HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Contour 1.3 SE ***köpta***
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/19 :  10:44:53  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ngn här som har några erfarenheter/åsikter om dessa monitorer?


Edited by - Hotspur on 2003/06/24 11:12:34

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:08:41  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har inte lyssnat på just Sonus Faber Signum, men med tanke på att Sonus Faber gör helt underbara högtalare så hade jag slagit till på dom direkt. Dynaudio är dock också mycket bra.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:09:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
1.3 SE tål inte så mycket ineffekt i det låga basregistret, talspolebobinen slår då i polstycket. Med högpassfiltrering och basmoduler låter det bra och man kan spela 10 - 15 dB starkare än utan högpassfiltrering.

Har ej hört de fagra Sonusarna.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:45:38  Show Profile Send Jadde a Private Message
Sonus Faber är verkligen yttepyttesmå.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:24:15  Show Profile Send David A a Private Message
Det där som Knoppen skriver skall du inte ta så hårt på. Dynaudiorna spelar mkt högt även i basregistret för att vara så pass små, däremot har han rätt att det går att belasta dom flerdubbelt upp med filtrering, men det är väl ingen nyhet på småhögtalare direkt. Jag har lyssnat på båda och skulle definitivt gå på 1.3se för samma pris. För att komma upp i samma klass måste du gå på SonusFaber Cremona Auditor, och dom erbjuder inte heller på någon promenadseger mot 1.3se. Basen är verkligen 1.3se starka kort, och där kommer sonusarna till korta. Även om sonusarna faktiskt är jäkligt snygga!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:42:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ha-ha David A, själv skulle jag aldrig kunna leva med ett par 1.3 SE!!

Plopp-plopp-plopp... kras-kras-rassel-... ...vad tyst det blev! Vart tog ljudet vägen?


Trevlig midsommar! /Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:45:34  Show Profile Send Gebex a Private Message
Enligt min uppfattning så är det ganska olika högtalare. Signum är mer mjuka i ljudet. Uppfatningen om hur djupt de går verkar vara ganska olika. En nackdel med 1.3SE för många är att de bör stå ca 50 cm från bakvägg för att låta riktigt bra. SF är BW och Dynaudio SW om du tycker att det spelar någon roll.

Hur mycket pengar rör det sig om?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:50:31  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om man måste välja ohört så är valet enkelt. Look a like spånskiva är aldrig kul, sounds like the 80:s är heller inte kul....

(Som marknadsförare så rekommenderar jag tveklöst en ny liten j-el som heter QRS Luna. 5900:- paret till kund, vi satt till midnatt här i Alingsås med hakan i alla fall halvvägs ned till golvet.)

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:09:00  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Dynaudio behöver lite volym för att spela ut ordentligt, det är liksom lite tamt på låg volym.

Jag har bara lyssnat på Concerto men den föll mig inte i smaken då jag tycker den är för varm och mulligt mysig.

Om utseende är viktigt behöver du inte fundera för SF är i alla fall snygga.
Avgör enbart ljudet så definitivt Dynaudio.

/Jonas
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:19:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle nog också valt Dynaudioburkarna.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:46:43  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Blev det inga OA51.2:or? :o(


Carlssonfundamentalist - Javisst!


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:49:24  Show Profile Send Jadde a Private Message
Schladd:

Fixa fram en bild på QRS Luna! Nu har du chansen att visa varför den här sidan är så bra, eller måste jag köpa ett nummer av hifi & musik för att se dom

Edited by - Jadde on 2003/06/19 14:50:20
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:49:41  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Sladd: Den där QRS Luna låter intressant, kan du berätta något mer?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/06/19 :  15:26:03  Show Profile Send drkim a Private Message
Dynaudio såklart

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:34:19  Show Profile Send David A a Private Message
Knoppen:

Om du bara visste hur rackarns högt det går att spela med 1.3se med delning. Kör 150hz/60db nu med ett FPB-300 som drivning till dom. HÖGT är bara förnamnet.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:35:22  Show Profile Send gromit a Private Message
"Dynaudiosarna" är verkligen jättebra men kräver sin förstärkare för att blomma ut till fullo. Kör med något kraftfullt och du har kalasljud!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:55:16  Show Profile Send Nemo a Private Message
Tjena fridefors!

Jag använder 1.3SE till mina Electrocompaniet för- och slutsteg. Slutsteget är bara på 2x60W, men i mitt rum (20 m*m), så upplever jag ingen brist på krafter. HiFi och musik rekommenderade en Lavardin integrerad på 2x30W (!) i sin test av dessa högtalare...

