HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svagaste länken i systemet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:33:22  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hejsan!

Har följande system:

H/K 670
Thule Spirit CD100
Monitor Audio Silver 5i

Nu funderar jag på att uppgradera. Vill främst ha ett bättre mellanregister. Är det förstärkaren jag skall byta? I så fall till vad? Förstår att frågan är svår att besvara men jag är tacksam för alla tips och idéer jag kan få.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:36:57  Show Profile Send n0p a Private Message
kablar?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:38:42  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Varför inte byta Silver mot Gold? ;)

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:39:14  Show Profile Send NtR a Private Message
Stärkaren är bra för pengen. Burkarna vet jag inte hur det låter men CDn är vass och ljus i mina öron.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/14 :  21:01:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Mitt tips är att testa annan högtalare. Jag har för mig att dom, MA alltså har en svacka kring 1k som gör att dom kan låta aaningens instängda samtidigt som metalldomen är spelglad.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/05/14 :  21:52:47  Show Profile Send Conan a Private Message
1. Lyssningsrummet behöver i 9 fall av 10 "bländas ner" akustiskt för att du överhuvudtaget ska kunna göra en rimlig bedömning av hur din anläggning verkligen presterar. Det går att göra egna experiment med mattor, täcken, filtar eller balar av Gullfiber, men det finns också folk att konsultera för ett mer proffesionellt tillvägagångssätt.

2. Jag har inte hört dina MA och jag tänker inte försöka mig gissa hur dom är i klangen. Däremot är högtalare i allmänhet den delkomponent som har störst inverkan på återgivningskvaliteten och där den enskildes smak inverkar mycket. Låna hem lite bra högtalare över en helg så kan du testa själv om "felet" ligger i dina MA. Modeller jag skulle föreslå är Dynaudio 1.3, Amphion Argon och Revel M20.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:00:00  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Peter-Gbg!

Personligen skulle jag uppgradera högtalarna i första hand!
Om du gillar Monitor Audio högtalare så varför inte köpa ett par i gold serien! Annars kan du ju alltid göra som Svenska High Fidelity rekomenderar, nämligen att köpa ett par Vallhalla kablar för runt
100 000 kr.
Skämt och sido så tror jag att ett par nya högtalarkablar skulle kunna få till ett behagligare ljud! Pröva gärna Ixos Gamma kablar, finns b la hos Hifi-punkten.se! Deras modeller som kostar från 90 - 180 kr/ meter är mycket prisvärda!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:31:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag misstänker som flertalet tidigare att du bör kolla upp högtalarna och kanske byta till Gold.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/05/15 :  16:44:56  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Problemet är att jag inte tror att H/K klarar av att triva Gold-seriens golvhögtalare tillfredställande. Läste här på forumet om en som skulle sälja sin Vincent SV-233 för att han inte tyckte det räckte till med kraft för att tygla basen i MA GR20........ H/K 670 är en prisvärd föstärkare men jag inte tänka mig att den har så mycket att komma med mot Vincent SV-233. Kablar har några nämnt. Som signalkabel har jag Van den Hul The First och som högtalarkabel har jag Van den Hul Magnum Hybrid (mellanregister och bas) och Tara Labs Omni Prism(diskant). Tara Labsen skall bytas ut men den påverkar ju inte mellanregistret...:)
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/15 :  19:47:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog byta H/K till nått engelskt typ Arcam/Roksan eller nått liknande i ljudkaraktär..Min erfarenhet har ofta visat ( inte alltid ) att elektroniken gör mer för ljudet än högtalarna. Har gjort en kul test för ett par år sen med en högtalare för ca 6000:- och elektronik för runda slängar 170 000 :- !! högtalarna har ALDRIG låtit så häftigt..helt underbart..
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/15 :  20:05:00  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Min erfarenhet har ofta visat ( inte alltid ) att elektroniken gör mer för ljudet än högtalarna.


Det var en intressant och mycket originell upptäckt. Jag tycker själv att det brukar gå att krama ut förvånansvärt mycket välljud ur ganska billiga högtalare (dock sällan under 10k) bara man kopplar dom till högkvalitativ elektronik. Men för att anläggningen ska bli prisvärd krävs i allmänhet även en uppgradering av högtalarna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:19:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Audiogear: Håller klart med dig att om man ska få en optimal anläggning så ska hela linjen vara någorlunda jämn..Jag har även en teori om att signalkällan är den mest viktiga i en anläggning..vet dock att många kan hålla med om det och säkert lika många som inte gör det..men skit in - skit ut !! har svårt att se en högtalare som kan förbättra en dålig insignal..
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:27:56  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag o andra sidan har svårt att se hur en dålig högtalare kan göra en bra cdspelare rättvisa.
Med en dålig högtalare och fin cd blir det fint in - skit ut.
Men en bra högtalare, men med billigare elektronik, blir det ok in - ok ut.

