Author |
Topic |
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 19:03:47
|
Nejdu, HasseBasse, att dra alla över en KAM heter det och syftar givetvis på hårstrån. Vad i herrans namn skulle "dra alla över en kant" betyda? |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 19:32:54
|
Det är det jag gör med pjäserna när det går mindre bra i något sällskapsspel |
Mvh |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 19:37:00
|
jag sätter mig gärna i mitten.... |
|
|
HasseBasse
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 19:48:28
|
Touché, Magnuz! |
Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!! |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 20:04:59
|
Jag är iaf Moderat men jag kan ju tycka mitten när det gäller hifi för det=)
Blanda inte in politiken i detta=) |
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 23:42:56
|
MMM Jag är alltid emot det majoriteten är för, mest bara för att Jävlas å trilskas,
När det gäller Hifi eller Ljud eller vad vi kallar det så är jag ganska neutral å min åsikt är.
Gillar du det du lyssnar på å är nöjd så är det bra.
Hör du en bra anläggning med nåt du föraktade igenom din Ghettoblaster å bara älskar det så har du närmat dig nåt som jag kallar the Highroad to Hifi.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 00:08:59
|
Ja i mitten är man kanske inte alltid. Jag håller nog med MaS, vill gärna gå mot strömmen (antilemmeltåg). Jag har heltäckande textilmatta i v-rummet - ovanpå ekparketten!! Blir mycket bättre akustik så. Dessutom mycket mysigare o gosigare. Den ända i hela världen??? - Snacka om att gå emot majoriteten. Funderar på att sätta upp heltäckningsmatta även på väggarna istället för tapet, men diktatorn (frugan) hemma vill inte det (konstigt va?). Men i taket då kanske? Nä det var inte heller en bra idé.
Parkettgolv är för den grå massan, heltäckande textilmatta för de få utvalda. |
Think different.
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 00:33:15
|
Som jag beskrev i det första inlägget upplever jag det som två stycken övertygade grupper och det handlar således inte om någon stor "mitten grupp" som go with flow, då har ni missuppfattat vad jag menade. Jag tror den mittentypen jag beskrev är just den som går emot "lämmeltågen". |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 00:47:20
|
...ja så kan man ju också se det. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 00:55:18
|
Jag är tekniker i mitt dagliga jobb. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/06/28 13:23:20 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 07:29:20
|
Jag får väl också ansluta mig till mittenlirarna på detta forum. Jag delar inte LTS syn på hifi men är samtidigt skeptisk till kostsamma kablar/tillbehör. Och när jag ser att diy blir mycket billigare. Det är det annars inte.
När det gäller hifi är jag inte subjektivist. Någon skulle kunna säga att hans klockradio låter bättre än min anläggning eller att Sony 920bxexES... är bättre än en CD 12:a. Hifi måste bygga på vissa objektiva kriterier.
mvh Johan
|
Hifiarkeologen |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 10:11:05
|
Brumel, Det du beskriver LÅTER väldigt mycket som LTS syn på hifi... |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 10:31:19
|
Magnuz Nej brumel verkar sund. Det är skillnad på att säga ett min klockradio låter bättre än din streo och att säga att jag tycker att den gör det. Rätten att tycka själv verkar vara förverkad i LTS eftersom dom behöver en chefsideolog. Dom som hörs därifrån verkar dölja sin förvirring bakom dogmer. Brumel tänker själv. Så tyder jag det. |
Edited by - Flint on 2003/06/28 10:35:22 |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 10:44:07
|
Jadu din gamle sjöbuse, jag vet inte riktigt vad det är med LTS som lyckats reta upp dig så mycket, eller är det bara det att det är kul att provocera lite? Tycker du att jag verkar förvirrad eller dogmatisk får du gärna påpeka det, men helst i sitt sammanhang så jag begriper vad du syftar på. Jag tycker för övrigt att min klockradio låter bättre än din stereo, för din stereo hör jag ju inte alls. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 10:49:03
|
Magnuz Ledsen men jag visste inte att du var medlem. På tal om sjö, det regnar.
|
Edited by - Flint on 2003/06/28 10:51:04 |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 11:51:52
|
Nu fattar jag. Enligt Rydberg så är jag extremmitten. I do it my way, utan klämmor i vattenrören. |
Think different.
