HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltjocklek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:38:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Allt annat lika, vilken är det största skillnaden mellan en 1,5mm² och en 4mm² högtalarkabel? Finns det några nackdelar (risker?) med att använda en 4mm² kabel för bi-amping till diskanter. Mina diskanter jobbar från 1200 Hz.

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/06/19 :  15:03:49  Show Profile Send Rollo a Private Message
Om alla fyra kvadratmillimetrarna utgör en ledare kan det (enligt vissa) bli problem med skin-effekt som, om jag fattat det rätt, funkar som ett lågpassfilter. Dock ligger (enligt andra) denna minskning av höga frekvenser så pass långt över det hörbara området att det inte spelar någon roll.

1200Hz förresten - Amphion Argon2, kanske?
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/19 :  15:34:55  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Rollo: Skineffekten är helt försumbar vid dom frekvensser vi håller på med. Man måste upp i 50kHz, typ, innan den är nåt att bry sig om.

Aton: Du kommer knappast att höra någon som helst skillnad mellan 1,5 och 4 kvadrat om allt annat är lika. Resistansen är låg så det räcker redan i den klena kabeln.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/19 :  15:55:38  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
1200Hz förresten - Amphion Argon2, kanske?

Nej, JM Lab Cobalt.
quote:
Du kommer knappast att höra någon som helst skillnad

Jag tänkte inte så mycket på hörbara skillnader. Jag är rätt okunnig om sånt här men det måste väl finnas någon elektrisk parameter som förändras? Du antyder att motståndet sänks med tjockare kabel. Är det allt? Den skillnaden (ohm) bör väl vara helt marginell vid några millimeters förändring hit eller dit? Och högtalarmotståndet brukar väl vara rätt högt i diskantområdet, dipparna brukar väl ligga i basen. Så då kan det väl inte spela någon märkbar roll i förstärkarlasten?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:40:04  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag tänkte inte så mycket på hörbara skillnader. Jag är rätt okunnig om sånt här men det måste väl finnas någon elektrisk parameter som förändras?"

Visst, men om skillnaden inte är hörbar kanske det inte spelar så stor roll.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/19 :  17:29:56  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
om skillnaden inte är hörbar kanske det inte spelar så stor roll.

Det har du såklart rätt i Om någon upplever hörbara skillnader mellan exakt samma kabel med olika diameter är jag såklart jätteintresserad av det också. Men jag frågar i första hand om de objektiva (mätbara) skillnaderna. Om impedansvariation är den enda skillnaden undrar man ju hur stor skillnad det handlar om. Eftersom tjocka kablar är populära kan det väl inte handla om någon större förändring, ökad förstärkarlast är väl knappast populärt.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/19 :  18:07:40  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
En klyscha brukar väl annars vara att en tjock kabel oftast brukar bli en bättre basförmedlare medans en tunnare kabel brukar lämpa sig mer för mellanregister och diskant.
Men om det ligger någon riktig sanning i det vet jag ej, själv så är mina högtalare bi-wirade med samma typ av kabel och tjocklek.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Sladd borde byta namn till kabel
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:08:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Precis hifi-rocker. Det har jag också hört. Men om jag hört förklaringen till varför det är så har jag glömt den. Synd att ingen vill upplysa mig. Jag har nu åtminstone kommit fram till att en kabel inte gärna kan sänka högtalarens motstånd som jag antydde ovan Alltså kan den endast tillföra motstånd. Men är det så att tjock kabel tillför mindre motstånd och tunn kabel mer motstånd, eller är skillnaden helt obetydlig på längder om 2-3 meter?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:24:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Skrev inte hifi&Musik om just detta lite grann i förtexterna i testet av högtalarkablar för 50-100 kr metern? Förra nummret tror jag det var. Kolla upp det.
Annars finns det vet väl någon LTSare som tror sig veta det!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:24:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En klyscha brukar väl annars vara att en tjock kabel oftast brukar bli en bättre basförmedlare medans en tunnare kabel brukar lämpa sig mer för mellanregister och diskant.
Men om det ligger någon riktig sanning i det vet jag ej, själv så är mina högtalare bi-wirade med samma typ av kabel och tjocklek.

Det är ingen klycha. Det stämmer med vissa förbehåll. Om du använder en ledare till vardera high/lowregistret så är det bättre att gå ned kraftigt i ledararea. Och i basen är det inte maximalt som gäller, utan optimalt. Vilket ligger kring 2,5 till 3 mm2. I diskant/mellanregister är det runt 1 mm2 som ger bästa ljud.
Och det handlar inte så mycket om frekvensgång, utan mer om ljudbild och svärta i bakgrunden (brus).
Om du använder flera tunnare var för sig isolerade ledare, så är det inte lika känsligt, men det kan ge andra nackdelar beroende på vilken typ av isolering (dielektrikum) ledarna har.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:43:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Appropå kablar: Är det någon som vet om man har provat att använda supraledande kablar till hifi? Endera som signalkablar eller högtalarkablar.
Det är ju knappast lämpligt för hemmabruk pga kylningen (går iofs att ordna) men jag tänkte att något företag kanske använt det som publikmagnet på någon mässa?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:54:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Sten Eriksson som har doktorerat i supraledarteknik (och är hifientusiast) har sagt att det är frestande att testa detta, men det är alltför svårt att genomföra detta. Så det är knappast testat ännu. Men vi får väl se om inte jag kan övertala honom i framtiden att genomföra ett prov.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:21:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vet du var han doktorerade och i vilket ämne (fysik eller kemi)? Känner nämligen en Sten Eriksson och jag bröjar undra om det är samma person.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:33:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Han arbetar som docent på Chalmers på avdelningen oorganisk kemi.
Resten vet jag inte så mycket om. Han är inte den sorten som snackar så mycket om vad han sysslar med på jobbet. Vi har annat viktigare som hifi att diskutera när vi träffas. Och i helgen ska vi käka sill med nubbe. Han är med i Mårten Design,s fanclub och har varit med i Las Vegas och senast i Frankfurt.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:44:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är ju vår jättestora kristallografi-expert
Jag känner honom lite grann, har kompisar som samarbetar med honom en hel del.

