HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blindtest med UPS 1 av 2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:15:25  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Körde igår ett blindtest med min nuvarande anläggning (denon avc-1 chario syntar 200 sony dvd) och en UPS. Jag kopplade alltså förstärkaren till UPS'en och körde en loop och sedan samma loop utan UPS. Först körde vi stereo med musik och sedan 2st frontar occh center med Dolby Digital demon. Så här långt kan jag nog säga att skillnaden med eller utan UPS är obefintlig. Vi testade även bruset i anläggningen genom att bara vrida upp volymen utan att köra någon musik. Inte här heller hördes märkbar skillnad.

Vad beror nu detta på? Kanske belastade vi inte förstärkaren ordentligt (vi körde bara två respective tre högtalare på relativt låg volym och eftersom den har fem kanaler kanske nätagget inte fick jobba på det lilla vi poppade). Eller kanske det är så att förstärkaren har så dålig intern elektronik att det mesta "bruset" framstår där. Då spelar det ju ingen roll hur bra strömmen in är. Elelr så var det så att vi inte körde DVD'n på UPS'en. Kanske kan det bero på kabeln mellan UPS'en och förstärkaren, bara en vanlig datorkabel? Eller var det kanske högtalarna som inte var tillräckligt bra för att man skulle kunna höra skillnaderna, och sen var det ingen vidare cd-spelare heller. Med andra ord så var det för många "weak links" för att kunna komma fram till någon annan slutsatts än att om man har ett relativt lowend system så spelar strömmen in i aparaterna en försumbar roll.

Nu som sagt är detta del ett av två (möjligtvis tre). Jag ska nu nämligen snart få mina Totem samt Simaudio prylar och då kan jag köra hela testet igen. Väntar nog dock tills dess att jag spelat in dem. Sen finns det ju möjligheter att testa med olika kombinationer av kablar/hårdvara. Återkomemr med mer senare.

// bobey

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:17:22  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Intressant, men vad är en UPS?
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:27:06  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Strömmen in i apparterna borde ju inte spela någon roll om nätdelarna är vettiga. Tyvärr verkar inte alla nätdelar vara så bra som man kanske tror. Jag tycker fortfarande det låter bättre här hemma på kvällar och helger, när diverse industrier och deras otäcka motorstyrningar inte kör i samma omfattning som annars. Fast det kan ju vara inbillning förståss. Senaste skivan jag spelade idag lät riktigt bra. Bra musik var det också. Portishead's live-platta är som gjord för söndagar.

Som det är nu slipper du ju köpa en UPS, eftersom det ändå inte hörsnågon skillnad, och kan således spendera pengar på annat, t.ex. skivor och öl.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:27:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad var det för UPS du körde med?
Sedan kan man ju fundera på hur återskapandet av sinuskurvan sker.
Den brukar bli trappstegsformad, och därefter får man filtrera för att få bort trappstegen.
Hur bra det görs har nog stor inverkan på ljudkvalitén.

Edited by - Björn-Ola on 2003/06/29 12:29:02
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:34:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
UPS är en batteribackup för ex.vis datorer och annan utrustning som inte får fallera vid strömavbrott.
Strömmen görs i UPS:en om till likström och sedan till växelström igen. Det sitter också nätfilter i den för att hjälpa till att återskapa växelspänningen.
I princip borde ju störningar från nätet minimeras.
Och intressant vore ju om man kunde dra ur sladden till nätet och köra från batteriet.
Men hur länge räcker batteriet?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:07:20  Show Profile Send Anders47 a Private Message
UPSar är oftast konstruerade för att ge en stabil spänning och skydda mot spikar och att användas till datorer etc. De är inte avsedda att rena ström för hifibruk. En del har rapporterat positiva intryck av UPS och de flesta har väl fått samma resultat som här att det inte blir bättre. Det skulle också kunna bli sämre om UPSen medför begränsninar i snabb leverens av ström till förstärkaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000