HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DC-servo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/22 :  22:10:39  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
En kvick och kanske inte så igenom tänkt fråga innan jag åker till BK. Vad tycker folket om ett sk DC-servo istället för en kondensator i signalvägen?

Jag har sökt lite på nätet men inte hittat så värst mycket som var intressant. En tråd på diyaudio.com var iofs rätt intressant men också så lång att jag inte hann att läsa hela.

Ja, det är till försteget jag håller på med. Fick en del ritat igår (orkade just inte så mycket mer...) men annars lider det projektet av stark tidsbrist.

//Henrik - dags att stämpla ut

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:42:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Fråga mig! Jag har inga som helst skrupler för att använda DC-servo. Så länge de är välgjorda så är det bra. Det är min åsikt. Kolla mitt QSXM2, QSXM3 och QRV-01 på min hemsida. QSXM3 har ett fiffigt DC-servo knyckt från Linear Technology. På det stora hela är CD-servo lätt (inget problem med att få det att funka), om kan har köpt affärsidén med det hela så att säga.

Kolla också Kevin Gilmores hörlurssteg på www.headwize.com Även detta DC-servo är listigt!
http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=gilmore3_prj.htm

Det normala är att injicera ström in i "minus"-krysset, den invereterande ingången på en opamp man kan också injicera på andra ställen men det kräver lite mera kunskaper. Kevin Gilmore justerar strömmen på ingångsstegets strömgeneratorer, listigt!

Mr H, om du skissar på hur steget ska se kan jag ge ett utlåtande om det går att peta in ett DC-servo och i så fall var.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/23 14:57:34
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:04:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Flint, dvs. jag, har heller inget emot DC-servo. Tvärs emot.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:34:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om inte annat så anses DC-servo vara lite mer 'audiofilt' än konding (speciellt om kondingen är en ellyt...)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:02:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nagref, du anar inte vad som sägs ute i den stora världen. Vissa tycker DC-servon är väldigt dåliga andra tycker de är jättebra. Många gånger är en kretslösning med få komponenter (och gärna massor med lytar i signalvägarna) och medioker prestanda JÄTTEBRA just därför att många komponenter "påverkar" ljudet. Dålig kretslösning är alltid dålig såvida man inte gillar low-fi. Fast "dålig" behöver varken betyda få komponenter eller komplex kretslösning utan rätt och slätt dålig.

Visst påverkar ett DC-servo ljudet men hur mycket? Är det någon som har noterat dist för en opamp under 100 Hz? Inte så mycket att oroa sig för.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:53:48  Show Profile Send Pabo a Private Message
peranders

Inte OPAMPen i sig men kanske kondensatorn som bryter av uppåt i DC-servot? Läckströmmarna i kondensatorn kan kanske ge olinjäritet vid låga frekvenser i ett lågpassfilter. En ellyt däremot med en inre impedans på 30mohm vid 100kHz tillför teoretiskt "inget" vid audiofrekvenser.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:04:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag tror att läckströmmar i en vanlig polyesterkonding är tämligen försumbar men samtidigt tror jag inte heller att lytar i signalvägen är _så_ dåligt men det känns bättre att köra DC-kopplat hela vägen. Det är ytterst få tillämpningar där läckströmmar i kondingar är ett problem, pH-prob kanske.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:29:56  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Peranders:
Vad använder du för op till DC-servo?

/Jesper
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:53:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
I grammofonsteget QSXM3 har jag slagit till med en chopperstabiliserad opamp, våldsamt overkill men den är inte dålig....annars duger vilken precisionsopamp som helst, t ex OP07 och liknande.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:52:11  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Är det lämpligt att använda den ena op:n i en dubbelop (ex AD826) som DC-servo till den andra? AD826 har bla 10ggr högre DC offset och 20 ggr högre offset drift än OP07. Eller är det andra parametrar som är viktigare?

/Jesper
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:56:47  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Tack för svaren. Jag ska se om jag kan fina lite tid till att putsa på schemat så jag kan posta det utan att allt för generad. Just nu är det inte speciellt vackert...

När jag väl fick tid till att läsa tråden på diyaudio så såg jag att det fanns folk som tyckte det var både bra och dåligt med dc-servo.

En snabbskiss med Paint tänker jag inte ge mig på, det brukar bara bli så kladdigt så man inte ser något alls. Det liknar väldigt mycket Rod Elliots projekt nr. 88, http://sound.westhost.com/project88.htm . Som volymkontroll ska jag ha pga2310 kretsen från Texas, vilket borde göra att jag klarar mig utan förstärkning i opamparna innan och efter volymkontrollen. Om man tittar på Elliots figurer så borde väl DC-servot ersätta de två parallellkopplade kondensatorerna?


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/24 :  09:12:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Är det lämpligt att använda den ena op:n i en dubbelop (ex AD826) som DC-servo till den andra? AD826 har bla 10ggr högre DC offset och 20 ggr högre offset drift än OP07. Eller är det andra parametrar som är viktigare?


Jag skulle känslomässigt undvika att blanda ihop kanalerna för mycket, så att använda en dubbel opamp skulle jag inte göra men det funkar, det tror jag säkert.

Offset och drift hör ihop, så en lågoffsettare har inte hög drift. Här är det bra smaken som avgör. Själv tycker jag att servot ska ha under 1 mV offset.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/06/24 :  10:54:07  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Peranders:
Jag hade tänkt använda den ena op:n i ad826 (dubbel op) till försteg (en kanal) och den andra op:n i som DC-servo till försteget. DC offsetten på ad826 är typ 0.5mV så det borde i så fall funka. Fördelaran som jag ser det är att det blir smidigt och kompakt. Rent intuitivt känns det oxå som en fördel att ha förstärkare och servo på samma chip.

/Jesper
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:08:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur mycket förstärkning ska du ha? 0,5 mV opamp behöver inget DC-servo vid låga förstärkningar, typ 3-10 gånger. Verkar på vippen till överdrivet. I så fall lönar det sig bättre att byta opamp. En AD8610 har bara 10-20 uV cirka.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/24 11:09:22
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:00:06  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Peranders:
Syftet med servon är inte att ta bort op:ns egen DC offset utan att ta bort eventuell DC offset på ingången. Kan du guida mig till design information om DC-servo på nätet?

/Jesper
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:44:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hm, har du en signalkälla med DC?

Det normal är att man eliminerar en fet lyt på upp till 2200 uF kanske och ersätter denna med en opamp plus lite krafs. Har du en signalkälla med bevislig DC då är det mera sunt med en bra plastkonding. Det är dock inget svårt att göra ett DC-servo med större reglerområde.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/24 12:47:44
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/06/25 :  15:47:29  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Nej ingen DC på signalkällan. Tanken var att ha en DC-servo istället för några uF polypropylen.

/Jesper

Edited by - Jesper_Nilsson on 2003/06/25 17:34:34
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:26:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om det bara handlar om kopplingskondning på ingången eller inte och du inte har DC i signalkällan, då behöver du ingen kopplingskondning. Det sitter väl en på utgången hos signalkällan. Fullständigt onödigt med DC-servo. DC-servots främsta uppgift är att trolla bort defekter i aktuellt förstärkarsteg inte i föregående. 100 nF polypropulenkonding är inget att bekymra sig för ljudmässigt. Det är min åsikt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/25 17:47:55
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/06/25 :  17:40:42  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag vågar inte lita på att alla källor jag kommer koppla in till mitt försteg inte har någon DC-nivå. Jag kör med gammal hedelig kopplingskonding, tack för hjälpen.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000