HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kablage fråga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/06/24 :  10:47:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hur viktigt alt. oviktigt är det att ha samma märke/modell signalkabel som högtalarkabel? Har lagt märke till att det är väldigt få som faktiskt har samma modell signalkabel som högtalarkabel. Är detta medvetet eller har det bara blivit så?

Artphotography

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:33:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är otroligt viktigt för kabeltillverkarna.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:35:10  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Det är otroligt viktigt för kabeltillverkarna.

Mitt i prick!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:39:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det är inte speciellt viktigt, det viktiga är att de matchar varandra bra i systemet. Men jag har för mig att Sladd sa: "Med samma märken kan synnergier uppstå" och det kan säkert stämma i vissa fall. Har provat AQ signal och AQ högtalarkablar tillsammans och det speciella AQ ljudet förstärktes då, tycker man om det så är det ju fördelaktigt att ha båda i samma märke.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:34:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har man otur kan olika märken "förta" förtjänsterna hos de olika märkena, vad jag menar är att ha en kabel med avrundad diskant och en med slank bas så kan resultatet bli både slank bas och avrullad diskant.
Då kanske någon tycker att de två kompletterar varandra men jag tycker tvärt om. Information som gått förlorad kan aldrig återskapas, inte ens av den mest fantastiska hightec-kabeln klarar det.
Min erfarenhet är att det ofta blir homogent med samma märke rakt igenom oavsett märke/prisklass, då kommer kabelns starka sidor fram.
Jag brukar jämföra signalöverföring som en vattenslang, om man begränsar diametern i början så kommer bara en viss mängd fram.
Om sedan diametern ökar kommer ändå samma mängd vatten fram, fast långsammare, gör man tvärt om sätter man i alla fall inte begränsningen i början.
Ju tidigare i kedjan desto bättre kabel, enl mig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/06/24 :  20:33:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
intressant...fler synpunkter någon annan?

Artphotography
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/25 :  03:48:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Adagio har nog rätt i sin vattenslangsteori, men en fördel med samma kabel, om man tycker att den passar i systemet, är att man kan uppnå synergieffekter, dvs det du uppskattade kommer fram i än högre grad.

Bravo
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/25 :  07:18:27  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Dan!

Jag håller med Rydberg, när det gäller att det kan uppstå synergieffekter om man använder samma kabelmärke rakt igenom.
Sedan är det ju också som Björn-Ola säger extremt viktigt för kabeltillverkarna att du köper mer kabel av dem!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/25 :  10:24:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Å andra sidan, om du har ett system som färgar väldigt lite och är mycket högupplöst så kan du vinna synergieffekter genom att kombinera olika klanger, läs olika märken,hos högtalarkablarna också.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/25 :  10:29:57  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Det kan kanske finas fördelar, men med kablar har jag inte märkt några stora sådana, större fördelar har jag fått när jag kombinerat elektronik av samma märke dock.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/25 :  11:07:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Visst är det så s.m.f. De största skillnaderna när det gäller ljud och klang, hittar man inom elektronik , för att inte tala om högtalare, men nu avsågs ett högupplöst system där man kan höra varje byte mycket tydligt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/06/25 :  12:30:30  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag tycker att det är strålande att kunna "skräddarsy", eller "finjustera" sitt system med hjälp av kablar. Och oftast tycker jag att det görs bäst med lite olika märken och egenskaper på signalledare på vägen. En helt oförvanskad signal är utopia, speciellt med mediokra pengar. Och då kan man lika gärna pussla så att utsignalen är så nära "idealet" som möjligt.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000