Jag har iofs inte provat med riktigt kraftiga grejor; kan tänka mig att framförallt baskontrollen (högtalarna går ner till 3.6 Ohm i basen), men kanske även det övriga skulle skärpas upp ytterligare då. Som det är nu har jag mycket avslappnat och välkontrollerat ljud, med närmast eterisk luftighet i mellanregistret, mycket fint och djupt stereoperspektiv och djup, spänstig och artikulerad bas.


Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:55:46  Show Profile Send ekman a Private Message
SF såklart? varför köpa en spånskivelåda då man kan köpa en möbel? dessutom låter SF nästan alltid mkt trevligt
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/19 :  17:02:37  Show Profile Send Timbre a Private Message

Stefan, det är nog tyvärr så att gromit har rätt. Med ett Classé Omega slutsteg, Kimber Select KS-3038 högtalarkablar och ett par Contour 1.3SE behöver du knappast uppgradera mer i hela ditt hifiliv.
Du kanske lyssnade på Tonkrafts uppställning...

Du måste således fokusera på förstärkeriet.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:11:12  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Hoppsan, vilken midsommar-respons!

Timbre: Vadå "måste fokusera på förstärkeriet"? Låt mig förklara.
Jag har fått chansen att köpa ett par 1.3SE till ett riktigt bra pris, så bra att det knappt går att avböja, även om jag "egentligen" inte har råd. Jag har oxå bytt min hembioreciver mot ett Proton för- och slutsteg, kanske ingen high end-kombi men ändock dual mono och 120 watt. Låt säga att jag avböjer 1.3SE och köper t.ex. Audience 42 istället, bara för att förstärkeriet nu inte är tilräckligt bra, då får jag kanske en mer välbalanserad anläggning - men knappast bättre ljud än med 1.3SE? Alltså ser jag inga problem med att köra dessa högtalare i en mid-fi miljö, till dess att min utbildning är klar och jag börjar tjäna pengar igen. I det läget är det ju bara att byta ut förstärkeri och signalkälla. Eller hur tänker du?

David A & Knoppen: Jag hänger inte riktigt med här...

Tux: Tyvärr blev det inga OA51.2, jag kunde inte bestämma besämma mig och medan jag funderade högg nån annan dessa välljudande fulingar.

Nemo: Jag hör av mig til dig om/när jag slår till på 1.3SE!

Gromit: Du har säkert "rätt", dessa miniatyrer lär växa med uppgiften!

Tack och glad midsommar önskas alla andra!!!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:19:19  Show Profile Send drkim a Private Message
fridefors!

Jag tror inte att det blir några problem med att driva Dynaudio med Proton - kan nog bli riktigt trevligt, så har du ju verkligen ett par högtalare (med stativ).. att växa med
Ett par trevliga Vincent block (SP-991) till proton försteget kan ju vara en början när den dagen kommer

Lycka till och glad midsommar..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:31:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Sorry, bilder och sådant samlas i burken för att dyka upp på nya hemsidan efter semestern. (den gamla är nedstängd, bättre reklam än att ha den uppe )

men Lunan ser ut som ett par 1.3 ungefär fast ljus träimitaion, baffel i något silvermetallicfärgat tjofräs. Aluminiummembran till basen och en dome i toppen. Vi får invänta den kommersiella starten. (som vanligt är det lyssning och prat om saker som KOMMER...)

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:49:05  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Sladd:

Du har inte möjligtvis några siffror på hur djupt basen i Luna går "på pappret"?

/Erik

PS. Det var tyvärr lite för tight med tiden för att hinna komma och lyssna i veckan. Läste det t.o.m för sent.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:55:13  Show Profile Send Timbre a Private Message



Visst Stefan, Contour 1.3SE är en utmärkt kostym att växa i och det är ju alltid kul att ha någon uppgradering "runt hörnet"...
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:23:16  Show Profile Send David A a Private Message
Fridefors:

Man kan säga att 1.3se verkligen växer med uppgiften. Men det går naturligtvis att driva dom med en svagare förstärkare. Däremot så kommer dom knappast att må dåligt av en större!
Om du sedan vill komplettera med en sub så kan du skära av dom lägsta frekvenserna till 1.3se och på så sätt kunna spela bra mycket högre med dom. Även om nu 1.3se spelar bra nog starkt för normala lyssningsrum även utan avskärning. Det var det som jag och Knoppen inte var överens om....
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/20 :  15:13:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
David A: Tack för tipsen, nu förstår jag vad ni menar.

Timbre: Då är vi helt överens!

drkim: Vincent, är inte det en bil? Skämt åsido, den dagen jag hamnar i uppgraderingsläge på slutstegsfronten så blir det nog nåt begagnat svenskt eller amerikanskt steg, du vet sådana som (för att använda ett trendigt uttryck) gör grus av asiatiska kopior!

Sladd: Ja, jag retas lite med dig..

Edited by - Hotspur on 2003/06/23 21:07:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000