Author |
Topic |
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 00:52:19
|
Hur fan orkar ni? |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 02:54:50
|
...och hjälplöst är de förlorade i cyberrymden. |
Bravo |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 20:34:50
|
Tja, vi är väl ovanligt vältränade |
|
|
hifidreamer
Member
197 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 20:17:35
|
Hallå!
Jag instämmer uttalandet "Hur orkar ni?" Dessutom undrar jag vad ni menar med "väldigt vältränad"? Är det måhända i skolbänken eller på gymmet eller möjligen i lyssningssoffan? Jag själv jobbar i alla fall på det senare. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 20:38:54
|
Det är väl så att jag tycker frågan om "tekniker vs. entusiast" eller vad vi nu ska kalla det så intressant, sen kan jag väl hålla med om att diskussionen om "pm"s identitet och kopplingar till Intel var lite väl OT. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 20:40:57
|
Näe jag tror inte på en enkel förklaring, alla här är förmodligen bådeochare man måste helt enkelt få tvivla, de får man i alla religioner även i "Livets Ljud" får man tvivla även om det inte ses med blida ögon eller kanske med nyktra ögon och det är väl inte så ofta vad jag har förstått med tanke på på all Whiskey som tankas. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 21:51:50
|
För att citera en känd Barcelona-bo: Ke?
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 22:32:17
|
Jag är alltid tvivlande tills mina öron och den del som sitter mellan öronen och behandlar det öronen förmedlar dit säger mig vad det handlar om. Och i det läget struntar jag i alla tekniska förklaringar. Om något låter bra för mig, så är det bra. Det finns också motsatsen. Dom som säger att, det jag hör är inte sant. Eftersom det inte finns en teknisk förklaring. Samma sak som med en god middag. Jag behöver ingen teknisk förklaring till varför det smakade gott. Det räcker för mig att mina smaklökar och det som sitter ovanför dom som behandlar informationen säger mig att det smakar bra. Mer förklaring behöver jag inte. Men jag är samtidigt tekniker, så jag är också nyfiken på varför något låter som det gör. Och söker svar på detta. Men det är inte alltid så lätt att finna svaret. Tills dess nöjer jag mig med att hörselsinnet har sagt sitt. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 22:44:37
|
Jag håller på dej Jorma det är alltid hörslen man ska lita på! Låter det bara bra men mäter inte det så är det ändå hörslen som bestämmer och inte massa mätkurvor och dylikt bara det låter bra så enkelt är det. Sen har vi olika tycke o smak och tur väl det.
/PO |
Edited by - poman on 2003/07/04 22:45:13 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 22:50:50
|
Amen |
Bravo |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 22:56:46
|
Oj vi har en prälle på forumet! |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 23:41:32
|
Gott folk, blanda nu inte ihop tekniker med teknologer! Har själv jobbat 27 veckor som tribulogtekniker och inte vet jag mer om kablar för det....... |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 00:37:31
|
Jag tillhör nog andra änden av spektrat: Jag köper vanligtvis inte att någonting är bra/bättre förrän jag sett en eller helst flera oberoende mätningar på det hela. Man kan väl kalla det yrkesskada men jag vet hur lätt det är att bedra sig själv, jag litar helt enkelt inte till 100% på subjektiva omdömen. Däremot kan tips från andra, recensioner osv ge ledtrådar till vad som är "bra", när jag har fått tillräckligt många "indicier" från olika håll så är det oftast mödan värt att kolla upp.
Jag tycker naturligtvis också om när det låter bra men jag har upptäckt att jag tycker saker jag vet mäter bra också låter bra och att jag sällan hör skillnad om man inte kan mäta upp en skillnad, naturligtvis så är det bara psykologi eftersom det är subjektivt men å andra sidan är det billigt: Eftersom ingen med mätningar kan visa att en kabel för 10 000 låter bättre än en för 750 kr så tycker jag billiga kablar låter helt ok, på så sätt sparar jag en massa pengar
Vad gäller hifi så är väl en andledning till mitt intresse den tekníska delen som jag också tycker är intressant, det är helt enkelt ett roligt och intressant teknikområde, andra gillar att meka med och läsa om gamla bilar, jag tycker det är roligt att läsa om hifi och bygga högtalare. Att jag dessutom är mer eller mindre beroende av musik och köper rätt så många skivor gör ju inte saken sämre |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 00:55:52
|
Så, vem är mest extrem. Den som litar på sin hörsel. Eller den som måste ha mätningar för att veta att han har hört rätt.
