HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Besök på Hi-Fi Klubben
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/18 :  02:38:12  Show Profile Send hkman a Private Message
Idag var jag och en god vän på en av hifiklubbarna i Stockholm. Det var förövrigt mitt första besök där...
Vi stövlade in i butiken och det tog inte lång tid förrän en "säljare" kom fram och frågade om vi önskade hjälp med något.
Eftersom jag mest va in för att kika lite så sa jag nej tack och jag och min vän knatade vidare inne i butiken, undertecknad dreglandes ett 4 dm brett dregelspår efter mej.

Jag fastande vid en uppsättning som bestog av B&W Nautilus 802 driva av en Tact förstärkare och En Classé cd.
Hela uppsättningen gick lös på i runda slängar 200K. Då jag aldrig någonsin lyssnat på en anläggning av den kalibern fick jag nöja mej med att smeka högtalarna lite lätt och förundras över dom feta kablarna som var inkopplade där.

Efter en stund kommer samme trevliga säljare älgandes med en (ett?) cd-case och börjar ladda igång attiraljerna.
Först börjar han spela något som jag kan tänka mej kallas Goa/Trance, plingplongmusik som jag i vanliga fall tycker låter menlös och enformig men där, med den där anläggningen var det bara makalöst! Vilket j_vla ljud alltså!!
Jag som alltid har varit lite skeptisk till hur bra kan egentligen en dyr anläggning låta...kan den verkligen låta lika bra som den kostar...

Jag finner inte ord...

Efter det kör han nån lite rockigare musik och jag bara satt där och var salig, stängde jag ögonen så hade jag rockbandet framför mej kunde man tro...

Jag är helt såld på HIFI nu, hembio kan dra dit pepparn växer just nu.

Uuuhuhuhuu vad ska man köpa...tyvärr kan jag ju inte gärna lägga en årslön på anläggningen så jag får nog börja smått och sedan växa till mej allt eftersom...

Slutligen vill jag bara säga att hifiklubbens, bland många dåliga rykte kände jag inte av det minsta...


Efter att ha varit på Hifiklubben gick jag vidare och på vägen stannade jag vid två ställen, Shang Hai nånting och drack en Heineken, min vän tog en stor stark. Kalaset var väldigt billigt, totalt sett 65 spänn.
Sen var det bara att ta barnvagnen och strosa vidare, lagom en bit in på Drottninggatan var det dags för en till vätskepaus.
En Carlsberg Sort Guld slank med lätthet ner i strupen där...

Eftersom vi bara var ett stenkast ifrån Ljudmakarn bestämde vi oss för att gå in där med...
"Vi" bestog av jag en av mina bättre vänner och hennes lilla doter på 7 månader.

Nåja, in på Ljudmakarn.
Tog ett par sekunder innan någon säljare blev ledig.
Jag har under en tid varit sugenpå en ny sub så Audiovector C-sub fick lov att demonstrera sej.
Efter lite mck med inkoppling och kalibrering började demot.
Övrig utrustning bestog av någon Linn cd-spelare, ett slutsteg som jag dessvärre glömt namnet på och Amphion lite bättre stativare. Ljudet var inte dumt alls, subben gjorde precis det jobb jag ville att en sub skulle göra.
Alexandra, 7 månader bebis, satt och hoppade i vagnen till ett par äldre ZZ-toplåtar. En riktig HIFI-unge är hon.

Det här blev aningens längre än jag tänkt mej...

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:04:37  Show Profile Send Rebo a Private Message
Fler som vart i samma hifiklubben butik som Merkurius inlägg nedan alltså

Visst är det kul med hifi
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/18 :  16:24:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Inte jag men jag var i Alingsås Hifi Consult en hel fredag förmiddag och lyssnade på elektrostater och Magneplanar. Det blev Martin Logan SL3 som blev mitt val och som jag köpte ett halvår senare när lägenheten blev större. Magneplanar var ingen höjdare. Lät inte alls bra.

Trevliga killar på Hifi Consult. Jag tror de riktigt känner på sig när de har en presumptiv kund. Som sagt det var många omkopplingar....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:56:06  Show Profile Send Merkurius a Private Message
hkman: Kul att du tyckte att det lät så bra.

