HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var är alla mitten-människor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:52:19  Show Profile Send Lepra a Private Message
Hur fan orkar ni?

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  02:54:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
...och hjälplöst är de förlorade i cyberrymden.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/30 :  20:34:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, vi är väl ovanligt vältränade
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:17:35  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Hallå!

Jag instämmer uttalandet "Hur orkar ni?"
Dessutom undrar jag vad ni menar med "väldigt vältränad"? Är det måhända i skolbänken eller på gymmet eller möjligen i lyssningssoffan? Jag själv jobbar i alla fall på det senare.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:38:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väl så att jag tycker frågan om "tekniker vs. entusiast" eller vad vi nu ska kalla det så intressant, sen kan jag väl hålla med om att diskussionen om "pm"s identitet och kopplingar till Intel var lite väl OT.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  20:40:57  Show Profile Send Xover a Private Message
Näe jag tror inte på en enkel förklaring, alla här är förmodligen bådeochare man måste helt enkelt få tvivla, de får man i alla religioner även i "Livets Ljud" får man tvivla även om det inte ses med blida ögon eller kanske med nyktra ögon och det är väl inte så ofta vad jag har förstått med tanke på på all Whiskey som tankas.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/04 :  21:51:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
För att citera en känd Barcelona-bo: Ke?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:32:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag är alltid tvivlande tills mina öron och den del som sitter mellan öronen och behandlar det öronen förmedlar dit säger mig vad det handlar om. Och i det läget struntar jag i alla tekniska förklaringar. Om något låter bra för mig, så är det bra.
Det finns också motsatsen. Dom som säger att, det jag hör är inte sant. Eftersom det inte finns en teknisk förklaring.
Samma sak som med en god middag. Jag behöver ingen teknisk förklaring till varför det smakade gott. Det räcker för mig att mina smaklökar och det som sitter ovanför dom som behandlar informationen säger mig att det smakar bra. Mer förklaring behöver jag inte.
Men jag är samtidigt tekniker, så jag är också nyfiken på varför något låter som det gör. Och söker svar på detta. Men det är inte alltid så lätt att finna svaret. Tills dess nöjer jag mig med att hörselsinnet har sagt sitt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:44:37  Show Profile Send poman a Private Message
Jag håller på dej Jorma det är alltid hörslen man ska lita på!
Låter det bara bra men mäter inte det så är det ändå hörslen som bestämmer och inte massa mätkurvor och dylikt bara det låter bra så
enkelt är det.
Sen har vi olika tycke o smak och tur väl det.

/PO

Edited by - poman on 2003/07/04 22:45:13
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:50:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Amen

Bravo
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:56:46  Show Profile Send poman a Private Message
Oj vi har en prälle på forumet!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/04 :  23:41:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gott folk, blanda nu inte ihop tekniker med teknologer! Har själv jobbat 27 veckor som tribulogtekniker och inte vet jag mer om kablar för det.......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:37:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tillhör nog andra änden av spektrat: Jag köper vanligtvis inte att någonting är bra/bättre förrän jag sett en eller helst flera oberoende mätningar på det hela. Man kan väl kalla det yrkesskada men jag vet hur lätt det är att bedra sig själv, jag litar helt enkelt inte till 100% på subjektiva omdömen. Däremot kan tips från andra, recensioner osv ge ledtrådar till vad som är "bra", när jag har fått tillräckligt många "indicier" från olika håll så är det oftast mödan värt att kolla upp.

Jag tycker naturligtvis också om när det låter bra men jag har upptäckt att jag tycker saker jag vet mäter bra också låter bra och att jag sällan hör skillnad om man inte kan mäta upp en skillnad, naturligtvis så är det bara psykologi eftersom det är subjektivt men å andra sidan är det billigt: Eftersom ingen med mätningar kan visa att en kabel för 10 000 låter bättre än en för 750 kr så tycker jag billiga kablar låter helt ok, på så sätt sparar jag en massa pengar

Vad gäller hifi så är väl en andledning till mitt intresse den tekníska delen som jag också tycker är intressant, det är helt enkelt ett roligt och intressant teknikområde, andra gillar att meka med och läsa om gamla bilar, jag tycker det är roligt att läsa om hifi och bygga högtalare. Att jag dessutom är mer eller mindre beroende av musik och köper rätt så många skivor gör ju inte saken sämre
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/05 :  00:55:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Så, vem är mest extrem. Den som litar på sin hörsel.
Eller den som måste ha mätningar för att veta att han har hört rätt.