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 11:57:52
|
Förresten nån som vet var man kan få tag på en schysst vävtapet nånstans som inte kostar 1000:- rullen? |
Think different.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 13:43:21
|
Diskussionen bekräftar bara vad jag ovan noterat, i den här verksamheten finns bara kanter och ytterligheter! |
Bravo |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 16:11:07
|
HiFi är som att jobba på en mekanisk verkstad. Det lockar fram det sämsta hos människan. Själv har jag bytt golvlister till 99.999% trä. Nu låter stereon kalas. Nästan bättre än klockradion. |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 16:16:32
|
Hej Flint!
Vilket trä använde du till dina lister? Fungerar själv på att byta ut mina till körsbärsträ av samma kvalitet som dina lister, då körsbärsträ är väldigt dyrt så borde väl ljudlyftet bli än större än dina lister eller hur! Funderar även på att panela upp mitt ljudrum med svartek, det måste ju kosta massor, då det är svårt att få tag på! Då svartek från Östersjön både är tungt, dyrt så bör det ju fungera. Mvh Kenth |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 16:30:30
|
Tjena. Jag tog bastupanel och täljde lister av. Det blev varmare med. Ibland har man tur.
Svartek verkar praktiskt. Både att hitta och häfta upp på väggen. Är den eken skattad och momsad? Annars föreslår jag virke från Regalskeppet Wasa. Det virket har i alla fall en gång nått sin bottennotering. Teliaaktien gör vad den kan för att leva upp till samma rykte. Men den är förstås inget trä men han som införde den är nog det. Rosengrenpanel? |
Edited by - Flint on 2003/06/28 21:39:47 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 20:28:02
|
Magnuz: Det finns en klar skillnad mellan mig och LTS. Jag har andra kriterier helt enkelt. "Source first" för att ta ett exempel. Sen Flint: uppfattar jag inte att LTS hindrar någon från att tycka det och det. Det gör inte jag heller. Men visst är det skillnad mellan att säga att X är bättre än Y och jag tycker att.... Det beror ju på vilka argument man anför. Argumenten är ju de objektiva kriterier man använder och dom kan vara mer eller mindre giltiga. I fallet klockradion har jag svårt att se några bra argument. Vissa mäter eller använder mätningar som ett viktigt kriterium när dom köper nåt. Andra lyssnar först men jag tror att dom flesta har fasta värderingar för vad som är bra och vad som inte är det. Kalla det dogmer eller strävan efter autenticitet men jag tror att dom flesta audiofiler är objektivister i den meningen att dom försöker återskapa en verklig händelse i vardagsrummet. Vilket skiljer dom från PA-DJ facket. |
Hifiarkeologen |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 21:38:08
|
brumel Jag tror inte heller att "dom" hindrar någon från att tycka något. Däremot tror jag att grupptrycket är ganska starkt. Din och min filosofi verkar stå ganska närma. Jag vill inte ha dogmer men jag vill själv avgöra om jag ska handla mig en kabel för 300 000:- Valet är i och för sig lätt eftersom jag inte har dom pengarna men jag skulle nog dubbeltesta blint innan jag plockade upp plånboken såvida jag inte skulle ha Odd Fellows och Rotaryklubben på middag på lördag. Då skulle jag ta hem kabeln på prov, impa på "grabbarna" och lämna tillbaka den på måndag och säga att "den där va la inget å ha". Jag har varit med om det men då var det jag som var säljaren. Det ljudande objektet var en större förstärkare. Smällar man får ta. Om den här tråden. HiFi ska va kul tycker jag. En del verkar inte tycka det. Man får ibland känslan av tävling. Inte är det väl en tävling. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 23:05:39
|
Mitten! men av orsak som jag hittills inte sett så mycket om, det har mest talats om Subjektivisten (ut-)bildningsnivå odefinierad, Objektivisten - ingenjör, enligt min uppfattning halvbildad. Nu vill jag slå ett slag för den bildade människan. Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet. I (lägre) ingenjörsutbildning lär man sig en massa samband och formler som bygger på en förenkling av verkligheten och kan lätt förledas att tro att det är hela sanningen. Ojdå... oroväckande låg nivå i Macallan-buteljen. Time-out innan jag spårar ur.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 04:23:34
|
Som sagt, nu har det helt spårat ur......och en slank han hit och än slank han dit...... |
Bravo |
|
|
Topic |
|