HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baslåda till basist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

trotyl
Member

50 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:22:41  Show Profile Send trotyl a Private Message
Halloj.

Jag har en kompis som nyligen sadlat om från gitarrist till basist. Han ska köpa seperat försärkare och baslåda. Prislappen på baslådan var ca 10Kkr. Verkar hutlöst dyrt för nåt som verkar så simpelt. Det måsteju gå att göra bättre och billigare.

Så jag funderar på om man ska försöka bygga nån vettig låda åt honom. Vad tror ni? Har jag missat nån viktig detalj om dessa "proffs"lådor..?

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  22:43:46  Show Profile Send celef a Private Message
jag skulle just hjälpa en arbetskamrat med det samma, men han hade inhandlat "budgetelement" och resultatet blev rejält uselt!
regel #1: skaffa riktiga (ofta oxå väldigt dyra) element, man kan inte trolla!
regel #2: skydda de dyra elementen med kraftiga galler!
regel #3: bygg lådorna i plywood, dyrt men starkt, då dessa lådor brukar fara ganska illa (på världsturneer osv.!!)! ;)

sound pollution
Go to Top of Page

trotyl
Member

50 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:39:00  Show Profile Send trotyl a Private Message
Jo, men om man lägger runt 5000Kr på element så borde det kunna bli hyffsat?
Hur många element byggde du med? Filter?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  08:19:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är minst lika svårt att få till en bra instrumentlåda som en HiFilåda trots att det ofta bara rör sig om ett eller några element utan filter. Storlek på element påverkar mycket. 15" skaplig bas men gällt mellanregister. 18" buller och elakt, enligt min mening en katastrof. 12" tappar i botten men är rappare och snabbare. 10" snabba och snärtiga och tar man ett större antal så klarar dom även botten. En av dom mest ansedda "rocklådorna" är den klassiska lådan i Ampgeg SVT. 8 stycken 10"are.
En baslåda har mycket lite med HiFi att göra. Bygger du efter dom principerna får basen mycket lite karaktär och blir tråkig och fattig. En bra kompromiss är en 15" baslåda i botten och en topplåda med 4x10". Båda lådorna parallellkopplade rätt av. Elektroniska delningsfilter pch separata slutsteg, njet. Det blir HiFi-mes. Detta är en smaksak. Det är säkert många som tycker tvärs om.

Edited by - Flint on 2003/06/23 10:01:52
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:56:22  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Jag skulle göra som Flint och satsa på flera 10" basar. Gärna fullrange element, eller att man även monterar på piezodiskanter. Detta då man faktiskt när man spelar bas inte bara spelar låga toner. Speciellt om man spelar slappbas el. dylikt.

Sedan så spelar man ju faktiskt inte så där jättedjup bas när man spelar elbas. Nu kan jag inte exakt komma ihåg frekvensen för ett E men så våldsamt djupt nere i frekvensregistret är det inte... Om han sedan stämmer basen i D-drop vet jag ju ej :)

Men tänk på att du även kommer att vilja ha högtalare som spelar skapligt högt i frekvens (uppåt 1000 Hz kan jag tänka mig), samtidigt som du vill ha med det goa djupet.

EBS-fafner som bygger både förstärkare och högtalare till just elbasar har om jag inte minns fel ofta 4 st 10" basar i sina lådor, plus någon diskant.


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:08:46  Show Profile Send Larsen a Private Message
Håller med Flint.
Jag var med och byggde modeller som var bestyckade med:
2x10" + 1"
4x10" + 1"
15"
15" + 1"
15" + 10" + 1"

Lådor i stark plywood som sedan kläddes i filt, hörnbeslag och galler framför elementen.

En kombination av 4x10" och en 15" ger nog mycket av två världar och som Flint sa: utan att dela upp frekvensområdet dem emellan (däremot bör väl 10" och 15" vara i separata lådor).

De gäller att hitta de element som du tycker har det "rätta soundet".

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/23 10:15:42
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:12:20  Show Profile Send Larsen a Private Message
--------------
EBS-fafner som bygger både förstärkare och högtalare till just elbasar har om jag inte minns fel ofta 4 st 10" basar i sina lådor, plus någon diskant.
--------------

Jo... det kan jag skriva under på
Har byggt ett gäng, men det var ett bra tag sedan nu.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/23 10:21:43
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:15:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Larsen
quote:
(däremot bör väl 10" och 15" vara i separata lådor)
Absolut. Det ger möjlighet att välja det ljud man behöver för stunden. Det kanske räcker med bara en låda ibland. Separata lådor gör att det också blir lättare att bära/transportera. Det är också bra för att få upp 4x10" lådan en bit så att man lättare hör sitt eget spel för definitionens skull. Man ställer 4x10"-lådan på 15"-lådan.

