HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Transformator till försteg....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:08:47  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har fått för mig att någon här på forumet har sagt att EI-transformatorer är bättre för HIFI än toroider, stämmer det? Jag ska ha den till ett försteg, den ska driva 4st OPA2134 och 4st PGA2310. Nu har jag både en 2x15 20VA toroid och en 2x15 9VA EI, vilken ska jag välja, räcker 9VA till?

Att man inte ska ha kontakt med chasit på toroid-bulten på båda sidorna vet jag, men hur är det med EI, kan den vara i kontakt med chasit i både botten vid fästet och på ovansidan?

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:12:30  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Har du PGA2310:or, hur fick du tag idom?
Jag har oxå tänkt bygga med dessa till hösten.
Komponenter jag tänkt använda (förutom det du nänmt) 90AT2313 som MCU samt UCN 5810 (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/224199.htm) som drivkrets för reläer.
Mascot har en färdig agg på +-12V 250mA och +5V 1A som jag tänkt att använda (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/209337.htm).


Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/20 :  19:15:26  Show Profile Send Lash a Private Message
Som freesamples från www.ti.com
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/21 :  19:05:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är jag som påstår denna för vissa hädiska synpunkt. Jag har gjort tester med rörförstärkare som ju är min favoritmusik och där tycker jag mig höra skillnad. Rören är ju högohmigare än trissor och det är möjligt att det moln av diodspikar som trafon förmedlar lättare läcker in där. Ett fenomen som verkar accepteras mer och mer. Jag är inte lika konsekvent kritisk till ringkärnor när det gäller transistorförstärkare. Där har jag inte jämfört.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/21 :  19:59:18  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, transformatorn ska ju användas till ett försteg som bara innehåller opampar och en volymkontrollkrets som jag antar är rätt så lik en opamp. Så då kör jag med den lite kraftigare ringkärnan, 20VA räcker väl gott och väl till ett gäng opampar va? Den mindre EI-transformatorn stoppar jag i mitt temporära 2 kanalsförsteg, där ringkärnetransformatorn har suttit.

Hur är det med själva "chasit" på EI-transformatorer, är det kopplat i själva transformatorn på något sätt så det måste isoleras från själva lådans hölje? Ringkärnor har ju gummiupphängningar som isolerar.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:35:10  Show Profile Send Flint a Private Message
EI-kärnan jordas ju som regel när man drar fast den i chassit. Det räcker. Kärnan har normalt ingen kontakt med vare sig primär eller skundärlindning. Vissa trafos har jag någon gång sett har en kopparfolie mellan en del lindningar och den folien ska jordas. Folien bör inte gå varvet runt för då blir den ju ett kortslutet varv. Undrar om inte Jorma är bra på det här. Han verkar ha bra koll på jordning. Sen kan man ju tänka på att utstrålningen av störning är olika stor på olika ställen på trafon. Det vet alla som spelar gitarr. Det brummar hejvilt på olika ställen runt en förstärkare. Om man vill kan man ju ta en spole av något slag koppla den till linjeingången på en förstärkare och föra den runt trafon i arbete. Sen vänder man trafon med den tystaste delen mot känsliga delar i förstärkaren.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:53:30  Show Profile Send Lash a Private Message
Det jag ororar mig för är att mellan chassit(EI-kärnan) och vattenelementet mätte jag upp 28V AC, spänningen är väl inte så mycket o bry sig om kanske men är strömmen här farlig eller är det nästan ingen ström alls?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:03:17  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det kortslutning om transformatorn har kontakt i topp och botten som den här bilden(föreställer). Locket tar nämligen i transformatorn när man stänger det, jag har tejpat lite eltejp där så det isolerar men om det nu räknas som kortslutning som det gör på toroider med bulten så tänker jag inte lita på lite tejp.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:35:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Här har du en mycket intressant sak. Den spänning du mätte upp tolkar jag som diodspikar som induceras på något sätt till kärnan. Jag är inte 100 på att jag har rätt men nästan. Ett sätt att testa det vore ju att belasta trafon resistivt med bara ett motstånd eller en lampa och mäta då. Om tesen är riktig så skulle spänningen i det fallat vara lägre. Om man vänder på nätkontakten så ändrar det värde på den spänning du nämner. När jag mätte sist på en sån här sak vill jag minnas att späningen blev ca 80 och 85V beroende på hur jag vände kontakten. Nej någon risk för kortslutning blir det inte om du jordar trafon i flera punkter. Lite strömmar i chassit kan det kanske bli men det tror jag att det alltid blir runt en trafo i alla fall. Det verkar vara den här spänningen som gör att aluminiumfronten kan kännas som om den vibrerar om man bara fösser den helt lätt och rör handen i sidled.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:39:53  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
kan det inte vara kapacitiv överhörning mellan primär och jord(elementet)?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:48:22  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Du har säkert rätt och dessutom så hittade du dom rätta orden för det.
Har du testat något runt det här?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:05:15  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag har aldrig testat det nej, eftersom jag alltid har trott att det är ett minimalt problem . Fast det är klart, känslig elektronik kanske inte tycker om det.

Har ju viss erfarenhet av att transformatorkärnor "pirrar" när man rör dem:) som DIYare. men det kan ju också ha varit dåligt stackade EI kärnor som vibrerar :)

Vissa är bättre , vissa är sämre. precis som olika EI kärnor har olika kraftigt magnetiskt läckfält. finns ju trafos, speciellt ringkärnor har ju en skärm placerad mellan prim och sek, som kan jordas för att minska överhörningen,vad jag har förstått.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:10:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Som jag ser det är det ett ganska stort problem ur musikalisk synvinkel. Jag får mer lugn i återgivningen när jag får ner eller bort dom här störningarna. Det blir mer tyst när det blir tyst. Dynamiken förbättras käns det som.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/24 :  01:24:26  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
skrutten: Om man går in och tittar på Allegro Microsystems hemsida (hittas enkelt mha google) så ser man att UCN5810 är markerad som "not for new designs" vilket borde betyda att den håller på att fasas ut. Allegro tycker att man ska använda 6810 istället. Vet inte om man ska bry sig om det men det kanske är bra att veta.

Jag ser att du har tänkt dig en AVR-kontroller istället för en PIC. Jag ska själv använda en AVR i mitt projekt. Min anledning är att jag har alla grejer för att programmera och ett testkort till den tillgängligt. Ren lathet alltså. Du kanske har tänkt över ditt val mer än jag har gjort?


//Henrik - kan det inte sluta regna snart?

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/24 :  08:40:21  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
H: Jag har nog ett rör såna allegrokretsar kvar nånstans
BASCOM-AVR är väl orsaken till att jag vill köra AVR.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:58:59  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
Jag tycker att AVR kretsen är mer lättprogrammerad (i Assembler) än PIC. Dessutom en hel del snabbare. Inte för att snabbhet är så viktigt i audiosammanhang, men ändå :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000