HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mamma ska ha stereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:12:19  Show Profile Send hkman a Private Message
Ja som rubriken säger, min mor har blivit övertalad av undertecknad att köpa en hifianläggning.
Hon är anti mot beggade saker tyvärr och budgeten är satt till 20 Kkr +/- 3Kkr.

Det som ska ingå är förstärkare, cd och högtalare. Får man med en tuner är det ett klart plus.

Hon kommer framför allt att lyssna på klassisk musik och om möjligt passivlyssna till radioskval. Tonvikten ligger dock på aktiv lyssning till klassisk musik.

Rummet som allt ska stå i är ca 30 kvm och har "snedtak", inte det optimala rummet men med den budget vi ska hålla oss i gör det kanske ingenting...?

Jag har fått dille på Dali Evidence 470, har ej lyssnat till dom men eftersom allt förmodligen kommer att inhandlas från Hifiklubben så verkar det vara deras bästa val i prisklassen 10 Kkr.

Anläggningen ska dessutom vara estetiskt tilltalande, dvs. samma märke genom samtliga komponenter exkl. högtalarna då...


Så nu får ni vara så snälla att komma med tips...en viktig sak är at allt bör inhandlas från samma butik då det skall köpas på avbetalning.

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:21:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Synd att hon inte vill ha beg. Man kan ju få grejorna till halva priset och i kanonskick. Alla min grejor utom cdspelaren köptes beg och allt i mycket fint skick. Övertala henne är mitt tips. Du kan ju dessutom få ett par Dali grand diva för samma peng som ett par nya Evidence.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:38:44  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle klart köpa Dali Grand Divorna istället!! Har haft ett par Dali Evidence samt ett par Dali Grand Coupé´(Dom mindre syskonen till Dali Grand Diva). Coupéerna slog Evidence 470 med hästlängder!Men,men. Jag förstår om hon vill ha nytt. Gillade Evidence skarpt. Så där gör hon ett bra köp! Skulle kolla in största Denon 2 kanals receivern eller kanske en trevlig NAD stärkare + separat tuner? Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:53:41  Show Profile Send divander a Private Message
Det är kul att köpa hifi till morsor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:38:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag kom nyss hem till föräldrahemmet, tog en nyinköpt förstärkare med mig... Fick pilla lite med anläggning under kvällen, alltid kul även om det inte är mina egna prylar. Klart parenteserna ska ha hifi!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:44:15  Show Profile Send hkman a Private Message
Hur är det med stativhögtalare egentligen?
Kräver dom mer av rummet än golvare? Eller går det inte att generalisera på det sättet?
Det jag menar är, kommer dom inte att kännas små och otillräckliga till ett så pass stort rum?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:49:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Golvare brukar ha lättare att göra bra ifrån sig i ett stort rum, och stativare mår bättre av ett litet rum...ungefär i största allmänhet iaf.

Fast mina golvare klarar att låta fint i mitt lilla studentrum på något märkligt sätt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:54:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det är synd att mor din vägrar att köpa beggat, för annars skulle jag nästan ha ett färdigt förslag...

Problemet med att handla från hifiklubben är som jag ser det att de inte har så mycket CD-spelare att välja på i den prisklass du nämner. En anläggning för 20k tycker jag förtjänar en CD-spelare för runt 6-7k...och då kommer jag genast att tänka på en annons på en Nad S500 (http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8155)!
Jag tror att Dali Evidence 470 skulle funka. Förstärkare har jag dålig koll på i hifiklubbens sortiment, så jag ska låta bli att säga något...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/23 :  02:12:54  Show Profile Send hkman a Private Message
Kruxet med att köpa beggat är att man behöver cash nu på studs...morsan min hade tänkt ha lite gött ljud hemma nu på en gång, betala så lite som möjligt i sommar och ha en inspelad och färdigbetald anläggning lagom till höst/vinter.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/23 :  08:31:26  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Mina föräldrar köper ut våra (mina och brorsans) gamla pryttlar. De har nu Snell EIII, Nad 218,114 och en Denon CD. Gubben gapar efter mina B&W 802, får se när jag uppgraderar till nyare 802. Eftersom de får sakerna till vrakpriser (familje försäljning = brak förlust) har de aldrig något emot att köpa beggat. Det är inte så att du kan tänka dig uppgradera något hemma och sälja vidare ngt till morsan billigare?? Ni kan då vinna på affären båda två.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  08:50:01  Show Profile Send divander a Private Message
Demo-apparater brukar vara en del billigare. De har garanti och avbetalningsmöjligheter som en ny. Du kan kolla runt lite och se om det finns några klipp.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:04:50  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du skulle kunna ta och kolla lite på Bose har en del system i prissegmentet,det tar ingen större plats och det är ett snyggt system.
Mvh
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:39:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
NeonPark, nu skojar du allt va?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:36:55  Show Profile Send n0p a Private Message
Audio Innovations, 10 000:- Förstärkare/radio/tuner. Borde vara rätt svårslaget.

