HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare (inte en krona över 40000:-).
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:57:55  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag lyssnade på Jamo Oriel när den kom, eller om det var strax efter. Kostade 60 lakan då, för kanske 10 år sedan. Lyssnade i samma veva (samma kringutrustning och rum) på ett par KEF för 13000. Jamo högtalarna lät som om någon ställt en madrass framför dom jämfört med KEFs högtalare. Ljudbilden från jamo var liten och ihoptryckt mellan högtalarna om man uttrycker det hela positivt. Kort sagt, dom fick duktigt med pisk av KEFs betydligt billigare modell.


Tips vid nyköp är INO pi 60 eller något från NHT eller B&W. Men se för böveln till att få låna hem högtalarna eller ta på öppet köp. Det som låter bra i affären kan låta B hemma och tvärtom.

Edited by - Mr.Älg on 2003/06/24 11:59:05
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:15:24  Show Profile Send s60761 a Private Message
Tyvärr ställer inte alla Butiker upp med hemlyssning... Detta blir ännu svårare då butiken inte har någon av de jag är intresserad av hemma...

Kan ju tillägga att jag ska lämna mina Dyn 1.8 mk II i byte.. Detta komplicerar ju det hela så att säga... Man är ju begränsad till en butik i detta fallet.. Så man får åka land och rike kring för att försöka bilda sig en uppfattning om de olika högtalarna, och tro mig detta är inte lätt.......

Sedan försöker man ju ta hjälp av er här på Forumet

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:18:46  Show Profile Send n00b a Private Message
"pi60s inoaudio" eller "Admon engelholmaudio" där jag nog tror på pi60s som en bättre högtalare om man inte vill dela med aktivt filter och köra separata bashögtalaremen då har ino andra som man kan bygga med men det blir endel dyrare.

pi60s slog enligt mig b&w801 och 802 nautilus på fingrarna ganska så lätt och det är ju inte ett dåligt betyg. Nu så lyssnade jag inte i samma rum så det kan ju också spelat in men helt klart att pi60s är en otroligt bra högtalare som täcker hela registret.

Om man gillar dyra element så skulle jag gå på admon. Scanspeaks ringradiator som skall sitta i qrs jupiter och skaaning jätte 6.5"
bas/mellan.


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:19:04  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Kan ju tillägga att jag ska lämna mina Dyn 1.8 mk II i byte

Kan du inte få ungefär samma pengar, som butiken ger i inbyte, vid en privatförsäljning? Modellen reas nu ut på t.ex. Hifi Punkten för 20', borde väl gå att få ca 12' för den då Släng in en annons på Hifimagasinet.com
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:22:53  Show Profile Send s60761 a Private Message
fridefors:

Jo ja rätt tänkt... Nu är det nog så att jag får BRRRAA pris i inbyte..

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:25:25  Show Profile Send s60761 a Private Message
Vilken hade ni personligen valt av:

Dynaudio Contour S3.4 och Audiovector M3 Avantgarde

eller vilket ljudideal hade ni gått på

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:33:51  Show Profile Send Wizard a Private Message
Von Schweikert VR2, pris 32 000kr

Wizard
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:38:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
s60761, bor du i Gbg? Lyssna på Amphion Xenon på radiolagret innan du bestämmer dig. Låna hem den därifrån samtidigt som du lånar hem Avantgarde från Ågrens & Contouren från Hifistället..?

(Anders på hifistället är nog världens minst partiska säljare, "dynaudio gör VÄRLDENS bästa högtalare".. men han är helkul ändå! )

//jakob


Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:51:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vid en test mellan M3 Avantgarde ( har jag förmig ) och ett par Totem Forest så fick Avantgarden se sig slagen..Det var en jobbig bas i M3 som kändes orolig och Totemen var mer homogen på många punkter. Sen den avsaknad av lådljud och möjligheten att försvinna i ljudbilden som Totem har är väldigt svårslagen idag..
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:55:36  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Eller: Varför inte spara €300 och köpa dessa på samma ställe?`

Men ska han spara €300 så får han nog nöja sig med en högtalare.

