Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 00:22:33
|
Idag har det inhandlats material... 667:- (och det lär tillkomma 150-250Kr i sågning...Dyrast hittils? [:D) )
"Min skylt" är Photoshopad. Har inte fixat nån ännu, men det kommer, därför är jag intresserad av att veta hur många HFLS'1or som är tillvekade,,,
Eller så tar jag helt enkelt S/N 11.
(Det är en Sonus Faber HFLS1/EA II)
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
SlaitH
Member
134 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 10:59:13
|
Vadå tejpa ihop sidorna och fronten?? Pratar du om MDF:en?
när det kommer till faners så är väl sidorna och fronten ett stycke eller?? Det måste ju vara enklast så?? Bara limma och sen lägga ner fronten och sen rulla över på varje sida då får man ju med fasningen och alltihop.
Bara man har tillräckligt tunn fanér vad har ni använt i tjocklek? 1mm eller mindre??
|
//Patrik
-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =- |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 12:22:07
|
SlaitH: Alltså, jag menade inte att tejpa högtalaren utan att tejpa faneret till en bit som räcker till båda sidor och front i ett stycke. Jag har inte hittat nåt faner som är 1 meter brett (det hade blitt ett rätt fett träd men det finns ju rundskuren faner bara att jag har inte hittat nån) så mitt är skarvat på varje sida. Annars from du säger... |
Edited by - UrSv on 2003/11/06 15:40:40 |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 12:32:03
|
SlaitH:
Tror att han menar att man tejpar ihop fanérbitarna till ett stort ark som räcker till båda sidorna + front.
När man köper hyvlat fanér (som anses vara finast, snyggast ådring) så är alltså virket hyvlat på längden. Tänk tunn planka, ungefär. Sedan så finns det svarvat fanér och då har man satt stocken i en stor svarv och skurit med en jättebred kniv medan stocken roterar så att man får stora ark. Anses inte lika "fint".
Det fanér som jag har köpt (hyvlat) fick jag tillskuret i ca 40 cm längder och varje bit är "stockbreda", ca 20 cm. Sedan skar de alla kanter på länden så att de blev raka. Mitt faner bar jag hem i en plastpåse.
Om man nu lägger bitarna bredvid varandra så tätt det går så får man ingen skarv. Man lägger helt enkelt ut bitarna och tejpar ihop dem till ett större ark. Sedan limmar man på arket med tejpen utåt. När limmet har torkat drar man bort tejpen. Voila!
Tror att maskeringstejp eller liknande som inte har så starkt lim är att rekomendera. De som fanérar "på riktigt" har en väldigt tunn specialtejp. Ser ut som brunt vaxat papper. Det blötar man i vatten för att limmet på en a sidan ska bli klibbigt, som en tapet ungefär.
Att den tejpen är tunn är viktigt för att de sedan lägger allt i en press med högt tryck. En vanlig, "tjock", tejp skulle i så fall pressas ner i fanéret och lämna ett "dike".
Hoppas att allt som står här är rätt nu. Det här är det jag har lyckats klura ut själv med hjälp av info från olika håll, så jag kanske har missuppfattat något.
Någon som vet kanske kan rätta mig i så fall.
Mvh /pegul
[edit] såg att UrSv hade hunnit svara medans jag skrev mitt inlägg.
|
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
Edited by - pegul on 2003/11/06 13:52:42 |
|
|
SlaitH
Member
134 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 19:22:04
|
Jahaaaaaaa
Man e inte så skärpt när man e på jobbet
Då e jag med helt och fullt.
Det är ingen som vet nåt om min fråga ang. filtret, varför sitter det en konding parallellt över serie motståndet till diskanten??? För att höja nivån vid en viss punkt eller ??
|
//Patrik
-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =- |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/11/06 : 20:25:48
|
Vad jag tror så tror jag att du tror rätt... ehmmm... Vid en viss brytpunkt/frekvens beroende på kondensatorns värde, så börjar kondingen att koppla signalen förbi seriemotståndet (det dära om impedans, ni vet). Antagligen för att lyfta toppen lite. Nackdel kan vara att impedansen i nämnda topp kommer att sjunka när seriemotståndet förbikopplas och impedansen börjar utgöras av diskanten parallellt med 3,9 ohms motståndet. Å andra sidan brukar många (de flesta?) diskanter ha en ökande impedans vid ökande frekvens, så det kan ta ut varandra om det dimensioneras rätt. Kollar du på impedanskurvan för HFLS-1 så sjunker den i toppen (men inte till någon kritisk nivå) trots att impedansen egentligen ökar på enbart diskanten utan filter.
Spekulationer från mig...
