Author |
Topic |
|
Joel
Member
104 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 17:32:54
|
Hej,
Jag skall flytta till ett hus som har ett vardagsrum på ca 50 kvadrat med 5-6 meter i takhöjd. Väggarna är av gipsskivor. Idag bor jag i lägenhet med tegelväggar och har min anläggning i ett vardagsrum som är ca 25 kvardrat (4 m i längd och 6,25 i längd) och takhöjd på 2,5 m.
Nu undrar jag vad jag kan förvänta mig i form av ljudförbättrning/försämring när jag flyttar. Vet att flera parametrar spelar in som jag inte vill tråka ut forumet med, men jag undrar ändå vad jag skall vara beredd på. Vore jättetacksam för svar från experterna på forumet
Mvh Joel
Min anläggning är följande: Front: Kef Q5 Center Kef Q9C Sub: Velodyne HGS10 Surround: Jamo A 500 Sibaskräp Rec: Pioneer 2011 DVD: Pioneer 656
|
http://www.minhembio.com/Joel/marknad |
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 20:59:20
|
Vad är det för mått på det nya rummet ?, låter dock väldigt lovande.... :p
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 23:13:27
|
Vid låga frekvenser kommer stående vågor att hamna tätare i frekvens, vilket är en fördel.
Efterklangstiden kommer att öka, vilket innebär att du måste öka på absorptionen för att erhålla samma efterklangstid vid högre frekvenser som i det mindre rummet, nackdel kan man säga.
En nackdel kan också vara att du kommer att sitta långt bort från högtalarna, vilket innebär att andelen reflekterat ljud (det diffusa ljudfältet) är starkare än direktljudet. Om man sitter närmre, kommer andelen direktljud att öka, vilket är en fördel.
Dvs det blir både fördelar och nackdelar. Men mest fördelar eftersom det är lättare att absorbera höga frekvenser än att fixa i basregistret.
Hälsningar Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 11:09:18
|
Ett större rum brukar ge möjlighet att möblera på ett mer flexibelt sätt och högtalarna borde kunna ställas längre från väggar vilket brukar gynna de flesta högtalares ljud.
Efterklangen är ju förhållandevis enkel att dämpa med möbler, mattor, bonader, akustikvimplar eller annat. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 11:14:25
|
Vårat vardagsrum är nästan 7 meter långt , 5.5 met brett o en takhöjd på 2.7.
På väggen bakom stereon sitter ett draperi , bkom det en JÄTTE matta som är uppskruvad på väggen.
2.5 met bakom lyssningsplats är det en massa blommor , där är även draperi med dubbla lager tyg som man kan dra fram.
På så vis har jag bara sido reflexer kvar o dom kan jag leva med
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2003/06/20 11:15:35 |
|
|
Joel
Member
104 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 13:53:24
|
Hej,
Tack för alla svar. Det nya rummet är 7,8 m brett och 7,1 m långt. I ena halvan av rummet, där anläggningen kommer att vara, är takhöjden upp till nock. Tänk Er en kvadrat där högra halvan är den med öppet till nock. I den andra halvan är takhöjden normal, dvs ca 2,5 m.
Idag är mitt vardagrsum utnyttjat så att anläggningen står i ena änden av de 6,25 metrarna, Frontarna spelar fram mot den andra väggen 4 meter bort. Den övriga delen av vardagrummet "utnyttjas" alltså inte om man kan uttrycka sig så. Det hade varit enklare att lägga in bilder, men jag blir inte vis på den här ftp-historien.
Mitt utsprungliga skäl till frågan beror på att jag nyligen uppgraderat både förstärkare och sub, och trots det känner jag inte att jag får alls samma ljudtryck som min kompis (som bor i ett likadant hus som jag skall flytta till) Han har förvisso ett bra system, Infinity Reference 61i paket (ej sub), H/K AVR 7000, Pioneer DVD 535, men med den uppgradering jag gjort tycker jag att jag åtminstone borde hamna i samma klass vad gäller ljudkvaliteten och bastrycket.
Är det så att dessa märken normalt ger mycket mer än min uppsättning eller beror det på att han (och snart även jag) har bättre akustiska förutsättningar i rummet?
Mvh Joel Glad midsommar, förresten.
|
http://www.minhembio.com/Joel/marknad |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 20:51:07
|
Jag skulle gissa på det senare. MvhKristofer |
|