Edited by - Flint on 2003/06/23 10:43:36
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:19:47  Show Profile Send Larsen a Private Message
Japp. Sedan gör man dom i samma bredd och djup och med hörnskydd som "greppar i varandra" så står dom stadigt vid stackning.
Har man en separat stärkare så kan man bygga en case till denna i samma format och med samma hörnskydd till denna. Bara att stapla på samtidigt som det blir smidigt.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:29:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Inte mycket mer att tillägga här inte.
I alla fall inte från mig. (manuell smilie)

Jo kanske. Se min annons under säljes.
4st Fane tior.

Edited by - Flint on 2003/06/23 11:03:00
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:08:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Fatta en baslåda med

en JBL 2240, 2241 eller 2242 18"
och fyra stycken 12" JBL 2206

skulle vara rätt intressant, men asdyrt.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:39:43  Show Profile Send Rapid a Private Message
Ett par elektrovoice basar, 12" eller 15" går nog fint. Går att hitta ganska billigt på ebay.com och ebay.de .
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:58:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
PM'a martinsson på forumet! Han håller på med sånthär.

Annars är ju självklart lösningen på alla hifiproblem:
HFLS-1

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:43:11  Show Profile Send celef a Private Message
"En baslåda har mycket lite med HiFi att göra. Bygger du efter dom principerna får basen mycket lite karaktär och blir tråkig och fattig."

mkt intressant, hur menar du, principen torde vara detsamma dock med undantag för bandbredd, max spl, effekttålighet??

fö, har nån länk till den där bilden som visar olika instruments bandbredd??

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:11:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef
quote:
mkt intressant, hur menar du, principen torde vara detsamma dock med undantag för bandbredd, max spl, effekttålighet??
Jo dom elektriska lagarna gäller för basgit.lådor med men här är lådan mera med som en del i instrumentet. Det är viktigt för spelkänslan att anläggningen svarar mot det man gör på gitarren och det man vill förmedla och få fram. Det är egentligen viktigare att man som basist blir nöjd än vad publiken hör och tycker. Man måste nog lira själv för att förstå det där. Sen är det samspelet med resten av gänget. Basljudet bör falla in i sammanhanget men ändå kunna hållas isär för att defitionen ska bli bra. Att sen PA-ljud förstör det mesta så att det bara blir dån kvar kan man nog inte komma ifrån som det verkar men det är viktigt för basisten och orkestern på scenen att det direkta basljudet är bra. Man känner bastonerna och bastrummans anslag i kroppen och det är grundtakten vilken är mycket viktigt för att det ska svänga. Den pulsen är viktig för att orkestern ska bli samspelt. Det är den pulsen som får publiken att gunga och dansa.

Edited by - Flint on 2003/06/23 19:18:28
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:40:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Nu kan jag inte exakt komma ihåg frekvensen för ett E men så våldsamt djupt nere i frekvensregistret är det inte"

Ca 41 Hz, vill jag minnas.

"Men tänk på att du även kommer att vilja ha högtalare som spelar skapligt högt i frekvens (uppåt 1000 Hz kan jag tänka mig)"

Jag skulle nog gärna tänka mig åtminstone 10000 Hz, man ska inte glömma övertonerna.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:55:51  Show Profile Send Parasite a Private Message
Men snälla , tror ni missat något STORT. Alltså för det första , skulle ni byggt PA prylar (och inte instrumenthögtalare)så är ni på rätt väg, men grejjen är faktiskt att olika element ger olika karaktär på ljudet, så även om man köper SVINDYRA element så kanske man inte får "rätt" , Pevy", "marschall" eller vad det nu är för ljud man är ute efter.
Jag skulle råda att ni försöker med med att koppla in basen i ett PA med bra ljud och sen lyssna om det är den sortens "basljud" ni söker, ifall ni är nöjda med ljudets karaktär så kan man mycket väl tänka sig ett följa råden här. Känns dock inte ljudet "rätt" så lägg ner ideé´n och köp en istället. När vi snackar så dyra grejjer bör man va försiktig nämligen.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:00:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Parasite
Lirar du basgitarr?
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:34:05  Show Profile Send Parasite a Private Message
Flint, nej men jag har på fritinde arbetat med med en del mindre lajvspelningar , samt hjälpt till och fixat med ljud under både revy och en mindre studios. Hurså?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:42:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Parasite
Jag skriver i svaret till Celef om hur det känns att spela bas som den viktigasre delen i bedömmningen av en basrigg. Det du får till ditt mixerbord är förmodligen en linad signal vilket är något helt annat. Hur det låter ute i lokelen är mer PAts och kanske mest mixerkillens problem. Den senare ser jag som det största problemet. Det verkar som om reglarne går att dra uppåt.