I går beställde jag mina element till HFLS-1 + Audyn Cap Plus kondingar och MOX motstånd. Allt från Holland till VÄLDIGT mycket bättre priser på elementen och bättre på filterkomponenterna, än i Sverige. Foliespolar köper jag dock på hemmaplan. Köpte en säck blästersand på Biltema också... lådan blir speciell
Edit: staävfell... kann int skrivva als |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/11/06 20:39:49 |
|
|
SlaitH
Member
134 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 00:22:55
|
Larsen: vart beställde du?? Adress?? Frakt?? Hoppas att allt kommer fram utan transport skador ...det lär ju ta sin lilla tid att skicka grejor fram och tillbaka till holland.
Funkar det bra så kan ju det vara ett alternativ. Det e väl ingen som har koll på priserna i frankrike kanske ??? Jag och tjejen ska ner och hälsa på hennes familles över nyår ....då kan man ju kanske köpa med sig lite smått och gott hem om priserna är de rätta.
Får nog kolla detta lite närmare.
Det är väl så med filtret att vi resonans i kondingen beroende på impedansen så kommer den att leda förbi moståndet ....så egentligen så är det ingen höjning utan ingen dämpning. Resten som är under resonans kommer att dämpas som vanligt. Allt kan ju fixas med en zobel osv osv osv. Men som sagt jag tycker att "less is more", det ska vara så litet filter som möjligt. Kolla på Tony Gee hans filter kan ju dra iväg en del, men för det mesta så är de ganska enkla. Dessutom så gillar jag hans teorier omkring serie filter. Byggt det själv i mina nuvarande högtalare och det funkar väldigt bra.
|
//Patrik
-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =- |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 07:58:50
|
Jo, med "höjning" menade jag bara jämfört med den dämpade signalen om inte kondingen suttit där. Ordval som vanligt, men håller med om att "inte dämpat" är ett mer korrekt beskrivande ord. Svårt att höja nivån med passiva komponenter
Jag beställde från www.audiocomponents.nl. När jag beställde var priset 55 €/st för PL18 och 22.05 €/st för DX25. Frakt och transportförsäkring kostar 45 € och täcker upp till 30kg. Priserna är exkl moms och vi betalar moms i det land där vi handlar. Momsen i Holland är 19%. Förskottsbetalning ger 5% rabatt på totalsumman (svenska bankavgiften för detta är 40 kr). Element + frakt -5% blev 225.08 € inkl moms (ca 2040 kr + bankavgift). Då frakten täcker upp till 30 kg blir det ännu billigare/pers om fler delar på en beställning. Jag beställde även en del filterkomponenter.
Beställes mer än 10 element (blandat av Vifa, Scanspeak) så ges ytterligare 10% rabatt. Om du samtidigt med element beställer filterkomponenter ur www.intertechnik.com:s sortiment, via Audio Components, så ges 30% rabatt på dessa. Priserna på filterkomp är även de utan moms. Dom har även trafospolar. Bra för den som behöver "stor" spole, men ändå med liten resistans.
Bara att hoppas att det inte är någon transportskada. Försäkring för totalbeloppet ingår, men jag vet inte vad den innebär i detalj. Alltid en chansning, men transportskador kan uppstå om man beställer inom svedala också. Kanske lättare att ordna upp det om det är mer lokalt iof. Elementen bör komma nästa vecka, så jag håller tummarna att det är som det ska. Undrar om det inte är swede och UrSv som också köpt av Audio Components?
Att jag köper dyrare filterkomponenter även fast jag vet, som Naqref säger, att filtret är en beta är dels för att jag hade de flesta komponenterna redan (Biltema rules) och vill prova vilken skillnad det ger. Dom var i vilket fall billigare att beställa, så varför inte prova? Jo, förresten, foliespolar var inte alls billigt där.
Jag har två frågor jag hoppas någon kan svara på. * Är den uppgivna diametern på porten dess ytter- eller innermått? Om ytter, vad är innermåttet? (Alt vad är avstämningsfrekvensen?) Bra att veta så jag kan räkna om längden om jag inte hittar rör med samma diameter. * Har prototypen som frekvenskurvorna kommer ifrån en baffel som är avfasad endast på sidorna, eller även på ovan- och underkant?
Det känns som att valet (för mig) är: Fanerad front - rundade sidor. Rundat runt hela fronten - ej fanerad front... hmmmm... Alt köra baffeln i massivt "fint" trä och då fasa alla kanter.
Uj vad långt det blev.
