StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 10:43:45
|
Tänkte gör en lite uppföljning av min tweakade Sony spelare. Då man ”skapat” något själv så blir man ju lite partisk och tycker för det mesta att resultatet är bra. Desto roligare är det då om även någon annan instämmer i att man lyckats med sin skapelse.
Jag har en kompis som har en himla massa hifi prylar. Bland annat så har han en McComack drive och en QLN dac, en Perreauc cd spelare och en Sony SCD-XB940 cd spelare. Denna Sony har han haft på tweak hos en tysk firma som heter Clockwork. Tweakaet kostade honom 16 000 kr och Clockwork har för de pengarna tagit bort digitalutgången, hörlursurgången, monterat en ny nätkabel, rundat hörn och kanter på kretskort och kylflänsar mm. De har dessutom lackerat hela kretskortet, driven och locket med en speciallack som heter C37 och som sägs skall göra underverk. De kanske gjort lite annat också för de 16 000 kr de tar betalt.
Min Sony har jag monterat närbrunn med nätfilter och så använder jag JPC 2.5 nätkabel. Jag har ett 75 ohms motstånd i digitalutgången. En kopparskärm över driven. Op amparna är bytta till BB OPA 2604 och över dem sitter en ”dubbelmacka” bestående av en tantalkondensator och en Wima metaliserad poyester kondensator. Wima kondensatorer är även paralellkopplade äver stora elektrolyter i strömförsörjningen och analogdelen. Sedan har jag satt säkert ett par kilo bitumen i lådans alla sidor, topp och botten, samt på driven. Slutligen ligger kristallen inbakad i häftmassa.
Hos min kompis började vi att spela på McComack/QLN kombon och det lät riktigt trevligt. Vi spelade på Electrocompaniet förste3g och ett Thule slutsteg. MIT T2 signal och högtalarkablar och KEF Reference 3 högtalare. Efter en stund bytte vi till min tweakade Sony och det tog inte lång tid innan min kompis var ”lååång” i blicken och sade att ”tusan så bra den låter, du har verkligen lyckats”. Han fortsatte med att ”detta blir pinsamt, den spelar mycket bättre än min Sony”. Jag lugnade honom och sade att ” vi får väl höra din Sony först, du kanske minns fel”. I med hans Sony och rätt snart kunde jag konstatera att han hade rätt. Den Clockworktweakade Sonyn lär grynig, utan pondus och konturer i basen, och med liten ljudbild, i jämförelse med min tweakade Sony. Min stackar kompis konstaterade att ” jag känner som om de blåst mig i Tyskland”……..
Vi avslutade med att spela på Perreauxen, som lät bättre än hans Sony, sämre är McCormack/QLN kombon och sämre än min tweakade Sony.
Det är roligt att kunna konstatera att man med rätt enkla medel kan förbättra en cd spelare så att den spelar utöver sin prisklass. Det går säkert att ha en massa invändningar mot detta test, och det kan handla om matchning, uppvärmning av spelarna, osv. Det ligger säkert mycket i det, men under de förutsättningar vi lyssnade var vi dock överens om resultaten.
Tweaka är roligt
Vänligen
Stefan B
|
|