Edited by - Rebo on 2003/05/15 23:28:26
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:51:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nä det är klart..men en högtalare kan bara återge det den får in så det blir vad det blir..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:53:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kom ihåg att det alltid handla om en bra matchning av komponenter för att få ett bra förhållande mellan pris och prestanda. Varför köpa svindyra högtalare om resten inte hänger med osv?
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:17:37  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej Peter!
Att få god ljudåtergivning hemma handlar ofta om att hitta orsakerna till eventuellt oljud. Det är omöjligt att säga om eller vilka apparater du eventuellt skulle behöva byta. Varför inte börja i en annan ände, dvs rummet du spelar i? Vilken anläggning som helst kommer att låta hårt och påträngande i ett rum med hög andel hårda ytor. Tidiga reflexer och lång efterklang kan aldrig åtgärdas med byte av apparatur. Ett mysigt, väldämpat och ombonat rum är A & O för god ljudåtergivning!
Testa först att ställa dig mellan högtalarna och tala och klappa i händerna. Om det ekar eller du hör sk fladderekon (studs) mellan väggarna innebär det förstås att samma missljud följer på ljudet som kommer från högtalarna. Idealet är att inte ha någon efterklang alls i högtalaränden av rummet. Bara då har inspelningens egen klang en chans att komma fram. Börja med att dämpa väggarna bakom och vid sidorna om högtalarna. Enklast görs det med kraftiga draperier. Steg två är tjock (heltäcknings)matta på golvet. Just golvreflexen grötar till det å det väldigaste.
Du kommer med dessa enkla åtgärder att upptäcka att klarheten i ljudet ökar markant, just för att ljudet från högtalarna dominerar över lyssningsrummets egenljud - och inte tvärtom. Du kan också gå vidare och experimentera med att flytta högtalarna och dig själv längre från eller närmare högtalar- resp lyssningsvägg. Du kommer att upptäcka att varje förändring ger skillnad i basnivå och efterklang.
När du känner att du bekantat dig med och optimerat din anläggnings samspel med rummet och fortfarande upplever stora missförhållanden kan du börja fundera på uppgraderingar av apparatur och högtalare.
Det var länge sedan jag var inne på forumet men jag vet att det finns en hel del matnyttigt skrivet om rumsakustik i arkiven. Leta vidare där!
Lycka till och återkom om du har fler frågor!
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:26:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Ingenting säger ju att högtalarna behöver vara dyrare eller heta Gold i efternamn. Men om man effektivt ska påverka mellanregisteråtergivningen så handlar det troligtvis om justeringar i tonkurvan, något som kablar eller elektronik (frånsett eq) inte fixar. Då krävs det rejälare doningar!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:51:11  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag skulle föreslå att du först testar att byta förstärkare och då till en Roksan Caspian! Observera dock att den låter illa innan den är varm i kläderna (testade en som varit ute i kylan på vintern och usch vad det lät illa i början ). Men sedan var det bara välljud.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/17 :  05:45:20  Show Profile Send Bravo a Private Message

Svagast, gissningsvis vad CD-spelaren står på, liksom övriga komponenter,
koner, dämpunderlägg mm så att anläggningen står stabilt är en bra uppgradering. Därefter kan nätkablar och filter vara något att titta på, därefter övriga kablar.

Bravo
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/17 :  07:51:27  Show Profile Send Johansson a Private Message
Bravo: Samlar du på stjärnor eller har du väldigt lite att göra? Ser att du postat i ett tjugotal "döda" trådar nu på morgonen...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/18 :  01:34:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, bara sömnlös, så jag läste igenom en del, skrivklådan är periodisk.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:22:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag började med att förbättra ljudet genom att:

1. köpa ny cd = klart bättre flyt och sväng, djupare och kraftfullare bas och i övrigt några snäpp bättre än innan. Röster började låta väldigt mycket mer levande också!