Och precis som nån skrev, att de kan vara svårplacerade.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:58:50  Show Profile Send Rebo a Private Message
MartinH: Vad var det för test? Källa?

Basen i m3 avantgarde upplever jag inte på något sätt som orolig, snarare tight, kontrollerad och ganska djup med tanke på högtalarnas storlek.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/24 :  14:01:03  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Tror det var parpriser, annars är dom ju skyhöga!
Å andra sidan, då "sparar" han ju €600!!!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/24 :  14:58:28  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Rebo, jag håller med dig om avantgarde-basen. den är exakt & väldefinierad... inte alls orolig.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/06/24 :  15:41:09  Show Profile Send J a Private Message
Jag vet en som bytte upp sig till B&W Nautilus 804 från den dubbelt så dyra Jamo Oriel...

Jag personligen skulle lyssna riktigt noga på 803 (eller 804 - mer prisvärda, men kanske för billiga ;)

Ger iallafall Dynaudio och Audiovector på pälsen, detta var i och för sig några år sedan och både Dynaudio och Audiovector har "uppgraderat" sina modeller sedan dess. B&W har inte behövt uppgradera! (Sedan kan man ju tolka detta faktum som man vill)
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/06/24 :  16:02:50  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jag får nog hålla med Pjotre, QRS Saturnus ska du ha som ett väldigt hett alternativ. Själv valde jag dessa under förra året och jag lyssnade på mycket! Hade turen att få tag på ett par begagnade, men det går inte alltid eftersom det bara finns c:a 60 par byggda.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/24 :  16:06:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
När det gäller Audiovector så är det säkert en bra högtalare men, den blev slagen av Totems Forest när dom testades ihop.Basen blev lite för mycket när vi lyssnade på dom, man blev trött i huvudet efter ett tag, Forest kändes mer korrekt och lite mer lättlyssnad. Kan nog vara så atta M3 har lite för mycket bas och då kanske kräver betydligt större rum än Forest. Så i ren jämförelse så uppskattade vi Forest bättre.

/M
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/06/24 :  17:04:36  Show Profile Send dekengren a Private Message
Finns det något jag kan säga för att övertyga Björn om att åtminstonde lyssna på QRS Saturnus innan han köper något annat? Jag har bara positiva saker att säga om mina Saturnusar!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/06/24 :  19:25:35  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Mr. Älg.: vad var det för kringutrustning som fick Oriel att låta så dåligt?
Jag lysnade på dessa i fabriken och dåligt lät de INTE! (kräver stort rum dock)
Prisvärt tycker jag!!
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/06/24 :  19:54:58  Show Profile Send AndersB a Private Message
Björn

Vad är det för elektronik/kablar du har till de tänkta högtalarna? Det blir säkerligen anpassningsproblem eller synergieffekter med olika högtalare- vilka du än väljer. Att följa mr Älgs råd blir också mitt första råd.

Att döma av dina önskemål tycker jag att Saturnusarna verkar passa eller varför inte Revel F 30 (som jag tyvärr inte hört, men däremot har jag m 20 och de är kanon). Amphion Xenon tycker jag är överskattade och inte i samma nivå som Saturnusarna, men 300 gånger snyggare...

Har du vägarna förbi Radiolagret kan du förutom Xenon också höra på deras Melos, som är en mycket välljudande och spännande konstruktion. För egen del blev det mer lyssning på Melos än på Xenon(som jag gick dit för), då jag var där häromdagen.