Som Rebo sa så har jag också varit på hifiklubben en sväng. Var du på Sveavägen? I såna fall var det troligen Peter som expiderade dig, riktigt trevlig kille.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:10:11  Show Profile Send divander a Private Message
Finns det en Hifiklubbenbutik på Sveavägen?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:18:58  Show Profile Send John a Private Message
Om det finns en butik på Sveavägen? Svar NEJ! Det finns ett museum!
Eller jag vet inte vad ni andra tycker om en jättelokal dämpad endast med sten (med litet S!). Huvva!
Hellre Flemmingatan.
/en john mitt emellan

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:44:02  Show Profile Send pesa a Private Message
hkman,
Kul att Du gillade 802'orna. Har själv varit nyfiken på dom ett tag. Intressant att så många proffs-studios valt just denna högtalare...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:10:18  Show Profile Send hkman a Private Message
Jadå jag gillade dom...gillande är inte ett nog starkt ord...

John...
Jag ska med andra ord göra ett besök på Fleminggatan... :-)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:29:14  Show Profile Send divander a Private Message
Ja just det, Sveavägen fortsätter efter Sveaplan. Det tänkte jag inte på. Jag trodde att det var Norra Stationsgatan.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:42:24  Show Profile Send John a Private Message
Vad jag vet så jobbar samma personal på båda ställena (kan ha fel), men den långhårige tjommen (har sett honom dema prylar på mässa också) har varit väldigt hyvens med mig. Verkar kunnig också. Fast jag har inte så stora erfarenheter förstås, ingen storkund är man heller...
/en john på alldeles för kort avstånd till alldeles för många hifibutiker

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:26:52  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Har också enbart positiva erfarenheter av Hifiklubben. Kan tycka att det många gånger är en lite finare version av El-Giganten, men har alltid blivit bemött av trevlig och kunnig personal vid varje besök. De har alltid haft tid för mina långa provlyssningar, trots att jag inte köpt något. Har lite svårt för deras franchisingkoncept, men som sagt: Professionellt bemötande ger bra betyg från mig!

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

Edited by - RigorMortis on 2003/06/19 21:28:34
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:11:57  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har fått ett halvbra bemötande de gånger jag varit där. Var för ett par veckor sedan och tittade efter högtalare till en kompis. "Jaha, jo dom låter jättebra". In med en Nora Jones och killen var borta innan jag hann och fråga ett par frågor. "störde" honom några minuter senare för några frågor. Men han var mest besvärad. Trist. Men kul att inte alla har blivit bemötta så.

Jag har även fått lite konstiga svar och kommentarer vid tidigare besök. Bland annat:
"Vi slutade med Rega för dom lät inte tillräckligt bra"
"NAD:s skivspelare är exakt samma som Rega P3, det är bara namnet som skiljer"

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/24 :  12:12:13  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det är väl som i allt annat.
Det finns både guldkort och grus...
På de Hifiklubbar jag varit in på har jag alltid blivit bra bemött, faktiskt på de flesta övriga hifiställen jag varit på också.
Jag räknar inte in stormarknaderna dit då de oftast verkar strunta i engagemang och känsla för produkterna och inrikta allt på profit.

Sedan kanske det beror på hur man som "besökare" agerar också.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/24 12:15:50
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:11:54  Show Profile Send bobey a Private Message
@hkman: Har själv varit och lyssnat på 802'orna med Classe stärkare (SSP-30 samt CAV-150) på Hifi-Klubben i ett surroundsystem med htm-1 samt deras bas (800 tror jag den heter) och surroundhögtalare. Lyssnade även då med bara 802'orna.

Först och främst så började jag att lyssan på 803'or men konstaterad snabbt att jag inte gillade ljudet. 802'orna var bättre men jag tyckte alldrig riktigt att det svängde om dem. Kanske var CAV-150'an ett lite för klent slutsteg. Hur som helst tyckte jag att det saknade känsla. Missförstå mig inte nu... de lät bra (basen var väldigt bra) men absolut inte för de pengar som systemet gick loss på (c.a. 250,000).

