HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga angående subinkoppling.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:10:11  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Måste man ha lågnivåutgång för att koppla in subben, eller går det lika bra att koppla in på en vanlig högtalarutgång ?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:50:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det går bra att koppla den till en högtalar utgång oxå...
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:19:53  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
det beror ju på vad slutsteget på subben tillåter, en del har bara lågnivå... Men en vettig sub har både låg - och högnivåingångar...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/22 :  00:07:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det beror på vad du har för typ av förstärkare oxå!
Vissa tillverkare /dock väldigt få/ har balanserade konstruktioner (SAT amplifix och Krells senaste slutstegsmodeller använder sig av denna konstruktion.
Det betyder att både + och - kontakterna på förstärkaren ger spänning, i vanliga fall brukar det ju vara jord på minus kontakten på förstärken, men inte här.
Och i dessa fall bör man ABSOLUT INTE koppla subben via högtalarutgångarna för då blir det antagligen inte mycket kvar av förstärkaren vid användning. Man kortsluter förstärkaren skulle man kunna säga. Men oftast "bara" till 90% och då slår inte skyddkretsarna på direkt utan man kan börna på ett tag och hinna förstöra slutsteget i stärkar'n helt!
Men annars är det som du skriver, att det går lika bra att koppla in på de vanliga högtalarkontakterna.
Det är faktiskt det bästa, får då för subben exakt samma signal som fronthögtalarna.
Via lågnivåutgångarna kan man ibland få vissa (dock oftast försumbara) försämringar.
Det handlar ju om så låga frekvenser så det är svårt att höra någon skillnad på 20-100 hz.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/22 :  01:04:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Det går väl an att koppla den till högnivå-utgång också? Tape-out for instance.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/22 :  09:08:04  Show Profile Send JM a Private Message
hifirocker ! Menar du allvar ? Menar du att man kan förstöra vissa förstärkare om man kopplar exvis en sub på högtalarutgångarna ? Det är ju skandal isf ! Då är dom ju felkonstruerade. Vilket skit..

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/22 :  13:19:16  Show Profile Send flintan a Private Message
Dom är ju inte felkonstruerarde utan konstruerade på olika sätt för olika ändamål...Det är ju ungefär som att säga att en Amerikansk 110v apparat är felkonstruerad därför att den brinner upp om man pluggar in den på 230v.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/22 :  13:25:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Lyssna på flintan JM!
Det är inget skit, menar du fullt allvar att Amplifix och Krell skulle vara skitgrejer
Du kan ju alltid försöka kontakta Micke Bladelius (som bygger amplifix och advantage etc) och fråga om dom är "felkonstruerade"!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:06:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
Att koppla den på tape-out är ju inte särskilt lyckat då nivån där är fast... sen är väl tape-out lågnivå...

Ska du koppla in den på högtalarutgångarna så måste subben antingen vara passiv eller ha en förstärkare som accepterar högnivå in (alternativt konstruera en spänningsdelare).
Har du ett rent försteg eller en integreread förstärkare med pre-out så kan du koppla in den via lågnivå där.
Har aldrig reflekterat över det hifirocker säger

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/22 14:13:31
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:20:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Precis, pre out!
enkelt och problemfritt.
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:29:10  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Någon som har en H/k 670 och har förslag på hur man ska koppla in en subwoofer?

Web
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:36:57  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Det är så att jag kommer nog köpa en Copland CSA 14 och det finns ingen lågnivå på den. Så hur kopplar jag in subben ? Hade tänkt att bygga en, och hade tänkt driva basen med ett Nad 216. Men det skiter sig väl ?
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/22 :  19:40:24  Show Profile Send JM a Private Message
Skitgejjor & skitgrejjor ... Kanske är fel ord, men jag tycker det är dåligt iaf ! Amplifix och Krell, det är ju kanonbra apparater annars ju ! Klart att man skall kunna koppla in en sub om man vill ! Jag har förövrigt läst om ngn tillverkare som bygger sina lågnivåutgångar så svaga att man inte kan koppla in en sub där heller ! Det tycker jag är jättedåligt ! Det spelar ingen roll om det är en "dyr och fin" tillverkare, jag tycker det är dåligt iaf !

