HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni väljer högtalarna åt mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/17 :  02:09:51  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Tycker att dom är fina. Det görs ju så mycket i svart och väldiga utstyrslar, i flera prisklasser nuförtiden. Det är ju bra att det finns valmöjlighet, men det är ju kul med nåt neutralare ockå.

Undrar mest om ni tycker att det är rena skräpet, eller om det låter ok för prisklassen, och några hundringar ytterligare? -tycker dock att det är tråkigt att dom inte kan ligga några tusingar högre i pris, med tanke på vad jag tycker såppas snygga lådor

Edited by - misterx28 on 2003/06/18 20:15:39

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:01:14  Show Profile Send divander a Private Message
De kanske passar till ett par NAD 3020. Det vore väl kul att ha en anläggning med samma modellnummer rakt igenom.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:49:08  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jodå!

Dom låter helt ok för prisklassen.
Personligen kanske jag skulle försöka få ihop mer pengar och köpa ett par Monitor audio bronze eller ett par Alr Jordan Entry.

Men dom är som sagt helt ok.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:35:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nä..och jag kommer nog inte heller att göra det !! Skulle nog göra som Dan B. spara ihop lite mer pengar och gå upp ett steg. Typ till nån Wharfedale Diamond, eller Monitor Audio..

/M
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:51:54  Show Profile Send misterx28 a Private Message
ja, det dumma är ju bara att man ska hitta rätt design också. Var inne på Dynaudio 42 förut, men då vill ma ju ha lite mera estetik för pengarna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:11:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men de flesta firmor har idag val när det gäller träslag på sina burkar, så du borde nog kunna hitta nått som passar..
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:41:37  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jo, du har rätt med det. Men om man ska ge ett flertal tusen för sina högtalare, så begär jag åtminstone en mörkare ek el. liknande.
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/06/18 :  00:16:02  Show Profile Send knas a Private Message
quote:
ja, det dumma är ju bara att man ska hitta rätt design också. Var inne på Dynaudio 42 förut, men då vill ma ju ha lite mera estetik för pengarna.

Skillnaden i lyssningsglädje mellan Gale 3020 och Dynaudio Audience 42 är enorm. Enligt min mening kan man inte jämföra dem då skillnaden känns som dag och natt. Det intryck jag fick när jag var och provlyssnade var att Gale 3020 låter som om de hade ett täcke över sig. Det var en "rökig dimma" över ljudbilden. Dynaudio Audience 42 var dynamiska och livliga med en varm och trevlig ljudbild. Jag kan hålla med dig om att Dynaudio Audience-serien är aningen trista i bygge och design, men låt för guds skull inte form gå före funktion i detta ämne.
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  01:00:07  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jag är inget bra på hifi. Så dom referenserna du anger har jag svårt att ta till mig, mera än det att Dynaudio ska vara mycket bättre. Men om du jämför Gale med en riktig bra kompaktstereo då. Var hamnar vi då? Jag tänkte köpa en ok förstärkare och Cd och nöja mig med Gale högtalarna så länge, eftersom jag tycker att dom är fina. Sen om jag inte är nöjd, så uppgraderar jag. Men om dom är för jäkliga i ljudkvalitén. Då ska jag nog ta mig en funderare till..
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/18 :  01:09:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
misterx28, en sak som borde vara lätt att ta till sig är följande:
"Det intryck jag fick när jag var och provlyssnade var att Gale 3020 låter som om de hade ett täcke över sig."

Testa själv. Det är sjukt, men en del högtalare låter verkligen på detta vis, att det är som om någon hängt en tjock filt framför...

Visst är det viktigt att man ska vara nöjd med utseendet på sina högtalare, men man kan ju liksom inte ignorera vad det är och vad det är till för - om du bryr dig väldigt mycket mer om hur de ser ut än hur de låter känns det nästan som att du skulle kunna köpa nån fin vas eller något och sen placera en liten minihögtalare bakom...

Enda sättet att veta vad du tycker är bra nog för dig är att lyssna själv!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  01:18:51  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jo, om det ska vara så jäkligt att det låter som dom har ett täcke över sig, så avstår jag nog. Men jag har svårt att tro att täcket är speciellt tjockt i sådant fall..
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  04:41:27  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Ja, nåt som är positivt med Dynaoudio är ju att en av modellerna kan väggmonteras. Och det verkar ju inte vara så lätt att få tag på hos andra högtalarmodeller. Vet nån ifall det finns nån annan bra väggmonterings högtalare förresten?

