HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiva filter igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/09 :  15:59:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har ju skrivit om det förut att jag ska försöka bygga nya högtalare och tänkte driva med ett aktivt filter, så jag sammanlagt får ett aktivt tri-ampat system. Innan jag sätter igång och beställer pryttlarna tänkte jag fråga ytterligare saker.

1. Baffelstödskompensation. Det ingår inte i ett aktiva filtret från Thel. Antingen får jag bygga en aktiv krets liknande den beskriven på

http://sound.westhost.com/bafflestep.htm

men är lite osäker på impedansmatchning. Kanske krävs en OPAMP också. Är inte direkt jättehändig på elektronik, men lite kan jag nog fixa.

Det andra alternativet är att implementera passiv baffelsstödskompensation i högtalaren vilket kan göras förmodar jag med en spole och ett parallell kopplad motstånd av lämpligt värde före elementet, för att få ett lämpligt fall i frekvenskurvan från ca 500 Hz upp till delningsfrekvensen.

2. Nätdel. Jag förmodar att det är tämligen enkelt att göra en nätdel typ den på LTS hemsida till Thels filter.

http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/09 16:03:1

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/09 :  16:46:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hej T. A.!

Baffelstödskompensationen ser väl trevlig ut. Du behöver nog bara komplettera med en opampsbuffert efter den kretsen. Det är jätteenkelt och bra.

Nu vet jag inte hur du hade tänkt dig dina högtalare men om du kör med ett aktivt trevägssystem så är det tänkbart att du kan lägga delningarna på lämpligt ställe (d v s i 'baffelbrytpunkten') och bara justera nivåerna på de olika sektionerna och på så sätt få en bra baffelkompensation.

Nätdelen på LTS hemsida är rätt bra. Faktiskt mycket bättre än den ser ut att vara. Jag har den på ett par ställen i min stora anläggning och kan inte märka några problem med den.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/09 :  17:00:43  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Nagref,

Jag kör ju med Ino filtret till basarna så jag har en fix frekvens där. Sen tänkte jag dela vid 2000 Hz, så jag bör nog ha en kompensationskrets för mellanregistret 80-2000 Hz.

Jag får återkomma med hjälp när jag ska bygga ihop den.

Ett annat problem är att jag inte får något skydd för diskanten om DC skulle matas ut vid fel på förstärkaren. Förstärkaren har dock inbyggt skydd mot DC på utgången... men men man vet aldrig. Vill undvika konding i högtalaren.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/09 :  18:29:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Jag har ju skrivit om det förut att jag ska försöka bygga nya högtalare och tänkte driva med ett aktivt filter, så jag sammanlagt får ett aktivt tri-ampat system. Innan jag sätter igång och beställer pryttlarna tänkte jag fråga ytterligare saker.

Va kul! Jag tänker ( dagdrömmer ) ganska precis i samma banor. Sitter och ritar och tjafsar lite liksom.

Jag hade inte börjat införa passiva " öar " i filtret för att få Baffelstödskompensation ( BS ). Kör aktivt och urkopplingsbart. Ta del av Alex Meganns fina arbete här:
http://www.soton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Diffraction.html
Som du ser i de sista applikationstabellerna blir det ju möjligt att kunna ha alla nivåer och frekvenser utbytbara under lyssning med flerpoliga strömställare, ungefär som på en vanlig digital voltmeter. Jag tror det är så det måste göras om det ska vara någon mening med det i ett vanligt bostadsrum. Alex Megann hade tidigare ett färdigt kopplingsschema för ett 4 - vägs 24 db LRY - filter med balanserat in och ut, BS som ovan och fasomställning på utgångarna på sin hemsida, men han har tagit bort det.
" Nagref " har ju annars en fet poäng med att det borde kunna realiseras med hjälp av nivåerna i filtret och att du dessutom försöker matcha baffelns bredd med delningsfrekvensen för att få en snygg och användbar funktion.
Själv hade jag nog väntat med BS - kretsen och först undersökt den oftast betydande effekten av rummet högtalarna ska spela i. BS har ju blivit väldigt på modet, men jag tycker att man, pga det, har börjat bortse från andra faktorer av större betydelse. Därför har jag mer och mer börjat såsa in på rumequalising med hjälp av tex Behringer feedback destroyer och liknande som kopplas bara på basarna.

