HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är jag helt fel ute angående hembio/hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohanLi
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/06/29 :  00:40:48  Show Profile Send JohanLi a Private Message
Jag har en hembioförstärkare Yamaha 640, som jag är på jakt efter högtalare till. Har nu Acoustic Energys Evo 3 hemma för provlyssning. Jag har egentligen aldrig haft någon riktig anläggning hemma förut, bara en sån där vanlig kompakt stereo... Det kanske också ska tillägas att jag spelar skivorna i dvd-spelaren (Pioneer 350).

Jag tycker att ljudet är klart bättre än tidigare, men jag tycker inte att ljudförbättringen motsvarar pengarna. 5000 för stärkaren + 10000 för Evo3+Evo1+EvoCenter blir totalt 15000 jämfört med kanske 2-3000 tusen för den tidigare "anläggningen". 15000 kanske inte är så mycket i mångas ögon, men för mig är det en hel del .

Musiken jag lyssnar på kanske inte heller kräver den bästa "upplösningen", då det mest är pop/RnB som spelas, men även en hel del annat så det får ju inte bara va en "partyburk". Men jag skulle gärna få till det där ljudet man får i bilen, med en ganska blygsam anläggning.

Är AE Evo overkill för min förstärkare? Jag har hört att det ska vara en bra högtalare. Eller är det ingen idé att försöka få bra ljud med en hembiostärkare? Det kanske blir lika bra ljud med billigare högtalare? Är öppen för tips och idéér...

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  02:08:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kommer nog inte få lika bra ljud med biligare högtalare..Men visst kan nog din förstärkare vara i enklaste laget för att få EVO högtalarna att prestera vad dom egentligen kan prestera.
När du menar det där ljudet som du får i bilen, förmodar jag en rejäl bas osv.. det kan du få med en vettig subbas hemma..

Jag tror nog att du får en förbättring med ett EVO system, men att uppgradera din stärkare kan nog vara nått att tänka på.. Yamaha förstärkarna har aldrig kunnat beskyllas för att spela speciellt bra på musik, men på hembio fungerar dom ok..
Men jag skulle nog rekomendera att kanske börja med att köpa högtalare och sen stärkare..men gör det som känns rätt i plånboken..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000