Author |
Topic |
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 12:23:54
|
Våra öron (utformningen) betyder nog mer än vi (jag) trodde!
Satt nyss vid datorn och lyssnade på lite skivor under arbetet. (närfältslyssning) (Sony xb930, Thule IA60b, Monitor Audio Monitor One Gold) Kliade mig då bakom vänster öra, vilket innbär att örsnibben vinklas lite uppåt, och fick då en helt annan frkvensgång (höjd diskant bl a). Detta är kanske iofs inte så konstigt, men att så lite skulle påverka så mycket var en nyhet för mig! Inte så konstigt alltså att vi upplever ljud så olika.
Kanske dags att justera in öronen för maximerad njutning? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 12:56:11
|
"Kanske dags att justera in öronen..."
Visst, tror det var på förslag i nån tidigare tråd att man skulle bygga ett par glasögon som drog fram öronen ordentligt. Öronen är helt klart otroligt känsliga och "vana" vid att öronmusslan är utformad på ett visst sätt. Det räcker ibland med att sätta en liten fjuttig tejpbit på örat för att ljudintrycket skall ändras ordentligt. Testa bara att luta huvudet framåt och bakåt i lyssningsposition - stor förändring!
Edit: Stavfel |
Edited by - Roq on 2003/06/18 12:56:57 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 13:14:43
|
SZR, Jäppz, jag vet. Testa detta själv för ett tag sedan. Så jag står på mig att vi alla hör OLIKA. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 14:04:44
|
händerna bakom öronen påverkar en hel del också |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 14:21:16
|
Fingrarna i öronen tycker jag påverkar en smula. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 14:46:06
|
Själv brukar jag, när jag är tweak-sugen, ändra snäckans och hörselgångens utformning medelst modellera. Detta är ett ganska svårt och tidsödande projekt som måste vila lite i öronen, helst uppåt två veckor. Under dessa två veckor lyssnar man intensivt in sig på musiken för att sedan med ens ta bort all modellera och jämföra de två upplevelserna... Vilket man sedan väljer att leva med beror på en mängd faktorer (WAF t ex)... Problem har dock uppstått vid ett upprepat antal tillfällen, nämmeligen stående vågor i hörselgången. Uppstår detta problem får man ta till ett annat material än modellera, ty absorptionen är för modelleran obefintlig (raklödder funkar men det håller inte i 2 veckor...)
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/06/18 : 15:50:47
|
jojje guitar: ...och inte nog med det. Sennheisers senaste hörlursprojekt clEARsound DH 600 använder sig av en öppen konstruktion där en tunn halvstyv ledare med små mikroharpuner fäster direkt till trumhinnan. Sedan spelar lurarna genom att direktvibrera trumhinnan genom ledaren - ingen störande påverkan från öronmussla eller hörselgång! Nääe..skojar bara |
Edited by - Roq on 2003/06/18 15:51:08 |
|
|
hifidreamer
Member
197 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 00:10:19
|
Hallå
Jag skall ila till affären och köpa modellera. Det är klart att man hör olika. Vi är ju alla olika individer med olika smak för olika saker.......... |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
|
bjoben
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 09:50:22
|
apropå öron, när man pratar om att rum och rumsakustik är olika och man ska köpa dämpare, diffusorer, spridare, rumskorrigerare, equalizers, etc, etc, etc tänker man inte på att alla människor hör i olika frekvenskurvor. det skiljer väldigt mycket faktiskt. alla hifi-intresserade borde gå till en örondoktor och få sin profil uttestad så man vet hur sin egen kurva ser ut, därefter kan man leta efter hårdvara och dämpning hit och dit eller köpa en equalizer och ställa in den efter rummet OCH örat. dom som mäter upp sitt rum och sen korrigerar enbart efter rummet får ju ingen rak kurva ändå.
|
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 09:55:56
|
För att minimera illvilliga inverkningar från dumbo-konstruerade hörselorgan:
Etymotic Research, finns bl.a. på Subasaudio.com
/en john som inte testat och som undrar var skivbenämningen "vax" fått sina konnotationer ifrån |
Hörlursfrilla! |
|
|
bjoben
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 10:04:53
|
vax-skovlar.. |
|
|
F.Ultra
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 10:41:42
|
quote: dom som mäter upp sitt rum och sen korrigerar enbart efter rummet får ju ingen rak kurva ändå
Beror ju lite på hur man ser på det . Om man korrigerar "enbart efter rummet" så får du ju en rak kurva gentemot referens, dvs du har nu samma tonkurva som fanns i studion/inspelningsplatsen där musiken du lyssnar på spelades in. På så vis kommer det ju nu att låta exakt som om du varit på inspelningsplatsen själv (om vi tänker oss en högkvalitativ inspelning och avspelningsutrustning)! Men, och här kommer ju ditt resonemang in, det kommer ju inte att låta som om du hade inspelningsteknikerns öron!
För att höra som inspelningsteknikern hör det så måste du ju i så fall kompensera för inte bara rummet och dina öron, utan också mot teknikerns öron! Kompenserar du bara för rummet och dina egna öron så får du ju en tonkurva som är helt åt skogen, eftersom det nu varken låter som om du skulle varit vid inspelingsplatsen eller som teknikern hörde det! Hade studion i sin tur varit kompenserad för teknikerns hörsel så hade det ju varit en annan femma, men då återkommer ett flertal problem. Teknikern är ju inte ensam! Pratar vi t.ex om en inspelning av en filharmonisk konsert, så finns det ju många öron att kompensera för, och då man bara kan kompensera för ett par så vilka ska man då välja? Dessutom brukar väl inte teknikerna vara ensamma heller (kanske just för att lite komma runt problemet med olika hörsel)?
Nej, jag föredrar nog att komensera för rummet och utgå ifrån samma referens som inspelningen, så att det för mig hörs och upplevs som om jag varit på platts. Skulle jag sedan sakna vissa komponenter i inspelningen så kan jag mecka upp basen eller diskanten med tonkontrollerna eller eq. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 11:26:06
|
Bjobben, det är tydligt att du inte vet vad du pratar om.
Hälsningar från Johan |
|
|
bjoben
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 21:13:03
|
knåppen: om man har en hörselskada så att man inte hör frekvensområdet 10-18 khz så bra, måste man kanske höja detta område för att höra cymbalerna, även om ljudteknikerna hörde jävligt bra. men allting är ju relativt. även mikrofoner har jag svårt och tänka mig att dom är lika bra genom hela registret, på samma sätt som att det är svårt att tillverka en helt rak högtalare. du som är apparattestare, du tycker inte att man ska testa en av dom viktigaste apparaterna, öronen, fulla av vax. ha det gott eller not. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 22:49:31
|
Det finns mycket mellan totalt gehör och total dövhet. |
Bravo |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 22:55:25
|
Min hifi-tweak gräns går nog vid att köpa produkter som ändrar örats form för att förbättra frekvengången.
Fast å andra sidan är det ju antagligen billigare än TacT |
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 17:27:17
|
Har man en hörselskada i ett frekvensområde så är även smärttröskeln sänkt inom samma område, dvs det är inte bara att kompensera upp volymen för då skårrar det i huvudet... För oss med viss hörselnedsättning är det en balansakt och vi är mycket känsligare för "hårt" ljud. Det som är detaljerat för den ene är ett obehagligt för den andre. |
Edited by - Brosk on 2003/06/20 17:28:11 |
|
|
|
Topic |
|