2. Voltex nätfilter = lugnt och kontrollerat var ordet!
Minuset kan vara en aningen mindre energirik diskant, men fördelarna överväger.

2. nya signalkablar = mer liv i musiken. mer närhet! Lite flummigt men det är svårt att beskriva.

3. BASE technology plattform till cdn.
Klart tightare och rappare bas, ingen bummlig återgivning i de lägre registren längre,
i övrigt en mer detaljrik ljudbild. Ett lyft klart värt pengarna (1895:-)

4. Ny förstärkare, i mitt fall, ca 3 ggr så dyr som mina högtalare!
Ljudet blev helt fantastiskt! nu låter högtalarna som om de kostade mycket mer!

5. elkabel till förstärkaren (Supra Lorad)
ingen jätteskillnad, men basen kändes aningen tydligare och något mer fyllig.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:52:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej hifirocker!

Det är ju nästan klockrent lika mina uppgraderingar med det undantaget att nätfiltret och signal- och högtalarkablar kom först i kedjan, sist CD/dac.
De största förändringarna kom tidigast i kedjan, med nät och signalkablar.

Bravo
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/20 :  11:48:56  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
1. Vadå bättre mellanregister? Bättre på vilket sätt? Luftigare, mörkare, mjukare, mer välupplöst, detaljrikare, kvickare - vad?

2. Testat att byta så du kör taralabs till bas/mellanregister & vdh till diskant? Bara för att se om det blir en förändring i rätt riktning/förändring i fel riktning... För i sådana fall vet du ju att du troligtvis kan lösa problemet med rätt kabel. Testa även att köra single-wired.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  12:01:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej själv Bravo!

Jag vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra av mina erfarenheter men det känns som att även billiga golvare (mina!) lyfter sig enormt med bra kringkomponenter.
Så har man inte råd att köpa sin drömhögtalare än, men har pengar över till lite bättre elektronik så är min erfarenhet att det kan lyfta allting ett par rejäla snäpp på "välljudsstegen"! ganska självklart kanske, men ibland som får jag för mig att man "måste matcha" allt rätt, dvs förstärkaren, cdn och högtalarna bör kosta ungefär lika mycket etc etc.
Men det är ju bara jag som är konservativ när jag tänker så!
Se på Sladd och andra riktiga värstingar här på forumet t.ex, ibland kostar ju deras kablar minst lika mycket som hela anläggningen! Och det låter säkert sjukt för många, men jag tror definitivt att det låter grymt bra också, sen ska man ju ha pengarna också.....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/21 :  03:15:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen hifirocker!

Att förbättra i nätkablarna gav för mig en stor del av den förbättring som jag annars riskerat att söka nå genom mångdubbelt dyrare apparatköp.
En bättre CD/Dac som behandlar mjukvaran och dess information mer omsorgsfullt ger ju naturligtvis kvalitetsförbättringar genom hela systemet till en given punkt. Det kan t.ex vara en signalkabel osv som begränsar förbättringen.
Jag vet, ty av en tillfällighet fick jag tag på en normalt svindyr Dac begagnad, men var tvungen att använda betydligt billigare signalkablar från Dacen till processorn vilket "släppte igenom" en hel del förbättringar som ett homogenare ljud, och detaljer som man knappt eller inte alls hört förut blev nu klara och tydliga, men.... luft och transperens runt röster och instrument utplånades.

Hörvilla, nej! Jag återgick till den gamla transporten med digitalkabeln direkt kopplad till processorn och fick ett spretigare och detaljfattigare ljud men med mera kropp.
Quod erat demostrandum! De billigare kablarna var orsaken.

Systemets jämnvikt är självklart viktig med tanke på ett optimalt uttnytjande av befintliga resurser, dock kan som sagt denna "finputsning" gärna vänta tills man åtgärdat de stora felkällorna ovan.

Slutligen, naturligtvis måste grejorna spela efter samma noter, så i slutändan blev jag tvungen att byta högtalare, de nya blev drygt tre ggr. så dyra som de gamla.
Naturligtvis kunde jag ha bytt kablar, men det kändes inte som något alternativ.
Samtidigt förtjänar "tweeks" som bättre koner, underlägg, Statmats "Cdi Blue" mm att uppmärksammas då de ofta ger de förbättringar man söker.
Just nu försöker jag utvärdera Bybees "Quantum Purifiers" som Jorma säljer och dessa verkar lovande.

MVH


Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000