HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OTL förstärkare?! ngn som provlyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:54:56  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, det kanske är den höga verkningsgraden som räddar upp det hela. Skulle vara spännande att lyssna på Graaf!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/10 :  00:06:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Timbre> Importören finns här i Linköping.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/10 :  01:42:57  Show Profile Send Timbre a Private Message


Rydberg, tänk dig en helitaliensk afton i Linköping...:

En Graaf hos importören med medhavd Sonus faber och därefter en pizza på Amalfi Ristorante.
Eller varför inte en Grappa på Harrys Pub...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/10 :  01:45:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Timbre> Låter ju inte helt fel

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/10 :  02:23:58  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag såg att Bernt har ramlat in på forumet också, vi hade en del mailväxling tidigare.

Jag har byggt OTL förstärkare med röret 6C33C, kopplingen är ihopsatt av diverse från internet och egna ideer. Min förstärkare ger 2 x 25W i 8ohm vilket är mer än tillräckligt för de högtalare jag använder i dag, (Lowther Fidelio).

Lite om mitt slutsteg finns här:
http://www2.gol.com/users/tube/otl.html
Och bilder här: http://www2.gol.com/users/tube/tubepictures.html

Jag har nu använt detta slutsteg under 3 år utan problem och jag är mycket nöjd med ljudet.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  07:34:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hej Hans!
Jag har ju glömt att maila dig om bygget. Du har stor del i detta, inspirerade mig att bygga en OTL. Jag kom över massor av PL519 till rätt pris och sedan var det bara att sätta igång! PL519 är triodkopplad i den här konstruktionen. Jag är otroligt nöjd med ljudet, jag måste säga att din beskrivning av OTL-ljud stämde till punkt och pricka.
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Henrik B
Member

52 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:34:32  Show Profile Send Henrik B a Private Message
OTL förstärkare med högtalare som matchar kan bli aldeles gudomligt. Men matchande högtalare är nästan idioti att hitta och många av dessa förstärkare kan var tämligen ömtåliga i drift.

Det som slått mig mest är deras spelglödje och presentation av röster. Något man kan leva med ett tag i allafall.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:39:44  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Bernt,

Det var ju kul att du byggde en OTL. Mitt steg fungerar fortfarande klanderfritt, jag brukar mäta tomgångsström en gång per halvår ungefär men den har aldrig ändrat sig. Jag har gjort en del modifieringar så nu använder jag mer motkoppling, det gör att mätresultaten blir ännu bättre men jag märker ingen större skillnad på ljudet. Jag byggde en OTL hörlursförstörkare baserad på samma koppling med 12AX7 och 6DJ8 till en kompis här i Japan och han är mycket nöjd med den.

Jag har börjat bygga en OTL med parallell kopplade 6C33C för ca 80W men det tar nog tid innan den blir färdig...,(med mina Lowther horn så räcker 25W alldeles utmärkt).

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:53:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Henrik B: Det är inte särskilt svårt att hitta högtalare som passar. Jag kör med mina hembyggda hybrider, Audax HM170ZO heter basarna och bandelement i diskant/mellanregister (Z=5ohm) Det funkar bra. En bekant (Peter, han med betongskivspelaren, se http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15522) var hemma hos mig med sina Dynaudio Contur och det gick också alldeles utmärkt. Fast vi fick ändra feedbacken på slutsteget (Switch i tre lägen) för att Dynaudio skulle låta optimalt. De ville ha mindre feedback än vad mina högtalare trivs bäst med.
Det finns vissa som säger att Wilson Watt/Puppy är optimala med Transcendent T8. (Någon på Stereophile, jag tror han heter Jonathan Scull) Men på klenare OTL blir det säkert mer känsligt.
Hans: Samma för mig, T8 ligger stabilt månad efter månad med en offsetspänning på utgången inom sisådär +- 5mV utan justeringar och detta utan servo. Helt OK. Jag planerar ett OTL-projekt för hörlurar med PCL82 i PP, vad tror du om det?
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Henrik B
Member

52 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:42:49  Show Profile Send Henrik B a Private Message
Hej Bernt
Visst är det som du säger, det går, men min personliga uppfattning och smak tycker jag det är otroligt svårt att få en riktigt bra machning. Ditt kunnnade om rör förefaller vara mycket större än mitt, så vad jag tror ger inget.

Den OTL och SET are som jag körde med har ingen global feedback, dess dubbla volymkontroller kunde få en till härdsmälta vad det gäller frusteration.. den hade dock utag för hörlurar vilket var kul men det är jag inte så mycket för, men klart ovanligt. Naturligt inspelade röster och spelglädjen var något mycket speciellt, i de kategorierna det bästa jag hört. Det är en integrerad med passiv volymkontroll, den lastade dock ned CD rätt mycket, kul att plocka fram någon gång då och då...
Du måste ursäkta mig men jag har hört hemmbyggeri så många gånger, och blivit så besviken mist lika många gånger då man hör detta skall du höra... Vad jag vill säga att du och jag har väldigt olika preferenser för vad som är bra och inte.

Men det är alltid lika kul med entusiaster inom hifi.

