Author |
Topic |
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 23:05:52
|
Blir ljudet bättre då? |
Bravo |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 23:13:31
|
"Bättre" kan ju vara vad som helst, men man får ju ett visst grepp över hur stor skillnaden är.... |
Mvh |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 23:57:43
|
Bara för att man hör tydlig skillnad på kablar behöver inte betyda att man uppskattar de dyra, åtminstone inte jag. Min erfarenhet av ett antal dyra kablar är att de färgar ljudet på diverse märkliga och sins emellan helt olika sätt. Min anläggning är optimerad med IBM Twin-ax kablar med Supra-kontakter till ganska måttlig kostnad. Allt annat som jag hittills provat förstör helheten. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 00:22:33
|
Hej igen "matson"!
Skillnad till vadå?
Ett mätbart idealtillstånd eller till ett njutningsfullt musiklyssnande |
Bravo |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 00:24:51
|
Hej lennartj!
Helt riktigt, helheten avgör slutintrycket, annars är uppgraderingsträsket nära.
Kan man är det absolut rätt att sluta när man är nöjd1 |
Bravo |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 21:27:26
|
bravo: Sorry, men jag har ingen aning om vad du pratar om. |
Mvh |
|
|
HasseBasse
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 22:35:47
|
Kul att diskussionen äntligen kom in på det som jag tycker är den springande punkten, nämligen uppfattningen av ljudet. Jag håller med Jorma om att det som måste avgöra ifall något låter bättre än något annat är provlyssning. Dock kan det ju naturligtvis inte gälla de som utvecklar och tillverkar hifi-produkter. Antagligen är det nog så ändå, annars skulle alla system låta likadant.
På samma sätt tror jag det är med CD-skivor (vinyl också, men jag har ingen svarv själv ), det gäller att hitta producenter och ljudtekniker som hör likadant som en själv. Åtminstonde ifall man strävar efter "det perfekta ljudet".
Sen kan man ju säga vad man vill om kablar för 100'kr/m, men det man betalar för är i första hand exklusiviteten...
/Hasse |
Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 23:09:01
|
Min huvudinvändning mot extremt dyra hifi-prylar är att jag inte kan förstå varför det ska kosta så mycket att tillverka ex. en signalkabel (jag kanske är dum?). Jag har aldrig förnekat att det kan skilja mellan ex. kablar, jag har signalkablar som kostar åtskiliga hundra men vad jag betalar för är kvalité, om jag betalar ett antal hundra för en kabel så förväntar jag mig god mekanisk stabilitet och bra kontakter, i min värld skiljer sig de elektriska egenskaperna mariginellt mellan olika märken/desingfilosofier(undantaget lakritssnöre naturligtvis, den skillnaden är mätbar). Jag kan helt enkelt inte förstå vaför det ska kosta >3000 kr för att göra en bra signalkabel oavsett vad den är gjord av.
Detsamma gäller förstärkare, naturligtvis får man betala för bra grejer men någonstans finns en gräns. Den gränsen borde gå där en duktig designer får helt fria händer att göra vad han/hon vill och inte behöver kompromissa med kvalitén på komponenter osv. Men elektronikkomponenter är förhållandevis billigt, även med de värsta komponenter du kan tänka dig kan inte priser på flera hundra tusen motiveras enligt mig.
Högtalare är ett kapitel för sig, det är nog det svårarste att tillverka i en anläggning eftersom det inte finns några enkla "regler" att hålla sig till. De dyraste högtalarna är mer konstverk än musikförmedlare, jag kan nästan svälja att man betalar 100 000 kr för en högtalare om den är handgjord osv, särskilt med tanke på vad "vanliga" möbler med den kvalitén kostar. Det är min personliga åsikt att högtalare är den komponent som har minst den orimliga prissättningen idag, men det finns naturligtvis undantag.
Som vanligt skrev jag ett onödigt långt inlägg. Ber om ursäkt |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 23:28:52
|
f95toli quote: Som vanligt skrev jag ett onödigt långt inlägg.
Eftersom jag håller med om allt du sa så tycker jag inte att inlägget är långt. Jag har byggt rörprylar i många år och menar att man kan få mycket bra resultat med vanliga standardprylar direkt ur "bra att ha lådan". 90% sitter i konstruktionen och resten i "skitdyra specialprylar". När jag läser DIY-sidan har jag svårt att hålla mig för skratt många gånger. Där är fördelningen omvänd. Ju exklusivare ju bättre. Det viktigaste vid konstruktion är att själv ha klart för sig vad man vill uppnå och då menar jag i musikaliskt intryck. Klart att jag också började med "svåra och exklusiva" lösningar. Man krånglar gärna till det i början och tror att allt värre är bättre. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 23:31:59
|
Hej igen "matson"!
Jo, jag menar helt enkelt: Vad är det du egentligen mäter? Kan man mäta bra ljud eller försöker du mäta fram ett tekniskt idealtillstånd i tron att det därmed ljudmässigt är perfekt? |
Bravo |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 18:40:04
|
Jag mäter inte någonting alls just nu (bortsett från att det sitter en termometer vid mitt fönster), och jag har väl inte nämnt att något skall mätas....
Vettiga lyssningstester handlar enbart om att lyssna och om man har en vettig metodik så kan man enklare se(höra) skillnaderna och dessutom jämföra skillnaderna mot varandra(och då följdaktligen se om magnituden på förändringen är tillräcklig för att det skall vara lönt att satsa på just den testade prylen)
Detta gör att jag är mycket skeptisk till alla Halleluja-utrop som kommer sig av att byta exempelvis en strömkabel.
OK?
Mvh/Mats |
Mvh |
|
|
Topic |
|