Author |
Topic |
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:28:04
|
morello: tack, första raka svaret jag fått tror jag, så mycket dyrare borde det väl inte bli ?, fast det beror ju också på vilken kapacitans man ska upp i.
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.co |
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:32:25
|
quote:
Svar till Morello Mitt mål när jag konstruerar en förstärkare är att den ska ge mig ypperlig musikupplevelse. Njutning och lyssningsglädje. Teorin använder jag som medel för att komma dit men den är inte ett självändamål. Jag anser att det är en form av osäkerhet att hävda att den här maskinen är teoretiskt perfekt och därför går den fri från kritik. Titta här på mätvärdena. Det är en tävling mot lyssnaren. Jag tävlar hellre med lyssnaren om det ska tävlas över huvud taget.
Jag har stor respekt för din teoretiska nivå men ta med lite ologik också ibland. Kombinera dom och se vad som händer. Jag har i alla fall tjänat på det. Edited by - Flint on 2002/08/08 19:25:56
Håller helt klart med om att musikupplevelsen går i första hand. Det är ju det vi har apparaterna till
Vad jag undrade var vilka egenskaper du anser ge en god musikupplevelse?
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:46:26
|
Jag kan nog inte beskriva det utan att vi klappar till varandra igen så du borde nog lyssna på det för att själv kunna bedömma det. Det är å andra sidan svårt att praktiskt genomföra. Under tiden så föreslår jag att vi håller fred.
Ja eller nej?
Det funkade inte med nagref. Hur är det med dig?
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:15:28
|
quote:
Jag kan nog inte beskriva det utan att vi klappar till varandra igen så du borde nog lyssna på det för att själv kunna bedömma det. Det är å andra sidan svårt att praktiskt genomföra. Under tiden så föreslår jag att vi håller fred.
Ja eller nej?
Jag vill inte klappa till någon
Jag vill enbart prata teknik, teori och musik.
I begreppet teknik inbegriper jag även praktik. Praktiskt arbete är roligt. Till och med roligt att stå med polermaskinen en halv dag för att polera en skivspelare.
mvh\ T. Riod
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:39:21
|
Vilket drag det är här :-)
Man måste väl utgå från något håll att bygga och i det fallet säger jag som Morello fler mindre kondingar.
Om man skall börja bygga är det väl sunt att börja tekniskt och mattematiskt riktigt och sedan modifiera och labba, samt att aldrig modifiera för modifierandets skull och lyssna med sitt eget öra.
/// Mattias
PS.Ljudsmaken sitter i individens öra.DS
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:39:22
|
Morello Vi kanske ska bli lite ödmjukare allihopa då. Kabelgänget, aluminiumpolerarna och SingleEnd flummarna. Vi kanske kunde ha riktigt roligt när allt kommer omkring.
Handslag?
Edited by - Flint on 2002/08/08 21:40:0 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:41:29
|
När det kommer till ljudideal finns det inget rätt eller fel
"skakar hand med Flint"
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:43:36
|
cittroman
Jag köper den idén. Bygga, testa, vrida å vända på även givna stenar. Lära sig, och gå vidare, för kul är det ju.
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:44:00
|
quote:
Morello Vi kanske ska bli lite ödmjukare allihopa då. Kabelgänget, aluminiumpolerarna och SingleEnd flummarna. Vi kanske kunde ha riktigt roligt när allt kommer omkring.
Handslag?
Edited by - Flint on 2002/08/08 21:40:01
Bra idé!
Vi skakar tass på det
Mycket bättre att byta ideér och kunskap än att "mucka".
med vänliga samt faskompenserade hälsningar!
Joe Morello
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:45:18
|
"skakar hand med cittroman"
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:46:39
|
Toppen Morello och alla andra. Vi börjar bli vuxna. Nu åker vi...
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:51:02
|
quote:
Toppen Morello och alla andra. Vi börjar bli vuxna. Nu åker vi...
Menar du att vi ska åka ifrån våra rörstärkare
Joe Morello
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:55:55
|
quote: Ja eller nej?
Kul att du tog upp det igen. Är inte det ett OT-ämne?
Om vi bortser från det så har jag inget emot att hålla med dig Flint ibland. Du har kunskaper som jag saknar och när du kommer med rättelser (som det eutektiska lodet) så tycker jag att det är bra. Det är väl meningen med forumet att vi ska komma med rättningar om det sägs något som vi anser vara (hur ska jag formulera det?) mindre rätt. I vissa falll (som när du anklagade alla nykomlingar för att vara någon vi känner eller när det gäller annat som jag anser vara tveksamt) så kommer jag inte hålla med dig och jag är ingen mes som kommer att stillasittande tiga om det OM jag anser det vara nödvändigt.
