HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om rumsakustik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/06/24 :  09:05:59  Show Profile Send pricer a Private Message
Jag funderar på att montera stenull i ramar av trä bakom högtalarna och en bit längs sidoväggarna och har några luddiga lekmannamässiga frågor i ämnet rumsakustik.

Som jag förstått det efter att ha läst vissa inlägg här på forumet kommer man att uppleva ljudet som lugnare då man minskar det reflekterande ljudet men med en kraftigare bas då stenullen inte påverkar mycket under 600Hz vid 1dm tjocklek vilket då borde gör reflexerna tämligen basrika. Är verkligen den här dämpningen sund för rummets totala klang då man går in och sänker vissa nivåer i det reflekterande ljudet eller är det över 600Hz som reflexerna är som starkast och aggressivast och på så sätt skapar en mer neutral klang i rummet med dämpningen?

Jag har för mig jag också läst att man inte skall dämpa bakom lyssningsplatsen. Borde inte det vara sunt att dämpa ljudet som studsar bakom en eller skändar en dämpning där och sänker ytterligare nivån på det övre registret i reflexerna?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/24 :  10:19:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är riktigt att man inte får en jämn dämpning, men i alla rum har man normalt högre dämpning i dom övre frekvenserna.
Hur mycket varierar dock från rum till rum beroende på möbler och typ av mattor m.m.
Högtalare är anpassade för rum, men det verkar variera hur högtalarkonstruktören anser att ett lyssningsrum skall se ut. Därför skiljer sig klangen en del mellan olika högtalare.
Vissa högtalare verkar vara anpassade till rum med mycket dämpning, och har då ett rätt så ljust ljud, andra är anpassade till kalare rum, och har ett mörkare ljud.
Därför är det bara att pröva sig fram, och upplever du inte att ljudet är ljust och påträngande, så behöver du kanske inte dämpa alls.
Köp en bal mineralullsskivor på någon byggmarknad och testa hur mycket du behöver. Dom kostar inte mycket.
Jag har upplevt att reflexerna bakom mig bidrar till ett aggressivare ljud. Då hade jag ett fönster bakom mig. Jag fällde ned dom invändiga persiennerna och vinklade dom, och så var det problemet borta.
Att diffusera ljudet är ett alternativ om man vill ta bort reflexer utan att dämpa.
Jag tillverkade diffusorer genom att skruva fast träklossar i olika vinklar på en masonitskiva,
som jag sedan placerade i ramen med tyget istället för mineralullsskivan.
Jag tyckte det fungerade bra.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/24 :  14:20:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Absorption:
Om du bara göra några stycken mindre absorbenter av mineralull, så kommer det i det stora hela inte att påverka den totala rumsabsorptionen i någon högre grad. Så du behöver inte vara orolig för att ljudet ska bli "bastungt". Annat vore det förstås om du sätter upp enbart 5 cm absorbent över HELA rummet. Då kan det bli konstigt. Om man ska akustikreglera ordentligt, bör man göra en helhetslösning och inte "glömma bort" absorption även vid lägre frekvenser.

Bakom lyssningsplatsen:
Problemet om man dämpar bakom lyssningsplatsen och sitter nära bakväggen är att absorptionen blir så hög att rumsreflexer helt saknas från typ 2pi steradianers lyssningsvinkel (dvs allt reflekterat ljud "bakom lyssnaren är borta") Man kan då uppleva en synnerligen overklig "tystnadskänsla" bakom sig som man sällan upplever i verkliga livet. Normalt då man lyssnar på musik live eller bara befinner sig i en akustisk miljö, så finns det reflekterat ljud bakom sig. En bra grej är dock att diffusera reflexen bakom lyssnaren för att undgå kamfiltereffekter (frekvensgången blir behäftad med dippar på regelbundna avstånd längs frekvensaxeln) och utsmetning i tidsdomänen. En bra diffusor är en helt vanlig bokhylla med böcker som står lite ojämnt. Det finns även "riktiga" att köpa från t ex RPG och Svanå miljöteknik m fl. Diffusering gör att man får en diffus reflex som inte är lika stark som den infallande ljudvågen, den sprids åt olika håll med lägre nivå och lite olika beroende på frekvens. Ungefär som skillnaden mellan en spegel och frostad glas kan man säga, det är precis samma sak, det är bara våglängderna på ljus som är mycket kortare, och därmed behövs inte lika stor skrovlighet på ytan.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000