Author |
Topic |
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 06:59:58
|
Det här bevisar väl bara att det finns många tolkningar av begreppet HiFi. Jag menar inte tekniken i sig utan intresset som sådant. |
Edited by - Flint on 2003/06/29 08:18:20 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 15:39:58
|
lennart> Visst är det så, ju mer man lär sig dessto mer förstår man att man inte vet, detta torde gälla även låga ingenjörutbildningar om de inte har totalt puckade studenter på platserna . Jag har själv läst klart alla mina kurser på civilingejörsutbildningen och kommit fram till att jag vet absolut ingenting. En polare är doktorand i fysik och han vet ännu mindre. Så är det..... |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 16:08:54
|
Rydberg: Känner igen mig, man inser hur lite man vet när man studerar. Och här kan man inte tala om uttrycket "lyckligt ovetande" utan snarare "olyckligt vetande" . |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 16:10:16
|
Rydberg Vad har utbildning med HiFi att göra utom för dom som konstruerar apparaterna? |
Edited by - Flint on 2003/06/29 16:16:05 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 16:15:34
|
Det var ett svar till Lennart. En utbildning i sig har väl inte så mycket med hifi att göra. Läser man t.ex. en ingenjörsutbilning så behandlar man många områden som har indirekt med hifi att göra. Mekanik, signalteori, systemanalys, analogkonstruktion etc, är man tekniskt hifi intesserad och läst sådanhär kurser så finns det ju ett klart samband. |
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 16:17:01
|
Man kan ju dessutom genomskåda marknadsföringspropaganda (har läst mycket marknadasföring också så jag vet vad jag talar om...) |
|
Edited by - Rydberg on 2003/06/29 16:17:20 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 16:27:05
|
Rydberg. Du verkar tro att jag heter Lennart eftersom du svarar på min fråga med hänsyftning på det namnet. Du har fel men ändå. Vi tar frågan. Ett exempel. Jag ska hugga ved till öppna spisen i sommarstugan. Om jag som vissa supertekniker börjar fundera över yxans beskaffenhet som eggens slipning i vinkel och grader. Atomstrukturen före härdning och efter, skaftest eventuella hållbarhet osv. så är risken stor att ingen ved blir huggen. Så uppfattar jag många diskussioner här på forumet. Enorma utläggningar om t.ex. kablar eller inte kablar. I det fallet kan kanske en för ingående utbildning vara ett hinder för handling och resultat. Provocera mig gärna för att jag inte är civilare. Att avslöja merknadsföringsjippon går bra med hörseln med. Jag är kritisk mot allt som skrivs av företagens reklamavdelning men det är väl alla. |
Edited by - Flint on 2003/06/29 16:30:18 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 16:39:18
|
Rydberg: quote: Man kan ju dessutom genomskåda marknadsföringspropaganda (har läst mycket marknadasföring också så jag vet vad jag talar om...)
Ehh Motsäger inte ditt tidigare (om att ju mer utbildning man har destu midre vet man) uttalande detta |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 18:00:07
|
Nagref> Auch
Flint> Fel och fel, du kan ju välja en bra yxa utifrån dina kunskaper. När du väl står där med yxan är det ju "kört". Jag förstår vad du menar och nått rätt eller fel finns nog inte.
End of discussion! |
|
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 18:39:10
|
Ho ho, kul tråd.
Jag är EXTREMT skeptisk till bastustenar på stereoprylar och andra voodotweakar.. nånstans måste man ju dra gränsen när det säljs goja som hifitillbehör. Om jag fick mina händer på en shaktisten och verkligen hade möjlighet att prova en sån hemma och det blev bättre ljudåtergivning så skulle jag nog skriva in mig själv på psyket.. Detta uttalande diskvalificerar nog mig till centerpartiet..
Ta nu inte detta som ett personligt påhopp på Er alla som använder voodotweaks.. ni får alla lov att tweaka era anläggningar hur ni vill, bara sålänge ni håller er inom ramarna för vad som är lagligt.
|
|
|
hifidreamer
Member
197 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 19:04:08
|
Hallå!
Jag är inte extrem åt något håll än, frånsett att jag kan gå på en känsla för ett visst märke eller dylikt tills jag har hört prylen ifråga. Man måste ju vara openminded och testa en massa prylar innan man köper något. Däremot är väl alla vi som gillar hifi extrema, ty varje gång jag nämner mitt intresse för någon som ej är invigd får jag till svar att jag är knäpp i huvudet. Varför är det ok att köpa en jävligt dyr bil, båt eller möjligen heminredning men absolut INTE hifi??? Kan någon svara på detta? För övrigt gillar jag inte generaliseringar och blocktänkande även om jag själv inte alltid lever som jag lär. Kan det inte vara OK att vara annorlunda?????? |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 19:35:12
|
Vad gäller teknisk utbildning så tycker jag min är rätt användbar även i hifi-sammanhang . Personligen tycker jag det är trevligt att kunna hjälpa folk med diverse problem och det händer att jag ibland kan ge vettiga tips just tack vare att jag kan en del om tekniken bakom.
