HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JM labs koppling till HiFi......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:42:31  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har inte varit direkt aktiv på forumet under en tid, utan har bara titta in lite sporadiskt. Jag har då vid ett par tillfälle sett att JMlab har blivit anklagad för att inte redovisa sina kontakter med hifi Sverige.

Det är inte min sak egentligen att bemöta dessa anklagelser, men vad jag kan påminna mig så har JMlab mer än en gång redogjort för att hans kontakter med HiFihandlare och generalagenter endast är på konsument basis, en kund som vem som helst.

Det är tråkigt att se att hans ord inte betyder så mycket när han är ärlig och svarar direkt angående sin person.

Det är helt naturligt att man här på forumet återspeglar det utbud som finns närmast till hands på sin ort. Det är ju denna utrustning som man har möjlighet att prova, känna, klämma och skapa sig erfarenheter av.

Jag för min del vet att JMlab ställer krav när han upppgradera sin anläggning och han är inte bunden att handla vissa produkter eller av vissa handlare. Han provar allt grundligt för att skapa sig en god grund för beslut om uppgradering.

För att nu inte röra till det ytterliggare kan jag nämna att jag inte heller är mer än en vanlig konsument.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:23:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
"Hififolk är oxå människor", kan hålla med om att vissa inte tar vissa personers åsikter på allvar för att dom kan vara lite förgade av vissa märken och butiker..Men det är väll alla ?!?!, alla har ju preferencer när det gäller ljud,design,butiker m.m. Och visst kan man väll disktuera vissa åsikter om dom enbart ges för att fylla sn egen ficka !! Men bara för att man kan ha kopplingar och känningar i branchen så behöver inte det betyda att man inte kan ge bra råd och åsikter om hifiprodukter, kanske tvärtom då man kan ha haft möjligheten att testa en hel del mer produkter än gemene man.

/Martin
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/27 :  22:38:48  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag kunde inte sagt det bättre själv
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/28 :  00:21:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det skall bli spännade att ta del av denna diversifierade och nyanserade framtoning framledes.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/28 :  08:46:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vi är väl ganska många som har "koplingar" till Hifi affärer.
Vissa är där ofta , känner killarna som jobbar där osv osv

JAg själv har "kopplingar" till Malmö Hifi center , MEN har gjort klart när frågan har kommit upp att jag INTE är anställd , jag tar mao inte ut nån lön. Jag står inte i butik o jobbar utan hjälper helt enkelt till när hjälp behövs (eller hur Timbre )

Därför håller jag mig borta från vissa ämnen. O jag tycker att jag har klarat det ganska bra , eller

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:27:15  Show Profile Send Timbre a Private Message



Ja, det är det minsta man kan säga. Dessutom har stämningen varit på topp och det skall vi fortsätta med...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:33:26  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Godmorgon!

En liten fundering bara...

Jag vet mycket väl att JMLab inte har någon ekonomisk koppling till någon hifi agentur eller butik. MEN, finns det möjligen någon anledning till att han själv och nu Audionet gång på gång måste påpeka att han inte har några barn ihop med någon agentur eller butik...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:03:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Djup förälskelse i vissa produkter kanske.....

Bravo
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:56:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nuförtiden ägnar jag flera timmar varje dag med att prata i telefon med hifisverige.

Herr A uppe i Norr är kompis med B i mellansverige. B och C startar så en butik. Herr A har INGEN koppling med butiken och på forumet syns det naturligtvis inga band. Men det är samma märken som mals och kanske framför allt: det är samma negativa "måltavla". Ofta svensk....

Nystartade butiker, importörer av utländska märken, nystartade små importörer av utländska märken, de har alla en sak gemensamt: "måltavlan", oftast svensk....

Herr G springer som son i huset hos handlare F, hjälper till med allt möjligt, hör allt snack om övriga hifisverige och blir så en "insatt" person som minsann "kan" och har åsikter. Ingen koppling? Nä, inte i juridisk mening.....

(Ovanstående exempel är INTE JM Lab /Björklund)

Vi har er här nästan allihop, i denna smältdegel som heter hififorum. Butikerna läser forumet i ganska hög grad. Flera generalagenter läser här, framförallt de små och nya och vi skall inte glömma de som har forumet som nästan ensam språngbräda ut i bussinesclass.

Jag hade ett mycket tråkigt samtal med en svensk generalagent i veckan. Jag skrev en massa osanningar om hans produkter sa han, han vevade igång ordentligt, nämnde andra i branchen han föraktade som skrev här (därför tog han inte i forumet med tång) och så var det en tillverkare som aldrig skulle klara livhanken (inte ha mat på bordet) om inte även han (den svenske generalagenten) och hans produkter fanns.....

Jag känner inte denne killen. Vi säjer "hej" på Arkenmässan vart annat år. jag ubndrar varför jag plötsligt är värd all denna uppmärksamhet, att bli spydd på via telefon? Jag är skit, Alingsås är skit, de som skriver här är ....

