HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett omöjligt system för köpare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/22 :  20:30:57  Show Profile Send matså a Private Message
Tänk om det hade varit möjligt att klicka in i ett fält. Vi tar ex. Sat amplix, vi skriver in det i köpruten och vips så kommer det upp både negativa och positiva kommentarer om apparaten. Den speciella databasen tar givetvis bort smileys eftersom det är underförstått att det är för det mesta ironi i dom. Man skulle också kunna ta in flera stycken och jämnföra emellan/pris/osv osv. Dessutom så skulle man kunna klicka på vilket pris man var intresserad av. Tex om jag satte en gräns på 5000 kr/förstärkare(om jag är intresserad av det) begagnat/nytt?


Som sagt en omöjlig grej att göra(iden fick jag från jobb som har detta system, men här handlar det om lite äldre stuff(för det mesta) från Kulturen i Lund.

Det kunde ju vara bra att kolla så och sortera bort de apparater som man är intresserad av. Tex efter kollen så är man bara intresserad av 5 apparater istället för 10 innan kollen. Dessutom hade det varit bra för de som bor väldigt långt ifrån en hifibutik.


Min fotosida på flickr

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/06/22 :  20:43:42  Show Profile Send dajz a Private Message
va?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/22 :  20:54:34  Show Profile Send matså a Private Message
dajz vi säger att du vill veta mer om ett par högtalare från Audio pro. Ex Ego 515. Du har inte tid att leta igenom alla inlägg om Audio pro och så. Du skriver in högtalarna och vips så kommer det upp data om både negativa och positiva kommentarer om högtalarna. Var det är billigast att köpa dom etc osv osv. Nu var bara dessa högtalarna ett exempel. Vidare kan du kombinera olika sökfält för jämnföring., Föstår du nu??

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/22 :  20:56:32  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ahaa... tror jag förstår vad du menar.
Lite som Audio Review fast med en sorteringsfunktion angående upplevda + och - samt med pris odl.
Problemet är väl att smaken är olika och de kommentarer som skrivs in kan ju vara tvärtemot vad som passar för dig... eller nåt liknande...
Fast finns det ett STORT underlag så går det kanske att skönja karakteristiska drag för just den apparaten.

Förresten så är en del "utvärderingar" som skrivs kanske inte så genomtänkta i ivern över en ny apparat. Var in på en sida där privatpersoner ger omdömen om sina mobiltelefoner.
En kille skrev liknande:
det bästa mob jag haft nånsin! Typiskt att batteriet ska laddas så länge första gången. Vill ju testa den ute oxå...

Ehm...
Men tanken är rätt intressant, att på ett vettigt sätt kunna få fram upplevda egenskaper av användarna.
Nu kanske jag totalt missförstod vad du menade också

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/06/22 :  20:56:56  Show Profile Send dali a Private Message
http://www.audioreview.com/

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:02:40  Show Profile Send matså a Private Message
Dali, det där var väl onödigt. Jag vet att den finns och den suger, eftersom där är många dumma jänkare där. Tex så gav några Arcam 200 (tror det var den) ett mycket lågt betyg. En av dom sa att det kvittade hur högt han höjde ljudet så kunde han inte höra. Nej jag tror vi är lite mer seriösa här

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:40:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
På audioreview läser jag i princip bara de som recenserat produkten ifråga med ett lågt betyg, det är oftast i dem man kan få fram lite information. Larsen beskriver ju problemet med objektivitet på ett bra sätt. Matså du ser ju själv hur du reagerar när någon klankade på Arcam 200 (som jag antar att du har) och du svarade med att säga att jänkare är oseriösa. Nej vi är nog lika oseriösa här skulle jag tro, dessutom vill man så gärna tycka att det man har låter förträffligt utan att det kanske gör det.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:54:35  Show Profile Send matså a Private Message
Rydberg jag har 100. Det jag reagerade på var att han inte kunde höra något. Hallå killen måste ha hörselskador eller döv. Alla jänkare är inte oseriösa, det finns många där som är seriösa. Precis som här finns både och. Tyckte bara det skulle varit kul om det fanns något svenskt.

Men förlåt om jag har sagt något dumt!!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:57:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej du har inte sagt något dumt. Om det fanns skulle det säkert underlätta för många och visst skulle det va kul att ha någon svensk sida.

