HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 H/K 670 vs Primare I20
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/16 :  18:29:43  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hejsan!

Är det någon som har jämfört H/K 670 och Primare I20? Är det ett stort lyft? Vad var skillnaderna? Vet att man skall lyssna själv och så men det känns tryggare när någon har kommit fram till samma saker som en själv. Eller gör en uppmärksam på saker man kanske skulle "missa".

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:17:13  Show Profile Send audiogear a Private Message
Har inte hört I20 men med tanke på att den tog mera poäng än Rotel RA-1060 i H&M och den sistnämnda spöar skiten ur HK670 så lär skillnaden vara avsevärd. Har ägt HK670 och äger nu en RA-1060 så mina slutsatser baserar sig inte enbart på en snabblyssning i butik. Ärligt talat så förstår jag inte vad som är bra med 670. Den har mycket kraft på papperet, men det märks banne mig inte vid lyssning. Oprecis ljudbild har den också.

Har du lyssnat nåt på RA-1060? Den kan vara ett hett alternativ om du vill ha lite mera kraft än vad I20 erbjuder.

Edited by - audiogear on 2003/06/16 19:17:52
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:42:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Enligt H&M så slår I20 och de 2 andra favoriterna i deras test av just I20 H/K 670 ganska stort.
Och konstigt vore det väl annars med tanke på att det skiljer ca 4500 kr i pris.
Bättre basåtergivning, renare ljud, mer detaljer och större stereofönster är nog något som du kommer känna blir mycket bättre med I20 gentemot H/K 670 som i och för sig är en bra förstärkare i sin prisklass. Och bry dig inte om att effekten är lägre i I20, den har gott om kraft så det räcker och blir över, såvida du inte har väldigt svårdrivna högtalare?
har du pengarna, satsa på I20!
Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:49:57  Show Profile Send -jonte- a Private Message
En detalj om I20 som ev. kan vara av betydelse - den har ingen balanskontoll. Det kan finnas fördelar med att inte ha detta då ljudet kan bli lidande (försumbart lite skulle jag tro men...). Har man dock inte sin anläggning placerad i mitten av ett rum kan detta innebära problem eftersom ljudbilden inte går att centrera rakt framför lyssningspositionen (sweetpoint). En liten erfarenhet efter ett test hemma hos mig.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:54:09  Show Profile Send Anton a Private Message
Primare A20 mkIII har/hade balanskontroll, så det borde väl I20 också ha. Om inte så kan jag inte förstå varför de i så fall plockat bort den.

Edited by - Anton on 2003/06/17 22:13:07
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:56:01  Show Profile Send Anton a Private Message
Kan ju för säkerhets skull tillägga att balanskontrollen endast är tillgänglig via fjärren, men det visste ni säkert redan.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:07:04  Show Profile Send poman a Private Message
Den har balansjustering -jonte- på Primas hemsida kan du ser det.
Den är alltså inte bortplockad.
Har en Primare A20 mklll som kom i skarven innan namn bytet till I20.
En mycket bra förstärkare som jag är nöjd med.

m.v.h/PO

Edited by - poman on 2003/06/17 22:09:07
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:29:57  Show Profile Send AKA a Private Message
Hur står sig Amplifixen mot ovan omtalade stärkare?
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/18 :  19:16:43  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
hifirocker: Jag har ett par mycket lättdrivna högtalare. Monitor Audio Silver 5i.
/Peter

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:25:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kör på I20 eller låna hem båda två och jämför själv.
Men när jag testade I20 en gång för en tid sedan så tyckte jag helt klart att den lät klart bättre än H/K 670.
Fast det blev ingen i20 ändå för min del eftersom den saknade en viktig funktion som jag måste ha om jag vill kombinera min hifi med min hembio, nämligen main in.
Så tänk på det, att någon sådan har i20 alltså inte.
Men det spelar kanske ingen roll för dig och då är det ju inte något som du behöver bry dig om.
Lycka till och "må välljudet vara med dig"!

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Sladd borde byta namn till kabel
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:34:47  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
AKA:

Jag har amplifix och det inte så mycket att snacka om!
Den är bättre på ALLT! Skillnaden mot Primaren är också tydlig men inte extrem.
I20 är en rikigt bra förstäkare, men Amplifixen är ändå mycket bättre.
Men så kostar den ju ca 8000 kr mer också.
Den märker man tydligt efter 5-6 veckor då den är helt inspelad då den målar upp en ljudbild med ett djup och en bredd som fullständigt omfamnar en i lyssningspositionen.
Upplösningen blir helt fantastisk med Amplifix och får dina högtalare att låta som riktigt dyra grejer! Också har den main in (heter tape in på amplifix) som är en mycket bra funktion som kan koppla om så att amplifixen fungarar som ett rent 2-kanals slutsteg.
Lägg sedan till en fjärr som du kan slå ihjäl folk med! Kan inte bli bättre!
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:59:56  Show Profile Send AKA a Private Message
Jag vill ha en Amplifix!!!
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:53:57  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Och jag skall provlyssna Primare I20 på måndag.:)
/Peter

Go to Top of Page

-jonte-
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:48:12  Show Profile Send -jonte- a Private Message
Angående balanskontrollen - Check, Uppfattat - jag lånade hem en mkII:a och fick då ingen fjärr till så jag uppfattade det som funktionen saknades. När jag i butiken påtalade att funktionen saknades och att den därför inte var något för mig sa de att Primare hade haft som ambition att minimera sådana typer av funktioner till fördel för ljudet - de kanske inte viste bättre - märkligt!!?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:31:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Peter gbg:

Skriv gärna ner lyssningsintrycken när du provlyssnat dina högtalare tillsammans med I20!
Hoppas det låter bra! (det gör det!!)
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/20 :  23:45:04  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
hifirocker: Det skall jag göra.
/Peter

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.06 sekunder. Snitz Forums 2000