Mäter du vin också f95toli. Så att du vet att det är ett prisvärt vin som du dricker |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 01:15:42
|
Tja, de få gånger jag köper vin så brukat jag använda olika recensioner som guide om det är det du menar. Vin i likhet med många andra saker (kaffe och Te exempelvis) är ju sånt man lär sig tycka om (det finns nog ingen som gillar vin första gången de smakar) så då kan man väl lika gärna lära sig gilla bra vin
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 12:28:10
|
Jag liknar nog f95toli rätt mycket även om jag inte hyser alltför stor tilltro till mätningar eftersom jag vet hur lätt det är att låta något framstå som bra genom att visa utvalda mätresultat och använda vissa mätmetoder; och hur svårt det är att mäta allt som påverkar ljudet med vettiga metoder och tolka resultatet på ett vettigt sätt. När det gäller kablar så har jag hört ett flertal kablar i alla möjliga uppställningar, från billigt till extremt dyrt och aldrig hört några större skillnader. Eftersom jag heller inte sett några vettiga tekniska argument för att normalt konstruerade kablar skulle ha någon större inverkan på ljudet drar jag slutsatsen att någon sådan inverkan inte finns tills jag blir överbevisad om motsatsen; endera genom att jag själv hör skillnaden eller genom att någon presenterar trovärdiga tekniska argument. F.ö. tyckte jag om både vin och te, liksom de flesta sorters sprit, redan första gången jag provade. Kaffe har jag dock fått lära mig att tycka om. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 13:40:18
|
Mina vänner hörseln är ganska många prylar ett sinne dessutom, men dom där som sitter på var sin sida om huvudet det är mikrofonerna dom är ganska dåliga så för att dom skall funka så finns det en signalprocessor som heter hjärnan det är egentligen en biologisk dator den kompenserar för allehanda fel som kan uppstå, till en viss gräns naturligtvis det är ju gammal teknik, för det mesta är det hörselskador av allehanda art men även genetiska defekter kan uppstå och då vet iallafall inte jag om det går att fixa med annat än hörapparat. Så att lita på sin hörsel är att gå lite väl långt, den går inte att lita på det är alldeles för dåliga grejor för att man skall kunna lita fullt ut på det som kommer in genom trattarna för att sedan ha det som något slags bevis för att allt är som det skall vara.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 14:31:30
|
Hej Xover!
Om det mäter bra men dina öron inte förmår höra skillnaden kan det ju vara detsamma, eller hur?
Det är ju OM du hör någon skillnad som det blir intressant, oavsett tekniska mätningar. Om däremot hörbara skillnader och tekniska mätningar går hand i hand så är det ju ingen nackdel, men det är fortfarande bara ett argument. |
Bravo |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 14:46:35
|
quote: När det gäller kablar så har jag hört ett flertal kablar i alla möjliga uppställningar, från billigt till extremt dyrt och aldrig hört några större skillnader
Konstigt, i min anläggning (kolla under profile, hobbies) har jag hört skillnad på varenda kabel utan problem. Jag är också teknolog och tycker det stor skillnader mellan kablar, konstigt va!?
Magnuz, du får la komma förbi och lyssna lite |
|
Edited by - Rydberg on 2003/07/05 14:47:05 |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 15:23:29
|
Jag antar att man har någon hörselskada eller är man totalt ointresserad av det men förmodligen var det nog att provocera lite! En kabel kan låta väldigt lika med nyanser som skillnad ibland så hör man direkt skillnaden mellan två kablar mycket tydligt. Det kan vara svårt ibland och jämnföra kablar gäller att vara skärpt när man testar.
/PO |
|
Edited by - poman on 2003/07/05 16:17:58 |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 16:29:12
|
Ja Rydberg det är konstigt! bra att du inte är hjärnkirurg eller religiös läkare. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 16:36:40
|
Lite OT som så mycket annat i den här tråden var på Citykliniken för nån månad sen för att kolla så trattarna fungerade som de skulle. Tratt-kurvan var allt annat än frekvenslinjär. Så det är ganska gjutet att jag/2 år gamla Hampus/72 åriga Lars-Gunnar hör olika. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 16:37:53
|
..man skulle haft en högtalare som hade en inverterad tratt-kurva. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 13:53:53
|
quote: Ja Rydberg det är konstigt! bra att du inte är hjärnkirurg eller religiös läkare.
Xover> Öh...?? |
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 22:53:05
|
Om det mäter bra, men låter illa så bör man mäta igen!
Om man verkligen litar på sin hörsel, så tål man också riktiga lyssningstester.
|
Mvh |
|
|
Topic |
|