Lycka till

Anders
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/24 :  22:54:50  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Håller med om att Elektroakustik Melos är bra högtalare, men i mina öron låter Xenon klart bättre. Jag skulle troligtvis välja Xenon framför QRS Neptunus också iofs... QRS Saturnus var det för längesedan jag lyssnade på för att jag ska kunna uttala mig om... Men om de är som Neptunus, så saknar de ljudet mellan & utanför högtalarna som man får med Xenon. Medan de istället spelar djupare bas & är mer distinkta & exakta i alla register i övrigt... Men med Amphion blir helheten i musiken en helt annan sak. (Tycker JAG.)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:10:49  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
jatttelite: Det var ett slutsteg från Rotel, 200W (deras dåvarande michi eller vad den hette), passivt försteg med fina komponenter. CDn minns jag inte, men var knappast något smäck. Kan hända att jamo'n kräver ett större rum. Högtalarnas rumsanpassning är nog den viktigaste biten i hela anläggningen.
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:29:09  Show Profile Send MosFet a Private Message
s60761:
Du får nog räkna med att det som du uppfattar som "nasalt ljud" finns i mer eller mindre grad i de flesta av dagens högtalare. Även om debatten pågår för fullt, tillhör jag dom som anser att detta redan finns på många av dagens inspelningar och återges bara av högtalarna.
Med de skivor som inte innehåller denna dominans i det övre mellanregistret är det inga problem med de högtalare du nämner.
När det gäller Dynaudio S3.4 var jag i Uppsala hos en kompis i helgen som lånat hem 3.4 och 1.8'an för en jämförelse. Tyvärr var ingen av dom helt inspelad, men summan var väl att 3.4'an var en smula bättre på allt. Vi försökte oss på en primitiv blindtest men 3.4'an avslöjade sig hela tiden med mer energi i den allra högsta diskanten, vilket gjorde att blindtesten var meningslös. Jag lyssnade själv bara ett par timmar men kan tänka mig att jag skulle gjort samma val, köpt 1.8'an. Skillnaden rättfärdigar inte en prisskillnad på 16kkr.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:32:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Varför övertyga honom att lyssna på något som audiovector,Amphion, eller B&W i prisklassen 40000:- då de högtalarna bara är ok, när det finns så mycket annat nytt och bättre. www.adam-audio.de www.precide.ch www.cd-konzert.de
p.s Vill och kan du får du gärna provlyssna på mina Oskar Heil Kithara, ca. 3 mil utanför Sthlm.
Läs först denna review.http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0701/heil.htm

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2003/06/25 19:46:43
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:45:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
Räven: Verka som du gillar AMT element du med :) Jag har ett par gamla högtalare, som mest står och skräpar i ett förråd, med just en AMT diskant. De lät kanon bra i diskanten och det är helt klart bland de bästa diskanter jag hade hört innan m3 avantgarde. Minns ej vilket märke det var på dom, men de var från tyskland iaf.

Adam-audios hemsida har jag kollat på tidigare. Vore spännande att höra dom.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  14:12:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Räven, jag tror inte på dig "nytt och bättre", bara för att högtalaren har en annorlunda arbetsprincip behöver det inte betyda att slutresultatet blir bättre. Jag blev t ex inte speciellt imponerad av Duevels konstruktioner på Frankfurtmässan (ljudet alltså, utseendet var mycket fint). Var tusan kommer idén med rundstrålande högtalare ifrån? Tillverkare av sådana högtalare verkar eftersträva så stor inverkan av lyssningsrummet som möjligt. Den inspelade akustiken får en extra krydda av lyssningsrummets akustiska signatur. Till vilken nytta? Ja kanske om man gillar "Bosesoundet" med diffust odefinierat ljud överallt i lyssningsrummet. Jag har hört en del Adams aktiva högtalare, men inte heller tyckte jag var något vidare. Har också labbat en del med Etons 11-tumselement, maken till dynga får man leta länge efter. Adam använder Etonelement som du säkert känner till. "Precide"-länken funkar inte vad är det. Adam-länken funkar inte heller.

Nä, då skulle jag om jag vore s60761 hellre satsa på de sunda högtalarkonstruktioner som enligt dig var "okej".


Det skulle vara kul att lyssna på dina Heilhögtalare vid tillfälle, de verkar klart "udda".



Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000