HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämplim..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/11 :  22:34:42  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Nästa fundering jag har är över dämplim.
Detta mellan två skivor mdf ger ett väldigt dött material vilket är väldigt bra i en högtalare.
Men är det vettigt att använda det i elementets arbetsriktning? Jag kanske är onödigt petig men det är trots allt ett dämplim. Viskoelastiskt brukar man säga. Alltså ett elastiskt lim..
Så dett mellan två skivor i baffeln medför ju då att dessa skivor blir elastiska. Detta borde inte vara bra eftersom elementen mår bra av att ha en ordentlig plattform att ta avstamp ifrån.

Jag vet inte om jag är ute och cyklar.. Kan hända har jag missat hur limmet fungerar eller nåt.

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/11 :  23:11:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Rörelsen hos MDF genereras främst i dess resonansregioner. Resonanstopparna vid ca 500 Hz är enligt ett papper jag har >1000 x högre i amplitud vid övriga frekvenser. Dämplim kommer nog att minska dessa resonanstoppar betydligt. Jag tror inte att det viskoelastiska limmet bidrar till någon försämring, snarare tvärtom. Jag tror att resonanser är en stor bov till att högtalare låter dåligt, både när det gäller element och kabinett.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/11 :  23:19:43  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Men samtidigt så är ju massa förhållandet mellan kon och låda också viktigt.. Sandfyllning görs ju för att elementet ska få ett bättre avstamp.. Detta bordee ju motverkas iomed en elastisk baffel?

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/12 :  00:24:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kanske, men betänker man att högtalarementet ska få bra avstamp i hela frekvensområdet så är det nog bästa att fokusera på att dämpa resonanstopparna. Gjorde jag en baffel med två MDF (oliktjocka med 0.5 mm dämplim mellan) så skulle jag dra skruvarna till elementen genom båda MDF plattorna. Då är elementet kopplad till båda MDF skivorna samtidigt som resonanser dämpas ut i baffelns övriga fria plan.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/12 :  01:03:21  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja det har jag funderat på.. ifall man skulle göra nåt liknande.. dra bultarna genom båda skivorna är nog en smart idé..
Eller så om man skulle limma kanaler med vanligt lim mellan dämplimmet.. kanske är svårare att genomföra rent praktiskt..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000