HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 canton rc_l, vilken förstärkare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:17:13  Show Profile Send sirväs a Private Message
Är det någon som någon idé om vilken som är den bästa förstärkaren att köra med till ett par canton rcl. Har idag en hk 650 men gillar inte resultatet riktigt. Får inte den kontrollen i basen som jag vill ha. Inte den värme i ljudet som man kan önska i ljudet heller? Spelar man relativt lugn musik låter det bra, men så fort det blir lite snabbare, typ rock och pop, så låter det okontrollerat och därmed inte helt bra. Vissa som jag pratat med påstår att om jag skaffar en bättre (dyrare) förstärkare så kommer detta problem att försvinna. Andra säger att det inte kommer att göra ngn skillnad utan att det är högtalarnas karaktär. Vilket skall man tro på? Funderar på att skaffa en vincent sv-236 eller sp-31 och sv-331 kombinationen. Kan detta vara rätt typ av förstärkare till dessa högtalare? Dessa ligger i ungefär rätt prisklass för mig. Finns det ngt bättre alternativ? Eller skall man kanske byta högtalarna? Tacksam för svar!!!

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:44:49  Show Profile Send PP a Private Message
Själv körde jag Rotels RB-991 med hyffsat resultat, men testade också med Nad S300 med gott resultat.
I vilket fall som helst får du nog ta och koppla RC-L:en till lite grövre doningar än din befintliga H/K iaf.

::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:01:39  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Rekommenderar som pp skrev: Bra med effekt, kör själv med NAD S200 och innan med 2x216THX bryggade och det gav ett rappt ljud. Beror lite kanske hur dom är placerade också, jag själv fick laborera mycket innan jag fick rätt ljud. Testa att vinkla dom, det gjorde susen hos mej. Sen har jag även RC-L boxen ställd till minus på low eftersom mitt rum är för litet för RC-L, men skall flytta sen.

Vincent borde väl funka, mjukt ljud med bra med effekt. Men testa dej fram och lyssna.

PS: Testa omplacering av högtalarna!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:21:08  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har hört ergo rc-l tillsammans med amplifix och cd fix och det funkade mycket bra.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:49:22  Show Profile Send SW a Private Message
Man bör ha en rejäl förstärkare till dem. Så mycket effekt behövs nog inte men den skall strömstark. Kör själv ett DOXA signature MK2B slutsteg på 2x70watt men med en nätdel på 1,3 KVa och ett Audio Research rör-försteg. Det fungerar alldeles utmärkt.
RCL-högtalarna är mycket känsliga på rumsplacering och invinkling. Hittar man rätt plats för dem i rummet och med rätt invinkling försvinner de helt ur ljudbilden. Fel placerade kan de låta tämligen illa. Eftersom de går så djupt i basen kan det bli problem med rumsresonanser som inte uppträder med högtalare som bara går ner till 35-40 hz. Nätdelen till kontrollboxen är närmast ett skämt. Har byggt en egen nätdel och det blev klart bättre. Har också experimenterat med att byta OP-förstärkare i kontrollboxen och tycker jag har hittat en kombination som ger ett avsevärt lyft.
Inget av de två senare sakerna skall man göra om man inte är kunnig i elektronik och lödning. Risken finns att man förstör kontrollboxen och den kostar om jag inte är felunderrättad ca 5000:-.

S
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:00:53  Show Profile Send sirväs a Private Message
ok, det låter som om en ny förstärkare hade gjort susen. Vilken av vincentmodellerna passar bäst tror ni, sv-236 eller sp31/sv331? Får man riktig tyngd och kontroll i ljudet med dessa förstärkare till rcl:n tror ni? (Är lite ute efter samma effekt som jag har i mina sennheiser hörlurar (en av de bättre modellerna), dvs allt låter bra och roligt att lyssna på. Värme, kontroll och luftighet)
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:03:20  Show Profile Send KingX a Private Message
Sitter sjlv med Amplifix på ovanstående Canton Högtalare med gott resultat!
Har haft lite problem med att det blivit lite väl ljust ibland (amplifixen e väldans ljus i ljudbilden) men det ordnades till med lite clou kablage faktiskt