Edited by - Flint on 2003/06/23 20:45:51
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:56:00  Show Profile Send Parasite a Private Message
Åh herre gud, flint FLINT, läs igen

De råd som har getts hur man gör en baslåda till en en basgittar är något som garanterat mer kommer låta som en bra Pa-högtalare jämfört med en köpt baslåda avsedd för just basgittar där man eftersträvar ett speciellt ljud och INTE INTE INTE en linad signal. Så mitt förslag var att lina alternativ6t använda en "bas-top" till en bra PA högtalare för att kolla om det är det ljudet han vill ha, är det de ljudet han vill ha så kan man följa råden som getts, Min poäng var att olika baslådor har olkika karestika och därför är det nte bara att slänga ihop en och hoppas det låter som man vill.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:06:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Parasite
Vi verkar missuppfatta varandra kapitalt. Det jag pratar om är basriggen dvs. basistens egen förstärkare och högtalare. Den blir mest ett litet PA för en själv och medmusikerna. Märker du inte att andra basister på den här tråden håller med mig. I alla fall i den övre biten av tråden. Basrigg och PA är inte samma sak och det tror jag vi båda anser. PA:t är ditt ansvar som mixkille. Jag förstår inte vad du kritiserar i min beskrivning av basriggen men det kan att ha att göra med att du inte spelar själv. Musiker brukar aldrig vara nöjda med mixkillar. Vi verkar inte förstå varandra. För att vi inte ska bli otrevliga så drar jag mig ur den här diskussionen.

Edited by - Flint on 2003/06/23 21:13:11
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:17:43  Show Profile Send Parasite a Private Message
Flintan:
Jag pratar oxå om basriggen (kom inte ihåg namnet).
Alltså vad jag menade helt enkelt är att elementval och lådan ger basriggen dess karaktär och om man bygger en på måfå så får man nog ett ljud som är en vild chansning eller påminner om en PA-lådas.

Det jag försöker säga att att riggen ska ha ett visst ljud , alltså inte ett linad signal, och lägger man 5000 spänn eller över på en rigg så vill man ju i förväg veta att den ska låta som man vill. Jag tror vi snackar om samma sak.

Att sen det är jävligt svårt att få ut en bascombos ljud ut i ett PA på ett för musikern tillfredställande sätt är en helt annan diskussion.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:20:44  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Prislappen på baslådan var ca 10Kkr. Verkar hutlöst dyrt för nåt som verkar så simpelt. Det måsteju gå att göra bättre och billigare.


Hmm.. jag har spelat bas i många år, provat olika basriggar, både "riktiga" typ EBS, PEAVEY, MARSHALL, AMPEG, SWR, mm mm och "hemmabyggen".
MUG gjorde egna baslådor som låg lägre i pris än "originalen"
Det hördes... jag har aldrig hört någon låda som låter bättre än en riktig fabriksbyggd baslåda!
Det jag hade mest glädje av var en PEAVEY 8.10:a med ett LAB 2000 till (bryggat) och en EBS pre1:a. Det spelade otroligt bra
mkt tajt med ett rejält tryck.
Det är vad jag tycker iofs..
Vad jag ville säga var att ska man köpa en riktig baslåda så köp ett riktigt märke. tänk på andrahandspriset oxså, det är inte lätt att sälja ett hemmabygge i den branchen. det ska inte bara låta bra, det ska klara lite smällar oxså (utvändigt).

MVH, /Mikaell.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:27:16  Show Profile Send Flint a Private Message
Parasite
Hela mitt resonemang av elementval och kombination bygger på utprovat jäv.. arbete i många år och har ingenting med att göra att smälla ihop på måfå. Jag har jobbat med några basister sedan 80-talet och jag har haft framför allt förstärkare ute på vägarna sedan början av 90-talet. Dessutom spelar jag gitarr och bas själv om än inte aktivt längre. Inget på måfå, det lovar jag dig. Kanske min text tidigare var för generell för dig men man kan inte kasta sig in på detaljer på en gång i frågan som tråden började med.

Sen vill jag påminna om att min signatur är Flint och inte flintan. Flintan är en annan kille på forumet. Vi tycks dock ha frisyren eller avsaknaden av den gemensam.

Edited by - Flint on 2003/06/23 21:30:34
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:30:55  Show Profile Send Parasite a Private Message
Flint, vill be ödmjukast om ursäkt för eventuella hård ord och så vidare.
Jag är på er basspleares sida, har jag vart hela tiden. Och jag ville bara säga att om man bygger egen så vet man inte hur den låter

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Edited by - Parasite on 2003/06/23 21:33:00
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000