HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vikten av ren elförsörjning.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:09:45  Show Profile Send Roq a Private Message
...har jag inte helt förstått. Visst - vore det så att spikarna och transienterna matades direkt in i lasern, DACen, transistorerna etc så är det klart att det blir mycket störningar men försvinner inte sånt här i transformeringen? Transformeras även skräpet?

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:16:50  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har du nätbrum in får du nätbrum ut ur transformatorn. Prova att (eller gör inte det) sätta en borrmaskin i samma uttag som din förstärkare och se vad som händer när du spelar och borrar samtidigt..


Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:36:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är helt klart hör bar skillnad mellan att ha koppla på ett nätfilter och attköra utan. när jag skafamitt så upplevde jag ett väldigt lyft. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:00:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Splix, om det inte kom nätbrum ut från trafon skulle den vara trasig. Det är en trafos uppgift att just transformera nätbrum!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:10:29  Show Profile Send pesa a Private Message
PROVA FÖRST!

Min erfarenhet av dessa prylar är att de fungerar väldigt olika i olika hus/anläggningar. Ibland har jag till och med erfarit försämringar när ett nätfilter eller dylikt kopplas in.

I USA håller inte elförsörjningen jämn klass i alla lägen så här kan det i många fall medföra förbättringar..., men som sagt...,prova först.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:11:48  Show Profile Send Roq a Private Message
knoppen: OK, betyder termen "nätbrum" normalt bakgrundsljud från en frisk trafo utan spikar etc. Eller kommer nätbrummet av el-skräpet?
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:38:54  Show Profile Send SpLiX a Private Message
knoppen:

Mmm ;) Menar du ström med nätbrum så ok, det jag syftade på var allt från dålig jordning till "skräp" och annat som inte en vanlig trafo filtrerar bort. Likriktarbrygga, spänningsstabbe och annat som sitter i kombination till trafon filtrerar ju inte bort allt. Skulle den göra det skulle te.x Jormas kablar vara onödiga.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:33:19  Show Profile Send Roq a Private Message
"..sätta en borrmaskin i samma uttag som din förstärkare och se vad som händer när du spelar och borrar samtidigt.."

SpliX: Borrmaskinen låter nog som f-n?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:12:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
De finns störningar i de flesta elnät, oavsett var man bor !! Och en bra elkabel till sina hifiprodukter kan göra förbättringar i de flesta system tror jag.
Sen att vissa nätfilter kan ge försämringar kan nog bero på att dom helt enkelt inte är speciellt bra...*L*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/23 :  02:41:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Elnätet genererar mer skräp än man tror vilket påverkar ljudet negativt. En god förbättring för anläggningen oavsett prisklass är att eliminera dessa så gott det går.

Bravo
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:00:44  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Undrade lite om just nätstörningar samt kablar etc. Nu har jag köpt ett nyytt hemmabiosystem och till den en online UPS. Frågan är om jag då också behöver bra Hifi kablar till detta eller går det bra med de kablar som kom med UPS'en? Kan verkligen signalen försämras mycket på den dryga metern till förstärkare och dvd?

// Jörgen
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:51:47  Show Profile Send Per a Private Message
jag bor i ett 14våningshus. när folk kommer hem och slår på tvapparaterna vid sju tiden försämras ljudet ur min anläggning avsevärt. det blir lite matt och livlöst. nu har jag en sån där terminator från hifikonsult (?) som är en avstörningstrafo. ljudet blir inte ett smack bättre men det försämras inte heller av alla störningar i kåken.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/24 :  03:39:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hmmm, "Per" jag hänger nog inte riktigt med. Menar du att ljudet inte påverkas före eller efter "tv-apparaterna". Om störningarna uteblir borde ju ljudet bli bättre?

Bravo
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/24 :  15:12:39  Show Profile Send Per a Private Message
nja som sagt det försämras aldrig, dvs det påverkas inte längre av de kringboendes busiga tv-tittande. under dagtid (inga eller få tv-apparater igång) upplever jag inte att terminatorn är någon förbättring jämfört med utan.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/25 :  03:53:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Q Tack för svaret "Per"!

