Author |
Topic |
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:32:56
|
Till Nagref Jag ger mig och konstaterar att du inte kan erkänna när du har fel. Jag har märkt det tidigare. För mig har du tappat trovärdighet. Jag föreslår att vi inte svarar på varandras inlägg i framtiden. På det sättet besparar vi moderatorerna arbete. Kan vi vara överens om det i alla fall?
Edited by - Flint on 2002/08/07 20:33:3 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:36:31
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Till och med ett single end triod steg visar lokal motkoppling inbygd. --------------------------------------------------------------------------------
Förklara vad du menar. Tänker du på katodföljare?
det var nått med katoden som fungerade som motkopling kommer ej i håg exakt hur.
MVH mikael
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:40:46
|
Hepcat När du inte vet, fråga.
|
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 20:42:42
|
När ni andra slåss bygger jag vidare på mitt 100%motkopplingsfria slutsteg som faktist nästan inte innehåller några kondensatorer alls.
DrM
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 21:07:48
|
Flint: Jag svarade inte på ditt inlägg här initialt utan paradis_oscars.
Om du svarar på mina svar så kommer du eventuellt få motsvar. Jag har inga problem när du korrigerar mig och jag vet att jag har fel men här har du inte övertygat mig ännu.
Nu vet jag inte så mycket om rör men även ett ge-steg är motkopplat även om emittern är kopplad direkt till en lågohmig spänningskälla (+/-/gnd). Pn-övergången (eller np om det är en pnp-bjt) agerar då motkoppling. Troligen finns samma mekanismer i ett rör men det är bara spekulationer från min sida.
-The world is my oyster... |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 21:12:47
|
OK. Vi slutar här.
|
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 21:21:32
|
Tack Nagref.
Det där kände jag igen det var det jag hadde läst. att det också gällde rören.
Mikael
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 12:16:09
|
Lågt ESR är väl att föredra och ser man till det så minskar den med högre uf värden. Men det finns många som säger att många mindre är att fördra för att nätdelen blir "snabbare", men man kan väl ha två större + några mindre så får man det bästa av två världar eller?
/// Mattias
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 13:22:28
|
Kloka ord. Det är däremot inte säkert att låg impedans är att föredra. Bara ett så kallat.logiskt antagande vilka är vanliga bland tekniker utan musiksmak.
Jag är RÖRANDE enig med mig själv. (F.Flintstone |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 16:06:10
|
Visseligen är jag tekniker men förhoppningsvis har jag någon typ av musiksmak.:-)
Även shuntning med t.e.x 4,7 uf polyprop har en positiv inverkan på ljudet enligt teknikern jag.
/// Mattias
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 16:18:28
|
Sorry Jag syftade inte på dig. Påhoppet var generellt för att belysa att tekniken är underordnad upplevelsen.
Om vi i stället tar sakfrågan. Tycker du som tekniker att lågt Ri i nätdelselektrolyter är att föredra och hur motiverar du i så fall det?
Edited by - Flint on 2002/08/08 18:07:5 |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 17:11:00
|
I en nätdel med hög utgångsimpedans kommer matningsspänningen att moduleras av strömmen.
Detta gäller i mindre grad tex en rörstärkare arbetande i klass A, men även då moduleras matningsspänning pga att rören inte är helt linjära.
Man kan också tänka sig att implementera en regulator för att på så sätt tillse tillräckligt låg utimpedans.
En fördel med reg. är att utimpedansen inte blir lika beroende av frekvens.
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 17:49:09
|
Teoretiskt riktigt och inget nytt, men hur låter det? Det är här den gode teoretikern Morello förmodligen väljer det teoretiskt "riktiga" för säkerhets skull. Sätter lkhetstecken mellan teoretiskt riktigt = ljudmässigt bäst. Jag har gått förbi det stadiet och väljer det som jag tycker låter bäst. På vissa ställen passar det ena. På andra det andra. Det tar tid att koma fram till.
Edited by - Flint on 2002/08/08 18:01:2 |
|
|
anelar
Member
151 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 18:24:40
|
Kunde inte låta bli att smyga in ett inlägg här.
Flint: Eftersom nu Morello i detta fall hade en korrekt teoretiskt poäng. Varför inte bara låta det vara? Att påpeka att han antagligen sätter likhetstecken mellan bra ljud och teori, ger inte paradis_oscar någon nyttig information. Han vet nog vart ni båda står iaf inte sant?
//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 18:40:27
|
hmm lite OT men iaf:
Om man bygger t.ex. en förstärkare utan att använda nån teori och istället testar sig fram till vad som låter bra, är det inte ungefär samma sak som att försöka skriva en bra bok genom att slumpmässigt välja ord tills man tycker handlingen blir ok? d.v.s. en omöjlig uppgift eftersom det finns så många parametrar inblandade i en förstärkare. (något överdrivet dock men en viss liknelse finns väl?)
