HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur koppla Velodyne sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:33:49  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Jag har nyligen köpt en Velodyne HGS-10 sub. Sedan länge har jag haft en Vivanco subkabel liggande som jag använder för att koppla in den. Dock känns det inte som om jag kopplat helt optimalt, och vill därför få råd från forumet.

Kabeln är en "dubbel" RCA som jag delat itu; i förstärkaren finns det ju bara en Sub out RCA. Från förstärkaren löper sedan kabeln nästan ända fram till subben, men för att koppla in den i de två RCA-ingångarna på subben använder jag mig av en mycket enkel adapter av typ lakritssnöre som förgrenar sig och kopplas in i subben.

När jag rör denna kabelförgrening brummar det i basen, även om ingen bas spelas.

För det första så känns det märkligt att det inte finns någon hel kabel med en RCA i ena änden och två i den andra (jag har iaf aldrig sett någon) och för det andra tycker jag det är ännu märkligare att man bygger en sub som inte har samma antal ingångar som det finns utgångar på förstärkaren.

Är tacksam för råd om hur jag bättre kan koppla subben och gärna information om varför in- och utgångarna inte är kompatibla.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:24:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eftersom basmodulen bara har ett element så spelar den i mono.

Det betyder att vänster och höger in, summeras. Då spelar det ingen roll om summeringen redan är gjord i hemmabioförstärkaren eller i basmodulen.

Du kan lugnt köra med en kabel.

Antagligen har du fått jordslingor när du kör din "dubbelkabel". Du kan även prova att tvinna höger och vänster ledare kringa varandra, för att minska inverkan av jordslingeinducerat brum.


Sidospår:
Vissa hemmabioförsteg, t ex lite äldre THX-specade, hade höger och vänster sub-utgångar. Likaså kan det vara bra om du vill använda Velodynens inbyggda högpassfilter för att dela sidosystemen (om Velodynen har det), det kan ofta vara att föredra istället för att använda hemmabioförstärkarenbs bass-managementfilter. Du måste dock då använda separata slutsteg som kör den av basmodulen högpassfilterade signalen till sidosystemen.


Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:47:39  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Som Knoppen säger så använder du bara en av kablarna och en av ingångarna, valfri, på subben och låter en kabel hänga i luften. Helst delar du kabeln och lägger den ena halvan på hyllan.

Funktionen med 2 ingångar på subben kan också vara bra om du vill koppla in subben i en stereoanläggning och då vill du ju ha med basinformationen från både höger och vänster kanal.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:51:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ett till tips:

Eftersom hemmabioförstärkaren redan har lågpassfiltrerat på utgången (brukar vara kring 80 Hz), så bör du ställa Velodynens lågpassfilter så HÖGT som möjligt, alternativt i ett ofiltrerat läge om det finns sådant.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:02:39  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Tack för svaren. Om jag förstår det hela rätt så räcker det med den ena kabeln, men då arbetar inte subben vid stereolyssning? Det är ju inget optimalt läge, det heller. Jag vill ju självklart kunna ha den på då också.

Kan ju också nämna att jag har Pioneer 2011 som förstärkare både vid hembio- och musiklyssning om det tillför något.

Varför skall jag ställa lågpassfiltret så högt som möjligt om förstärkaren ändå klipper av vid 80 Hz? Det borde ju inte göra någon skillnad, rent logiskt.

Det känns inte helt rätt att behöva använda en grenkabel från Siba till en sub för 24.000:-.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:27:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej JOel!

1. Det brukar vara så att hembiostärkaren delar frekvensområdet i högpass och lågpass även vid stereolyssning. Dock ej om det finns sådant läge som ibland kallas "stereo direct" el likn. Konsultera manualen.

2. Ok du har 2011, konsultera manualen.

3. Det blir dubbla filterfunktioner på lågpass då, det blir slöare tidsrespons. Kan bli "svampig" "slö" basåtergivning. Gneom att ställa basmodulens filter så högt som möjligt så dominerar hembioförstärkarens filterfunktion och det blir "bättre" tidsrespons och den passar dessutom högpassfiltrets filterfunktion bättre (om du ha små sidosystem).

4. Grenkabel från Siba? Spela roll säger jag. Det finns inga kablar som är speciellt gjorda för basmoduler, annat än att tillverkaren kallat kabeln för något liknande "Subwoofer cable". Jag har åtminstone aldrig stött på en kabel som går "rakare" i basen än någon annan. Skärmad kabel är bra. Fastna inte för mycket i vad en kabel betingar för pris. Är den "bra" så är den "bra". Jag har mycket svårt att tänka mig någon kabel, dyr el billig, som är olämplig för basregistret. Tänk på att det sitter ett brant filter som tar bort högre frekvenser, det om något förändrar signalen, men filtret vill vi ju ha där(!) för att basmodulen enbart ska spela "bas".


Blev det ännu mer förvirrande nu?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:41:58  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Ja lite. Men tack för svaren ändå. Hur blir det nu om jag tar bort grenkabeln och bara använder mig av subkabeln? Spelar då inte suben vid stereoläge utan bara vid DD/DTS?

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000