HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektroniken på hela tiden??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:29:32  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
En bekant sa så här:

"Ska du inte stänga av stereon när du går när du har så dyr stereo"??

Nu är ju "dyr" ett, särskilt på det här forumet ett väldigt vitt begrepp men frågan var bra. Det enda jag vet är det jag läst att "varm elektronik låter bättre än kall" men har egentligen ingen koll på vad som är bra eller dåligt för stereodelarna...vad säger ni som vet?? Själv så låter jag stereon i regel vara på utom när man åker iväg...slits delarna mer av att slås av i tid eller otid (läs dagligen) eller av att vara på veckor/månader i sträck??

// Daniel


www.linnforum.se

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:35:35  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan med gott samvete ha elektroniken påslagen såvida du inte kör med rör för då kostar det pengar jag har haft min phonofix påslagen sen jag köpte den 1998.Om du känner dej osäker slå av dom när du åker på semester och när det är åska ute det är inte kul om prylarna går sönder pga åska el.dyl.
Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:24:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vissa apparater har ju ett "standby" läge som gör att du inte bryter strömmen. Elekroniken mår oftast bra av att vara strömförsedda om man vill ha optimalt ljud. Olika apparater är dock olika känsliga.

Däremot är det ju en kostnadsfråga om man vill ha sitt slusteg som drar 40 W på tomgång igång dygnet runt. Mark Levinsons stora slutsteg (monoblock) no 33 drar, om jag minns rätt, 200 W. styck.
Apropå ML, så är de nog de apparater som jag hitills har lyssnat på som har tagit längst tid att nå sitt ljudmässiga optimum. De har tagit TRE dygn. Absolut inget man slår av allså, om man lyssnar mer än en gång i veckan. Andra mer normala apparater kräver kanske en halvtimme upp till två timmar för att riktigt komma igång.

Enklast är väl att prova vilka delar som mår bäst av att vara på om det inte finns något "standby" läge. Tycker du att det inte har någon betydelse kan det väl kvitta.

Bravo
Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/06/28 :  22:18:17  Show Profile Send Sebbe a Private Message
Hej!

Sen är det väl så att elektronik slits MER i själva avstängade-påsättande fasen än under själva driften.(?)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/28 :  22:19:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Du kan ha den på hela tiden med gott samvete. Min Simaudio i-3 är gjord för dewt (står tillochmed i manualen) och den låter helt klart bäst när den är varm. En sak som kan vara bra att veta är att alla de lödpunkter som finns i en stärkare kan "stressas" av temperaturförändringar vad jag vet, så de mår bäst av konstant temp. Kompnenterna mår bäst om de inte blir alltför varma (håller längre) så se till att det finns gott om luft kring stärkare.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/28 :  23:27:17  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Bara hoppas det inte kommer en tråd om vissa personers ev kopplingar till Vattenfall efter den här diskussionen

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/29 :  06:44:52  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min Linn Numerik drar jag mig för att stänga av. Det tar nåt dygn innan jag upplever optimalt ljud från den. Sen vete tusan om det är placebo eller inte...men jag kan ju inte påstå att jag vill att det ska ta så lång tid, så troligen är det inte bara jag som inbillar mig

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/29 :  09:50:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om jag inte minns fel så finns det apparater som inte håller lika länge om de står påslagna hela tiden.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/29 :  10:38:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Förstärkare med väldigt hög tomgångsström (Klass A) blir som bekant väldigt varma och kondensatorers livslängd är direkt kopplade till omgivande temperatur.

Livslängd vid max rippelström
för Rifa PEH-169:
12 000 h (+85 °C, 100 Hz),
160 000 h (+40 °C, 100 Hz)


”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/06/29 :  10:38:47  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hehe...det där med Vattenfall var ju bra :)

känns som att det inte blev något konkret svar av det här, men eftersom elen ingår i studentrummet så slår jag mest av när jag är borta över helgen eller längre....sedan tror jag knappast att ett lk140 ruinerar hyresvärden, särskilt som det går i något sorts stand-by-läge automatiskt.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:33:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har mina grejor på hela tiden.
Om det är dyrt?
Tja, Vattenfall brukar skicka mig en fruktkorg varje jul.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:01:20  Show Profile Send Tomas a Private Message
Kondensatorerna slits snabbare om apparaturen står av.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:10:24  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Själv har jag sådan tur att elen ingår i min hyra. Vilket betyder att i stort sett allt står på dyngnet runt. Dator,stereo samt att infran på altan får gå en hel del på sommar och höstkvällar. Så ja även jag stöder de lokala enregiknippet = Forsmark.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:12:05  Show Profile Send Jadde a Private Message
Ta en glödlampa, dessa går oftast sönder när man tänder dom.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:22:36  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Björn-Ola: DU skämtar väl (fruktkorg)?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:36:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, jag är alltid allvarlig.
Åtminstånde när jag sover.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:34:43  Show Profile Send poman a Private Message
Kul Björn-Ola!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:34:48  Show Profile Send Snutten a Private Message
Haha har ni stött på ett "generöst" elbolag? Att få en fruktkorg är väl ungefär lika sannolikt som att jag skulle bli miljonär.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:58:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Köp 2st vincent991 och ha dom på 24/7. Det blir endel stålar i månaden. Jag skulle tippa på att dom drar 800-1200w i tomgång.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:36:13  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Jag har mina saker igång 24/7 utom när det åskar och jag åker bort en vecka eller mer i sträck. Det drar nog inte mer än 100W mitt slutsteg när det bara står, så det är inte så farligt.

vad jag vet så mår elektroniken bäst av att vara kontinuerlig.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:48:47  Show Profile Send SW a Private Message
Slår av rörförsteget varje kväll men CD, RIAA, slutsteg och övrig utrustning får vara igång om inte åskan närmar sig. När grejorna har varit avslagna, tycker jag de låter som de skall, efter en kvart.

S
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:50:10  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Vincentarna drar enligt minnesuppgift(ej 100% säker dock) 250watt/block i tomgång.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:30:52  Show Profile Send Aton a Private Message
Mina stereo-förstärkare låter i min anläggning inte annorlunda efter uppvärmning. När det gäller hemmabiorecievern så låter radion klart bättre efter 2-3 timmar men när det gäller ljudet från dvd video eller CD via receivern kan jag inte märka någon skillnad
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:23:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har du ett "standby" läge på apparaten skall givetvis apparaten så i "standby" när du inte spelar och inte vara avslagen.

Bravo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:29:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Fasligt vad du ramar in allt du skriver med smileys bravo...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/30 :  01:03:07  Show Profile Send Nemo a Private Message
Nå'n som vet om man bör låta sina Electrocompanietgrejor (klass A) stå på alltid, för att de ska låta som bäst? Jag brukar stänga av slutsteget (AW60FTT, drar 70 W på tomgång) när jag går och lägger mig och sätta igång det när jag vaknar. Försteget och resten av anläggningen har jag alltid igång (när det inte åskar &c.).


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000