De var väldigt snyggt byggda, de där tyska filtren. Op - amparna verkar ju vara hemliga å andra sidan. Synd att min tyska är så risig bara. ( tror jag förstod det hela dock )
- Vad är det som gjort att du fastnat för just dessa? ( de var ju ganska dyra )
- Vad har du tänkt använda för förstärkeri och högtalarelement?

Skulle vara kul att småprata litet vidare runt detta och alltid är det nåt jag vet som inte du vet och tvärt om. Ibland känns det som om jag är helt solo om de här ideerna på en helaktiv rigg. Kul att det finns fler!!

mvh
Anders

Edited by - AndersP on 2002/08/09 18:42:4
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/09 :  18:53:18  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Måste bara tillägga att jag i det närmaste är helt övertygad om att aktiva system måste vara bäst. Iaf ha potentialen att vara mycket bättre än passiva filter. Du får ju en helt annan koppling mellan förstärkare och element. Mer kontroll och en förmåga till att förmedla minsta detalj utan att det sugs upp i resistorer och spolar och allt vad det nu finns i filtret. Man måste ju få en större effektivitet helt enkelt.
Normalt har man ungefär en effektivitet på 5% mellan slutsteg och högtalare. Alltså 5% av energin du matar in i högtalaren blir ljud. detta borde ju förbättras med aktiv drivning. Nog för att det är själva högtalarkonstruktionen som suger upp det mesta av effekten.

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  18:54:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag borde nog veta det men det gör jag inte.
Vad är baffelstödskompensation?
Lite kan jag räkna ut med hjälp av namnet
men vilka områden rör det och hur?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:11:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Jag borde nog veta det men det gör jag inte.
Vad är baffelstödskompensation?
Lite kan jag räkna ut med hjälp av namnet
men vilka områden rör det och hur?

Baffelstödet rör den region där ljudet inte sprids som en sfär fårn högtalaren utan baffelstorleken begränsar det hela och ser till att spridningen bara blir halvsfärisk.

Det ger en stegfunktion på 6dB. Hur mycket man måste kompensera för den beror på hur stor baffel man har. Stor baffel mindre kompencering.
Frekvensområdet mittfrekvensen kan ligga i beror på baffelstorleken och är oftast i regionen 300-1000Hz.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:20:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Kompenserar man med en höjning eller sänkning.
Lägger man in det som en hylla eller puckel.

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:24:45  Show Profile Send Kraniet a Private Message
genom att gradvis motverka(alltså sänka återgivningen) baffelsteget i samma grad som det bildas.. annars brukar man ju göra 2 1/2 vägs högtalare där den andra basen fyller ut basen så den kommer upp på samma nivå som beffelsteget ligger på..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

Edited by - Kraniet on 2002/08/09 19:27:1
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:30:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej Flint!
Jag kollade just igenom ert bråk om kondingarna och jag håller verkligen med dig om att vi försöker stimulera den där killen att skriva artikel om moderna nätdelar. Jag har heller inte en susning om sånna grejer, men har sett ett 500W - steg från Linn som sägs sparka röv. Vikt typ 5 kg. Pris: astronomi.

Baffelstödkompensation ( BS ) - teorin ( det är nog teori det är frågan om ) bygger på att en högtalare ( i ett ekofritt rum no less ) ändrar sitt utstrålningsmönster från direkt - till rund - strålande karaktäristik vid en frekvens som beror av högtalarbaffelns bredd. Vid transitionen minskar SPL uppmätt från högtalaren i basen med 3 - 6 dB. BS är ett enkelt stepfilter som man höjer basen med helt enkelt.
Kolla min fina länk här ovanför.