Själv så e jag inne på o försöka byta mina Canton eftersom boxen är ett problem för mig för framtida inköp för hemmabio...
Någon som kanske kan rekommendera något märke av högtalare som en gammal canton räv som jag borde lyssna till? =)
och jag e inte så sugen på RC-A eftersom jag fann dessa betydligt sämre i ljudet än RC-L.. basen var inte alls likadan. kändes orkeslös o fattades pondus på något vis.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2003/06/12 12:08:39
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:39:19  Show Profile Send SW a Private Message
Jag kopplar från hemmabioreceiverns(HK5500)preout till tape-in på boxen. Då kommer stereoslutsteget att driva RCL-arna även när jag kör hemmabio.

S
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:22:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade inte sneglat på Vincent om det var jag som letade förstärkare till rc-l. Vincent har inte den kontroll och rapphet som rc-l behöver. Basen blir inte bra tillsammans med vincent.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:27:27  Show Profile Send KingX a Private Message
sw > Problemt jag sitter med just nu e att jag kommer o behöva en extern dekoder för hemmabio som skall pluggas in på samma ställe som boxen nu sitter (tape loop)
Vilket gör att jag kan koppla dosan till dekodern men får då leva utan den från CD o MD osv. vilket jag helst inte vill..
har testat o köra utan box o ljudet blir långt ifrån det samma! en del påstår att det kan bli bättre utan boxen men så upplever inte jag det.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/12 :  14:46:06  Show Profile Send sirväs a Private Message
Akhenaton,

vilket märke/modell hade du föreslagit? Vad jag har hört skall vincent ge en mycket bra kontroll i basregistret. Stämmer inte det då?? Vill INTE ha ngt ljust/vasst ljud, och det skall som sagt gå att lyssna på all slags musik, även sådant som spelas på radio.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/12 :  16:18:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
SW vad kostade att göra vid boxen???

Mvh/Marcus
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/12 :  16:52:44  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>sirväs

Jag tycker inte vincent hade den torrhet och den rapphet som behövdes för RC-L. Jag hade letat efter en förstärkare som är mycket rapp och torr i basen. Vilken förstärkare som passar bra vet jag inte då jag inte lyssnat så mycket på RC-L, har bara hört dom med amplifix/cdfix och vincent cd s-3/vincent 233. Av dessa så lät amplifix/cdfix bäst.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:05:21  Show Profile Send SW a Private Message
En ny nätdel kostar allt från 500:- och upp till ett par tusen helt beroende på hur avancerad man vill göra den. Det fodras +15volt och -15volt. Original nätadapter ger 4,5VA ut och det för att driva 12 dubbla OP-förstärkare. Jag har byggt en nätdel med en 60VA trafo, RIFA kondingar och 317/337 stabbar.
Att byta OP-förstärkare är inte så lätt då det är trångt och lätt att få kortslutning eller skada någon bana. Jag har testat att byta alla OP-förstärkarna men tyckte inte resultatet blev så bra. Just nu har jag bara bytt ut 2 OP-förstärkare och det ger en klar förbättring. Har satt IC-hållare så det går lätt att byta.

S
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:40:15  Show Profile Send sirväs a Private Message
Vad tror ni om att sälja rcl:en och skaffa ett par dynaudio 42 eller 52 istället. Hörde dem ihop med vincent 236 och det lät väldigt bra och kontrollerat. Eller är det ett nerbyte....
Go to Top of Page

PP
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:45:42  Show Profile Send PP a Private Message
Ja jag skulle iaf kalla det för ett nedbyte. Får du bara till placering och rätt utrustning till RC-L:en så är de mycket trevliga. Skulle själv aldrig sålt mina om inte lyssningsrummet "krympte" pga ny lägenhet.