Jag kan inte säga att jag kommer hålla med dig eller att jag konsekvent inte kommer att göra det. Det beror på fall till fall. Vad jag kan säga är att jag gillar faktiskt att du är här med dina gedigna kunskaper och ditt rättframma (??) sätt. Men vi kan som sagt har olika uppfattningar i sak men jag tar inte illa upp om du säger emot mig och jag hoppas att du inte är annorlunda.
Vh Anders Eriksson
-The world is my oyster... |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 21:58:56
|
Jag har haft högtidsstunder framför min SP600 35kg tunga rörbaserade trafikmottagare och lyssnat på mellanvåg med ett frekvensomfång på 200 - 4000 hz och ibland mindre när man måste koppla in kristall filtren för att få bort en närliggande station :-)
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:03:33
|
Självklart nagref. Jag har respekt för ditt kunnade med. Vi har bara olika områden som vi härjar i. Jag vill dessutom inte att du håller med mig när du inte gör det. Sådana människor litar jag inte på.
Ja, jag gick för långt i jakten på du vet vem och därför ber jag dom som blev oskyldigt drabbade om ursäkt 145 upphöjt i 402 ggr.
Med förhoppning om ett gott sammarbete framöver. Kompisar.
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:05:57
|
Morello frågade
Menar du att vi ska åka ifrån våra rörstärkare
Icke, vi ska närma oss dom med ljusets hastighet och riktigt rå om dom. Snart är det vinter och då värmer dom så gött. Då hittar du mig med armarna runt ett pseudotriodkopplat 6550 i sparläge vilket ger lagom temperatur.
Edited by - Flint on 2002/08/09 09:49:4 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:09:38
|
quote: Självklart nagref. Jag har respekt för ditt kunnade med. Vi har bara olika områden som vi härjar i. Jag vill dessutom inte att du håller med mig när du inte gör det. Sådana människor litar jag inte på.
Ja, jag gick för långt i jakten på du vet vem och därför ber jag dom som blev oskyldigt drabbade om ursäkt 145 upphöjt i 402 ggr.
Med förhoppning om ett gott sammarbete framöver. Kompisar.
Du kan vara lugn jag kommer inte att hålla med dig när jag inte gör det.
Matlab gav svaret att du bad oändligt mycket mycket om ursäkt... Jag ska inte nämna detta mer då.
Jag är gärna kompis med då dig du verkar ha en stor kompetens och verkar ha sysslat med en massa kul saker.
Frid!
/naqref
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:17:13
|
Låter som ljuv musik i mina öron. med eller utan motkoppling.
Vi är kompisar och jag ser fram emot givande debatter i alla möjliga och omöjliga ämnen. Nu lägger jag ner mitt tangentbord innan jag blir rörd och börjar snyfta.
Vi lär höras
FF
Edited by - Flint on 2002/08/08 22:17:5 |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:18:24
|
Hej!
Några 0.1F sådana här:
och sen är det klarrtt!!
Mvh A |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:20:06
|
Där satt lösningen. Visste väl att du hade den A.
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:25:43
|
Tack !!
Mvh A |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:31:10
|
Men A, det ser du väl? De klarar ju bara 40V, hur mesigt är inte det?
Ska jag säga något om detta som ni får hålla med om eller inte så är det att storleken är inte allt! Ja, jag har en liten* alltså.
En missuppfattning verkar förekomma att stora förstärkare behöver kondingar med större kapacitans. Det behöver de inte (oftas alltså).
En 100W förstärkare med 20000uF är inte bättre relativt än en förstärkare på 400W med motsvarande kapacitans. Kondensatorerna i det senare fallet har nämligen en energilagringskapacitet som är 4ggr större än i det första fallet. Det är ungefär precis vad som behövs.
/n
*kondensatorbank alltså! Vad trodde ni? Bara 10000uF per kanal och spänningshalva.
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:53:06
|
cittroman
Jobbar du med radio eller är det hobby?
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 23:01:55
|
A har du något bygge på gång?
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 23:10:20
|
Vilken stämning!!!
We shall over cooooooOooom...We shall over cooOOoooOom...
Som en enda stor familj på DIY sidan! ;-)
Aaa...det värmer - som rör!
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
|
|
Topic |
|