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:39:22  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Linn Klimax är det du tänker på. Switchad nätdel och en klass-d liknande förstärkare..
Linn använder ju switchad nätedel till många apparater. Deras nya cd-spelare har ju Brilliant, som den heter, nätdel. Deras förförstärkare också. En nätdel som sjukvården försökt få ta del utav eftersom den producerar en väldigt stabil likström. Något som många sjukhusapparater är väldigt beroende av pga av de störningar som annars kommer in i deras mätutrustningar.

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

Edited by - Kraniet on 2002/08/09 19:42:2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:43:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ursäkta Nagref och Kraniet. Jag hann inte se era postningar innan jag " höll låda ". Känner mig lite dum...

Kraniet: Exakt! Precis den stärkaren menar jag.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:52:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Kraniet och Nagref
Jag tycker mig börja förstå och funderar om jag inte har tampats med det här utan att veta vad det heter. Jag menar att rätta till frekvensgången så att den passar mina öron. Tack för upplysningen.

AnderP.
Kul att vi hänger med i utvecklingen (skämt). Jo jag tände till som bara den på iden. Det låter kalas med fördelarna. Nackdelarna har han själv tagit upp. Störningar. Förmodligen har han lösningar också. Jag har mina knep jag med. Dessutom har tekniken funnits ett tag nu så den borde vara utprovad men jag vet att det finns reparatörer som skyr dom. Förmodligen för att dom inte kan dom och byter alla lytar på ren rutin eftersom det verkar var dom som tar mest stryk.

BS
Tack för din förklaring med. Det är ju logiskt att dom höga direktriktade frekvenserna får högre energi än dom lägra som sprider sig även runt och bakåt. Att jag aldrig har tänkt på det. Jag ska läsa länken och låta det sjunka in ett tag.

Edited by - Flint on 2002/08/09 20:06:4
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/09 :  19:58:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
AndersP,

Jag tänkte använda en likadan låda som till min nuvarande gamla Allegro NG8, och som element har jag funderat på

Peerless CSX 145 H, 5 tumselement
Peerless CT 62 H, kondiskant

Nuvarande Peerless 5 tummaren i NG8an är inte direkt "resonansfri", och diskanten är väl inte heller så där värst bra heller. De ovanstående elementen tror jag på.

Basdelarna till Allegro NG8B (2 st med 6.5 tummare i varje) driver jag redan aktivt @ 80 Hz och Rotel slutsteg och jag använder Behringer FD för att dämpa en stående våg på 47 Hz mellan fram och bakvägg ca 5-6 dB. För tri-amping måste jag införskaffa ett slutsteg till, med all sannolikhet en Rotel (Nu har jag Rotel slutsteg till basarna och AA Puccini SE, slutstegsdelen, till mellan/diskant).

Tyckte inte filtret var så dyrt ändå. 152 Euro blir väl 1400:- eller nåt. Har inte kunskap för att bygga ett eget, därav att jag fastnat för dessa. Andra filter torde vara ändå dyrare.

Jag tänkte först köpa nya högtalare, men detta projekt känns mer utmanande.

Fördelen med en variabel baffelstegskompensator är ju att högtalarna kan anpassas bättre i placering och olika rum. Efter vad jag förstått.

Tackar för länken. Ska läsa på.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/09 :  22:03:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Låter jätteintressant det där.

Jag tänker också använda 5:or till mellanregister! Jag tror du och jag tänker väldigt lika. Själv tänkte jag fösöka med följande:

Bas: http://www.seas.no/seas_line/woofers/h0955.pdf i ett low Q alignment som, tänkte jag, kan förvandlas till en sluten låda med Qtc 0.5 genom att plugga röret om det skiter sig med basreflexerna, hehe....

