HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga utan elmaskiner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:08:24  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag vill inte förstöra Smallsuper_man:s högtalarbyggtråd, så det får bli en ny tråd om att bygga utan större elmaskiner. Precis som Smallsuper_man säger så kan man göra mycket med handverktyg. Det byggdes saker innan cnc-fräsar och tom innan elmaskiner.

Om jag skulle bygga utan en riktig verkstad skulle jag se till och ha följande:
  • En bra byggvaruhandel som kunde såga matrialet åt mig. Helst medan jag väntar, då kan jag hjälpa till så det blir rätt.

  • En uppsättning vanliga handverktyg

  • Tvingar

  • Överhandsfräs, försänkningar och avrundningar osv

  • Kexmaskin, slippa skruva och få bra fogar

  • Ett bra, bastant, bord, kanske rent av med fäste för fräsen



I kombination med lite smart tänkande vid ritbordet så bör det räcka väldigt långt vid högtalarbygge.

Det finns flera sätt kapa upp matrialet på, själv föredrar jag att ställa varje mått en gång och såga alla snitt, upprepas till det är klart. Kräver minimal intelligens vilket passar mig. Spillet ökar men eftersom jag inte bygger några längre serier spelar det ingen roll. Det är så mycket roligare när måtten stämmer. Absolut-måtten stämmer kanske inte men alla sidor som ska vara X långa är verkligen X långa. Underlättar mycket vid montering.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/22 :  06:53:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Själv bygger jag antingen hemma i lägenheten på balkongen som är
160*360 cm eller i köket på golvet eller hemma hos föräldrarna och
då på gräsmattan. (Förutom Beatrice som är byggd hos Mårten...)

Oavsett om jag bygger hemma eller hos föräldrarna ritar jag alltid
upp en sågmall så att man, som du nämner, sågar allar snitt med en
viss bredd, byter sedan bredd och sågar vidare. Med smart planering
blir det inte mycket spill för mig iallafall.

Hemma brukar jag låta det få uppsågat, men är med själv. Hos
föräldrarna har jag hadlat så mycket på brädgården att jag får
använda deras stora bordssåg själv och hur mycket jag vill Det
är skönt då det är mycket att såga.

Enda grejjen jag vill lägga till din lista är gott om utrymme, helst
ett stort bord och yta bredvid att lägga handmaskiner och liknande
på. Gärna en verktygsvägg av hålad plåt eller motsvarande.


Men trots allt är det mesta möjligt att bygga utan stora verktyg.
Jag raspade fram två avrundade bafflar på ett par stativare från
flera lager 22 mm spån som baffel från början på balkongen...tog
lite tid, men det var fint väder och radiosporten är det bästa
sällskap man kan ha som ensamsnickare

Sågar man själv och det blir en liten glipa här och där får man inte
glömma att spackel är en hobbysnickares bästa vän...


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  09:40:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag beställer färdigsågat (vi pratar högtalare förstår jag) från byggfirman.
Har en borrmaskin och skaffade nyligen en sådan där arbetsbock (där man kan klämma fast grejjer) och ett borrmaskinstativ till handjagaren.
Eftersom jag (hittills) hållit mig till små högtalare (och har för avsikt att fortsätta så) funkar det bra med hålsågar. Dessutom har jag en slipmaskin.
Mitt problem är plats att jobba på. Man kan vara på vardagsrumsgolvet men det dammar så in i Norden. Av samma skäl vill jag inte vara ute på balkongen - stör grannarna, och så väsnas det.

Om man som jag bor i lägenhet kan man engagera sig i Hyresgästerna och tillsammans med dem försöka fixa fram ett hobbyrum.

Ett annat knep är att kolla med studieförbunden om de har snickerikurser - ta fram en färdig design med mått & hela köret och gå på kvällskurs!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/22 :  10:27:38  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Vi pratar väl inte direkt högtalare, mer generellt byggen i trä tror jag. Själv riktade jag in tråden på byggen av skivmatrial men det var inte riktigt meningen.

Annars kan man nog prata om vilka byggen som helst. Mitt mål med tråden var att belysa att man absolut inte behöver stora snickerimaskiner för att bygga hifi-prylar.

För övrigt är spill positivt, man kan alltid få någon ny ide när man sorterar sitt spill.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/22 :  10:41:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Som tur är har jag bara en 70-årig gumma i lägenheten under mig som
aldrig är ute på balkongen. Jag har till och med varit ner och
städat hos henne ett par gånger och hon ler hjärtligt när jag
knackar på med sop i högsta hugg
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/22 :  11:08:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En Kap/geringsklinga med teleskopfunktion är värd sin vikt i guld.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  12:51:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Spill (i trä) är bra om man ska borra i metall.
Aluminium kan hålborras med hålsåg (avsedd för metall). Emelelrtid går det på enkla borrmaskiner inte att justera speeden.
www.vt4c.com (nej jag har inte rabatt där!!!!) har jättefina borr för rörsocklar - alltså 22, 25, 28mm eller vad som nu är standard.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000