Mäter du vin också f95toli. Så att du vet att det är ett prisvärt vin som du dricker

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/05 :  01:15:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, de få gånger jag köper vin så brukat jag använda olika recensioner som guide om det är det du menar.
Vin i likhet med många andra saker (kaffe och Te exempelvis) är ju sånt man lär sig tycka om (det finns nog ingen som gillar vin första gången de smakar) så då kan man väl lika gärna lära sig gilla bra vin

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:28:10  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag liknar nog f95toli rätt mycket även om jag inte hyser alltför stor tilltro till mätningar eftersom jag vet hur lätt det är att låta något framstå som bra genom att visa utvalda mätresultat och använda vissa mätmetoder; och hur svårt det är att mäta allt som påverkar ljudet med vettiga metoder och tolka resultatet på ett vettigt sätt. När det gäller kablar så har jag hört ett flertal kablar i alla möjliga uppställningar, från billigt till extremt dyrt och aldrig hört några större skillnader. Eftersom jag heller inte sett några vettiga tekniska argument för att normalt konstruerade kablar skulle ha någon större inverkan på ljudet drar jag slutsatsen att någon sådan inverkan inte finns tills jag blir överbevisad om motsatsen; endera genom att jag själv hör skillnaden eller genom att någon presenterar trovärdiga tekniska argument. F.ö. tyckte jag om både vin och te, liksom de flesta sorters sprit, redan första gången jag provade. Kaffe har jag dock fått lära mig att tycka om.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:40:18  Show Profile Send Xover a Private Message
Mina vänner hörseln är ganska många prylar ett sinne dessutom, men dom där som sitter på var sin sida om huvudet det är mikrofonerna dom är ganska dåliga så för att dom skall funka så finns det en signalprocessor som heter hjärnan det är egentligen en biologisk dator den kompenserar för allehanda fel som kan uppstå, till en viss gräns naturligtvis det är ju gammal teknik, för det mesta är det hörselskador av allehanda art men även genetiska defekter kan uppstå och då vet iallafall inte jag om det går att fixa med annat än hörapparat.
Så att lita på sin hörsel är att gå lite väl långt, den går inte att lita på det är alldeles för dåliga grejor för att man skall kunna lita fullt ut på det som kommer in genom trattarna för att sedan ha det som något slags bevis för att allt är som det skall vara.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:31:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Xover!

Om det mäter bra men dina öron inte förmår höra skillnaden kan det ju vara detsamma, eller hur?

Det är ju OM du hör någon skillnad som det blir intressant, oavsett tekniska mätningar.
Om däremot hörbara skillnader och tekniska mätningar går hand i hand så är det ju ingen nackdel, men det är fortfarande bara ett argument.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:46:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
När det gäller kablar så har jag hört ett flertal kablar i alla möjliga uppställningar, från billigt till extremt dyrt och aldrig hört några större skillnader
Konstigt, i min anläggning (kolla under profile, hobbies) har jag hört skillnad på varenda kabel utan problem. Jag är också teknolog och tycker det stor skillnader mellan kablar, konstigt va!?

Magnuz, du får la komma förbi och lyssna lite

Edited by - Rydberg on 2003/07/05 14:47:05
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/05 :  15:23:29  Show Profile Send poman a Private Message
Jag antar att man har någon hörselskada eller är man totalt ointresserad av det men förmodligen var det nog att provocera lite!
En kabel kan låta väldigt lika med nyanser som skillnad ibland så hör
man direkt skillnaden mellan två kablar mycket tydligt.
Det kan vara svårt ibland och jämnföra kablar gäller att vara skärpt när man testar.

/PO

Edited by - poman on 2003/07/05 16:17:58
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:29:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja Rydberg det är konstigt! bra att du inte är hjärnkirurg eller religiös läkare.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:36:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
Lite OT som så mycket annat i den här tråden var på Citykliniken för nån månad sen för att kolla så trattarna fungerade som de skulle. Tratt-kurvan var allt annat än frekvenslinjär. Så det är ganska gjutet att jag/2 år gamla Hampus/72 åriga Lars-Gunnar hör olika.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:37:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
..man skulle haft en högtalare som hade en inverterad tratt-kurva.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/06 :  13:53:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Ja Rydberg det är konstigt! bra att du inte är hjärnkirurg eller religiös läkare.

Xover> Öh...??

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/06 :  22:53:05  Show Profile Send matson a Private Message
Om det mäter bra, men låter illa så bör man mäta igen!

Om man verkligen litar på sin hörsel, så tål man också riktiga lyssningstester.

Mvh
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000