Flintans exempel med rakapparaten är ju bara löjligt ! Klart att en apparat som är konstruerad för 110 V brinner om man kopplar den till 230 V...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/22 :  20:08:24  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tombee: via högtalarutgångarna eftersom H/Kn inte har någon pre out.
Den är inte konstruerad som Krell eller Amplifix så du behöver inte oroa dig.
Jag antar att din subwoofer har högnivå ingångar.

JM:
citat ur HighFidelty:
"Amplifix drivs på ett äkta balanserat sätt, ty även den negativa terminalen är aktiv.
I de flesta förstärkarkonstruktioner är det annars jord på denna terminal. Amplifix består därför att fyra separata förstärkare; dvs man har en förstärkare för den positiva terminalen och en för den negativa etc.
Om metoden att ha både terminalerna aktiva säger Mike att det har fördelen att man då erhåller samma distorsionsprodukt på dem. Man behöver inte försöka nå samma resultat med t.ex. en hård motkoppling. Inflikas kan att samma byggmetod har använts av Krell i deras senaste förstärkare."

Man kan ju ändå koppla in subwoofern via pre out och det har jag testat, och dom utgångarna fungerar bra till det.
De flesta aktiva subwoofrar har så hög impendans att det sällan är problem för dem att förstärka den inkommande signalen via lågnivåingången.


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:57:30  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Att koppla den på tape-out är ju inte särskilt lyckat då nivån där är fast
Jag tycker det går bra att reglera volymen med subens volymkontroll. Måste ändå dit och justera beroende på vilken musik som spelar och vilken tid det är på dygnet. Man bor ju i lägenhet...
quote:
sen är väl tape-out lågnivå
Trodde bara man räknade pre-out o d som lågnivå. Tape-out har väl betydligt högre signal än pre-out (såvida du inte vrider upp volymvredet ordentligt).
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:34:55  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
hifirocker: Jag blir lite orolig när jag läser ditt citat ur HighFidelity om "äkta balansering". jag har nämligen ett Thulesteg(PA250B)som i bryggat läge skall var äkta balanserat, men jag andvänder just en högtalarutgång till mina subbar, Men har inte märkt några konstigheter eller försämringar. Jag hoppas att det inte är nån fara på taket... eller oroar jag mig i onödan?
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:00:36  Show Profile Send danielbas a Private Message
Problemet med inkoppling om äkta balanserade steg, vet någon om detta gäller även Primare A30.2?
Jag hade tänkt att koppla in en REL-sub via högtalarutgångarna på detta steg, men har aldrig hört om det här förut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:13:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har kopplat mitt Advantageslutsteg till en sub via högtalarutgångarna, inga problem.
Jag har även sett att Lasse på Balance har kopplat en REL-sub till Primare via högtalarutgångarna.
Vad skulle problemet vara i att koppla ett bryggat eller balanserat slutsteg till en sub?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:03:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
B-O och andra,

problemet skulle kunna vara att basmodulen har sina båda "-"-anslutningar internt sammankopplade. Så är nämligen det vanligaste med högtalarutgången på vanliga förstärkare. Om man har bryggkoplade förstärkare med invertarad potential på "-" jämför med "+", så kommer de att ha olika potential på höger och vänster eftersom de flesta idag kör med stereo. Då kan det hända grejjer med sådana slutsteg kan jag tänka mig.

Annars vet'e f-n...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:43:57  Show Profile Send danielbas a Private Message
Jag pratade precis med Hasse på Audioactive (generalagent för Primare) och enligt honom är det också som Knoppen skriver. Har man bryggkopplat två steg så funkar det inte, men har man bara ett balanserat slutsteg funkar det utmärkt.
Har man bryggat två steg kunde man dock lösa det ändå genom att koppla in subben från anslutningarna på högtalarna istället för från förstärkaren. Lite mer kabel går åt bara...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:28:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Den uppenbara sniklösningen är annars att bara köra från den ena kanalen. Bas ligger ofta nästan i mono på CD-skivor. Det är förstås inte det optimala.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000