HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mäta på utgångar... (försteg)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/06/25 :  10:20:04  Show Profile Send cofra a Private Message
Hej gott folk,

Jag har ett surroundförsteg och tillhörade slutsteg, nu är det så att slutsteget har varit inne på service pga. att det gick sönder, vart bla. kortis på en av kanalerna.

Nu till frågan:
Så här i efterhand så blir jag osäker när jag ska koppla ihop grejorna igen..... tänk om det var försteget som orsakade det fel jag fick på slutsteget...? Hur mäter jag på de obalanserade rca-utgångar som ansluts till slutsteget för att se så att det inte lägger ut någon typ av signal som skulle kunna skada slutsteget(igen)...? Jag är elektriker så el kan jag hyfsat men jag har inte mätt på såna här apparater tidigare.

Väldigt tacksam för svar.
MVH. Christian

Edited by - cofra on 2003/06/25 13:47:20

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/25 :  17:32:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vet inte rikgtigt vilken typ av signal du tänkt mäta men du borde komma långt med en vanlig multimeter, sätt den på AC och låt försteget spela upp en sinus på 200 Hz så kan du ju se om spänningarna som kommer ut verkar vettiga.

För mer "avancerade" mätningar behöver du tillgång till ett oscilloskop. Om du har det så kan du ju kolla exakt vad som kommer ut (när du spelar testsignaler av ilika frekvens).


Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/25 :  19:49:55  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Du kan också kolla att det inte kommer ut nån DC-spänning på utgången med multimetern. Annars är oscilloskopet och en testskiva eller tongenerator som sagt kung på mätningar av denna typ.

//Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000