Mellan: http://www.seas.no/seas_line/midrange/H688.PDF eller http://www.seas.no/excel_line/excel/E0016.PDF, om jag får råd. De är ju så snygga!!

Diskant: http://www.d-s-t.com/vifa/data/xt25tg30-04a.htm i version med neodymiummagneter ( magn störfält ). Dom finns inte med på hemsidan, men finns att köpa i Norge.

Hade eg tänkt att starta med att bygga en center ( får man säga det här? ), för det har jag ingen. Har sedan tidigare ett Olle Mirsch - Prismakit liggande och som aldrig blev byggt. Det tänkte jag ha bak. Jag har börjat gilla film nämligen. Jag har två Tandberg steg som jag köpt billigt här i Norge att börja med. Ville först bygga nåt från LC audio, men det blev för dyrt. Det blir ju så många kanaler! Har också tittat noga på Hypex Active Home 3W, som jag tror finns på Ljudia, men tycker det blir för svagt. Jag kommer säkert att ändra mig, för dom ligger väldigt trevligt till i pris.

Du behöver altså ett 2 - vägs filter att komplettera din setup med. Då behöver diskanten bara gå genom en filtersektion. Hos http://www.marchandelec.com/ finns ett gäng olika lösningar. Du borde kunna köpa bara korten för att slippa tulla stort belopp och köpa komponenterna i Sverige. Det finns massor att läsa på den där siten. En trevlig feature är ju att dom inte är låsta i ett LRY - alignment. Man kan ställa Q på dom! ( XM9 )
Nu var ju dom tyska filtren inte direkt enkla dom heller, men på grund av bristande språkkunskaper har jag inte kunnat " finläsa ".

Men nu blir det nästan kusligt tycker jag. Du använder altså redan en Behringer FD!
Jag har aldrig ens prövat, har bara läst om det på nätet.
- Varför lägger du inte bara upp en kedja av filter för att lösa BS - problematiken eller ännu hellre: " städar upp " bland toppar och dalar med lite enkel mätning och med färdig BS + jämnare frekvensgång som resultat? Det innebär ju visserligen att du måste koppla in FD:n så att den påverkar även mellanregistret ( brus? ), men det är väl smällar man får ta?

mvh
Anders

Edited by - AndersP on 2002/08/09 22:55:2
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/09 :  22:35:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
AndersP,

skojigt. Jag har faktiskt ett Mirsch kit också. Som jag ska bygga när vädret blir sämre. Ett par surroundhögtalare NG12 eller nåt heter de. Om jag vill skulle jag kunna bygga ett par till, om jag utnyttjar elementet i mina nuvarande frontar; element och kretskortutseende på filret är identiskt. Behöver bara löda loss komponenterna och löda dit nya. Skulle då få 4 surround. Lite kusligt att vi båda blivit intresserade av film också. Har ingen DVD ännu men en beställning är på väg att göras, sen en Denon reciever för att ta hand om bakkanalerna.

Jag har faktiskt provat att EQa bort resonanserna hos mina nuvarande högtalare och det fungerade bra tyckte jag. EQ kan dock inte göra något åt spridning och dist så jag tänkte att EQa bara lite förskiktigt i basarna och istället bygga bättre toppar med aktiv drift. Sen ska man ju inte EQa bort toppar och dalar som kommer av rummet i mitt tycke. Kanske de som kommer sig mellan front och bakvägg men inget annat. Det mesta ska ju göras akustiskt, eftersom rumseffekter är tiddmänrelaterade och inte frekvensgångsrelaterade.

Detta blir ett projekt under mörka hösten.

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/09 23:20:4
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/09 :  22:38:15  Show Profile Send matson a Private Message
Här finns ett annat lite billigare kit på filter om du vill hålla ner priset:
http://www.snippets.org/filters/crossover.htm

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/09 :  22:38:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Kraniet och Nagref
Jag tycker mig börja förstå och funderar om jag inte har tampats med det här utan att veta vad det heter. Jag menar att rätta till frekvensgången så att den passar mina öron. Tack för upplysningen.