Vissa saker med OTL kan bli himelska men det det finns väldigt mycket man också saknar...


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  16:54:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Henrik B:
Pratar vi om samma sak? En SET OTL!!!!!!!!!! En sådan får du ha eget kärnkraftverk för att driva. Jag tror du blandar ihop SET och OTL. Det är två olika saker. Jag har personligen aldrig sett eller ens hört talas om en single ended OTL. Och feedback är nog absolut nödvändigt på en OTL för att få ner utgångsimpedansen till rimliga nivåer. Är det som du säger förstår jag fullständigt att det var problem med högtalarpassning.
Lite räkneexempel: Låt säga att anodspänningen ligger på 150V och du vill ha ut 20W: Du behöver cirka 2A tomgångsström i en SE för detta, 2 x 150 = 300W per kanal. För att rören skulle hålla över huvud taget skulle du behöva dela upp det på minimum 20 6AS7 per kanal. Varje rör skall ha 6,3V 2,5A glöd = 15,75W. 20 x 15,75W = 315W per kanal. Du skulle alltså behöva vräka på 615W per kanal för att få ut 20 OTL-Watt. Och den skulle behöva ha ej jättekonding på utgången, det skulle ju vara en OTL. (OTL=Output TransformerLess)
Hur många rör var det på förstärkaren du provade? Vilken typ av rör?
Vad gäller olika preferenser så är TacT millenium referensen för mig. Den tycker jag låter grymt bra med rumskorrigering version 2.2. En höjdare. Annars tycker jag en sådan här passar mig bäst:
http://medlem.spray.se/hifi/T8%20OTL%20detalj.jpg
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:50:07  Show Profile Send EAR a Private Message
Intressant det här med PL519 röret med tanke på vad Erik Andersson har skrivit på sin AUDION sida.
Så här har han skrivit:
PL 509 och liknande rör som är avsedda att användas som linjeslutrör i TV-apparater. De klarar inte höga skärmgallerspänningar vilket gör dem mindre lämpliga i audioförstärkare. Dessutom klarar de endast mycket moderata anodförluster. En missuppfattning är att PL 509 klarar 1400 Ma i anodström. Denna missuppfattning härrör från ett feltryck i div rörhandböcker. Den rätta siffran skall vara 400 Ma! Vilket även det är en mycket hög siffra, men dessa 400 Ma är en stötström med mycket snabb tidsfaktor för att leverera sågtandsformad spänning till bildrörets avlänkningskretsar. Det har alltså ingenting med uppträdandet i en audioförstärkare att göra! Vem vill lyssna på sågtandsformad musik?
Alla vi som har hört PL509 PL519 osv förmodar jag inte håller med om ovanstående.
Nej vi njuter av våra Pentoder

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  19:56:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag har läst det där på Eriks hemsida. Det där om "feltryck i div rörhandböcker" är struntprat. Jag har Philips datablad här och triodkurvorna går snällt upp till 1400 mA. Jag har mätt på rören i triodkoppling och siffrorna stämmer. Naturligtvis tål inte rören detta särskilt länge. När jag mätte upp maxeffekten i min förstärkare hamnade jag på 90W i 8ohm, då ger varje rör 0,95A peak.
Om man kopplar dem som pentoder kan man plocka ut mer effekt, men om det låter bra vet jag inte. Erik skriver i och för sig här om pentodkoppling av dessa rör.
Det stämmer ju att rören inte gjorts för audio men vadå? Vad jag vet finns inga rör som tillverkats specifikt för OTL. Men det är bara att konstatera att det låter förbaskat bra. Så är alla glada!
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:03:41  Show Profile Send EAR a Private Message
Nu har jag iof utgångstrafo i mina häckar men de klarar att trycka ut 20A och 112 watt i 0,46 ohm så det är inga problem att driva svåra lasteroch precis som du Bernt tycker så hörs det jättebra.
Inget sågtandande här inte

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:12:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis, trafon hjälper rören. OTL är ju egentligen rena tortyren för rör. Men det hörs inte att dom lider...
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:26:22  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Bernt och andra

OTL hörlursförstärkare med PCL82 kan nog funka, själv har jag provat med 2 st 6DR7 som är än dubbeltriod med 2 olika trioder, en med högt mu och en med lägre, men jag fick ett bättre resultat med 12AX7 + 6DJ8.

Apropå PL509, det är så som Bernt säger, i Philips databöcker så är röret specat för kontinuerligt 500mA och 1200mA peak, PL519 är något bättre, 500mA kontinuerligt och 1500mA peak, dessa siffror är förstås riktiga och inte något konstigt, det är vad man kan förvänta sig med tanke på glödeffekten, (max katodström är beroende på katodens yta, material och glödeffekt).

0.95A peak som Bernt använder är mycket snällt mot ett sådant rör, eftersom det är en pushpull koppling så är RMS ström i varje rör bara ca 340mA vilket är väl inom spec. Jag har kört mitt steg med 6C33C under 24 timmar med full effekt, då är peakströmmen i varje rör 2.5A eller 0.9A RMS vilket är mer än max spec 0.55A men det gick bra så det finns marginaler. (Det finns många andra skäl varför många komersiella OTL steg har dålig tillförlitlighet men det skulle ta upp för mycket utrymme för att gå igenom det här.)

