HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/21 :  02:18:33  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Funderar på att skaffa mig ett par stativare nu, har aldrig ägt några sådana så jag undrar lite vad man ska kolla på i sådana högtalare. Omkring 10 000 kr får de kosta för tillfället (jag vet att det finns tonvis med dem på marknaden) och jag vill bara ha lite tips på vad man ska tänka på och gärna några tips på burkar som står ut lite, i jämförelse med andra, i denna prisklass.
Tack ska ni ha... =)

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/21 :  02:26:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
En liten stativare som jag har hört många gånger och som jag i jämförelse med annat i prisklassen, ger ett väldigt luftigt, behagligt mellanregister,ren bas och ett helt avsaknande av lådljud och färgning är Totems Mite. Jag kan nog säga att det den gör , gör den helt korrekt.
Den hamnar på runt 6500:- idag. men då får du lite pengar till ett bra stativ och eventuellt nya högtalarkablar !!



www.totemacoustic.com/NewFiles/mite.html#Anchor-49575
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/06/21 :  03:01:33  Show Profile Send hanis a Private Message
I det prisläget skulle jag absolut ta en titt på amphion Aragon 2 som är en trevlig liten stativare. Det är mycket stampa takten känsla i dessa med en mycket rund och fin diskant.
Som sagt en mycket trevlig bekantskap


http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D276%26menu%3D1

Edited by - hanis on 2003/06/21 10:56:04
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/06/21 :  09:37:43  Show Profile Send pesa a Private Message
"Vienna Acoustics - Haydn" ar min favorit.

www.viennaacoustics.com

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/21 :  10:53:22  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag säger quad 11L/12L

http://www.quad-hifi.co.uk/11l.htm


Exit Planet Dust
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:18:44  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag är också eventuellt på gång att köpa nya stativare för runt 10k, de jag har tittat på är främst Von Schweikert VR1 och Dynaudio Audience 52.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:11:29  Show Profile Send Jonas a Private Message
Audiovector M1 Super kanske?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/21 :  18:37:21  Show Profile Send optimus a Private Message
mcbiff: Vad tycker du om VR1:an och hur står den sig mot A52:an (om du jämfört)?
Själv har jag bara lyssnat på A42:an och saknar en del i basen... Kanske inte så konstigt.
Tacksam för svar!
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/21 :  19:59:53  Show Profile Send mcbiff a Private Message
optimus: Jag har inte kommit så långt som till lyssnande än, har bara läst recensioner osv. Dock så kände jag inte direkt att A42 saknade så mycket bas när jag provlyssnade den för ett tag sen. Särskilt inte om man tänker på hur liten den är.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:41:20  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Personligen skall det väldigt snart inhandlas ett par Alr/Jordan Classic 2 för 9000kr...kan vara ett tips att kolla upp.
Finns bl.a. hos Hifi-punkten

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:02:52  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Slår ett slag för Monitor Audio GR 10. Kostar visserligen 12500, men det som jag ser det kanske det kan vara värt att spara ett par månader extra med tanke på att det är en rätt stor investering i alla fall.
Jag letar också stativare i den prisklassen och har varit runt och lyssnat en del. Är nyfiken på Von Schweikert, men det tycks inte finnas möjlighet att provlyssna i Gbg-trakten.
Är så här långt mest imponerad av Monitor Audio. Otroligt ljud!

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:51:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
En begagnad Sonus Faber Concerto eller Concertino. Den förra går att för ca. 11000 kr. i nypris, den senare är billigare.

Bravo
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/21 :  23:19:03  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kanske OT, men titta på HFLS-1 projektet på diy forum. 4000 + jobb. 6k över till skivor. Garanterat (imho) ej sämre än de hittills uppräknade alternativen. Dessutom uppgraderings möjligheter och inte minst tillfredställelsen att ha byggt dem själv.
Dimitri
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/06/22 :  01:12:00  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ett par danska Avance Signature 3 MK II kanske vore nåt?
I denna tvåväggare sitter det väldigt fina element för prisklassen.

