HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur dämpa buller genom dörren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:16:31  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag bor i källaren, med dörren till tvättstugan. Tvättmaskinen väsnas väldigt mycket, det är framförallt ett högt skrikande/vinande ljud som hörs in till mitt rum. Väggarna är 45 cm betong/gips, så genom dem kommer inte mycket ljud. Dörren däremot är ca 4 cm tjock och verkar bestå av två tunna skivor med hålrum emellan, som t.o.m. höga frekvenser går (nästan) rakt igenom. Det är framförallt höga frekvenser som behöver dämpas, säg över ca 1 kHz, men det gör ju inget om det skulle gå att dämpa även de lägre frekvenserna.

Hur dämpar man dörren på effektivaste sätt?
Är det en bra idé att köpa någon typ av gullfiberskiva att montera på dörren? Kanske dubbla dörrar? Dörr i massivt trä? Gullfiberskiva inuti dörren?

mvh Tobias

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/08 :  17:21:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Dörren däremot är ca 4 cm tjock och verkar bestå av två tunna skivor med hålrum emellan, som t.o.m. höga frekvenser går (nästan) rakt igenom. Det är framförallt höga frekvenser som behöver dämpas, säg över ca 1 kHz, men det gör ju inget om det skulle gå att dämpa även de lägre frekvenserna.

Hur dämpar man dörren på effektivaste sätt?
Är det en bra idé att köpa någon typ av gullfiberskiva att montera på dörren? Kanske dubbla dörrar? Dörr i massivt trä? Gullfiberskiva inuti dörren?

Kan man lossa en av skivorna på dörren så kan man ju alltid lägga i ljudisolering av typen http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2087&typ=bygg i hålrummet. Vet dock ej om den typ av ljudisolering som refereras till i länken, är bra på att dämpa högre frekvenser. Om du har möjlihet att lägga i ljudisolering i dörren så kanske det bästa är att fråga någon fackman vilken typ av isolering som passar bäst för för ändamålet.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/08 :  17:35:37  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt fall men de mesta ljudet som går igenom dörrar inomhus går inte igenom själva dörren utan slinker igenom springorna. Att isolera innerdörrar pss som ytterdörrar är inte fel. Sedan kommer det säkert igenom en massa ljud genom dörren och att staga upp den med en gipsskiva är nog inte fel.

En snygg (nåja) och troligtvis lagom effektiv åtgärd är säkert att klä dörren som i M's kontor (Bond's chef) med skinn!

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:01:12  Show Profile Send Tobias a Private Message

quote:
Kan man lossa en av skivorna på dörren så kan man ju alltid lägga i ljudisolering av typen http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2087&typ=bygg i hålrummet.

Jag har tittat mer på om det går att separera skivorna i dörren. Det är nog lättare att köpa en ny dörr eller bygga en egen än att få isär den jag har nu. Men bullerskärmsskivor borde ju vara bra, ska kolla upp mera om det.

quote:
Att isolera innerdörrar pss som ytterdörrar är inte fel. Sedan kommer det säkert igenom en massa ljud genom dörren och att staga upp den med en gipsskiva är nog inte fel.

Jag har satt dit gummilister runt dörren, men det hjälpte inte så mycket. Men det blev kanske inte tillräckligt tätt. Menar du att man ska limma på en gipsskiva på ena sidan av dörren, eller?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:25:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Jag har satt dit gummilister runt dörren, men det hjälpte inte så mycket. Men det blev kanske inte tillräckligt tätt. Menar du att man ska limma på en gipsskiva på ena sidan av dörren, eller?

Ah om du har fått det tätt så är det dörren. Det vad det jag menade med att jag inte vet hur det ser ut...

En gipsskiva gör dörren tygre och därmed mer stabil. Vid lägre frekvenser sä är det inte enbart materialet som avgör ljudisolationen utan mer massan. En gipsskiva är ett enkelt sätt att öka massan. Dubbelhäftande tejp i mitten och fastskruvning i dörrkanterna borde göra något.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/08/08 :  22:40:11  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag har bott i en källare med "ihåliga" dörrar,trodde jag,men det visade sig att mellan dörrarnas paneler så fanns det ett bikaksliknade skikt bestående av någon sorts wellpapp (såg det ut som)
Är det sånt som kallas gabondörrar?(stavas det så----)
Nåväl lösningen för min del blev akustikskivor avsedda för takmontering.Skivorna var av storleken 120*60 cm.Dom monterades i en ram tillverkad av en trälist,eftersom dom släppte iftån sig hudirriterabde dammpartiklar så kläddes baksidan av panelerna med plast.(häftade dit en sopsäck)Tätning av framsidan utfördes med cilikon,mellan skivans kant och listen alltså.Dammfritt blev det och dämpade ljud gjorde det.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/09 :  01:58:41  Show Profile Send mag a Private Message
Glöm inte att täta mellanrummet mellen dörrkarm och vägg dvs bakom foderna.

//Magnu
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/08/12 :  13:28:34  Show Profile Send Tobias a Private Message
Tack för tipsen!!

Jag tror jag testar lite av varje eller en kombination av allting, så borde det dämpa tillräckligt.

mvh T.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000