HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:48:33  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan JMlab Electra 906 och Sonus Faber Concerto Home.

Jag har en Edison 60 rörförstärkare och en Sony CDP-XA20ES cd-spelare.

Vilken högtalare kan tänkas passa bäst till denna kombi?

Vill varken ha för ljust/vasst ljud eller för varmt och avrundat.

Tacksam för synpunkter!

M v h

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:05:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle välja Sonus. JMlab kan vara lite vassa och kalla för min smak och Sonus är lite mer tillbakalutade och varma. Sonyn är ganska ljus så jag tror nog italienaren skulle passa bättre..

/M
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:38:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sonus skulle jag välja i alla fall. Den har ett mycket musikaliskt ljud, har inte hört JM, den är säkert bra men jag tror att sonusen skulle passa ditt klangideal.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:39:37  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag jag imstämmer med tidigare svarande sonus högtalarna är riktigt trevliga och Edison låter också bra Sonyn har jag dock ej hört så mycket av.
Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  02:43:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer med föregående talare, SF har ett mycket musikalisk spelstil, mellanregistret är sälsynt trevligt och är anläggningen lite ljus eller neutral i övrigt borde det passa perfekt.
Skulle däremot anläggningen dra åt det mörka hållet, kan det lätt bli lite för mycket av det goda och då måste man absolut prova noga innan.
Båda är bra högtalare så du kan nog bli nöjd med vem som helst.

Bravo
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/30 :  03:23:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Både och. Sonus för sitt fina hantverk.

JmLab för sin musikalitet och vidöppna stereoperspektiv.

Detta är alltså helt skilda världar vi pratar om. Ditt rörsteg passar ypperligt med JMlab och väljer du tex HarmonicTech kablar så kan du få fin balans från din Sony.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/30 :  10:12:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En del Sonus Faber-högtalare är rätt tungdrivna och kanske inte passar med rörförstärkeri.
Provlyssna!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:51:14  Show Profile Send pontus a Private Message
Med tanke på hur lättdrivna 906:orna är skulle jag tro de gör sig mycket bra med Edison 60. rörförstärkeri och electraserien är vad jag förstått en mycket intressant kombo. Äger själv ett par 926:or (samma element som 906:orna?) och har lyssnat på dessa med bl a rörhybridförstärkare (Lavardin IS) vilket lät mycket bra.

Stod själv i valet mellan 926 och SF Grand Piano.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:10:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade valt Sonus Faber.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:12:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Pontus, jag tror faktiskt inte att det finns några rör i Lavardin, bara transistorer.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:35:36  Show Profile Send Adagio a Private Message
Rör är inget problem med GP home, 6 ohm nom. 90db inte så farligt.
Vill man ha ett otroligt hantverk som spelar som ett handgjort instrument så är valet givet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:44:52  Show Profile Send Per a Private Message
jag kör ju med electra 905 och copland rör. det är en god matchning som dessutom ger utrymme för rörens höga upplösning. jag har faktiskt hört edison 60 tillsammans med sf concerto. det funkar absolut ok, men låter betydligt gubbigare. vill du ha musikaliskt driv och upplösning, satsa på jmlab. vill du har ett tillbakalutat, lugn läderfåtöljsljud kör med sf.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/30 :  18:58:49  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej på Er!

Ett STORT tack till alla Er som tagit sig tid att svara på min frågeställning!

M v h

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:58:16  Show Profile Send x2000 a Private Message
per:

vill du har ett tillbakalutat, lugn läderfåtöljsljud kör med sf.


Mvh
Thomas
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/01 :  01:07:42  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Kanske skall tillägga att jag idag spelar med ett par Audio Pro Black Diamond.
Anledningen till att jag vill byta upp mig är att jag uppfattar Black Diamond som lite småvass i toppen, väl slank i klangen samt en del irriterande lådresonanser.

Det jag söker är en allsidig högtalare, med högupplösande diskant och mellanregister, tight bas
befriad från irriterande resonanser.

Jag tycker det är svårt att få någon riktig bild av Electras klangbalans. I ett nr av Hi-fi & Musik beskrivs de som "skarpskurna, rena med bra skärpa. Dock slank lågbas". Att man måste vara petnoga med kringutrusningen för att undgå att diskanten blir vass och påstridig.
I ett annat nummer av samma tidning är de helt plötsligt homogena med en förhållandevis kraftig bas som väger upp den livliga diskanten.

Tacksam för svar!

M v h

hillerboy


*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/01 :  02:33:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det låter som SF skulle passa dig fint, i mitt tycke låter JMlab skarpare och klarare men utan SFs flödande musikalitet, dock pratar vi om nyanser mellan två bra högtalare. Däremot har jag inte använt rör, så det är svårt att veta om den kombinationen blir för mjuk.

Däremot finns mycket att vinna på att ersätta orginalspikarna rå SF till Soundcares Superspikes, basen blev betydligt snärtigare, det mesta stramades upp och detaljerna blev tydligare.

Det handlar nog mycket om smakideal här, du måste nog prova själv om möjligt. Sedan är ju den ena en stativare, den andra en golvare.

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:46:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har lyssnat till SF GPn med rör det var en mycket sublim upplevelse närmast organisk, men man saknar "skruvstädsprecisionen" i transistorerna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000