::: Helt grön på området :::
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:02:45  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>sirväs

Jag gillade aldrig RC-L, men jag tycker dynaudio audience 42 är mycket trevliga.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:29:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
SW: Nästan du skulle öppna en verkstad för RC-L boxar, man blir ju sugen på att tweaka!
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/13 :  09:09:26  Show Profile Send sirväs a Private Message
kanske man skulle inhandla en behringer ultracurve för att
justera ljudet så som man vill ha det, dvs sänka den mest lågfrekventa lågbasen och höja de högre basfrekvenserna för att få ett rappare ljud. Har rcl:n i ett ganska litet rum idag (15m2 kanske) vilket gör att det blir ganska brötigt och därmed låter okontrollerat.
Vad tror ni? Kanske ultracurven förstör ljudet mer än vad den tillför. Alla verkar dock vara mycket positiva till denna. Kan den dessutom ersätta rcl boxen hade det ju varit utmärkt. Så, vad tror ni? kommer det låta bra?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:23:36  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har nog varit inne på samma med någon typ av equlizer sedan jag flyttat till ett lyssningsrum på bara 20 m2. Får en våldsam rumsresonans på ca 33 hz men får även några högre rumsresonanser som förstör många skivor. I mitt förra rum på nästan 30 m2 hade jag absolut inga sådana problem. Nu får jag ha RCL-boxens baskontroll på -2 för att minimera det hela med följd att övriga basen blir lite tunn.
Det är möjligt att ultracurven skulle kunna ersätta RCL-boxen.
RCL-boxen påverkar basljudet från ca 100 hz och neråt. Vid 30 hz förstärker den ca 12 db med omkopplaren i mittläget. Under ca 25 hz tar ett väldigt brant, minst 36b/okt högpassfilter in och skär bort riktigt låga frekvenser. Det senare skulle man nog delvis tappa med en ultracurve.



S
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:33:33  Show Profile Send bjarne a Private Message
Primare 30.1 har jag lyssnat med. Låter bra!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/13 :  12:43:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Till Cantonhögtalare skulle jag i varje fall inte rekommendera Rotelsteg. Ej heller Yamaha eller Harman Kardon. Det här av den anledningen att det blir för ljust enligt mina öron.

Jag hade för ettantal år sedan en Canton subwoofer C med satelliter D Tillsammans med en förstärkare Yamaha AX-550. Det här var mycket detaljerat, men för ljust. Samma skulle bli fallet med Rotel i varje fall.

Det som skulle passa bra vore en relativt varm förstärkarkombination , som t.ex Adcom.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:48:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kan ju prova med lite varmare kablage också!!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:49:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Eller ett par Digital 1.1

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:27:36  Show Profile Send sirväs a Private Message
Det blir nog att jag till en början skaffar en behringen ultracurve och lägger rcl boxen åt sidan (för de har väl samma funktion vad jag förstår). Borde kunna ge det ljudet som jag vill ha, dvs fylligare och mer kontrollerat, eftersom jag tror det är de allra lägsta frekvenserna som idag förstör ljudbilden. (egenresonanser i rummet eftersom det inte är större än 15m2)(eller vad tror ni?) Blir en ny förstärkare också. Vincent sv236 eller NADs300. Vilken är bäst tror ni? Vilken passar bäst till högtalarna. På nad förstärkaren kan man ju inte justera bas/diskant som på vincent förstärkaren, men det gör kanske inget eftersom man ändå gör det med ultracurven. Är detta rätt val tror ni????

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/15 :  19:24:55  Show Profile Send SW a Private Message
Jag kommer också att testa en sådan ultracurve för att dämpa rumsresonanser i mitt nya rum. Har idag den värsta rumsresonansen på ca 33 hz. I mitt förra rum låg den värsta rumsresonansen på ca 24 hz och den märkte man aldrig av. Finns väl nästan ingen musik som har så låga toner. I det rummet hade RCL-arna tight och rapp bas. Nu låter tex baskaggen väldigt oprecis och utdragen. Måste nog också skaffa eller bygga några basabsorbent för att minska efterklangstiden i basen.

S
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000