Author |
Topic |
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 12:14:19
|
spelar det någon som helst roll om man har få stora elyter eller flera mindre som glättningskondensatorer ? någon som har erfarenheter eller tips ?
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.co |
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 13:06:31
|
Jag tippar att det inte har någon ljudmässig skillnad. Rent praktiskt är det en annan sak och upp till byggaren. Vi pratar ju transistorförstärkare som i sig är näst intill omöjliga att få musikaliska. En ev. skillnad mellan typen av kondingar drunknar troligen i förstärkarens övriga taffligheter. Jag menar att det finns större problem. Bry dig inte om att jag föredrar rörförstärkare.
Ett råd för att slippa få nya kondensatorer att explodera vid nystart. Formatera dom, dvs koppla första gången in ett motstånd på ca. 470 - 1K mellan likriktaren och kondensatorbanken och låt kondensatorerna vänja sig vid arbete. Resten av förstärkaren skall inte vara inkopplad. Bara nätdelen. Låt dom stå så ett tag. Kolla att dom har uppnått rätt spänning. Sen kan du ladda ur dom med samma motstånd. Färdig
Edited by - Flint on 2002/08/07 17:22:4 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 17:06:49
|
jag föredrar ju faktist också rörförstärkare, anledningen till att jag tänker bygga med transistorer är effekten, det blir dyrt att bygga rörmonoblock med hög uteffekt...
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 17:17:57
|
Och tungt.
Jag är rörande enig med mig själv |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 17:36:33
|
det spelar väl inte så stor roll om dom väger lite ?, fast det beror ju på hur mycket man vill flytta omkring sina saker
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 17:57:35
|
Det kan finnas fördelar med att använde flera små ellyter. Dels har vi det klassiska argumentet att den mindre kondingen men mångdubblar har lägre impedans. Det kan ju vara relevant om man har låg motkoppling då man inte motkopplar bort den impedansen så mycket. Kollar man så är den impedansminskningen inte så stor egentligen. Vad som uppvisar (generellt) större förbättringar är att de små kondingarna klara av tillsammans att leverera mer ström utan att bli för varma. Det beror troligen mer på att de flera mindre kondingarna har större effektiv area att avge effekten snarare än att impedansen i dem är lägre. Men det är spekulationer från min sida.
Det kan finnas andra fördelar med att ha fler mindre kondingar.... De kan oftast placeras fördelaktigare med mindre avstånd mellan den närmaste kondingen och utgångstrissorna. Det minskar eventuella effekter av induktiva störningar samt minskar, av naturliga skäl, även induktansen i tilledarna till trissorna.
Om det i slutändan ger ett bättre resultat är däremot upp till många andra faktorer...
-The world is my oyster... |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 18:13:32
|
Nagref
Elektrolyterna i nätdelen ligger inte inom någon av förstärkarens motkopplingsslingor. Om du vet någon förstärkare som även motkopplar glättningskondensatorer, likriktare och nättrafo så kan du väl lägga ut schemat.
Är du autodidakt?
Edited by - Flint on 2002/08/07 18:23:1 |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 18:30:08
|
håller med nagref om att nätdelens impedans inte påverkar lika mycket om man har stor återkoppling hos förstärkaren. (själva förstärkaren blir ju mindre känslig för matningsspänningen då)
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 18:44:25
|
Kan så vara men hans missuppfattning rör Ri i nätdelens elektrolyter som förblir oförändrad hur mycket man än motkopplar förstärkaren. Att byta däck påverkar inte motorns kraft i sig. Däremot påverkar det slutresultatet. Två helt olika saker/problem herr norman
Edited by - Flint on 2002/08/07 18:48:1 |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 18:48:50
|
med lite god vilja så förstår man ju hur nagref menar..
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 18:53:57
|
Det gjorde jag med. Jag bara reagerade på ett tydligt sakfel. paradis_oscar som frågade kanske inte vill bli lurad.
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:01:25
|
ok.
|
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:16:19
|
Argumentet att man ska kunna acceptera sämre nätdelar för att förstärkaren är motkopplad håller jag inte med om. Vill man ha det bästa får man allt titta kritiskt på alla detaljer.
Vissa typer av elektrolyter fungerar inte alls i ljudsammanhang. Varför vet jag inte. Specifikationerna kan vara bra.
DrM
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:19:07
|
menade inte att man skall acceptera det, bara att det gör mindre skillnad vid stark återkoppling. Sen brukar man ju ha ett max tak vad det hela får kosta och då kan man ju börja att dra in på sånt som inte påverkar så mycket.
hoppsan, nu blev det OT igen...
