HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Dansk highend med JPC som standard
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  00:13:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Danska Vitus Audio- www.vitusaudio.com -har beslutat att använda JPC2.5 nätkablar som standardkabel till en del av sina produkter. Bla. phonoförstärkare och förförstärkare.
Effektförstärkarna är inte beslutat ännu, men tester pågår.
Vitus Audio bygger bla. RIAAdelen i Nordic Consepts Reference vinylspelare.
www.klubben.net
Och deras effektförstärkare drev basdelen i DNA Sequence, Donald Norths högtalare som spelade på Frankfurtmässan:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14431

Ny nätkabeltest är på gång i nya Norska hifitidningen Fidelity.
http://www.audioforum.no/
Det är Vidar Mörch som testar nätkablar, där bla. JPC2.5 är med.
När testet kommer är inte klart ännu.

Och så har jag lagt ut lite bilder på mina No.1 signal och högtalarkablar på hemsidorna: www.jormadesign.com

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/06/19 22:20:52

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:05:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hur mycket egen forskning ligger till grund för dina kablar? Jag menar du är själv och t.ex. Nordost har ett stort research team. Man blir ju lite skeptisk till att en hissmontör (eller vad du nu är) kan slänga ihop en kabel som slår det mesta och kan mäta sig med valhalla (som du eller någon annan sagt). Tillåt mig tveka....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:11:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad är det som säger att Nordost är så speciella då?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:14:57  Show Profile Send ekman a Private Message
vad är det som gör jbl så speciella?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:15:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
De har gjort ganska mycket forskning inom området och mina frågor till jormar (via PM) har visat att han inte verkar speciellt bra koll på sin fysik. På Nordost har man det och man har dessutom tillgång till diverse dyr mätutrustning som jag tvivlar att vår hissmontör har.....

(edit stavfel)

Edited by - Rydberg on 2003/06/19 01:23:40
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/19 :  02:00:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ekman, fråga din morsa!

Rydberg, aha, men å andra sidan är de som använt Jormakablarna
väl inga fiksmåsar heller, om de väljer Jormakablarna tyder det
väl på att de är sjyssta - ellerhur.

Plus att prisskillnaden nog är rätt stor också!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/19 :  02:07:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Allt går att sälja med lite övertalning. Jag menar att han egentligen varken har teknik eller kunskap att göra en killerkabel. Hans snack om att JPC kabeln skulle ha filterverkan är ju löjlig, den är nämligen uppmätt och det var ingen som helst filterverkan i den kabeln(förutom den som finns i vanliga kablar, överföringsfunktioen så alltså ut som för vilken kabel som helst dvs ingen dämninga av multiplar(inte jättehöga naturligtvis) av nätfrekvensen). Skärm har den och det är bra, det är säkert den som gör skillnaden och inte den så kallade filterverkan.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/19 :  02:46:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Möjligen kan man ju lyssna på kabeln innan man gör ned konstruktören......

Bravo
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/19 :  03:07:17  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Är det tvunget att ha koll på fysiken för att göra en bra kabel??

Nä du Rydberg! Sånt här blir jag väldigt irriterad på! Jorma har gjort ett mycket fint jobb och jag tycker ingen ska klanka ner på honom.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/19 :  03:11:29  Show Profile Send CC a Private Message
Jaså, då var det dags igen? De troende mot de otrogna! Ska bli intressant som vanligt..
Vem vinner

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/19 :  03:49:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, i mitt fall handlar det inte om något troende hit eller dit, utan den pejorativa undertonen i kritiken som mer har inslag av personangrepp än sakskäl. Då finns bara en sak att göra LYSSNA, kritisera sedan.

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/06/19 :  06:23:56  Show Profile Send ekman a Private Message
mkt intelligent svar där NN precis i klass med din fråga =) man blir imponerad
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  07:32:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Rydberg:
Varför så föraktfull. Du har inte en susning om vad jag har tillgång till idag. Man behöver inte äga ett laboratorium själv. Dom tjänsterna kan man köpa in. Men det gäller opckså att veta vad man ska leta efter om det är mätning som gäller. Men viktigast av allt är att man lyssnar på grejerna. Det klarar sig inte Nordost utan heller. Eller tror du att dom enbart mäter?
Vitus har jag inte övertalat. Dom hörde av sig till mig om att få testa kablarna. Bra kvalitet talar för sig själv.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/19 :  08:27:31  Show Profile Send Timbre a Private Message
"Jaså, då var det dags igen? De troende mot de otrogna! Ska bli intressant som vanligt..
Vem vinner?"