Det är nog så. Man behöver inte veta om en sak för att bry sig om den! Jag misstänkner att du har gjort rätt flint.

quote:
Fördelen med en variabel baffelstegskompensator är ju att högtalarna kan anpassas bättre i placering och olika rum. Efter vad jag förstått.

Det kan vara så men baffelkorrigeringen är nog mer generell än så. Fast om spridningsegenskaperna är goda och man har hgtalaren nära en vägg så kan det vara andra saker som spelar roll.

-The world is my oyster...-

Edited by - Nagref on 2002/08/10 09:47:0
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:18:50  Show Profile Send AndersP a Private Message
SPOOOOOKY!!

Tomas A, jag har inte ord....

Kan väl hålla med dig om att det är osnyggt att lösa tidsproblem med eq, men baffelsteppet borde ju kunna angripas så i alla fall.

Såklart du ska ha 4 högtalare bak. Det har blivit modernt. Finns en massa nya dekoders för det nuförtiden, innbyggda i diverse processorer osv, men det känner du säkert till.
Vi får kanske hålla lite låg profil på det där hemteaterköret så vi inte får Flint eller någon annan av de äldre gentlemännen på oss.

Edited by - AndersP on 2002/08/09 23:24:4
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:47:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nagref,

en stilla undran...kompensationen för avsaknad av baffelstöd är ju vara starkt beroende av högtalarens avstånd till vägg och väggens material? Jag tycker det är svårt att bedöma hur mycket man egentligen ska ta hänsyn till rent teoretiskt, eftersom högtalaren dels ska var "anpassad" till att spela i ett normalt rum med dess förstärkningar i basområdet, och dels inte (dvs örat/hjärnan förväntar sig en förhöjd bas i normala rum). I en position som jag har i mitt rum, med 5 tummarens centrum på ett avstånd av 37 cm från bakvägg (tegel med rappning gipskiva på detta, men dämppanel är på väg), så borde väggen stödja ganska bra och rätt högt upp i frekvens.

AndersP,

det är med nya decoders vet jag inte så mycket om, men det kommer ju nytt hela tiden. Jag tänkte bara försöka täcka lite mer av ljudet i runt lyssningspositionerna så att de högtalarna inte blir för punktformiga. Har ju soffskakarutgång på bas filtret (Ino) som verkar mellan 5-35 Hz och 5.1 ingång för att kunna styra basen med fjärr från surroundsteget. Kanske skaffar jag en soffskakare oxå....stackars grannar.

Jag tror inte vi blir påhoppade av någon här för att det slinker in lite filmsnack. Jag är rätt immun mot påhopp i och för sig, så mig gör det inget.

Thomas

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:56:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Och jag tackar för alla tips, råd och länkar till filter och annat.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:58:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Nagref,

en stilla undran...kompensationen för avsaknad av baffelstöd är ju vara starkt beroende av högtalarens avstånd till vägg och väggens material? Jag tycker det är svårt att bedöma hur mycket man egentligen ska ta hänsyn till rent teoretiskt, eftersom högtalaren dels ska var "anpassad" till att spela i ett normalt rum med dess förstärkningar i basområdet, och dels inte (dvs örat/hjärnan förväntar sig en förhöjd bas i normala rum). I en position som jag har i mitt rum, med 5 tummarens centrum på ett avstånd av 37 cm från bakvägg (tegel med rappning gipskiva på detta, men dämppanel är på väg), så borde väggen stödja ganska bra och rätt högt upp i frekvens.

Visst är det svårt och inte alltid lätt att analysera med simuleringar. Om du kör med ett avstånd på 37cm (från fronten på högtalaren och väggen) och kör med 'Pekka-absorbenterna' samt delar mot basmodulerna vid 80Hz så kan jag misstänka att baffelkorrigeringen ska vara rätt stor.