Nu la jag in en beställning:
1 par DALI 1001 stativhögtalare (Körsbär), 2.396:-
1 st. Cambridge D500SE CD-spelare (Svart), 2.498:-
1 st. Cambridge A500 förstärkare (Svart), 2.498:-
1 st Denon TU-255 radiodel (Svart), 1.998:-

-kommentera gärna högtalarna. Jag behöver inte mycket bas, utan jag lyssnar mest på lugnare musik på en relativt låg volym. Är dom ok åtminstone? Eller ska jag avbeställa

Edited by - misterx28 on 2003/06/18 06:06:46
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:35:33  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag lyssnade på en Gale-modell (för 1800:-) på Radiolagret för nåt år sedan, den lät otroligt bra med tanke på storlek och pris. Tror det var föregångaren till 3020? Jag har inte lyssnat på Dali 1001, men undrar om den verkligen låter 60% "bättre" än 3020, särskilt på väggen.. Gale-högtalaren ser betydligt mer lättdriven ut oxå. Vidare hade jag valt en begagnad tuner för max 1000:-, istället för en ny TU-255. I själva verket hade jag nog hellre köpt begagnad elektronik oxå (man kan fynda rätt friskt även i dessa prisklasser), men det är ju jag det...
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:43:46  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Jag köpte i vintras ett par Dali 2002 som jag tyckte lät riktigt bra. De kostar 2800:-. Jag tror att tunern som du beställt är utan fjärr.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:54:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Köp monitor audio bronze 2 istället. Dom kostar 3400kr och är mycket trevligare än Dali. Gale har jag inte hört dock.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/18 :  11:20:52  Show Profile Send John a Private Message
Har hört Cambridge 300-serien med ett par Mordaunt-Short (stativare för ca 2900) och det låter, tycker jag, riktigt bra, öppet, rent och med rätt ok bas. Inte det varmaste mellanregistret (beror också mycket på rummet jag lyssnat i), men helt ok. Enligt min mening mycket bättre än de små Dali-prylar jag lyssnat på.
Bara för att förvirra lite ytterligare...

Men sedan så är det väl så att du säkert blir nöjd med Dali också. Det är ju trots allt sällan man jämför rakt av med nåt annat och trivs man så trivs man, oavsett om det råkar finnas nåt bättre.

tycker
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  19:09:37  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Kan man placera Mordaunt short intill vägg? Nej, usch. Fronten gillade inte jag nåt vidare..

Nja. Givetvis så vill man ju inte köpa nåt skräp. Finns det nån högtalare som man kan placera i ett hyllplan intill el. nära bakvägg. Som finns i färgerna körsbär el. helst ek. Ska helst inte vara några utsvävningar på fronten under skyddet heller. Med utsvävningar menar jag silver och konstiga utsmyckningar..
Högtalarn ska vara i en moderatare prisklass än tidigare tänkta Dynausio 24, eftersom jag har platsbrist. Men den kan kosta mera än DALIN.

Edited by - misterx28 on 2003/06/18 19:40:13
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:14:59  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Nu har jag hittat ett komplement. Är kanske inte så helförtjust i dom utseendemässigt, skinande pianolack. Men ganska så neutrala är dom ju ändå.

Nu får ni välja åt mig:

Alternativ 1: DALI 1001

Alternativ 2: DALI 2002

Alternativ 3: Audio pro black diamond(förutsatt att man kan placera dom i ett hyllplan nära vägg och att dom matchar förstärkaren?)

Alternativ 4: Ni= Expertisen. Hittar nåt likvärdigt, som ni anser vara bättre(och snyggare framförallt, mörk ek).

Alternativ 5: Säg ej att jag borde lyssna själv

Edited by - misterx28 on 2003/06/18 20:16:15
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:37:13  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Gillar personligen inte Dail. Tycker att många av dem låter oengagerat och burkigt. Tycker definitivt att du skall ta en titta på Monitor Audio Bronze 2. Mycket öppet detaljerat ljud för sin prisklass. Visserligen skall man inte gå efter det men Hifi&Musik har ju givit dessa ett mycket bra omdöme.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:43:34  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Finishes Black Ash or Beech vinyl with Black Grille. Gillar inte färgerna nåt vidare. Inte fronten heller, tyvärr. Black ash, hur ser det ut förresten? Men jag tackar ändå, och ska överväga.. Och sen så är dom ju billiga också. Jo, men den ljusa färgen går väl an ändå. Lovar att kolla upp detta närmare. Vilken musik passar dom till förresten?

Edited by - misterx28 on 2003/06/18 20:53:33
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:55:11  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
De skall enligt mig och vad jag läst vara mycket allround.
/Peter

Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:56:35  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jo, den låter bra. Kan man ställa dom intill vägg i ett hyllplan?
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:58:59  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
det skall gå bra. basreflexporten sitter ju på framsidan.
/Peter

Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:51:21  Show Profile Send misterx28 a Private Message
1 st. Cambridge A500 förstärkare (Svart), 2.498:- + Monitor audio bronze b2. Orkar stärkar'n?

Edited by - misterx28 on 2003/06/18 21:51:40
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:58:15  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Inga som helst problem kan jag lova. Du kommer få ett mycket prisvärt system.
/Peter

Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:01:58  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Bra. Då inväntar jag bara svar ifrån Hifiklubben, så får jag se sedan om det blir Monitor audio bronze b2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000