(i mitt fall skulle nog boken bli bättre med slumpmässiga ord dock)
Edited by - norman on 2002/08/08 18:43:0 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 18:48:34
|
Till anelar
Jag vill varna för övertro på teoretiskt tänkande. Det är lätt att dölja sin inkompetens bakom formler. Bli en byråkrattekniker. Beräkningen blir målet Inte funktionen hos apparaten. Givetvis inte så i det här fallet.
Mitt svar passar dessutom bra till den direkta frågan som rör kondensatorers egenskaper Jag ifrågasätter generellt tänkande. Det är en form av vidareutveckling. Vad är det för typ av censur du vill införa. Att inte få svara på ett svar på ett inlägg. I så fall får du nog sanera rejält bland inläggen. Duger svaret?
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 18:53:26
|
quote:
hmm lite OT men iaf:
Om man bygger t.ex. en förstärkare utan att använda nån teori och istället testar sig fram till vad som låter bra, är det inte ungefär samma sak som att försöka skriva en bra bok genom att slumpmässigt välja ord tills man tycker handlingen blir ok? d.v.s. en omöjlig uppgift eftersom det finns så många parametrar inblandade i en förstärkare. (något överdrivet dock men en viss liknelse finns väl?)
Det där var en bra analogi.
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 18:59:21
|
norman
Du går för långt åt andra hållet. Tekniken och teorin med matte och formler är verktyg för att kunna bygga det du har tänkt dig. Först bör man kunna verktyget och sen bygga huset. Givetvis kan man bygga och lära sig efter hand. Det är väl så dom flesta utvecklas. En improviserad bok är flum. En bok utan fantasi är snustorr och tråkig. Att konstruera förstärkare och högtalare kräver både kunskap och fantasi. Tekniker tror ofta att tekniken är det enda som avgör om ljuv musik ska uppstå. Mäter det bra så låter det bra. Jag försöker kombinera dom två sidorna och det är fan i mig inte det lättaste. Jag har inget som helst emot duktiga tekniker men utan en vision om vad som ska uträttas är samma tekniker bara en formelsamling.
Edited by - Flint on 2002/08/08 19:01:0 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:00:52
|
flint och anelar: sluta tjafsa nu... det är intressant att läsa det alla skriver. tyvärr så är ju inte min ekonomi så bra att jag kan testa båda alternativen, det var därför jag frågade.
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.com
Edited by - paradis_oscar on 2002/08/08 19:01:1 |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:03:43
|
Flint:
Vilka egenskaper hos ett slutsteg anser du vara viktiga?
Har du som mål att konstruera ofärgande apparater eller söker du ett speciellt "sound/färgning?
Hur hög distortion anser du vara acceptabelt i ett slutsteg?
Joe Morello
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:06:00
|
Jag tycker inte att det är tjafs utan en debatt om prioritering vid konstruktion. Jag skulle också vilja att vi inte går till personangrepp. Bara utbyter synsätt. Och visst är det intressant. Jag har alltid undrat hur dom stora grabbarna tänker när dom står i "labbet".
|
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:10:39
|
joo, det skulle vara intressant att veta hur dom tänker.
paradis_oscar@hotmail.co |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:12:16
|
quote:
spelar det någon som helst roll om man har få stora elyter eller flera mindre som glättningskondensatorer ? någon som har erfarenheter eller tips ?
Att bygga upp en given kapacitans medelst små kondingar resulterar oftast i lägre serieresistans och serieinduktans. Nackdelen är att det blir dyrare, men annars är det att föredra.
Joe Morello
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:14:28
|
quote:
Jag tycker inte att det är tjafs utan en debatt om prioritering vid konstruktion. Jag skulle också vilja att vi inte går till personangrepp. Bara utbyter synsätt. Och visst är det intressant. Jag har alltid undrat hur dom stora grabbarna tänker när dom står i "labbet".
Beror nog på i vilket labb man tittar. Herrarna Krell arbetar nog objektivt och herrarna Cary/Jadis/audion söker nog en trevlig färgning. Varför bygger man annars SE-steg?
mvh
Joe Morello
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:15:49
|
Svar till Morello Mitt mål när jag konstruerar en förstärkare är att den ska ge mig ypperlig musikupplevelse. Njutning och lyssningsglädje. Teorin använder jag som medel för att komma dit men den är inte ett självändamål. Jag anser att det är en form av osäkerhet att hävda att den här maskinen är teoretiskt perfekt och därför går den fri från kritik. Titta här på mätvärdena. Det är en tävling mot lyssnaren. Jag tävlar hellre med lyssnaren om det ska tävlas över huvud taget.
Jag har stor respekt för din teoretiska nivå men ta med lite ologik också ibland. Kombinera dom och se vad som händer. Jag har i alla fall tjänat på det.
Edited by - Flint on 2002/08/08 19:25:5 |
|
|
Topic |
|