HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HJÄLP! Brann i högtalare!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  01:44:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nja, tagga ned lite snutten, om detta hade varit ett frekvent bekymmer så hade tillverkare och generalagent känt till det hela. Antalet sålda Amplifixar är så stort att man kan köra statisktik på fel och orsaker.

JM lab:

Vad hade butiken för diagnos och vilken hjälp fick du?
Skall vi lägga till din koppling till hifibranchen också för ordningens skull, kan se snyggare ut så? (nej, jag bryr mig inte om att du inte har lönekuvert från någon)

Zap:

Vilken stad/butik, jag blir också nyfiken!

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  04:03:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men problem förekommer, jag hade en gång en Thule femkanalare som brann med en faslig odör som resultat. Säljarna skröt sedan med att de reparerat och även förbättrat apparaten "givetvis utan extra kostnad" för mig.
Det lät ju något skumt, så efter en del efterforskningar visade sig detta vara en känt fel som tillverkaren åtgärdat till nästa modell, samt givetvis reparerade utan att gnälla över.
Med andra ord fel kan nog mycket väl förekomma utan att man från säljare och tillverkare gör något väsen av det, läs tystar ner.

Bravo
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/26 :  09:53:51  Show Profile Send markku a Private Message
Jag hadde precis en längre telefonsamtal med serviceteknikern hos Harman Consumer Finland. Han menade, att det vore ytterst osannoligt att felet vore på delningsfiltret. Enligt honnom burde jag så absolut få checket min förstärkare, om denna "levererade" likström till högtalaren.

Jäklar, detta blir spännande - och kanhända - dyrt

Återkommer...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:24:16  Show Profile Send cabasse a Private Message
Säger som Volvo sa till den amerikanske killen.
Gnagare.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:58:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nä, gnagare tror jag inte på Snarare på åska och de effekter som överlagrad spänning via nätet kan ge. Skadas fel komponent i en apparat som arbetar med likström (vilket Amplifix och de flesta tunga high end-märkena gör) så kan effekten bli denna. Går på hemförsäkringen. En hypotes som en insatt i servicevärlden gav mig. Orsaken att det mer sällan drabbar billigare apparater beror på att de är avstörda på ett annat - återgivningsmördande - sätt.

Att en maskin skall gå klandefritt i flera år för att plötsligt en dag ge ut massiv likström el dyl utan att något runtomkring felar är i princip noll. Samme persons tankar. Någon här hade en FIX vars volymkontroll skenade trots att ingen vred på ratten. Välkänt fenomen som kommer sig av de krypströmmar som en del billigare CD-spelare ger ifrån sig. Dessa krypströmmar känner volymen av på samma sätt som en vridning på ratten. Bot för detta finns, har du sådana problem så ring generalagenten Hi Fi Consult 0322-16610

Vi inväntar med spänning vad verkstaden har att säga om Markkus spelare.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:14:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, vi väntar med "likspänning" på vad som hänt.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:35:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Jordströmmar mellan närbelägna chassin finns väl i alla system. Kan nog slå ut förstärkare om det vill sig illa men varför riskera likström på utgången. Kan ju kosta en förmögenhet och värre än så. Förstärkare borde ha ett dc skydd. Och det tror jag att nästan alla har.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:12:50  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ermm.. missar jag en sida eller var är JmLabs inlägg? (Såg att Sladd nämnde något om honom.. men kan inte hitta det)

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/27 :  07:13:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Han vill väl inte stå för dem längre och tänker inte redovisa sin koppling till hifibranchen.

Sudda sudda och sedan spikskor?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:32:17  Show Profile Send Neodynium a Private Message
oki..

Jag kan förstå att folk är ledsna om deras högtalare brinner.... men att "alla" Amplifixar är söndriga och därmed bränner högtalare för folk är väl att ta i. Ändå om någon maskin hade detta problem så är nog inte forumet rätt ställe att varna folk på... tänk om någon lägger upp produkter här som inte är några fel på alt bara fel på hans/hennes ex? Då kanske 5+ andra i Norden direkt skippar att köpa en sådan produkt.. 5 missade dvd spelare för sony = skit samma för dem.. men ett highend märke som börjar tappa kunder kan betyda slutet för dem.

Om man vill hjälpa/stjälpa, klaga eller ge tips till Micke Bladelius så kan man ju maila/skicka brev eller ringa till Hificonsult.

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:32:42  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Sladd:
Nä, gnagare tror jag inte på Snarare på åska och de effekter som överlagrad spänning via nätet kan ge.



Så fint, att du förmedlar sådana förklaringar. Det var ju därför jag skrev om olyckan här på forumet (i lättare panik), hos oss var det för sent (slutt på arbetstid - och inget sakligt hififorum heller kvar).