Jag råkade på ett bra exempel på tekniker vs. entusiast i ett annat forum för ett tag sedan. Det var en kille som ville veta hur "burn in" av processorer fungerar ("burn in" är när man överklockar processorn genom att välidigt långsamt höja frekvensen), det hade cirkulerat en del rykten på nätet om att använde "burn in"-tekniken så kunde man få en stabilare processor och överklocka mer. Ett av de första svaren han fick kom från en annan person vid namn "pm" som påpekade att "burn in" inte alls fungerar, de3t spelar ingen roll om man höjer frekvensen långsamt eller snabbt. Frågeställaren kontrar med att det visst fungerar, det fanns siter på nätet fyllda med historier om hur bra det är. Vidare skulle Intel själva använda det ibland. "pm" svarade och föklarade varför det inte fungerar ("teorin" bakom är lite knölig men gick ut på att man påverkade egenskaperna om de enskilda transistorerna), frågeställaren tilksammans med några andra kontrade igen osv. För varje nytt svar från "pm" blev den tekniska nivån allt högre (gick ganska snabbt över huvudet på mig). Till slut så hände något rätt oväntat, i tråden dyker det upp ett nytt inlägg från "pm" med en lång och utförlig förklaring på varför det inte fungerar med en hel deö tekniska detaljer, inlägget var underskrivet med "pm"s riktiga namn samt hans titel: "senior research engineer" på Intel, han var närmare bestämt chef på en av Intels utvecklingsavdelningar. "pm" hade helt enkelt bestämt sig för att en gång för alla försöka få slut på "teorierna" av den enkla anledningen att folk runt om i världen faktiskt satt och förstörde sina processorer i tron att det de gjorde var "vetenskapligt", därför skrev han ett "officiellt brev" underskrivet men sitt riktiga namn.
Det inlägget avslutade diskussionen.
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 19:59:48
|
f95toli:
Burn-in av processorer kan ha väldigt roliga effekter, det vet jag av erfarenhet.
Har t.o.m fått förklarat för mig ganska detaljerat hur det fungerar, men det minns jag inte. Men kompisen med teknisk utbildning tyckte det inte var något alls konstigt utan fullt normalt.
Sen att processortillverkarna inte gillar överklockare, det vet väl alla?
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/06/29 20:01:10 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 20:01:35
|
Burnintekniken är bara nys. Men att överklocka är något som Intel heller inte gillar och snackar även där om att man förstör processorn. Jag har en processor i datorn som jag byggde för 4,5 år sedan. Den är överklockad med 50%. Och den har inte tagit någon skada av överklockningen. Testprogrammen säger att den är exakt lika snabb idag som den var då jag byggde den. Den kan däremot bli instabil om man inte samtidigt ökar drivspänningen. Intel vill naturligtvis sälja sina snabbare processorer som dom tjänar mer pengar på.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 20:14:00
|
Tja du Jorma... jag har i alla fall erfarenhet från cirka 15-talet processorer och alla utom 2 har gått högre efter burn-in. Sen får folk tro vad de vill. Men det är ju ganska enkelt att märka. Krashar burken eller går den stabilt?
Men som alltid så är folk fria att ha sin egen uppfattning. Själv har jag min klar och har fått förklarat för mig av 3 olika välutbildade personer som arbetar med just halvledarteknik varför burn-in fungerar.
Hade förövrigt överklockning som enda hobby under 3 år när man följde kompisströmmen och var datanörd.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/06/29 20:32:50 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 20:31:19
|
Så om jag tolkar er rätt så innebär det faktum att man är anställd av ett storföretag automatiskt att man ljuger? Är inte det att vara överdrivet paranoid?
Jag tror en del av problemet ligger i att det är väldigt lätt att lura sig själv. Hur många är det som verkligen testar saker som burnin (eller någon av hifi-voodoo prylarna) under kontrollerade former hemma? När jag jobbar är jag extremt försiktig, det händer rätt ofta att jag tycker mig se någon "effekt" på oscilloskopet som vid närmare kontroll visar sig var inbillning (eller önsketänkande), det är svårt att vara självkritisk. Min grundfilosofi är att inte tro på någon inklusive mig själv, jag måste ha överväldigande bevis och argument för allt innan jag accepterar något (det normala är att mina kollegor får övertala mig om att mina data är korrekta medan jag försöker komma på alla fel jag kan ha tänkas gjort).
En del av denna "inställning" tar jag med mig hem och den tillämpas också på mitt hifi-intresse, att något "låter bra" innebär för mig inte automatiskt att det är bra "på riktigt" eftersom jag vet hur lätt det är att påverkas av olika yttre faktorer. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 20:43:36
|
f95toli:
Tycker du har en rätt vettig inställning. Men just vad gäller burn-in så känner jag mig som om jag har provat det i så många olika situationer och konfigurationer att jag kan vara säker på det jag säger. Visst har man lurat sig själv många gånger och även vad gäller detta. Men jag jag förstått (jag är ute på riktigt hal is då det är säkert 2 år sedan jag fick det förklarat för mig) så har just burn-in att göra med termisk påverkan på halvledarmaterialet. Det handlar ju om att köra processorn tokhårt kontinuerligt i 2-3 dygn. Jag har ingen erfarenhet som säger att det går att köra på en högre klockfrekvens efter att man suttit och surfat på webben i ett par dagar.