Nåväl, jag har nu ägnat 2 hela dagar med att leta i databasen och i arkivet över de trådar där mina fadäser skulle ha stått. jag har inte hittat dem. Men det gjorde något annat. plötsligt, när man ägnat timtals per dag att plöja igenom hundratals gamla trådar så klarnar pusslet. Herr A blir plötsligt tydlig och kopplingen syns, herr G har ju gjort massor av inlägg som nu är solklara, med attack på den svenske, inlägg om ganska sällsynta produkter som bara kan ha kommit via ett håll.... nätet klarnar och jag blir bara trött på alltihop. Telefonsamtalen om helt andra ting avslöjar ständigt nya band och kopplingar.


Tänk så viktigt det är att hindra andras framgång framför att göra sin egen!!

Nu är man ju dessutom officiell spypåse för allt det onda i hifisverige, en intressant upplevelse. Jag säger bara en sak: När jag kommer till din stad så ta med hatten. Och håll i den för det kommer att bli åka av

För något fjantigare än detta anti-Alingsås mantrat har jag aldrig varit med om. Och då har jag vikarierat en gång i en mellanstadieklass.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:40:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Eftersom jag själv varit på sladd nyligen så lyfter jag på hatten som en ursäkt och för att visa min support till hans arbete med hififorum och hifi i sverige. Mina missförstånd som oftast är ofrivilliga(ibland kanske man har haft en dålig dag?) klarnar oftast om man får reda ut dem. Med detta vill jag bara ge sladden en klapp i ryggen för arbetet med forumet och hifisverige då jag VET att det betyder mycket, oavsett vilka märken/återförsäljare jag handlar från.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:43:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nu fick jag allt en tår i ögat.....det var fint sagt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/28 :  22:43:17  Show Profile Send Siffernisse a Private Message

"För något fjantigare än detta anti-Alingsås mantrat har jag aldrig varit med om. Och då har jag vikarierat en gång i en mellanstadieklass."

--Är väll samma sak som Anti-Linn mantrat.

"Nu är man ju dessutom officiell spypåse för allt det onda i hifisverige, en intressant upplevelse. Jag säger bara en sak: När jag kommer till din stad så ta med hatten. Och håll i den för det kommer att bli åka av"

--har vanligtvis inte hatt, men om du vågar komma upp till LINN-Land ("där vi är oss själva") så ska jag ha en.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/29 :  00:14:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

smf:

tack!

Siffernisse:

Antilinn-mantrat hörs också, det är sant. Men ytterst sällan från mig numer. Dessutom får du erkänna att den typen av marknadsföring som Linn använder sig av är tänkt att skapa starka känslor, lätt att få många att reagera då. (jag tänker på typreklamen: Linn=Jasplan, allt annat = gummisnoddsdrivet leksaksplan....)

Sedan undrar jag när du såg mig hoppa in i en tråd som diskuterade Linn och avge en massa negativ kritik. Här brukar ni allt få bo ifred utom när ni skall vara bäst på allt, ur en ren vetenskaplig synvinkel...


Måste också säga att glädjen med att jobba med forumet blivit mindre. Spörsmål och frågor är mer riktade mot de märken jag säljer. Eftersom jag säljer dem så tar det aldrig slut. Det finns alltid något att reta sig på, alltid någon som blivit dåligt behandlad i samband med ett Fix-köp, säkringar som ryker, fjärren är för tung, för lätt, för ful....

Sedan har jag nu inte tiden att ta ett varv, tänka efter, värdera vad det är för skillnad på de som man ibland debatterar med. Det finns rena bråkmakare, små och stora retstickor, rena missförstånd och ibland någon som verkligen blivit illa behandlad eller har rätt att vara upprörd i grund och botten. Utan tillräckligt med tid så går man bort sig. Jag är trött på att gå bort mig och tror jag slutar moderera forumet. Får väl skriva någon rad då och då.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/06/29 :  01:03:42  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Vad spelar det för roll vilken koppling någon har till ett visst märke/produkt? Alla har rätt att ge sin åsikt. Det här är ju trots allt "bara" ett hififorum som är till för att ge en stunds förströelse och intressant läsning. Ibland blir det som skrivs här alldeles för allvarligt... Hifi är inte blodigt allvar, det är för de flesta av oss en hobby. Så Sladd mfl, fortsätt skriv precis vad ni vill.

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/06/29 01:05:16
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/29 :  01:27:37  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
"Dessutom får du erkänna att den typen av marknadsföring som Linn använder sig av är tänkt att skapa starka känslor"

--ja så är det nog tänkt! men jag ser likheter med bladius produkter, de är ju också sååå mycket bättre! det sticker ju i ögonen på folk(lagom är bäst). Om det finns folk som älskar Linn så finns det ochså de som hatar märket, samma sak med Advantage/-fix.