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:20:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så jag behöver inte vara orolig för att köra ihjäl rören, skönt att veta. Jag skulle dock inte våga ha full effekt i 24 timmar. Det blir ju en aning varmt...
Jag visste faktiskt inte att 6C33 är SÅ strömstarka!
Ang hörlursförstärkaren, så tänkte jag köra med 2 PCL82 per kanal, en triod på ingången och den andra som fasdelare och pentoderna i PP på utgången. Lurarna är på 32 ohm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  13:02:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns det någon mer som var på triodfestivalen förra året? Jag tänkte åka men fick förhinder.
Jag är särskilt intresserad av intryck från lyssning på Frode Naess OTL och Atma-Sphere OTL.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/07/12 :  13:42:03  Show Profile Send mace a Private Message
Hjälp Hjälp Triodfestival Var? När?

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  14:39:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den brukade vara i Danmark, men i år skulle den vara i Tyskland tror jag.
Kolla på: http://www.triodefestival.net/
Se även Jan Nielsens inlaga på förra sidan!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/12 14:41:22
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/16 :  04:09:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite OTL-porr...

GRAAF GM 200




Atma-Sphere MA-1 Mk. II.2




Mactone M-8V





Snygga hembyggen finns ju också: Här Frode Naess byggen, Atma-Sphere 120 W.




Och så ett av Rune Brændaas hembyggda Atma-Sphere M-60 monoblock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Henrik B
Member

52 Posts

Posted - 2003/07/16 :  15:40:04  Show Profile Send Henrik B a Private Message
Hej Bernt
Den jag pratar om var med i Hifi+ nr 5, 2000, jag är absolut ingen rör guru men de säger det är SET och OTL, det är någon special koppling enligt tillverkaren. special tillverkade 6ASG7 rör, har jag för mig, fyra per sida. Kan väl lungt säga att jag har varit ganska rörfrälst utan att överdriva det minsta, är inte det direkt längre även om jag känner dess kall, men förutom OTLare som gällt så har Spark 9084D varit det enda transformatorkopplade som jag gillat, de krävde dock ett ordentligt försteg...

Jag kan lova dig att min OTL.are är mycket speciell, jag sköt några rör när de skulle driva basarna, efter som de har en impedans på ca 12 ohm tyckte jag det var värt ett försök, en gång, sedan har jag aldrig försökt med den konfigorationen igen. De högtalarna jag har nu(choral) är fulständigt aktivt drivna men impedansen är rätt låg till diskant och mellan register som jag skulle vilja prova dem till,dipar till 3 ohm, vilket är tämligen en mardröm för OTL, högtalarna behöver minst 20 i dämpfaktor enligt tillverkaren men endast 50W.

Sedan sade jag att där finns ingen global feedback, jag förmodar att det finns intern sådan. Känner du för att kika på dem så skulle det vara kul.

Så en del OTL har vissa saker som är fulstdigt himelska men rent praktigt och funktions mässigt kan de ganska omgående orsaka hjärnsmälta....

Det som jag är Själv är nyfiken på är Tenors OTLare den är också OCL.




Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/16 :  21:59:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du det numret av HiFi+? Det skulle vara intressant att se vad det är för något...
Vi får väl visa Tenor Audio 75 WI monoblock ($18,600/par)




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/16 22:03:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:20:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ramlade på en SAP också. Här står det: "Annie is the only amplifier manufactured (better … handcrafted) in the world which is OTL, single-ended, zero-feedback and pure ‘A’ class." Var det en sådan här?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:28:57  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
VARNING - PROVKATION

Vårfor OTL?
Vårfor tvinga rörene til noget de inte likar?

Der ingenting galt med en bra trafo - tvärt om.
Du får adskillt DC från högtalarne.
Du giver rörat bedre arbetsbetingelser.
Du konverterer spänning (som rör likar) til strøm (som rör inte likar).
Du får en lagere uttimpedans til högtalarne och dermed mindre frekvenspåvirkning.
Om nonting går sönder (hvilket kan ske med rör) er der stor risk for DC på högtalarne - det får du inte med en trafo.

Enasta unnetak er om du önsker at drive en elektrostat - da er OTL helt OK, for da kan du unnlade 2 trafos.

Ennu bättre er det om du ochså anvenner:
- MC step-up trafo
- trafo inn på din kontrolforstärker
- trafo-volumkontrol!
- trafo til at drive kablerne på uttgangen
- trafo på inngangen av effektforstärkeren - (unngår fasesplitter om du körer push/pull).

Skal det väre rigtigt "snyggt" da kan du ochå anvenne frekvensbestämmande trafoer til högtalar XO.

For mange år sen hörte jeg et vansinnigt dyrt anlägg med Voyd/Audio Note och Hörning högtalare hos Peter Qvordrup i England - der var 6 trafoer i signalvägen (incl. MC-step up)! Ingenting fel på lyden - men djävla dyrt!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000