Nypris: 10800:-

Sen är de ju väldigt fina till det yttre också ;) Tycker absolut de är värda en provlyssning iaf.

http://www.avance-international.com/

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/06/22 :  01:13:30  Show Profile Send HEGE a Private Message
ojdå nu blev man Average Member också..
tackar, tackar:)

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/22 :  02:47:54  Show Profile Send mcbiff a Private Message
elitico: Var kan man köpa/lyssna på Avance-högtalare?
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/06/22 :  11:23:11  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tja Mcbiff!

Det är lite kruxigt med just Avance högtalare i Sverige. De har nämligen ingen agentur här, men jag vet att Bestsound har sålt dem tidigare...

När jag sökte på google hittade jag dock att Ljudshopen i Skellefteå har dem med i sitt sortiment.

Deras hemsida är: http://ljudshopen.se/

Det är dock en fördel med att de inte finns någon agent i Sverige, priserna läggs nämligen ett par tusen kr under vad de borde kosta. Detta i och med att man slipper en mellanhand som annars skulle vilja ha sin del av kakan.

Själv köpte jag mina hos DB Ljud&Bild i Karlskrona.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/06/22 11:38:52
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:43:01  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ett par Sonus Faber är alltid ok.eller varför inte någon variant av Totem.
Mvh
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/22 :  18:40:19  Show Profile Send mcbiff a Private Message
elitico: Kan du berätta lite mer om dina Avance? Ljudkaraktär? Vilken anläggning har du i övrigt?
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:05:31  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag kan ju försöka mcbiff....

Min nuvarande utrustning kan du läsa under min profil.
Jag tycker Avance Signature 3 MK II spelar med en fin kropp och med en djupbas utöver det vanliga för stativare. Själva ljudkaraktären vill jag beskriva som tämligen neutral. Det sitter en 7 tums bas i denna modell, så högtalaren kan upplevas som en golvare. Det gäller dock att klura ut rätt placering ifrån väggen för att basen inte ska bli för tjock i karaktären.

Jag vet att Hifi&Musik skrivit en artikel om denna modell där den fick mycket god kritik. Något de tyckte högtalaren verkligen triumferade på var på röster, manliga som kvinnliga.

Jag tror dock att det är viktigt att inte slarva med kringutrustningen till denna högtalare. Detta med tanke på de fina elementen och den stora basen som behöver lite kraft för bästa kontroll. Själv har jag testat högtalaren med betydligt dyrare kringutrustning (SAT CDFIX, Advantage förstärkeri). Vid detta tillfälle blommade högtalaren verkligen ut och visade sina många kvalitéer.

Jag vet att det ska finnas ett par till ägare på forumet av högtalaren. Någon av dessa kan kanske lägga till nåt mer lr rätta mig på någon punkt…

Jag tycker iaf de absolut är värda en provlyssning.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/22 :  22:40:53  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag tycker helt klart det låter intressant. Just nu består min anläggning av lite enklare saker (Marantz CD6000OSE och en Rotel RA01 förstärkare), men den här högtalaren verkar ju vara något man kan "växa i" så att säga. Tyvärr så blir det nog svårt med provlyssning, om inte du känner till något ställe i Stockholm som säljer dem?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:29:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker du ska åka in till Kent på HifiArt och lyssna på ett par Totem...Tror att det skulle kunna vara ett bra allternativ till dina grejer..

/Martin
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:37:08  Show Profile Send mcbiff a Private Message
MartinH: Menar du mig eller imaster? Om du menar mig, vilka modeller kan vara av intresse då?
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:22:30  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Nå´t som jag tycker står ut lite är Lennart Grundströms små stativare, försök lyssna på dom! Kostar nog lite mer... Har för mig att han tar 12.000:- men då ser dom ju rätt OK ut oxå! Å det kan ju bli så att basmodulerna blir nästa uppgradering... Annat som jag själv gillat är Harbeth HLP3 och Proac Tablette har jag fått för mig ska vara lite mer än annat men där finns det så många modeller numera. Quad skulle jag vilja lyssna på, sund designfilosofi och lågavlönad arbetskraft skvallrar om ett lägre pris än vad den kvaliteten borde/brukar kosta.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:32:41  Show Profile Send Wizard a Private Message
Von Schweikert VR1, kostar 10 500kr

Wizard
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:24:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har Grundis börjat göra högtalare? Det visste jag inte. Berätta mer!!


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000