Jorma vinner - för det blir mer reklam ju längre tråden blir.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/19 :  08:41:21  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag håller på JORMA

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/19 :  08:43:50  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Rydberg: Din inställning till JPC är intressant och det är nog många med mig som uppskattar ett kritiskt förhållningssätt, till hifi i allmänhet och kanske till kablar i synnerhet... Men i samma ögonblick som du i nedlåtande ton kallar Jorma för hissmontör blir jag ledsen å Jormas vägnar (även om den titeln knappast är nåt att skämmas över). Jag har aldrig testat en JPC (och kommer nog aldrig att göra det), däremot har jag träffat Jorma och... Tycka vad man vill om hans kablar och idéer, men en mer entusiastisk hifi-personlighet får man leta efter! Så, lyd ett gott råd: Lägg ned patroniserandet men fortsätt gärna ställa kritiska frågor, det behövs för nyanseringens skull.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:11:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Grabbar:
Hoppas att ni kan hålla diskussionen saklig och trivsam.

Det vore ju synd att behöva låsa en sån här jättestor nyhet...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:16:07  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Rydberg; Jag har inte själv träffat Jorma, men ingen förtjänar att bli utsatt för den ton du använder i dina inlägg.

Om allt kring hifi handlar om utvecklingsresurser borde man alltså genom att granska bokslut och FoU kostnader komma fram till vilka de bästa produkterna är. Jag tror inte det är så enkelt.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:23:43  Show Profile Send Jadde a Private Message
Jorma:

Utgör inte tyngden från "klumpen" på RCA-modellen en stor påfrestning för RCA-kontakterna? Grattis till Vitus Audio!

Edited by - Jadde on 2003/06/19 11:47:22
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:26:35  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Rydberg: Hur mycket fysik har du läst egentligen? Vet du hur en signal tar sig igenom en kabel och vilka faktorer som påverkar det förloppet? Visst, det är bra med ett kritiskt förhållningssätt, det borde fler ha, men varför skulle JPC vara sämre än nordost? Samma fysik gäller för Jorma som för alla andra. Hur kablars olika fysiska egenskaper påverkar signalen går att läsa sig till, det klarar en hissmontör galant. En kompis jobbade förut som hissmontör, men är nu civilare (elektro). Kan han så kan Jorma.

Själv är jag väldigt skeptisk till dyrt kablage överhuvudtaget. Men som jag har fattat så är JPC en nätkabel. Skulle vara kul och se hur dom påverkar strömen man drar igenom dom. För alla kablar påverkar ju på nåt sätt. När det gäller högtalarkablar och signalkablar är det känt sedan länge vilka egenskpaer dessa bör ha (har inget med priset att göra, finns bra billiga, finns bra dyra). Vitus är ju inte idioter. Dom måste ju ha mätt upp att kabeln faktiskt gör något som dom gillar.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:32:43  Show Profile Send pesa a Private Message
Jorma, Stort grattis!!!

I övrigt håller jag med ekpeng. Sansa er...

Hur dom låter är viktigast. Vad gäller tester så vill jag minnas att High Fidelity gjorde ett nätkabeltest en tid tillbaka där JPC var med och fick mycket goda omdömen.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:12:25  Show Profile Send n/a a Private Message

Gratulerar Jorma!

No:1 kablar ser riktigt trevliga ut!

Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:58:43  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag köpte:

för att den var snygg och billig. Den ser ut som JPC och låter enligt vänner inte på något sätt annars än JPC. 15kr/m på 50m rulle. www.rssverige.com

Resultat:

ganska snygga IMO. billigt, snyggt och gör sitt jobb väl

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:45:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Rydberg:

Din kritik är klantig, oförskämd och barnsligt pro åt ett visst märke som du tror är bäst, "kan" sin fysik och så har något gäng i en klan "mätt" och de kan ju aldrig heller ha fel....

Försök en gång till, nyansera din inställning.

Eller håll tyst.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:55:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jormar> Föraktfull? Jag är inte ett dugg föraktfull, jag är däremot mycket undrande över hur du, med mycket begränsade resurser, kan lyckas göra en kabel som slår vahalla etc. Vilka är de parametrar i signalöverföring du jobbar mest med?

Folk i allmänhet> Det handlar inte om att att hålla på någon eller klanka ner. Frågan kom efter en disskusion om dessa kablar bland lite andra hifivänner.

MrÄlg> Jag har inte läst så mycket fysik, mest signalteori, signaler och system anlys, matte. Det klart samma fysik gäller Jorma men jag ställer mig mycket undrande inför hemmapulare med små resurser som dessutom inte verkar ha koll på "hur en signal tar sig igenom en kabel och vilka faktorer som påverkar det förloppet"!

MaxMartin> Skulle man bara lyssna och göra kablar helt efter känsla skulle det dröja LÄNGE innnan man hittade rätt, nä någon filosofi måste man ha. Men det klart att man även måste lyssna, det är självklart.

Revisorn> Tonen är det inget fel på, den är inte föraktande, den är tvekande och söker efter svar.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:01:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message

Jadde:
Utgör inte tyngden från "klumpen" på RCA-modellen en stor påfrestning för RCA-kontakterna? Grattis till Vitus Audio!

Tack ska du ha Jadde.
Klumpen väger inte mer än 60 gram till signalkablarna, så det ska nog inte vara någon risk för påfrestning pga. av detta.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000