Men jag får nog säga att det är samma som med HIFI. Det spelar ju egentligen ingen roll vad andra säger. Man får skaffa sig en egen uppfattning.
Angående extrema exempel på vad som kan hända när man överklockar kan jag nämna en processor som efter att ha gått överklockad 78% under en lång tid med vatten + peltierkylning inte längre gick stabilt på originalhastighet med standardkylflänsen. Det var inget önsketänkande från kompisens sida när han skulle sälja den kan jag lova.
Och ja, den gick fortfarande stabilt på den högre hastigheten när vi provade igen efteråt för att se om den var förstörd.
Så alla förändringar som sker pga kraftigt ökad driftspänning (2,1V jämfört med standardspänningen 1,5V) och klockfrekvens är inte positiva. Men att förändringar sker är enligt mig odiskutabelt.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/06/29 20:50:11 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 20:49:36
|
Den effekt som diskuterades gick ut på att man klockar upp ett antal MHz, stressar datorn i ett par dar, klockar upp ytterligare några MHz osv. Tanken var att man permanent skulle ändra transitorernas egenskaper genom att förändra barriärstrukturen (egenligen genom att förändra mängden "trapped charge-states" i oxiden, vet inte vad det heter på svenska). Visst kan man antagligen klocka datorn några extra MHz om man först låter datorn blir riktigt varm men det var inte det diskussionen jag refererade till gällde, ledsen om jag var otydlig.
|
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 20:56:57
|
Jag pratar också om permanent förändring. Generellt sett är ju hög temperatur en överklockares värsta fiende.
Kan dock säga att den vanligaste förändringen som enligt min erfarenhet sker vid så kallad burn-in, är inte att man kan dra upp processorn så mycket högre, utan snarare att den efter att ha stressats hårt klarar att gå på den nya frekvensen med allt lägre drivspänning (om man inte redan kör på specad spänning, dvs).
Ett praktiskt exempel: Den processorn jag körde längst tid (drygt 1 år) var en Celeron 566. Den gick lätt i 850Mhz rakt ur kartongen på 1,6V, 892Mhz på 1,7V och 908Mhz på 1,8V. 952Mhz hängde sig innan men ens var inne i Windows. Högre än så klarade den inte ens att genomföra POST (Power On Self Test för de som inte vet). Utan att bli alltför långdragen kan jag säga att den under hela det sista halvåret gick 24/7 på 952Mhz med 1,7V drivspänning utan att något annat förändrades i systemet. Och då var det dessutom sommar! Det var en rätt kul tid på det sättet, när våren kom och det blev varmare fick man höja drivspänningen till processorn för att datorn skulle gå stabilt.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/06/29 20:58:28 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 21:13:03
|
f95toli Du tolkar det fel om du av det jag eller Erik skrev, tolkar det så att alla som är anställda inom storföretag skulle ljuga. Jag kunde isåfall misstolka dig, så att du anser att alla som är anställda inom storföretag alltid talar sanning. Men så blåögd är du väl inte |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 21:24:52
|
Vad jag reagerade på var kommentarerna om att Intel naturligtvis inte vill att folk ska överklocka sina processorer, det må väl vara sant men för det första så tror jag inte Intel bryr sig ett dyft om de enstaka procent användare som överklockar sina processorer och för det andra så betyder det inte att alla anställda delar ledningens inställning.
Jag är också skeptisk till vad företag säger men jag tror man får skilja på ett företags officeila uttalanden och vad en enskild anställd säger i ett diskussionsforum, men man bör naturligtvis vara försiktig i bägge fallen. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 21:39:46
|
Hur vet du förresten att han var den han utgav sig att vara. Internet är ett ställe där man inte alltid kan vara säker på att en person är den han utger sig att vara. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 21:45:52
|
Nopp!Det är du inte, kan känna likadant ibland!Visst är mätningar ganska viktiga, men den finns många produkter som mäter dåligt som ändå låter bra, så jag är lite vilse där... |
Trött på folk utan vett |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 21:47:44
|
Dags för val kanske?? |
Trött på folk utan vett |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 21:52:58
|
Helt säker på att "pm" är den han säger kan jag naturligtvis inte vara men det finns en del indicier. Först och främst kan han uppenbarligen en hel del om halvledarfysik (mer än en "normal" ingejör/fysiker kan, dvs han är någon form av speciallist) för det andra så var det en tråd en tid senare där en av de personer som hängt med rätt länge på det forumet hälsades välkommen till Intel, han skulle jobba på "pm"s utvecklingsavdelning (han har gått över till fienden var en av kommentarerna ).
Det kan iofs vara en bluff men då är den utstuderad...
|
|
|
Topic |
|