Takt o ton har inne två stycken begagnade Linn Classik. Classik T 11 500:- Classik K 13 800:-

Eventuellt att Cambrigde kan konkurrera rent prismässigt. ca 7500:- borde väl ett system från dem gå loss på.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/06/23 10:58:32
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:01:28  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Kan hon inte likagärna köpa från någon annan hifi-butik än hifi-klubben? Det finns ju flera butiker som man kan beställa från & få hem grejerna med posten eller så. Linn Classik + de högtalare som passar henne bäst utseendemässigt skulle kanske kunna vara något? Där har hon allting i samma låda(matchar) + att hon får med radio.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:21:25  Show Profile Send divander a Private Message
De högtalare som passar henne ljudmässigt och utseendemässigt är ett bättre val.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:27:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag är nästan en antiLinn kille men
det här skriker ju bara Classic K, så
den har radion inbyggd.
Go to Top of Page

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/25 :  00:13:29  Show Profile Send hkman a Private Message
Nu va vi iallafall iväg till stan, planen var att först besöka HiFi-klubben och seda gå vidare men det tog sån lång tid på HF-klubben så min mor bestämde sej för att handla där.
Jag måste återigen berömma den kille som servade oss, en väldigt sympatisk kille med stort tålamod.
Min mor hade svårt att bestämma sej mellan Dali Evidence 470 och B&W DM 603 S3 så den här killen fick svettas med att byta fram och tillbaka ett stort antal gånger...

Elektroniken vi hade riktat in oss på var NAD´s T-serie men först fick vi oss en liten demo på B&W högtalarna med en fläskig Denonstärkare, det ljudet gillade varken mor eller jag.
Sen vick vi lyssna på Dali 470 drivna av ett NAD 218THX och kontrollerat av ett NAD försteg i S-serien.

Vi kom ganska snabbt fram till att ingen av dessa anläggningar är ens i närheten av utsatt budget varpå säljaren frågade lite försiktigt hur pass aktuellt detta egentligen var. Vi tyckte då att det var tämligen aktuellt så han riggade upp en anläggning som passade vår plånbok.
Som cd-spelare körde vi en NAD C541i, som förstärkare en NAD C350. Högtalare var som sagt tidigare lite svårt att bestämma sej på, B&W eller Dali...

Efter att ha lyssnat igenom en drös klassiska skivor bestämde vi oss för en anläggning.
Cd NAD C541i
Förstärkare NAD C350
Tuner C420 och
Dali Evidence 470

På köpet fick vi med Taralabs Omni högatalarkabel ca 10 m och en Taralabs Prism 2200i, det var vad dom kunde bjuda på.

Efter det bestämde vi oss för att ta en fika och fundera lite, vi hamnade på en liten resturang på Ynglingagatan som var väldigt trevlig, mor tog en kaffe och jag drack en Gösser.

Väl tillbaka i butiken gjordes kreditkollen på min mor, jag blev lite häpen över att den gick genom. Hon har en kredit sen tidigare på en tv, kvar att betala där: 16000. Sakerna hon köpte gick på 23000 idag plus att hon köpte en NAD dvd-spelare till mej för 4000, alltså en total kredit på 27000.

Innan vi hade blivit klara där fick vi en liten demo på B&W Nautilus 803 drivet av Classé cd och int.förstärkare, en anläggning som gick lös på ca 90000 med kablar. Min mor fick nästan tårar i ögonen över hur bra dom lät och började mumla om inteckning av huset och grejor. Då var det bara för mej att trycka på Powerknappen och säga att det nog var dags att gå nu...

Nåja, min mor blev nöjd idag och det är huvudsaken, synd var att vi fick inte med oss högtalare eller tuner hem för de sakerna hade dom inte på lager. Hon fick dock låna hem ett par B&W stativare bara för att få lite ljud.

The End
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/25 :  00:30:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tja någon måste ju köpa nytt då och då också annars så blir det svårt att hitta begagnade prylar. Hon kommer säkert bli nöjd med grejorna.

Btw jag har själv nautilus 804:orna så jag vet varför hon tänkte tanken på att inteckna huset....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/06/25 :  00:46:22  Show Profile Send pricer a Private Message
Vilken lirare till mor, verkar vara en skön filur.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/25 :  00:50:36  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Grattis hkman och din mamma,
Ni har valt en förträfflig anläggning. Max value for the bucks. 350-an har fått smickrande omdöme av TNT. CD-n är super bra! (imho, måste tilläggas). Högtalarna vet jag inget om men Dali är en "black horse" och kan ge valuta för pengarna. Kablarna är säkert helt OK. Trevligt med en tuner. Hifi Klubben ses lite ner på, se bara hur tyst det blev om Cambridge efter att de övertog agenturen. NAD fortsätter med att visa hur en (relativt billig) hifi kan låta! Jag tror att din mamma har en bättre anläggning än många av uppgraderingshängivna medlemmar här har.
Dimitri
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:07:12  Show Profile Send divander a Private Message
Hoppas hon blir nöjd. Annars finns ju lösningen med Nautilus och Classé.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:32:26  Show Profile Send hkman a Private Message
Ja en vacker dag kommer hon stå där med en sån anläggning, det är jag övertygad om...

Någon som vet var på nätet man kan beställa cd-skivor av typen HDCD?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:36:47  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
helt klart hipp mamma..! hdcd-skivor kan man köpa överallt skulle jag tro... är lite svårt att veta vilka som är hdcd-kodade om man inte får se skivfodralen dock. (om du inte köper från någon hifi-butik eller liknande, beror ju lite på hurdan musik du vill åt... finns bl a megadeth, chris isaak & dire straits med hdcd-kodning)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.

Edited by - Jakob_S on 2003/06/25 01:37:35
Go to Top of Page

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:57:25  Show Profile Send hkman a Private Message
Nja, hehe det är min mor som vill testa HDCD med klassisk musik...tror inte hon uppskattar MegaDeath... ;-)
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/25 :  02:01:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
ahaa, det var till henne... www.iclassics.se eller... www.klubben.net kanske är något att testa då?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000