Jag burde väl lägga till, att då jag var på min Amplifix-resa i Stockholm den 5.-6. Augusti 1999, så kom representant från Devek till hotellet för att personligt leverera mig Voltex nätfilter och transientskydd (SP 390J/S-5), som jag hadde beställt innan resan efter att hadde läst om den i samma Hifi&Musik, som testade Amplifixen sommaren -99. Snacka om utomordetlig fin service! Jag visste ju, att Amplifixen står normalt på Standby, och ville därmed försäkra mig mot åska och överspänning...

Jag burde väl få checket Voltexen också?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/06/27 10:33:39
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/28 :  00:14:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

jag är ingen fjärrskådare och ingen tekniker Markku. Skillnaden på enklare maskiner och de som använder likström blir dramatisk dock om åskan kickar fel komponent, vad det än står för namn på förstärkaren.

De flesta "åskfilter" jag känner till är skräp men jag misstänker att du sonderat marknaden på sedvanligt noggrant Markku-manér, har inget negativt att säga om ditt Voltex.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:58:14  Show Profile Send Staffan a Private Message
Markku,hade du Voltex-filtret inkopplat
när det hände?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/28 :  11:16:27  Show Profile Send Flint a Private Message
markku
Du vet väl att CD-spelare mycket väl kan lämna DC ut. Du körde väl någon hemkörd punkskiva som "tillverkaren" hade glömt att kolla DC-offseten på före mastering. Jag upptäckte det själv en gång på en hembränd skiva men mina rörpytsar fick inte eld på högtalarna eftersom DC:n inte gick igenom. Det lät bara lite sämre och jag började mäta. Jag vill minnas att nivån låg runt en Volt DC. Givetvis tänkte jag att spelaren var trasig men det visade sig vara bara en skiva.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:01:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag ska be att få meddela att jag hade fel. Jag har kollat upp spelaren och den var felaktig. Det hade inte med skivornas DC-offset att göra. Det kan nog inverka det med men inte så här mycket. Mutingkretsarna på utgången la sig i och agerade likriktare med DC som följd. Ju högre signal på skivan ju högre DC. Mellan 100 och 800mV. Spelaren är en gammal Yamaha som jag har på verkstan och ibland testar med och det var kallt i vintras när jag drog min förhastade slutsats. Jag beklagar. Felet kan kanske ge ett uppslag i alla fall att kolla vid ev. tveksamheter. Man ska inte ta något för givet.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/29 :  00:23:40  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej sladd!Trevligt att pratas vid igen!!
Såg först idag dina inlägg om mig och mina bekymmer med rusande volymer & dyl
Jag vet inte vad jag hade gjort för att bli påhoppad som jag har blivit.
Jag vill därför här och nu berätta hela sanningen om mig och mitt Hifi intresse
Jag heter Stefan Cronholm verksam som Fastighetsmäklare i Malmö & Helsingborg sedan mer än 30 år
Hifibiten sedan 60-talet Har handlat av samtliga hifibutiker i Malmö (hjälpte Hificenter med deras första lokal)dvs Hifi-Skåne,Hificenter Hifiklubben samt Ljudprodukter samtliga butiker känner mig väl
Det enda som ev. kan läggas mig till last är att jag på senare tid handlat mest hos Ljudprodukter
samt att den gode sladd& jag inte alltid är samsynta
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/29 :  00:35:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det är svårt att debattera i 3 trådar samtidigt...

I begynnelsen någonstans har du helt rätt i att bli förbannad över att någon ställer diagnos i telefon. Skulle gjort mig vansinnig också....

Vi får väl göra som de gör med två tjuriga hästar på Island. De ställer dem tillsammans i gårdens minsta box en natt och när morgonen kommer har det löst sig....

En träff där du får höra hur mycket bättre Transparent är än Zen och HT t ex?

Halvt medvetslös, sängen nästa

frid på jorden.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/30 :  09:45:32  Show Profile Send markku a Private Message
Staffan,

Beklagar att jag är så sent ute med svaret: joda, Voltex var där på sin plats, som den har varit hela tiden...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:37:29  Show Profile Send Staffan a Private Message
Markku , jag tror att problemet kan
vara det.
Det händer mycket konstiga saker med
Voltexen inkopplad.
Hos mig försvann alla konstigheter
när det kopplades bort men inga fel
hittades när tillverkaren undersökte
den.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:09:30  Show Profile Send markku a Private Message
Staffan,

Antagligen känner du redan, vad forumets sanna vetenskapsman, Thomas A, syns om Voltex och vad han har funnit ut mha av sina mätningar?

http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=325
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Voltex.htm

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:03:33  Show Profile Send markku a Private Message
Nu vet jag mera. Högtalarens talspol var det som brann. Skall kosta mig inkl. arbete så där 275-300 Euro. Första kontroll hos servicetekniker, som har Amplifixen, visade att högre kanals HT-terminal gav 25V spänning, tillsvarande 100W. Jag pratade med honnom och imorgon kanhända vi vet mera. Enligt honnom är årsak till ådan olycka på förstärkare i 60% av fallen, på högtalare i 40%, svårt att säja definitivt.

Återkommer...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:09:46  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Kan bero på att det spelades Magnus Uggla när det hände!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000