Author |
Topic |
|
brn2rnTR
Member
85 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 22:54:47
|
Hej,
Thomas heter jag och postar här mitt första inlägg. Har hållt på med HiFi i snart 20 år trots att jag bara är tio år äldre än så, Pappas fel tror jag. Har ägt/haft/fått/ärvt drösvis med prylar genom åren med tyngdpunkt på Advantage de senaste 6-7 åren.
Nu tänkte jag bygga ett par nya högtalare och eftersom jag har ett par ProAc R2 idag så kanske man skulle bygga en 2.5 klon i moddat skick.
Min tanke var att använda "rätt" element (med option på att byta diskanten till något roligare framöver, kanske ny a S-S ringradiatorn), men att göra filter och låda lite stabilare.
I filterväg tänkte jag blåsa på för allt vad tygen håller med vad Bosse på Golden Age kan hitta på. Mundorf, Cross-Coil och allt det där.
I lådväg tänkte jag bygga vidare på Bystedts Galtisstil på låda eftersom jag liksom honom gillar Audio Physics stil. Det blir således en lutande låda (4 grader eller därikring) som byggs av dubbla lager 16mm MDF med dämplim runtom utom baffeln som blir dubbla 22mm utan dämplim. Elementen kommer sedan sitta nedfrästa i en yttre baffel som följer elementens form lite snyggt sådär.
Låda i vaxad flammbjörk med bakstycke och ytterbaffel i sidenmattsvart lack.
Åsikter från er som byggt klonen tidigare välkomnas. Likaså önskar jag åsikter från er som är mer "elektriska" än jag angående positivt och negativt med att byta till en vassare diskant.
Må väl, Thomas
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 07:39:24
|
Hej Thomas. Det låter som ett seriöst och skoj projekt, även om inte jag skulle vilja kalla det för en proac klon. Det finns ju inte så många likheter kvar efter alla modifieringar du nämner. Jag tror du skall luta lådan mer. 7 grader har jag, det har Audio Physic och det har en högtalare som heter Scanspeak Refrence plus. Det finns säkert en anledning till att just 7 grader är gångbart. Att bygga en lutande låda är dock ett j£$€"§a jobb jämfört med en "vanlig" låda. Jag har ju byggt bägge varianter och tycker att den lutande är många gånger besvärligare. Allt går dock om du har gott tålamod.
Den "billiga" diskanten som sitter i klonen original har vissa fördelar har jag förstått. Blandannat sprider den ljudet bättre pga sin mindre membranyta. Denna diskant används dessutom av fler tillverkare som har den i dyra konstruktioner, bla Spendor. Men visst, Scanspeaks nya ringradiator är nog rolig, lite dyr kanske.
Jag skickar några länkar som du kanske har glädje av
http://deanjohnston.orcon.net.nz/proac/index.htm
http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/scan-speak_eng.htm
http://www.audiodata-hifi.de/Produkte/index.html
Vänligen StefanB
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 15:02:58
|
quote: Att bygga en lutande låda är dock ett j£$€"§a jobb jämfört med en "vanlig" låda. Jag har ju byggt bägge varianter och tycker att den lutande är många gånger besvärligare. Allt går dock om du har gott tålamod.
Som vanligt gäller ju inte detta om du har rätt verktyg då blir det bara lite jobbigare. Rätt vektyg kan ju idetta fall kanske till och med räcka med en klinga med vinkelbart bord (finns det såna som inte har det ?)
edit: kanske är läge att vänta och se hur det går för Stefan med hans Galtis om dom blir lyckade kan du bygga ett par kopior :).
//Magnus
Edited by - mag on 2002/08/12 15:11:5 |
|
|
|
Topic |
|
|
|