HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det sa "poff" i affären
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:55:02  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Var i en icke namngiven HiFi-affär idag för att lyssna på en icke namngiven förstärkare i 10000-klassen. Förstäkaren var inte uppackad utan försäljaren packade upp, kopplade in den och tryckte på power. "Poff" sa det och en gnista kom ut på ovansidan av förstärkaren, det kom ut lite rök och det luktade inget vidare! Har aldrig varit med om något liknande! Har någon varit med om detta tidigare? Är detta vanligt?
/Peter

P.S Förstärkaren i fråga är av ett märke som är både omtyckt och respekterat på forumet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Edited by - peter_gbg on 2003/06/28 18:51:08

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:00:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Måndagsex, kan väl hända alla, men apparaterna skall ju vara testade ett antal timmar från fabrik.
Berätta nu.... vilket märke skall hånas, vill veta. HI HI

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/06/28 17:01:07
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:01:00  Show Profile Send Nagra a Private Message
Det som hände är nog väldigt väldigt ovanligt,bäst för dig att köpa lotto oxå. Med dagens produktionsteknik och kvalitets medvetenhet borde det inte hänt, låter skumt iallafall.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:55:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tja jag är INTE förvånad! Tycker att dagens kvaliétskontroll är ganska dålig! Ofta hör jag vänner som har problem med nyinköpta grejer som inte håller måttet (däribland jag själv). Tillverkarna överlåter mer och mer kontrollen av prylarna till konsumenterna och det är inte kul att strula med trasiga grejer.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:56:39  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Kul! Påminner om när jag lämnade in en TV för lagning en gång. Blixten hade slagit ned och det hade tagit eld, lite grann bara, i TVn. När jag skulle hämta TVn sa dom: "Vi har kollat, det är inget fel på den". "Sätt i kontakten och slå på så får jag se..." sa jag. Dom tröck i kontakten i väggen och knäppte igång TV. Tunn grå rök steg upp från bakstycket och en skarp lukt kändes. Inte bra. "Gör om!" sa jag och gick.


Edited by - Mr.Älg on 2003/06/28 17:57:28
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:50:42  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Adagio: OK, jag skyller allt på dig om någon blir upprörd.:) Förstärkaren var en Primare I20 och affären var Radiolagret i Göteborg. Radiolagret har ingen skuld i detta med tanke på att jag såg att förstärkaren inte var uppackad innan jag kom. Däremot undrar man hur vanligt det här är. H&M gav faktiskt Primare I20 högsta betyg i byggkvalitet i sitt test av förstärkare i prisklassen.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:58:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att kolla alla produkter innan dom skickas ut till kund är tyvärr nått som inte alla producenter gör.. Och förmodligen gör inte Primare det fullt ut, för då skulle en sådan produkt inte kommit ut till en handlare..
Men vissa gör det väldigt noga, Naim tex. testar alla sina produkter, och då inte bara mätningar utan man kopplar in ALLA produkter och lyssnar på dom så att dom låter som dom ska..

/Martin
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/28 :  19:15:21  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Som anmelder har jeg prövat manga apparater.

En liten forstärker gik sönder efter 2 veckor och sendte 33Volt DC ut i mine basser i högra kanalen - masser af rök och etterfölgende indkøb av nya basser

Enkelte gongar har apparater väret helt defekte ved modtagning, men oftast er det fel på en sikring.

Jeg har ochså oplevat high-end högtalare (från USA) hvor mellantonen inte var lotat fast i delefilteret

En kollega anmelder ved HF fannt en mad-paket (sandwich) i en högtalere. Der vare en inte just trevlig lukt när der blev spelat musik

Men jeg har aldrig haft apparater der gik sönder som du beskriver det!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:39:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Heder åt Naim för detta!
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:47:49  Show Profile Send Siffernisse a Private Message

"Men vissa gör det väldigt noga, Naim tex. testar alla sina produkter, och då inte bara mätningar utan man kopplar in ALLA produkter och lyssnar på dom så att dom låter som dom ska.."



det gör även LINN!


mvh/ siffernisse

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:53:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Fast det verkar inte Primare göra !!!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:54:10  Show Profile Send nin a Private Message
Det som hände är nog väldigt väldigt ovanligt,bäst för dig att köpa lotto oxå. Med dagens produktionsteknik och kvalitets medvetenhet borde det inte hänt, låter skumt iallafall.


Säg det till dagens TV tillverkare. Fan, nästan ALLA nyare dyrare 100Hz (urk) tv's har fel direkt från kartongen. Detta vet jag av egen erfarenhet och läsa om det dagligen på två stor forum.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/28 :  22:08:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Tillfälligheter går nog aldrig att undvika vare sig vad gäller HiFi-prylar eller något annat.

Gamla säljarminnen.
Det hände att vissa äldre tanter ville ha sin nya TV levererad i obruten kartong. Det slog aldrig fel. Dom apparaterna blev trasselprylar. Konstigt nog verkade dom (TV-apparaterna) oftast dö på en gång. Tanten tyckte att hon hade rätt i sin misstanke om firmans moral.

En gång kom det in en ung tjej med en Sonyförstärkare för lagning. Hon såg mycket spänd ut. Den gick sönder sa hon. Verkstan höll sig för både skratt och näsan. Det visade sig att hennes tvåårige son hade slagit en drill rätt ner i den. Det var tur att den inte var igång. Han kunde ha fått problem. Förstärkaren gick inte att få ordning på. Förmodligen på grund av av saltet. Den blev en följetong.

Jag har massor med roliga minnen från tiden bakom disken. En gång kastade jag en 135-24 filmkartong i ögat på en tjej. Catch sa jag och filmen gick iväg i en fin och avvägd båge. Hon kanske hade missat engelskan den dan för hon stod bara helt still utan att reagera. Filmen tog i ögat men med bredsida så det hände inget allvarligt. Jag kunde ha blivit stämd för misshandel.

Edited by - Flint on 2003/06/28 22:16:44
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  04:32:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nog förekommer det både kända och okända fel.
Som jag tidigare skrivit någon annastans så brann mitt slutsteg, firman reparerade och sa att de "förbättrat" den utan extra kostnad.
Skumt. Vid diverse undersökningar framkom att felet/risken var känd och att tillverkaren åtgärdat detta till nästa modell.
Tydligen reparerade man utan att mucka alla inkommande förolyckade exemplar, men alla gamla ex. såldes tydligen ändå trots risken för överhettning.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000