här kommer att göra ont i plånboken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:24:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
är audioslaves platta bra för att finna brister i anläggningar med?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:26:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kan man höra skillnad på hur hårt man skruvar fast kablarna i uttaget också? Det är ju på samma sida (innan kabeln). Vilka vägguttag låter bäst?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/28 17:27:35
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:34:23  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Hur mycket kostar Wattgate kontakterna? och vart kan man köpa dom? Är d värt att montera dessa på Supra LORAD?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:37:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte sett någon svensk återförsäljare, men dom bör ligga på
ca. 4-500kr/st för ekonomimodellen 320. Och ca. 13-1500 kr för toppmodellen 350.

Jag har 1 st 320, och tycker att den sitter jäkligt dåligt. Den tenderar att lossna ur nätbrunnen. Ljudmässigt tycker jag inte heller att den är bättre än standardpluggen som jag använder till JPCkabeln. Den sitter fast och lossnar inte så lätt.

Hur toppmodellen är vet jag inte. Är det den som ni har provat ?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/06/28 20:41:11
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:59:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Wattgate i Sverige distribueras av Audio Connections som oxå har agenturen för Kimber. Wattgatekontakterna borde i så fall kunna finnas eller beställas av alla handlare som säljer Kimber.
Och det är skillnad på de två kontakterna, 350 har ett renare ljud, mycket beroende på guldplätteringen i kontakten..
Tyvärr hat dom inte än tillverkat en kontakt med hanar för vår marknad, utan det finns ännu bara för den amerikanska marknaden, men det kommer väll snart..

Priset på kontakterna är: 320 = 410:-
350 = 1280:-
/Martin
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/28 :  23:32:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej, tack för alla svar.

Björn-ola: Vet du vilken av de två Wattgate-kontakterna ni provade?

Lasses priser för att bytta kontakt är 500 för den billigare och 1500:- för den dyrare. I det priset ingår montage, tycker jag låter som vettiga priser.

Jag har en Clou Powerline Royal 230. Den kostade 2500:- ny, vet inte om jag verkligen ska satsa 1500:- för den bättre kontakten?!?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  10:37:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi provade båda. Den dyra gjorde störst skillnad. Förvånad?
Nu är det snuskigt mycket pengar det handlar om, särskilt om man som jag har 5 prylar i signalkedjan, och det är alltid svårt att värdesätta förbättringar i pengar. 1500 spänn för en sketen kontakt! 5x1500=7500 ! Pannsvett!
Men jag har iallafall lånat hem kablar med Wattgate-kontakterna för att prova hemma.
Och det är inget snack om saken, det förbättrar ljudet en hel del. Det är ju lättare att höra skillnader i sin egen anläggning med musik man känner till.
Bl.a. basen som får mer svärta och det smäller på mer vid pukslag o.dyl.

Det jag nu funderar på är om inte det bästa vore att skippa kontakterna och nätbrunnen helt och löda fast kabeln direkt.

Sedan på frågan om Audioslave duger för utvärdering.
Det slog mig när vi satt och lyssnade att det är mycket lättare att höra skillnad med en dålig inspelning än med en bra. Bra inspelningar lät bra, även utan Wattgate-kontakterna, och det var svårare att höra lyftet.
På en skiva med klassisk musik fick vi byta fram och tillbaka ett antal gånger innan jag lyckades nagla fast skillnaderna, och jag var den siste i gänget som fick kapitulera och erkänna att det blev en förbättring. När vi sedan bytte till Audioslave-skivan var det inget snack om saken. Mycket tydliga skillnader. Det lät hemskt innan vi bytte till Wattgate-kontakterna.

Det finns ju säljare som demar med dåliga inspelningar när dom ska visa på förbättringar, och jag har nu insett att det kanske inte är så dumt egentligen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  10:43:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har förresten med intresse läst om Schuko stickpropparna på

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13251&whichpage=1

Verkar handla om liknande förbättringar till rimligare priser.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/29 :  19:00:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej, då kanske man ska ta och skicka in kabeln till clou och hoppas på det bästa...

En av anledningar att jag byter är för att standardkontakten sitter så dåligt. Det går ju lite emot det Jorma nämner

Edited by - Merkurius on 2003/06/29 19:11:51
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/30 :  09:09:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har testat hemma nu.
Det blir till att byta kontakter.
Ajajaj, vad ont det gör i plånboken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000