Det jag var mest besviken på var dock surroundaspekterna! Det lät inte bra alls. Kunde lika bra ha haft två högtalare och upplevt lika mycket surroundkänsla. Ljudet från bakre högtalarna (typ väggmonterade 805'or) var alldeles för lätt att plattsbestämma. Ljudet flöt inte fram mellan högtalarna utan verkade mer sega sig kvar för att sedan göra ett stort hopp mellan dem (om ni förstår vad jag menar). Nu vet jag inte hur mycket som berodde på rummet, placering etc. men man tycker att för de pengarna så borde det låta bra om man så lyssnar på dem på den sibiriska tundran ;). Jag demade en del andra system för undgefär samma pengar (mellan 250-320K) och de lät alla avsevärt bättre (det var ren utklassning). De andra system jag lyssnade på t.ex. Krell med Audio Physic samt Totem med Simaudio och (Revel plus Proceed dock bara i stereo) var alla mer levande och hadde grym känsla. Till slut blev det Totem och Simaudio, mest p.g.a. det underbara ljudet (vilket verkligen var "mitt ljud") men också mycket p.g.a. servicen och hjälpen jag fick samt en liten del p.g.a. designen. Servicen var bra på alla ställen, med undantag för ett.

Anledningen jag nämner detta är inte för att racka ner på B&W men jag är int. av andras åsikter om 802'orna. Jag kan inte tänka mig att en så pass dyr (och i pressen rosad) högtalare kan vara så långt under de andra högtalarna i denna prisklass; ljudmässigt. Kan det varit för lite tryck i förstärkaren, eller var det försteget kanske eller kablar? Kommentarer, vad bör 802'orna drivas med för att låta riktigt bra!?

// bobey
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:49:29  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Mycket trevligt att du föredrar 2-kanaler istället för hembio. Behövs fler som dig! :-)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/11 :  07:49:44  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Rigor mortis: Då har du aldrig hört dånet från en engelsk parallelltwin....;)


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:12:18  Show Profile Send Totem a Private Message
Divander: Men det stämmer, NAD-skivspelaren är samma som REGA. Men inte P3, utan P2 vill jag minnas. Och tonarmen är inte densamma; den är enklare på NAD:en

Att Rega inte skulle vara tillräckligt bra, sicket skitsnack.. Det är en sådan kommentar som skulle få mig att aldrig mer sätta min fot i den butiken.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

sprithitler
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:19:40  Show Profile Send sprithitler a Private Message
Brickman, då har du aldrig hört rytandet från en Japansk Trepip

Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:24:47  Show Profile Send dole a Private Message
Bow Nautilus 802 var påtänkt men de kräver tyvärr ett ganska stort rum så det blev Martin Logans i stället. Då mitt rum är för litet.
Men visst är det en trevlig högtalare.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/04 :  15:56:45  Show Profile Send ekman a Private Message
eh japanskt surrande från rad4 ska det ju va =)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:05:40  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Sedan kanske det beror på hur man som "besökare" agerar också."

Det har diskuterats hifihandlare i all oändlighet men kundbeteendet lämnar vi gärna utanför.
Under årens lopp har jag sett allt från pillande och lekande kunder till folk som inte kan hålla käft när det skall vara tyst.
Själv hade jag inte stått ut en dag.

På HiFi-Klubben i Göteborg hade dom en gång i tiden ett par Denon POA-6600A på hyllorna. Någon hade roat sig med att testa volymkontrollerna för att se hur hårt man kan vrida upp...

Hur kul är det...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:20:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Där har du helt klart rätt "Timbre", alla kunder är inte önskekunder, och vissa kan säkert förmörka en hel dag för en säljare också.

Bravo
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/05 :  06:59:52  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Du skall icke döma ut en högtalare du lyssnat på i butik eller på mässa (11:e budordet)

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:03:44  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
802:orna är en ganska svårdriven högtalare, betydligt värre än vad Hifiklubben vill ge sken av. CAV-150 är ett alldeles för litet slutsteg till dem, prova istället med CA401 eller 301, då börjar det hända saker!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:44:22  Show Profile Send Timbre a Private Message


Helt klart är det så mmx_2.
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:54:24  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Dom spelade 802:orna tillsammans med NAD Silverline S300 + S500 här i malmö, och fy fasen vad gräsligt det lät... grötigt, och när diskanten fick arbeta extra mycket så ramlade allt bara ihop, hårt och påträngande gjorde nästan ont i öronen.

Tycker att dom kan skippa att ha 802:orna inkopplade ifall dom inte har något kompetent att driva dom med, dom skämmer bara ut högtalarna och sig själv när dom gör så.

Edited by - gudmundsson on 2003/09/05 16:32:55
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000