Bravo
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/25 :  15:28:40  Show Profile Send Kero a Private Message
bobey: Vad är det för UPS du har skaffat, är det en sån som håller spänningen trots strömavbrott ?
Funderar lite på nåt sånt. Skulle ju inte vara nån höjdare om strömmen gick när projjen är igång.
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/25 :  15:44:24  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Det är en 2200VA (1600W) online UPS (APCC). Med andra ord så filtrerar den strömmen samt agerar åskskydd. Det den gör är en "dubbelkonvertering". Jag köpte den mesta för att få "ren" ström och åskskydd och inte för skydd om strömmen går. Men det är ju en bonus :).
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:48:42  Show Profile Send Pass a Private Message
Har personligen negativa erfarenheter av skiljetrafos. Köpte en Terminator av den mindre modellen till frontkedjan, och tyckte först att ljudet blev sååå mycket bättre (annars hade jag ju inte köpt den). Efterhand började det "klia i kroppen" och konstigheter med såväl ljudbilden som det övre ljudregistret blev alltmer uppenbara. Jag kopplade då ur försteget - och se, allt blev bättre!! Klangbalansen återställdes, dynamiken ökade, och djupet i ljudbilden likaså. Samma sak upprepades med RIAA:n och CD-spelaren. Tillslut hade jag helt kopplat bort Terminatorn, som jag sedan bytte in mot en signalkabel hos Stig på Radicentralen.

Den slutliga domen mot Terminatorn kom dock då en kollega - som också han hade köpt och bitvis kopplat ur - upptäckte att ljudet från anläggningen FÖRSÄMRADES av att enbart ha Terminatorn ikopplad ett ledigt uttag, utan någon enda apparat försörjdes av den!!

Tilläggas att de negativa verkningarna av skiljetrafos knappast bara gäller Terimator. Jag upplevde exakt samma sak då jag testade Ezons skiljetrafo. Mitt råd är därför att satsa pengarna på ordentliga nätkablar i stället.
M.v.h.
/Pass


Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/25 :  19:53:45  Show Profile Send Kero a Private Message
bobey: Var köpte du den ?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  01:01:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Pass:

Jag kan maila dig och säga till när jag kopplar ur min Terminator, så du kan lyssna utan störningar uppe i Umeå

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  02:42:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Onekligen intressanta kommentarer till Terminator och andra trafos då jag tänkt införskaffa en dylik.

Är det flera som har positiva eller negativa erfarenheter av dylika tingestar?

Bravo
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/26 :  08:41:12  Show Profile Send bobey a Private Message
@Kero: Jag köpte den av en datordistributör (eftersom jag jobbar i datorbranschen). Men de finns på Dustin. Vad gäller ljudet så har jag inte fått min Totem+Simaudio hemmabio ännu men jag kan säga att den förbättrade basen på min gammla Denon AVC-1 + Chario combination. Basen blev mer tydlig. Dock kan detta vara inbilning. Ska be polarn komma över och så får jag köra ett par blindtest. Ska sen köra samma sak när jag får min nya Totem+Simaudio kombination.

// bobey
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:50:20  Show Profile Send Kero a Private Message
bobey: Låter som en väldigt intressant kombo. Beställde faktiskt Totem högtalare till hemmabio först men dom dök aldrig upp så det blev Sonus Faber istället.
Skicka gärna att PM om vad det är för intressanta grejor du inhandlat. Det hör kanske inte hemma i den här tråden.

Edited by - Kero on 2003/06/26 19:51:48
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:38:43  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag upplever att ljudet får en lugnare karaktär sent på kvällarna, antagligen på grund av att massa skräpmaskiner är påslagna dagtid, men det måste jag verifiera med ett nätfilter, vilket jag inte gjort än..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:55:47  Show Profile Send gurin a Private Message
Sladd!

Nu menade inte Pass att hans anläggning lät bättre när jag kopplade ur min Terminator utan att terminatorn även spökade hemma hos mig i min anläggning. Båda kör vi dock på pass-förstärkeri och det kan kanske vara så att det inte passar ihop.

Jag har dock inte gjort mig av med min ännu. Jag har nämligen en misstanke om att Terminatorn kommer att fungera bättre på ett annat ställe med jordade uttag.

Jag förordar också bättre strömkablar före ett terminatorköp. Men prova själva. Jag hade en markant förbättring när jag hade lite "sämre" elektronik. Särskilt mycket bättre lät min gamla Pioneer CD.

Min terminator har dessutom slocknat. Den blå lysdioden är inten diod utan en lampa.

mvh/Guruin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000