Edit: feeeel siffror lite här och där, nu fixat. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/11/07 09:03:05 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 09:41:12
|
Visst är det så. Mina och swedes HFLS-1 byggdes med filter och element från Audio-Components. |
|
|
SlaitH
Member
134 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 10:39:48
|
Det verkar ju vara ett ganska bra ställe att handla från, sidan var ju på engelska så de har nog vanan inne att skicka till utlandet.
Det var ingen kritik alls, som sagt allt är en fråga om ordval och semantik. Och det kan bli väldiga fel på forum ibland
Du betalade med Paypal eller?? Det verkar som et funkar smidigt för vissa och andra har haft fruktansvärda problem med det. Pengar som har blivit låsta i samband med köp på ebay osv.
Jag måste hålla med om att jag köpte mycket komponenter när biltema sålde, blev ganska besviken när de la ner det. Tycker nog att de ska återupta det, komponenterna duger till att göra ett beta filter och testa sig fram iallafall. Vi får göra en namninsamling och skicka till biltema
Bara att hoppas att allt kommer fram utan probs.
|
//Patrik
-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =- |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 10:51:42
|
Nemas problemas. Jag tog det inte alls som kritik. Bara bra att du påpekade det. Jag själv vet precis vad jag menar (oftast iaf ), men det kan uppfattas fel av andra om jag inte använder rätt ord.
Jag funderade och funderade på hur jag skulle batala. Pay Pal, kreditkort eller förskott. Jag har aldrig provat Pay Pal, kreditkort tänkte jag först genom "säkert kort" dvs skapa ett tillfälligt kortnummer kopplat till mitt Mastercard via internetbanken. Det fungerar för ett (1) köp. Valde tillslut förskottsbetalning. Jag har bara fått positiva vibbar av dom mail jag fått av Rolph hos Audio Components, så jag chansade. Får väl se om det resulterar i ett "dyrköp".
När jag hörde att Biltema skulle sluta med filterkomponenter, så köpte jag på mig ett litet lager av vad som fanns kvar. Polyprop kondingar och 1.2 mm^2 spolar. Duger till mycket. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/11/07 11:09:10 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2003/11/07 : 10:58:16
|
Jag och swede har alltid handlat med förskottsbetalning (25.000 en av gångerna om jag inte minns fel). Man loggar in på sin Internetbank och för över summan i EUR direkt till deras bank. Färdigt på ett par sekunder. Ganska enkelt om man så säger. |
Edited by - UrSv on 2003/11/07 10:58:53 |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/11/08 : 16:32:42
|
Porten igen... 52mm ytter borde vara 48mm inner på avloppsör (???) 16 liter minus port o element ger kanske 15 liter kvar... 16-20 cm rekommenderad längd borde väl då ge mellan 39-43 hz i avstämningsfrekvens? När jag kollar impedanskurvan i byggbeskrivningen ser det onekligen ut som denna är avstämd till ca 38-39 hz. Får väl testa vad som passar här hemma.
Jamo hade faktiskt en riktigt finurlig lösning på några äldre basmoduler. Porten kunde på utsidan vridas mot- eller medurs vilket resulterade i att porten kortades eller förlängdes en liten bit. Faktiskt rätt listigt för att kunna göra finavstämning efter placering och rum.
Dags att spana in oxfilén. Tjohoo... |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/11/08 : 19:02:38
|
Halloj och tjenare!
Q: Är den uppgivna diametern på porten dess ytter- eller innermått? Om ytter, vad är innermåttet? (Alt vad är avstämningsfrekvensen?) Bra att veta så jag kan räkna om längden om jag inte hittar rör med samma diameter. A: Innerdiameter=46mm
Q: Har prototypen som frekvenskurvorna kommer ifrån en baffel som är avfasad endast på sidorna, eller även på ovan- och underkant? A: De mätningar som finns ute i den uppdaterade artikeln är från den riktiga lådan. Den har enbart rundade sidokanter.
Kul att se att det knåpas på i stugorna!
Vänligen, Pac
ED, jag har bra men kort minne, 46mm skall det vara och inget annat |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
SlaitH
Member
134 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 14:14:04
|
Personligen när jag bygger högtalare av all de slag, så när det kommer till basavstämmning. Då använder jag följande princip (min gamla lärare Reine ...konstruktör av reference och resonans högtalarna rekommenderade detta.)