Btw köpte en beg. Arcam 100 till min kusin för 6000:-, som ny och den lät faktisk helt ok!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/22 23:59:26
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:17:00  Show Profile Send divander a Private Message
Det är lättare att se andras "oseriositet" än sitt eget. Är man medveten om sitt eget brukar det ganska snabbt försvinna.

Betygen på audioreview är helt oanvändbara. Alla grejer får till 90% 4 eller 5 i betyg, och 10% får 1 (lite förenklat och generaliserat). Men kommentarer om vilka saker de har jämfört med och vilka svagheter respektive styrkor sakerna har säger ofta en hel del. Är det flera som reagerar på att knapparna är klena eller basen är luddig så finns det all anledning att kolla upp det. Risken är relativt stor att även du tycker det om många andra gör det. Men det är inte alltid så. Det ger en vink om vilka apparater som kan vara intressanta eller ointressanta, samt vad man bör kolla lite extra på (kanske sånt som man inte skulle ha tänkt på förrän man har betalat och spelat in grejerna).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:17:00  Show Profile Send Aton a Private Message
Matså: Det du beskriver är ju en vanlig prisagent (eller vad de nu kallas) typ Pricerunner m fl. Där finns alla de funktioner du beskriver. Det finns redan många sådana shopping-agenter. Problemet som jag ser det är att ingen av dem ännu inriktar sig på högpris-hifi eller "små" märken. Men för låg- till midprissegmentet med välkända hifi-produkter har man stor nytta av dessa sajter.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/23 :  02:50:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer med "divander", men vill man ha en samling tester även om inte allt finns med, (vad gör det det någonstans) så kan följande länk vara ett alternativ. http://www.ecoustics.com/Home/Home_Audio/

Bravo
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:49:54  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag tycker det vore skönt med ett köp och sälj torg där man kunde söka lite mera generellt. Tex ange att man vill köpa en förstärkare för mellan 4000-8000kr och sedan få upp en sådan lista utan massa andra ej relevata produkter. Det vore fenomenalt.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:33:02  Show Profile Send drkim a Private Message
Om jag förstår Matså rätt, så menar han väl en typ av sammanfattande sökfunktion i gamla och nya trådar här på forumet. Den funktionen skulle i så fall bara hitta relevant information i respektive tråd, alltså om tråden handlar om högtalare men ändå berör t.ex. SAT Amplifix - så skulle endast dessa inlägg komma upp.

Jag kan hålla med om att sökfunktionen som finns på forumet, förmodligen kommer att behöva uppgraderas i och med att antalet inlägg blir flera. Det kommer ju att bli som en vanlig sökmotor på nätet till slut, där antalet träffar uppgår till tusental och där man sedan måste leta sig fram i tråden (som kan innehålla många sidor) tills man hittar det man söker.

Jag tror att problemen skulle minskas om man istället kunde söka på inläggsnivå, istället för på trådnivå som idag.

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:49:05  Show Profile Send dali a Private Message
Matså, att samtidigt påstå att Hififorum är mer seriöst än Audioreview och sedan såga alla amerikaner är nästa världsrekord i tunnelseende! Bara för att en enda amerikan är en klantskalle och dessutom inte gillar din fina produkt så betyder det knappast att allt på Audioreview är värdelöst.

Som någon annan redan skrivit, det är mer värdefullt att läsa de negativa omdömena än de positiva. Jag har undvikit många problemprodukter genom det, t ex Marantz SR-serie som (då i alla fall) brann upp i parti och minut.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:38:36  Show Profile Send divander a Private Message
Att fixa till bra söningsfunktion utan en "tajt" data bas är knepigt. Ett forum som detta är absolut ingen "tajt" databas, så det kan nog bli svårt. Men bättre kan det absolut bli.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:45:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
select count(reply) from forum where reply like '%lyssna%själv%'

1759 results.

----

Eller något sånt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/24 :  22:22:31  Show Profile Send matså a Private Message
Dali jag bara reagerade på att han skrev att icke fick upp så mycket ljud vilket är rent skitsnack. De negativa sakerna. Ja du har rätt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/25 :  10:49:54  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
matså: När jag läser audioreview så gör jag det på ett speciellt sätt. Jag går inte efter betygen utan löser omdömena. Om något tex ger en kabel dåligt betyg för att den ger mer bas är ju ganska ointressant. Det intressanta är hur kabeln/utrustningen färgar ljudet. Tycker personligen audioreview är ganska bra.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000