Men om du gör en baffelkorrigering enligt de delningfilter du tänker på (med hexomkopplare) och låter omkopplarna växla mellan lämpliga kondingar samt har poten som justerar steget så misstänker jag att du kan justera dig till det mesta och få till det väldigt bra!

-The world is my oyster...-

Edited by - Nagref on 2002/08/10 09:48:2
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/10 :  08:48:32  Show Profile Send Morello a Private Message
Intressant tråd.

Jag har sänkt registret över 350Hz med 4dB.

I mitt fall blev det för "varmt" med 6dB. Ingen komp. alls och det låter kallt och inte alls speciellt hänförande.

Min baffel har dimensionerna 0.25*1.00 meter.

Vad anser Nagref om detta? Verkar det riumligt?

mvh

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/10 :  10:20:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hej M!

Med tanke på din baffelstorlek så förskjuts området som dämpas med 6dB så långt ner att att det finns annat akustiskt stöd som kompencerar för den bristen. Jag tänker då främst på golvförstärkningen. 4dB verkar vara mycket rimligt!

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/10 :  10:39:34  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej N!

Tack för att du tog dig tid att kontemplera över min baffel.
Bra att det finns en överdängare inom akustik på forumet!

Önskar att jag hade större insikt inom akustikens värld själv.

med vänliga och difraktoriska hälsningar

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/10 :  13:29:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hallo!

Kommen Sie hier der text betreffend des SAW30 auf englisch( für alle
von Ihnen Britt-liebhaber aus dort ;) :

SAW-30 - The Reference-Active-Crossover.

The best X-Over is a wire-bridge, however this would demand an "ideal
-loudspeaker". The second-best is a X-Over with an instant transition of
the divided signal and entirely without any changes in phase and frequency(
???, ed). Unfortunately this isn´t technically realizable.

Real X-Over filters are therefore the best solution.
Our SAW 30 is the only actual "real" filter - and that since 1988.

24dB/Oct, with divide up frequencies and adjustable levels.

High and Low-Pass is each separate and adjustable at the outputs.
The Sum of the frequencies amplitude, equals at each point exactly "one".
Developed for the professional studio..
Show the boundaries of measuring-instruments.
The impulse and square test-results is previously unreached with known
analog-filters.

"Subtractions" or other 24dB/Oct-Filter cause a phase rotation of 360°
(TP -180°, HP+180°). The reached difference is step-shifted to be a sure zero,
the signal however, turn one entire period at the output.
Therefore, 24dB´s are known for their inexact Impuls-response.
The Signale of HP and TP of the SAW30 will however,- always appear at
the same time, because there´s no time-delay between them...
... sedan: bäst musiksignal, vi är bäst , bättre än alla andra, bla bla, osv.

The platform is constructed with simplicity in mind and is usable as a
2-Way-Stereo/ 3-Way-Mono, or as a Subwoofer/satellite switch with
Mono- or Stereo-bass. The divided frequencies are adjustable with a
16-layered-switch in a range of aprox: 2 octaves (one octave = 2x freq).
Cermet-Trimmers for amplitude-levels on all of the outputs ( none to x4).
Also a simple Sub-out is integrated, with an adjustable-level: 0-10dB, and
a cuttoff-freq of: 25-75Hz. All components are of the finest quality,
-1% Communist-Party( KP, ed ;)-Capacitor, 1% Vishay metal-layer Resistors.
As an uppgrade-option there´s,-0,1% Welwyn-Resistors available.

The Tables show the adjusting-possibilities.

Helt OK....

Riktig bild se: http://www.thel-audioworld.de/pics/aw-2d3.jpg

( Blir det någon, kompensation för utebliven skördeskadsersättning åxå ?? ;)

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/10 15:18:5
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000