Author |
Topic |
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 15:16:31
|
Jag bor i källaren, med dörren till tvättstugan. Tvättmaskinen väsnas väldigt mycket, det är framförallt ett högt skrikande/vinande ljud som hörs in till mitt rum. Väggarna är 45 cm betong/gips, så genom dem kommer inte mycket ljud. Dörren däremot är ca 4 cm tjock och verkar bestå av två tunna skivor med hålrum emellan, som t.o.m. höga frekvenser går (nästan) rakt igenom. Det är framförallt höga frekvenser som behöver dämpas, säg över ca 1 kHz, men det gör ju inget om det skulle gå att dämpa även de lägre frekvenserna.
Hur dämpar man dörren på effektivaste sätt? Är det en bra idé att köpa någon typ av gullfiberskiva att montera på dörren? Kanske dubbla dörrar? Dörr i massivt trä? Gullfiberskiva inuti dörren?
mvh Tobias
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 17:21:32
|
quote:
Dörren däremot är ca 4 cm tjock och verkar bestå av två tunna skivor med hålrum emellan, som t.o.m. höga frekvenser går (nästan) rakt igenom. Det är framförallt höga frekvenser som behöver dämpas, säg över ca 1 kHz, men det gör ju inget om det skulle gå att dämpa även de lägre frekvenserna.
Hur dämpar man dörren på effektivaste sätt? Är det en bra idé att köpa någon typ av gullfiberskiva att montera på dörren? Kanske dubbla dörrar? Dörr i massivt trä? Gullfiberskiva inuti dörren?
Kan man lossa en av skivorna på dörren så kan man ju alltid lägga i ljudisolering av typen http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2087&typ=bygg i hålrummet. Vet dock ej om den typ av ljudisolering som refereras till i länken, är bra på att dämpa högre frekvenser. Om du har möjlihet att lägga i ljudisolering i dörren så kanske det bästa är att fråga någon fackman vilken typ av isolering som passar bäst för för ändamålet.
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 17:35:37
|
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt fall men de mesta ljudet som går igenom dörrar inomhus går inte igenom själva dörren utan slinker igenom springorna. Att isolera innerdörrar pss som ytterdörrar är inte fel. Sedan kommer det säkert igenom en massa ljud genom dörren och att staga upp den med en gipsskiva är nog inte fel.
En snygg (nåja) och troligtvis lagom effektiv åtgärd är säkert att klä dörren som i M's kontor (Bond's chef) med skinn!
-The world is my oyster... |
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:01:12
|
quote: Kan man lossa en av skivorna på dörren så kan man ju alltid lägga i ljudisolering av typen http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2087&typ=bygg i hålrummet.
Jag har tittat mer på om det går att separera skivorna i dörren. Det är nog lättare att köpa en ny dörr eller bygga en egen än att få isär den jag har nu. Men bullerskärmsskivor borde ju vara bra, ska kolla upp mera om det.
quote: Att isolera innerdörrar pss som ytterdörrar är inte fel. Sedan kommer det säkert igenom en massa ljud genom dörren och att staga upp den med en gipsskiva är nog inte fel.
Jag har satt dit gummilister runt dörren, men det hjälpte inte så mycket. Men det blev kanske inte tillräckligt tätt. Menar du att man ska limma på en gipsskiva på ena sidan av dörren, eller?
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:25:19
|
quote: Jag har satt dit gummilister runt dörren, men det hjälpte inte så mycket. Men det blev kanske inte tillräckligt tätt. Menar du att man ska limma på en gipsskiva på ena sidan av dörren, eller?
Ah om du har fått det tätt så är det dörren. Det vad det jag menade med att jag inte vet hur det ser ut...
En gipsskiva gör dörren tygre och därmed mer stabil. Vid lägre frekvenser sä är det inte enbart materialet som avgör ljudisolationen utan mer massan. En gipsskiva är ett enkelt sätt att öka massan. Dubbelhäftande tejp i mitten och fastskruvning i dörrkanterna borde göra något.
-The world is my oyster... |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:40:11
|
Jag har bott i en källare med "ihåliga" dörrar,trodde jag,men det visade sig att mellan dörrarnas paneler så fanns det ett bikaksliknade skikt bestående av någon sorts wellpapp (såg det ut som) Är det sånt som kallas gabondörrar?(stavas det så----) Nåväl lösningen för min del blev akustikskivor avsedda för takmontering.Skivorna var av storleken 120*60 cm.Dom monterades i en ram tillverkad av en trälist,eftersom dom släppte iftån sig hudirriterabde dammpartiklar så kläddes baksidan av panelerna med plast.(häftade dit en sopsäck)Tätning av framsidan utfördes med cilikon,mellan skivans kant och listen alltså.Dammfritt blev det och dämpade ljud gjorde det.
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 01:58:41
|
Glöm inte att täta mellanrummet mellen dörrkarm och vägg dvs bakom foderna.
//Magnu |
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 13:28:34
|
Tack för tipsen!!
Jag tror jag testar lite av varje eller en kombination av allting, så borde det dämpa tillräckligt.
mvh T.
|
|
|
|
Topic |
|