Hade ingen aning om att han var hifi-intresserad.

Jag blir lika överaskad varje gång någonting sånt här händer, Sverige är helt klart ett litet land .

Edited by - f95toli on 2003/06/19 22:49:22
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:57:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vad pysslar du med f96toli? På jobbet alltså.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:08:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är doktorand på instutitionen för mikroteknologi och nanovetenskap på Chalmers. Sysslar med komponenter gjorda i högtemperatursupraledare, därav min fråga ovan. Jag var nämligen lite nyfiken på om supraledare har letat sig ut till high-end hifi-industrin ännu, den brukar ju ta till sig nya material snabbt om man kan förbättra ljudet (nästan oavsett kostnad), dessutom så borde ju skrytfaktorn vara ganska hög .

Sten sysslar med ungfär samma material så vi brukar stöta på varann då och då.

Fråga honom om han inte tror att en dubbel-perovskit borde vara lämplig som membran i en diskant så blir han garanterat förvånad
(jo, jag vet att det är ett mycket nördigt skämt)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:29:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Inte för att jag förstår vad dubbel-perovskit är. Hur uttalar man det. Som bajs eller sk?
Jag ska fråga honom imorgon när han fått några starka innanför västen
Kan du ta och fråga honom om Bybee Quantum Purifiers som han skulle forska på. Och försöka få till lite mätningar på dom. Jag är lika nyfiken på vad dom egentligen gör. Det är klart hörbart, men att få fram egenskaperna verkar inte vara lätt. Om det finns hifientusiaster bland mätnissarna i forskningshuset, så hade det förmodligen gått snabbare.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:29:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag ska prata med honom nästa gång jag stöter på honom. Det låter onekligen intressant.
Tittade dock på Bybee Technologies hemsida (www.bybeetech.com) där de förklarar tekniken, det är i princip en massa "technobable" och innehåller en massa fel (eftersom jag sysslar med dessa material så vet jag en del om dem). Att filtren skulle fungera på grund av att de "nästan" är supraledande är bara goja, det fungerar inte så, ingenting kan vara "nästan" supraledande och definitivt inte vid rumstemperatur. Jag hoppas att det inte är Bybee själv som skrivit texten för då har jag inte stort förtroende för honom.
Det utesluter iofa inte att filtren fungerar men om han nu verkligen har forskat om supraledning borde han veta bättre.

Jag tycker principen mer verkar likna koppar-pulverfilter (som faktiskt fungerar mycket bra), det är en typ av EMI-filter som såvitt jag vet inte finns att köpa kommersiellt. De har dock en cut-off på flera hundra MHz.

Sten borde kunna det här eftersom det är den typ av material han forskar på.

Edited by - f95toli on 2003/06/20 00:30:55
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:45:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Sten säger detsamma, men det kan också vara ett sätt att sprida dimridåer för att inte avslöja vad det egentligen är.
Men hursomhelst, så fungerar dom mycket bra i ljudsammanhang.
Och dom verkar inte att innehålla det som Jack Bybee säger.
Men det är inte ovanligt inom hifibranchen att man sprider dimridåer.
Detta har jag sett inom bla. vissa välrenomerade hifikabeltillverkares hemsidor, där man ljuger om vad kablarna innehåller. Vid analyser av materialet, så har det visat sig att den som försöker att plagiera vissa kablar misslyckas om dom följer receptet från hemsidornas materialspec. Resultatet kan bli rena katastrofen ljudmässigt.
Och det finns folk som går på dessa skrifter från dessa kabeltillverkare bara det ser tillräckligt tekniskt ut. Med forskningslabb som är mycket påkostade. Till skillnad från mitt labb som är nästan obefintligt. Men jag lejer bort dom analyser som jag behöver. Det blir mycket billigare i längden.
Jag väljer hellre att inte tala om vad jag vet istället för att sprida dimridåer. Det känns ärligare på det viset.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:50:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jorma:

Men om t.ex. dom tjockare kablarna har lägre kapacitans och resistans (så heter det väl?!)
än de som är något tunnare är det då inte bättre att använde även dem till diskanten om man kör bi-wirat?
Eller det är bara skitsnack från tillverkaren som vill tjäna pengar på att sälja mer av den dyrare varianten?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:54:24  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
resistans och induktans var det kanske.....
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:09:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det jag har testat fram, så är det bättre med en klenare area i kabeln vid högre frekvens.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:15:49  Show Profile Send divander a Private Message
Glöm inte att tjocka kablar imponerar på brudarna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:18:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag tror inte att tjocka kablar, feta däck och annat tekniskt imponerar på brudarna. Snarare tvärtom. Kablar som inte syns har definitivt en högre WAF-faktor

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:28:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
med tjocka kablar kanske herr divander syftade på något annat...!!
hehehe...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000