Jag har program i datorn för att mäta impedansen ...men det går på andra sätt också. Bygger en låda som man eventuellt har räknat fram, sätter i ett rör som verkar lagom långt. Mäter impedansen på systemet. Som alla sett så får man ju 2 pucklar. Den första är elementets resonans, nummer 2 är rörets. (Alla vet inte detta.) Om då t ex första peaken (sett från 0 HZ) ligger lite lågt som det gör på HFLS1 så betyder det att röret är lite för långt. Precis som ni har skrivit i instruktionen att det är under avstämt. Då kapar jag röret lite och när man har tagit bort så mycket så att peakarna är exakt lika höga, då har man avstämt systemet bra. (Enligt min mening ska sägas.) Detta innebär att man får en fasförkjutning mellan element och rör på 180 grader, så när elementet rör sig utåt så går även luften utåt. Rätt fas med andra ord, därför var min första tanke att det var lite konstigt att röret sitter bakpå högtalaren. Man får en tidsfördröjning av ljudet som kommer via porten. Men jag antar att det var en variabel som ni tog med i beräkningen. En fördel med röret bak är ju som sagt väg och hörn stödet i basen.
Jag kommer ändå bygga systemet för det verkar lovande. Det går ju alltid att göra en prototyp med större baffel och röret fram.
Hoppas att ingen tog illa upp av mitt inlägg. Jag har hängt med och läst ett bra tag men det är bara nu som jag har börjat posta.
|
//Patrik
-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =- |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 17:43:47
|
SlaitH, Ta illa vid sig..?? Absolut inte! Det är roligt med olika filosofier, mångfalden berikar och man lär sig otroligt mycket av varandra!
Välkommen till Hififorum.nu! Kul att du valde att delta!
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
SlaitH
Member
134 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 20:53:19
|
Tackar PAC det är alltid kul att vara välkommen. Eftersom jag sysslar med crossåka, hemmabio, självbygge inom elektronik och högtalare m m. så blir det ju att man har en gedigen skara forum som ger nånting. Och att det här ligger i Gamla goa svedala så gör ju inte det saken sämre
Det är alltid kul att bolla ideer med folk som vet vad det handlar om. Vissa polare + (sambo i viss mån) bara skakar på huvet och undrar hur man är funtad när man sätter upp en 60 kilos projektor i taket i vadagsrummet, eller monterar nålfiltsmatta runt och på diskanterna för att få bättre "fokus" i ljudet. Köper delar til hojjen för flera tusen på ett bräde.
Ja det är inte alltid så lätt, som ni vet.
|
//Patrik
-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =- |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 11:45:53
|
Hur avrundar man baffeln på enklaste (minst handarbete) sätt? Finns det något enkelt verktyg eller är det slipning för hand som gäller?.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/11/10 : 11:54:18
|
Överhandsfäs |
Fram för mer dynamik i popmusik! |
|
|
Bönan
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 18:19:23
|
Hade tänkt mig att bygga en hfls1 om ett tag. Fast jag skulle vilja göra en anorlunda låda, gärna med svängda sidor typ sonus. Om jag behåller lådvolym som innan borde det inte bli några problem eller?? samt kan man placera basreflex röret vart som helst på baksidan utan att inkränka på egenskaperna???
/Martin |
Ride hard and stay dirty |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 12:41:36
|
Lägger en fråga där då svar ej kommit på annat ställe:
Vad är det normala. Om man har tunnare rördiameter ska rören vara länge? kortare? Säg jag har 44mm istället för 46mm diameter. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
IOS
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/11/13 : 14:00:47
|
Är precis som "Bönan" mycket intresserad av en högtalare som i grunden liknar HFLS-1 (pris/Prestanda) men med design som sonus fabers dyra stativare.
Ett sådant projekt hade inte varit fel men jag saknar tyvärr all kunskap om hötalarkonstruktion för att realisera detta.
Skulle vara intressant att få höra lite åsikter om problem/möjligheter med en sådan högtalare.
Är det tex möjligt att göra dessa sidor tillräckligt stabila/resonansfria med material och verktyg man normalt har hemma (alltså inte NC-fräs).
Det sägs ju att en låda med fyra platta väggar är den sämsta möjliga konstruktionen för en högtalare. Borde det då inte vara en fördel med svängda väggar ur ett rent funktionsmässigt perspektiv och inte bara estetiskt. |
Edited by - IOS on 2003/11/13 14:04:24 |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
|
thompa
Member
193 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 14:31:22
|
Hej!
Sitter och tokstirrar på skärmen för att försöka se vilka värden komponenterna har i filtret. Kan någon verifiera att detta är rätt?
C1011 4.7 mikroF R1021 0.16 ohm L1021 0.47 mH R1071 4.7 ohm C1071 2.2 mikroF R1081 3.0 eller 3.5 ohm <- ??? Vilket skall detta vara?
R2011 0.5 ohm L2011 2.5 mH C2021 10 mikroF
Vänligen, Thomas |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
|
Topic |
|