HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Faneringskatastrof..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/06/22 :  19:27:55  Show Profile Send molsson a Private Message
Mina ProAc-kloner stod färdiga för 2 månader sedan, men nu har ett antal brutal-bulor uppstått i faneret. En av bulorna är 500 mm lång!! Vad har hänt? Kan jag rädda dem? Jag fanerade med kontaktlim.


/Marcusoft

No hay banda!!

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/06/22 :  19:30:26  Show Profile Send rowa a Private Message
Slipa och göra om allt ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:01:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
låter inte roligt det där.

Hur har du behandlat fanéren efter du fäste den(Lack/olja, vilken typ??). Var är "bubblorna"?? Kan det finnas något samband med MDF'en eller sammansättningen av lådan?

Som sagt, jag lider med dig. Inte roligt när sådant händer...

Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:05:52  Show Profile Send molsson a Private Message
Helt obehandlade. Bulorna sitter i princip överallt på högtalarna. Lådan är skruvad och limmad med trälim.

No hay banda!!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:28:01  Show Profile Send divander a Private Message
Innan du sliter loss fanéret bör du testa att stryka dom. Tryck ett stryjärn mot bulan. Ta bort strykjärnet och pressa med fingret tills det svalnat. Ofta fungerar detta väldigt bra. Både på kontaktlim och trälim. Men ibland kan träet spricka. Så ta det lite försiktigt. Och gör det endast om det redan är "kört".

Oops! I did it again
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/23 :  01:03:35  Show Profile Send hifiman a Private Message
har du kört med press mot sidorna du fanerat??? jag menar riktigt hård press, typ 2 stora "tvingar" per stativare. alltså minst 4 tvingar på golvare. lägger du på fanér på ena sidan så lägg en bit trä som täcker hela den sidan och skruva ihop tvingarna med all hel*etes kraft du har.

hoppas du förstår!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/06/23 :  08:35:50  Show Profile Send molsson a Private Message
Hifiman, jag förstår, men eftersom jag inte har sådana tvingar, så valde jag att arbeta med kontaktlim i stället. Men jag får nog överväga presssmetoden ändå.

Divander, Bra tips. Skall testa.

No hay banda!!
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:26:37  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Lägg en snitt längs faneren med ett rakblad och därefter pressa ner faneren mot lådan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:28:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej igen.

Obehandlad säger du, då är det nog fuktinträngning du har råkat ut för. En fanér som är obehandlad kommer att "slå sig" antingen genom att hela sjok släpper eller genom att man får små släpp som blir som "bubblor". Fuktinträngningen kommer troligtvis från luften, dvs det är luftfuktigheten som har trängt in och fått fibrerna att röra på sig. Man får inte glömma att trä är ett levande material.

Det var någon som rekommenderade att man strök på fanéret, det skulle jag prova med först och sedan när man fått ordning på det skulle jag lacka högtalaren så att man får ett skyddande lager emot bla fukt.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:33:31  Show Profile Send rowa a Private Message
Blöt faneren med en våt trasa, stryk sen med strykjärn. Kan funka, men absolut inte säker..

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:53:21  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har kört utan att blöta först. Det har fungerat bra, men det kanske går ännu bättre om man blöter ner dom först.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:40:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hur varmt kör ni på strykjärnet? Fingervarmt eller hetare?
Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:46:14  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
PAC:

Lite halvt off-topic kanske eftersom topicen handlar om kontaktlimmad fanér. Men när man fanerar enligt metoden att först stryka trälim på fanér och högtalare och sedan efter torkning stryka fast fanéren med strykjärn, eller om man ska försöka rädda en fanérad produkt som fanérats med trälim, så för man blåsa på med hög värme på strykjärnet. Har dock aldrig provat att rädda kontaktlimmad fanér med värme.

Tror jag ska göra lite provbitar och prova fanéring med trälim + strykjärn. Har hört en hel del som gjort det på högtalare med gott resultat, men själv har jag bara gjort det med balsaträ.

/Erik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:52:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag tror inte att värmen skulle "åter aktivera" limmet i detta fallet. Snarare så att man skulle ta ur lite fukt ur fanéret så att det krymper igen.
Jag tror inte att man skall köra för hårt. Risken finns att man påverkar fanéret's fibrer så mycket att de "rycker" loss sig på fler ställen.

Och det skulle inte jag kalla att reparera...

Vänligen, P

P.S. Provbitar är underskattat.....


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:24:52  Show Profile Send andwa a Private Message
Jag har haft exakt samma problem som du har, jag körde med strykjärn (bomull) och det funkade kanon, var dock försiktig! Annars kommer det att spricka, det bara knastrar till så är det kört... värm lite försiktigt i omgångar med lite paus emellan, bubblorna sjunker sakta men säkert in. Min längsta bubbla var ca 200 mm.

Dyrt kontaktlim lönar sig också! Inledde mitt projekt "välvda lådor" med biltemas lim men gick snart över till Casco med betydligt mer klös i, då slapp jag bubbelproblemet, tyvärr så stank det ännu mer...

Jag vaxade mina högtalare med bivax för en månad sen och än så länge har inga nya bubblor dykt upp, peppar peppar...

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:50:04  Show Profile Send snare2 a Private Message
Andvänd en kanyl fylld med lim som du sticker genom faneret, ta sedan & värm lite på det, ev sätt det i press.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:26:08  Show Profile Send Lash a Private Message
Vart köper man kanyler, förutom hos knarkar-Kennet runt hörnet?
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:11:42  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Hur många ggr stryker ni med limet?
Jobbar med livräddningsflottar och gummibåtar.
Och vi stryker nästan alltid mer än en gång.
Alltså stryker en gång, låter det torka. sen stryker man en gång till eller flera ggr. Väntar tills det inte klibbar längre, sen lägger man på.
Kolla luftfuktigheten också när ni limmar.
Mer än 70% är ingen höjdare.
Kanske inte har så mycket med att rädda bubblorna. Men ett litet tips.
Så gör vi alla fall med gummi. Kanske inte är samma sak här.

/Niklas

Edited by - Spiffy on 2003/06/23 23:12:41
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/24 :  10:09:47  Show Profile Send divander a Private Message
Jag pressar med strykjärnet på tvåan. Sedan pressar jag med tummen tills det svalnat. Ofta behöver man göra om detta et par tre gånger innan det sitter.

Jag var och frågade efter sprutor på Apoteket. De blev vita i ansiktet och var på väg att trycka på larmknappen. Så jag gick innan de svimamde över larmknappen. Jag har även försökt fråga min svärmor som jobbar som sjuksyrra. Men hennes ansiktsfärg påminde starkt om den som apotekspersonalen fick. En kompis som är läkare förstod exakt mitt behov. "Det är bara att säga till så tar jag hem vad du behöver". Om du inte känner någon med kanyltillgång som är förstående så kan man skicka efter hos bland annat www.micro-tools.com .

Först låser man in sig med en burk kontaktlim och sedan sticker man yrvaket ut huvedet och frågar efter kanyler. Klart man kan bli misstänksam.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/24 :  15:34:00  Show Profile Send hifiman a Private Message
jag körde också med kontaktlim, men använde ändå tvingar. för mig var det en självklarhet att köpa tvingar innan jag ens funderade på att använda fanér.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000