Edited by - norman on 2002/08/07 19:21:1 |
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:23:41
|
Visst, motkoppling döljer fel. Och döljer det som är rätt.
DrM
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:26:40
|
quote:
Visst, motkoppling döljer fel. Och döljer det som är rätt.
DrM
Men.. då kommer det ju inte ut nånting..
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:30:06
|
En effektiv åtgärd alltså. No sound - no dist.
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:40:11
|
Herr Norman och Herr Flint är stora humorister. Ni har rätt. Det kommer inte ut någon musik.
Nja jag överdriver. Motkopplingsgraden bör hållas låg. Motkoppling verkar göra mindre skada ju färre steg som är inblandade. Pass Aleph är motkopplade men låter mycket bra. Så är det ju bara tvåstegsförstärkare.
DrM
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:42:40
|
Tog det lite tid innan du hängde med va? Partiellt delayad?
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 19:59:27
|
quote: Elektrolyterna i nätdelen ligger inte inom någon av förstärkarens motkopplingsslingor.
Det stämmer. Det betyder inte att de kan påverka resultatet ändå. Om motkopplingen är låg så beror utgångsimpedansen av den intrinsiska impedansen i slutsteget seriekopplat med impedansen hos nätdelen, Motkopplar man mer så minskar betydelsen av båda upp till en viss signalnivå.
quote: Är du autodidakt?
Delvis. Är du? En del inläggare verka vara negativt inställda till de som har bara teoretiska kunskaper och jag har kunnat skönja att Flint tillhör stundom denna gruppp. Varför denna irrelevanta fråga just nu? Är du på ditt trevliga humör som innebär att vi kommer att få se många raderade inlägg imorgon...
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:07:03
|
Att låg motkoppling skulle vara mindre bra är bara snobbism. Vill man ha låg dist, låg utimpedans och stor bandbredd samt stabila arbetsvilkor så är den enga vägen motkoppling.
Jag har hört talas om en massa 'motkopplingfria steg' men inte sett ett enda. Alla som påstås vara motkopplingfria innehåller oftast en massa lokala motkopplingar som möjligtvis kan var bättre än global motkoppling men knappast gör de motkopplingsfria! Kan någon visa mig ett motkopplingsfritt steg?
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:13:06
|
Nagref skrev Det kan finnas fördelar med att använde flera små ellyter. Dels har vi det klassiska argumentet att den mindre kondingen men mångdubblar har lägre impedans. Det kan ju vara relevant om man har låg motkoppling då man inte motkopplar bort den impedansen så mycket
Detta förutsätter att kondensatorerna ligger inom den motkopplade slingan. Så är inte fallet med nätdelselektrolyter. Dom ligger inte i slingan men det vägrar du tydligen förstå.
Ditt personangrepp bryr jag mig inte om. Jag pratar teknik.
Edited by - Flint on 2002/08/07 20:15:0 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:16:07
|
Till och med ett single end triod steg visar lokal motkoppling inbygd.
många små kondensatorer brukar vara snabbare på att lämna ström än få stora allt annat som jag kan komma på just nu, har ju redan tagits upp.
Mikael
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:21:09
|
Nagref skrev Att låg motkoppling skulle vara mindre bra är bara snobbism. Vill man ha låg dist, låg utimpedans och stor bandbredd samt stabila arbetsvillkor så är den enga vägen motkoppling.
Men om man inte vill ha dom egenskaperna som du nämner utan nöjer sig med bra och musikaliskt ljud så gäller teorin. Doktorn har rätt.
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:26:13
|
Tja man kan disskutera om de ligger inom motkopplingslingan eller inte. Frågan är om det är relevant? Att de inte ligger i själva vägen för slinga kan vi nog vara överens om (skrev jag något annat ovan???). Kan vid närmare koll inte se det. Däremot så ligger det inom vad motkopplingen ska kompensera för nämligen alla störningar och olinjäriteter(i själva kopplingen). Kollar man i det enkla fallet med en inverterand opamp så går motkopplingen från utgången till minusingången men ska kompensera för felen som ligger mellan plusingången och utgången och där ligger även nätdelen.
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:32:42
|
quote: Till och med ett single end triod steg visar lokal motkoppling inbygd.
Förklara vad du menar. Tänker du på katodföljare?
[ quote: många små kondensatorer brukar vara snabbare på att lämna ström än få stora
Medhålles.
DrM
|
|
|
Topic |
|