"Sedan undrar jag när du såg mig hoppa in i en tråd som diskuterade Linn och avge en massa negativ kritik. Här brukar ni allt få bo ifred utom när ni skall vara bäst på allt, ur en ren vetenskaplig synvinkel..."

--humm. tycker kanske att det var lite av sånt i tråden som raderades för ett tag sedan Unidisk-tråden.


Sedan är det ju så att om man driver ett forum så stort som detta, så blir man ju som en offentlig person, och som försäljare av vissa märken, så blir man ju lätt en måltavla för folk som inte har något vettigt att göra!. Man kan ju nästan säga att du är en "kändis" i HiFi-träsket, och det medför säkert många possetiva saker men också negativa.


"Det finns alltid något att reta sig på, alltid någon som blivit dåligt behandlad i samband med ett Fix-köp, säkringar som ryker, fjärren är för tung, för lätt, för ful...."

--men så finns det säkert många som tycker att fjärren är helt perfekt!, men de hör kanske inte av sig. sedan spelar det inte så stor roll vad det är för märke på elektroniken, det krånglar ibland,(jo, även Linn har jag haft problem med).


mvh/
siffernisse






Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/29 :  01:57:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Vem vill kasta första stenen? Rannsaka era samveten. Alla. Skärp er, för f*n. Alla. Vem är utan skuld? (Amen)
Dimitri
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/29 :  04:18:09  Show Profile Send CC a Private Message
??? Får lite känsla av det är farligt att skriva vad man tycker här på forumet ??? Ska det vara så?

Om jag köper en produkt för x antal pengar för att sedan bli missnöjd av olika orsaker kan det vara skönt att få lätta på sitt hjärta... Gärna då i ett hifi-forum för att kunna få lite respons (övriga icke hifi intresserade människor vill man nog inte gärna dryfta sig med då de ändå inte kommer fatta vad som driver en?).
Men efter vad jag kunnat se här på forumet så är det väldans farligt att yttra sig negativt? Tur att man inte har berättat om alla sina upplevelser som man mött genom åren i hifivärlden! Allt har inte vart positivt Tur att man håller käft om det mesta.

Sedan allt detta käftande om branchanknytningar Nog fattar vällan gemene man att importörer och återförsäljare vill höras o synas oavsett storleken på deras företag? Varför är det så konstigt?
Och varför är det så konstigt att om någon nu brinner för någon produkt gärna vill ha den recenserad?
Naturligtvis så finns det säkert de som skiter i hur det låter och försöker prångla på oss konsumenter skräp under alla omständigheter för att få in lite kronor, men det måste väll finnas mer lukerativa brancher än hifi? (Kan erkänna att jag ofta har blivit blåst med bilköp men aldrig med hifi )

En sak till: Jag vill gärna tro att de flesta hifiintresserade som exempelvis råkar känna någon som känner någon osv. som är försäljare/importör osv. trots detta kan vara ärliga i sitt tyckande...
Personligen har jag vid några tillfällen fått möjligheten att testa just produkter som kommit som via exemplet ovan. Detta har faktiskt inte grumlat mitt tyckande! Jag har då ibland skrivit lite vad jag upplevt, varför skulle detta nu vara så konstigt? Att få chansen att testa lite kul grejer utan att känna köptvång tycker jag är väldigt skönt! Jag har även då fått chansen att kunna göra lite längre tester (till skillnad när man lånar i butik från lördag stängningsdags fram till måndag morgon) då jag nästan alltid föredrar att leva med produkten under en period för att kunna bilda mig en säker uppfattning...
Gör jag sedan fel i att skriva om produkten om jag nu gillade den?

Nä usch va mycket text det blev nu, orkar knappt själv läsa igenom allt Börjar bli lite smått trött nu framåt morgontimmarna också... Snart är ungarna uppe (varför har de så lätt att vakna på sommarlovet?) så... Jag får återkomma, gäsp

Godnatt (Eh? Godmorgon kanske?) allt hifi-folk i Sverige/Norden som läser på detta forum! Hoppas vi kan hålla samman ett tag till... Men man blir änna lite orolig när man läser här ibland

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:55:00  Show Profile Send n00b a Private Message
Sladd.....

Det är inte lätt att vara moderator men det borde ni/du tänkt på för längesen.

Att vara moderator är att sätta sig i en situation där alla tar upp minsta lilla fel. Man måste tänka sig för väldigt noga innan man skriver något för anars kan man sabba väldigt mycket. Men att du skall sluta moderera och kanske lägga ner postandet av trådar är väl lite att ta i.

Glöm inte att det är nätet vi är på, kanske är det inte så väldans alvarligt som man kan tro ??? Skit i alla och kör på skulle jag rekomendera. Jag måste ju ha någon jag kan bråka med ?? =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000